Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pptalo - 02.01.2014, 19:05:12

Otsikko: Seisontajarrun säätö
Kirjoitti: pptalo - 02.01.2014, 19:05:12
Moi
Missä on vai onko missään vaijerin säätöä jalkapoljin mallissa? poljin menee liian syvälle.

Google haulla löytyi useampiakin samasta asiasta kysymyksiä vaan ei yhtään vastausta.

S80 -07
Otsikko: Vs: Seisontajarrun säätö
Kirjoitti: (Miksu) - 02.01.2014, 21:41:42
Vaijerin säätö on alustassa vaijerissa, kohdassa jossa edestä tuleva vaijeri yhdistyy vasemman ja oikeanpuolen vaijereihin.
Vasemman puolen vaijerissa on kierre ja mutteri, jota kiertämällä se säädetään.
Aika usein kyllä umpiruosteessa ja niin heikoksi mennyt, että katkeaa, kun sitä koittaa kiertää..  uusi vasen vaijeri maksaa n. 100€, jos se särki menee.
Molemmissa jarruissa on myös säätöruuvit, joilla saa säädettyä kenkiä lähemmäs/kauemmas rummusta.
Otsikko: Vs: Seisontajarrun säätö
Kirjoitti: pptalo - 02.01.2014, 21:52:41
Vaijerin säätö on alustassa vaijerissa, kohdassa jossa edestä tuleva vaijeri yhdistyy vasemman ja oikeanpuolen vaijereihin.
Vasemman puolen vaijerissa on kierre ja mutteri, jota kiertämällä se säädetään.
Aika usein kyllä umpiruosteessa ja niin heikoksi mennyt, että katkeaa, kun sitä koittaa kiertää..  uusi vasen vaijeri maksaa n. 100€, jos se särki menee.
Molemmissa jarruissa on myös säätöruuvit, joilla saa säädettyä kenkiä lähemmäs/kauemmas rummusta.

No höh. katselin auton alle, mutta en nähnyt. Täytyypäs huomenna tukkailla ylös ja katsoa tarkemmin.
Otsikko: Vs: Seisontajarrun säätö
Kirjoitti: virkpe - 04.01.2014, 15:40:45
Vaijerin säätö on alustassa vaijerissa, kohdassa jossa edestä tuleva vaijeri yhdistyy vasemman ja oikeanpuolen vaijereihin.
Vasemman puolen vaijerissa on kierre ja mutteri, jota kiertämällä se säädetään.
Aika usein kyllä umpiruosteessa ja niin heikoksi mennyt, että katkeaa, kun sitä koittaa kiertää..  uusi vasen vaijeri maksaa n. 100€, jos se särki menee.
Molemmissa jarruissa on myös säätöruuvit, joilla saa säädettyä kenkiä lähemmäs/kauemmas rummusta.
Minulla oli vain toisella puolella (repsikan) säätöruuvi, jos tarkoitat sitä mikä on jarrurummun sisällä?
Säätöruuvia saa käännettyä pultin reiästä.
Säätö oli ruostunut jumiin, mikä piti tietenkin herkistää ja sen jälkeen laittaa vaseliinia siihen.
Otsikko: Vs: Seisontajarrun säätö
Kirjoitti: (Miksu) - 04.01.2014, 16:03:50
Minulla oli vain toisella puolella (repsikan) säätöruuvi, jos tarkoitat sitä mikä on jarrurummun sisällä?
Säätöruuvia saa käännettyä pultin reiästä.
Säätö oli ruostunut jumiin, mikä piti tietenkin herkistää ja sen jälkeen laittaa vaseliinia siihen.

Niinpäs joo onkin, muistelin, että jotain hölmöä siinä oli ja tuo juttuhan se olikin.
Ei oo hetkeen tullut taas vastaan, kuin sähköjarruja.
Otsikko: Vs: Seisontajarrun säätö
Kirjoitti: 016054 - 04.01.2014, 21:58:28
Juu ja siitähän homma pitää alkaa, et säätää kengät lähelle... vaijerit eivät "venähdä", vaan kengät kuluvat. Tässä uusimmassa siis vissiin taas on kenkien perussäätö? Vanhemmassa ei ollu, mut taas kasipuolikaskoppasessa oli. Omassa on toi sähkönen, ni ei voi varmistaa.