Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: karikoo - 31.12.2013, 18:51:41
-
Moottori on vain reilut 210tkm ajettu D5 common rail diesel vm. 2002 . Kylmäkäynnissä kuulostaa aivan kuin yksi 'pytty' olisi pudonnut pois pelistä ja moottori 'ravistavan'.Kierrokset kuitenkin tasaiset (tyhjäkäynti n. 750) eikä veto/kiihdytysongelmia.Moottori ei savuta. Moottorin lämmetessä käyntiääni tasoittuu, silti tarkasti kuunnellessa erottaa samanlaiset oireet kuin kylmänäkin. Nopeasti 'kaasutellessa', kierrosten laskiessa kuluu 'rämisevää' resonoivaa ääntä , jota en ole saanut paikannettua muutoin kuin että kuuluu moottoritilasta... (Nokkahihna, vesipumppu jne. vaihdettu 193tkm:ssä ja lisälämmitin juuri puhdistettu ja sen jäähdytysvesipumppu vaihdettu ... kaikki huollot ajallaan ja kirjassa)
Rikkoutunut moottorin kiinnityksen kumi vaihdettiin 200tkm:n huollon yhteydessä ...
Osaako joku kertoa mikä voisi olla kyseessä ja onko vastaavaa tullut koskaan vastaan, ja uskaltaako autolla ajaa ... Huoltoaikaa lupailtiin vasta reilun puolentoista viikon päähän... ELK
-
Suutin kaput ja käy neljällä? Mulla meni yksi suutin heti oston yhteyden jälkeen 168tkm ajettuna ja moottori kävi neljällä. Haulla löytyy aiheesta lisää. Hehkut kannattaa myös mitata. Hehku pimeenä ja reilusti ohivuotava suutin voi nähtävästi aiheuttaa myös kylmänä neljällä käymistä.
-
Laturin vapaakytkin vois olla. Mulla piti tosi ihmeellistä ääntä ja kun lopulta kurkkasi apulaitehihnas, niin se rämisi ja lepatti kovasti tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ja ajossa ok.
-
Tuli käytettyä Volvoa Keskusautohallin tutkittavana. Yksi hehkutulppa löytyi pimeänä ja ilmaletku moottorin tyynylle oli 'blokattuna' nippusiteellä .... Turbon letkut ja liitokset käytiin läpi paineistamalla ilmalla ja saippuveden kanssa tutkaamalla, vaan ei löytyny vuotoja eikä syytä 'resonoivalle' äänelle kaasutellessa, kierrosten laskiessa nopeasti . Äänestä olis kuulemma voinut olettaa ilmavuotoa jossain turbon letkuista/liitoksista.
Ilmaletku siis tälle moottorin kannatintyynylle avattiin (kuulemma vaikutusta/yhteydessä myös turbon alipainesäätöön ) ja lämpimässä hallissa oltuaan kone kävi tasaisesti . Ei löytyny keskusautohallin hyllystä hehkutulppaa joten jäi vaihtamatta. Aika erikoista sinänsä, ettei löydy tämän tason kuluvia varaosia merkkihuollon hyllyltä ?
No arvausten varaan jää siis edelleen tämä 'rämisevä' resonanssiääni jonka syytä ei oikein saa paikallistettua tarkasti mihinkään. Moottori ei savuta ja vetää, vääntää ja kiihtyy moitteetta ...?
että tällanen tarina...lieneekö ainoa laatuaan :hello:
-
Ota moniurahihna pois ja laita auto käyntiin. Saat rajattua äänen apulaitteisiin/ apulaitteet ulos vaihtoehdoista. Moottorin ravistaminen ei kyllä toisaalta apulaitteisiin viittaa.