Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: abody64 - 02.01.2014, 15:19:50
-
Onko pultissa normaalikätinen kierre??
-
Onko pultissa normaalikätinen kierre??
On. Meinaako olla lujassa?
-
Pitkä momenttiavain tai jatkovartta, niin aukeaa.
-
Tämä on jo käsittämätöntä >:(Pulttipyssy hajosi jo,ja pitkällä jatkolla väännetty mut ei niin ei.......Ei ne ennen ole näin lujassa ollu :'(Rupesin jo miettiin et väännänkö väärään suuntaan :idiot2:
-
Vasenkätisessä pultissa ja mutterissa on yleensä merkkinä kannan ympäri sorvattu ura. Näyttää vähän niinkuin kahdelta ohuelta mutterilta.
(http://www.etolatoolbox.fi/pameto/documentelement.html?uid=1066636)
-
Joo joskus työmaalla on törmätty nuihin merkattuihin pultteihin,mut ei tässä oo mitään merkkejä.Täytyy lähtee hakeen vielä pitempää jatkoa!!Tässä rupesin tutkiin autoo vähä tarkemmin ku ollu nuita käynnistysvaikeuksia.Bensaa tulee nyt,vaihdettiin sulake :-[Mut näyttäs että edellinen omistaja ei oo laittanu jakoo kohalleen....meinas et auto ei kansipahvin vaihdon jälkeen enää toiminu.Nyt kun saa pensaa niin sytyttää ja paukuttaa miten sattuu ja jakomerkit ei ole kohallaan.ja ite tehtyjä merkkejä vähä sielätäälä.
-
siivapyörä :hello:
-
Jos tarkkoja ollaan -H-
-
Onhan noita avattu startillakin. Eli joku sopivan mittanen jatkovarsi ja runkopalkkia vasten se sitten, tai mitä nyt keksiikin. Sitten pyöräyttää konetta niin varmasti aukee. Kunhan kattoo vaan et on tuettu niin ettei, lähe avain pyöriin pitkin konehuonetta ;)
-
Onhan noita avattu startillakin. Eli joku sopivan mittanen jatkovarsi ja runkopalkkia vasten se sitten, tai mitä nyt keksiikin. Sitten pyöräyttää konetta niin varmasti aukee. Kunhan kattoo vaan et on tuettu niin ettei, lähe avain pyöriin pitkin konehuonetta ;)
Ja puolan miinusjohdin IRTI sitten kun tuota harrastetaan. :2funny:
-
Ja puolan miinusjohdin IRTI sitten kun tuota harrastetaan. :2funny:
Hyvä lisäys.
-
Jos et vaihda jakohihnaa niin pulttia ei tarvi avata jaon saamiseksi kohdalleen..
-
Remmi oli sen näkönen että laitan uuden vaikka tämä kone ei pitkäksi aikaa ajoon tulekkaan.On koitettu startilla irottaa mut ei vaan lähe.Teen huomenissa "supertyökalun".Vaihtoehtoja on tasan kaks,joko irtoaa tai katkeaa :nohnoh
-
Olisko joku noheva seppä liimannut pultin kiinni tai sitten on paukutettu pulttipyssyllä kylläpysyy momenttiin? Yhdessä autossa olen tavannut liimatun pultin ja ei auennut ilman hitsipilliä >:(
-
Sama kävi itelläki mielessä.Aina ne on auki saatu,mut tämä teettää jo vähä töitäkin.Muitakin vähän kyseenalasia virityksiä tästä vekottimesta on löytyny :o Mut hankintahinta oli kohillaan :D
-
Ihan ekana tuo nälviminen siimapyörästä, mitä hiton välii ku kuitenkin jokainen kartalla oleva ymmärtää mistä on kysymys :idiot2:
Itsellä oli joskus Pajero, jonka hihnapyörän kiinnityspultti oli Kouvolan Moottorikoneistamon (vastuuton liike muutenkin ) toimesta laitettu liimalla kiinni. Seuraava asentaja teki tosi paljon hommia jotta punainen loctite luovutti :idiot2: Onhan tuo liimaaminen ratkaisu, mutta onko se hätavarjelun liioittelua, jos valmistaja sitä ei edellytä ::)
-
Tässä viikko sitten eräällä palstalaisella ex-Volvon omistaja oli hitsannut laturin pultit, että pysyy säädöissä.
-
Itsellä oli joskus Pajero, jonka hihnapyörän kiinnityspultti oli Kouvolan Moottorikoneistamon (vastuuton liike muutenkin ) toimesta laitettu liimalla kiinni.
Vastuuton kirjaimellisesti.
Joskus vein sinne kannen ja sanoin että 1,5mm pois: Jouduin allekirjoittamaan paperin, jossa he pesivät kätensä mahdollisista vaurioista, jotka aiheutuvat kyseisestä operaatiosta. :D
-
sori ot. mutta tuosta Kouvolan moottorikoneistamosta oli puhe.
Mun pajerosta porsi uudesta ajamattomasta vaihto koneesta noin 3tkm ajon jälkeen tasapainoakselin kiristin rulla, takuuseen tekivät vanhaan kanteen uusille pukeille kierteet ja eikun uutena kantena mulle takaisin.
Vajaan 150tkm jälkeen kansi halki ja männissä (jokaisessa) venttiilin kuvat.
Arvidsonille toimittamassa laskussa olivat vain veloittaneet kannen kunnostuksen, mutta mulle väittivät laittaneensa uuden kannen keinuvipuinen, pukkeineen sekä kaikki vaurioituneet osat oli uusittu.
Ja venttiilien kuvat mäntiin olivat tulleet ajamalla, ei sen tasapainoakselin kiristimen aiheuttaman jakohihnan katkeamisen seurauksena.
Soitellessani koneistamoja ympäri suomea kukaan ei ollut kuullut moisesta ajamalla tulleista mäntäkosketuksista, mutta kun pyysin todistajaksi oikeuteen, jokainen firma pesi kätensä, koska kyseisen koneistamon omistaja oli ainakin silloin SUomen moottorikoneistamojen liiton PJ :idiot2:
Harmi kun olivat mitsuklubilta poistaneet mun kuvat kertomuksen kera.
-
Kyllä niitä pajoja tääläkin,kaveri vaihatti kannentiivisteen ja oikasutyöt.Kasausvaiheessa olivat"unohtanu"puhdistaa kannenpulttien reiät.Ei kotia asti kerenny ku vellit sekasi :-[
-
sori ot. mutta tuosta Kouvolan moottorikoneistamosta oli puhe.
Mun pajerosta porsi uudesta ajamattomasta vaihto koneesta noin 3tkm ajon jälkeen tasapainoakselin kiristin rulla, takuuseen tekivät vanhaan kanteen uusille pukeille kierteet ja eikun uutena kantena mulle takaisin.
Vajaan 150tkm jälkeen kansi halki ja männissä (jokaisessa) venttiilin kuvat.
Arvidsonille toimittamassa laskussa olivat vain veloittaneet kannen kunnostuksen, mutta mulle väittivät laittaneensa uuden kannen keinuvipuinen, pukkeineen sekä kaikki vaurioituneet osat oli uusittu.
Ja venttiilien kuvat mäntiin olivat tulleet ajamalla, ei sen tasapainoakselin kiristimen aiheuttaman jakohihnan katkeamisen seurauksena.
Soitellessani koneistamoja ympäri suomea kukaan ei ollut kuullut moisesta ajamalla tulleista mäntäkosketuksista, mutta kun pyysin todistajaksi oikeuteen, jokainen firma pesi kätensä, koska kyseisen koneistamon omistaja oli ainakin silloin SUomen moottorikoneistamojen liiton PJ :idiot2:
Harmi kun olivat mitsuklubilta poistaneet mun kuvat kertomuksen kera.
Mitenkäs tää liittyy tähän topikkiin. :idiot2: :idiot2: :hello:
-
Ihan ekana tuo nälviminen siimapyörästä, mitä hiton välii ku kuitenkin jokainen kartalla oleva ymmärtää mistä on kysymys :idiot2:
Itsellä oli joskus Pajero, jonka hihnapyörän kiinnityspultti oli Kouvolan Moottorikoneistamon (vastuuton liike muutenkin ) toimesta laitettu liimalla kiinni. Seuraava asentaja teki tosi paljon hommia jotta punainen loctite luovutti :idiot2: Onhan tuo liimaaminen ratkaisu, mutta onko se hätavarjelun liioittelua, jos valmistaja sitä ei edellytä ::)
itteä kans ihmetyttää tuo sama asia ja kyllä täällä päin, kun olin amiksessa autopuolella aikanaan oli kyllä aina puhe siimapyörästä, siivapyörästä en oo koskaan kuullutkaan. Amiksessa oli kans silloin yksi honda accord mihin oli joku tehnyt patentin kampiakselin pulttiin. Oli mennyt pultti poikki nii oli jättänyt katkenneen osan sinne kampiakselin kierteen pohjalle ja laittanut kemiallista metallia väliin ja pultannut kiinni ja se ei lähtenyt edes raskaankaluston puolelta lainatulla pulttikoneella irti. varmaan tähänki on tehty joku patentti tai sitten pultti on vaan niin tiukassa, onko sulla minkälainen pulttikone millä olet yrittänyt pulttia aukoa ? ???
-
Ne on varmaan nuita "murre"juttuja.Monilla työkaluillakin on eri nimiä muuallapäin.Muistaakseni joskus biltemasta tilattu,töpseliseinään pultit irti pyssy.Nyt taitaa olla hammasrattaat kaljuna ;D Mut kohta pitäs irrota ???
-
Irtosi vaikka todella tiukkaan oli LIIMATTU :P Käy sievästi ku merkit kohillaan ja pientä hienosäätöö sytkälle annettu :3/4 jättää sen: Kyllä se sittenkin ajamalla talliin saahan :D
-
Mikä ratkaisi asian lopulta? :)
-
Puolitoistametrinen rautatanko johon hitsasin 24 millisen voimahylsyn,ykkönen silmään ja velikossi jarrupolkimen päälle.raju vääntö peräsuoli pitkällä,johan aukes.... :2funny:
-
Puolitoistametrinen rautatanko johon hitsasin 24 millisen voimahylsyn,ykkönen silmään ja velikossi jarrupolkimen päälle.raju vääntö peräsuoli pitkällä,johan aukes.... :2funny:
Oisit laittanu nelosen etkä ykköstä :D Noh, pääasia että aukes.
-
Velipoika laitto ;)
-
Oisit laittanu nelosen etkä ykköstä :D Noh, pääasia että aukes.
Joo. Kovemmin se nelonen panee hanttiin kuin ykkönen. Huomaa vaikka liikennevaloista lähtiessä.
-
No mutta mitä väliä jos joku oli painamassa jarrua? :D
-
No mutta mitä väliä jos joku oli painamassa jarrua? :D
Jos oikein ...keleesti vääntää, pettää joku paikka. Pikkuvaihteella voi mennä voimansiirto huonoon kuntoon. Tai jarru luistaa. Suoralla vaihteella katkeaa kampiakseli, tai vaihteiston pääakseli, ylivaihteella halkeaa vaihteiston kuori. Jos ei kytkin luista, tai mutteri aukea ensin.
Noin manuaalilla. Automaatista pitää irrottaa startti, ja lukita hammaskehä sopivalla työkalulla. Sitten väännetään, kunnes kuuluu NAKS! jostain, toivottavasti oikeasta paikasta.
...keleesti tarkoittaa 5 m jatkovartta ja vähintään 130 kg painavaa henkilöä, joka ei ole ylipainoinen.
-
Ei viitti uutta topiccia tehhdä niin kysytään täällä, mistä hommata se kiila siimapyörään?
-
Menee hammashihnapyörä uusiksi kiilan kadottua, koska siivapyörän "kiila" on kiinteänä jakoremmiä pyörittävässä hammashihnapyörässä.
-
Mulla oli remonttireiskat teheny irtokiilan ja pyörään semmosen urantapasen jutun :(Sain auton kunnolla käymään niin eiköhän tuo irtokiila pettäny,saakelinmoinen kilinä ja sammu ku seinään.En oo vielä uskaltanu avata ja kahtoo mitä tapahtu!Mutta tietyt aavistukset on mitä sieltä löytyy :tickedoff: