Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jaako - 02.01.2014, 19:08:39

Otsikko: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 02.01.2014, 19:08:39
Terve. kysytäänpäs täältä. Eli oli b200k koneessa väliaikaisesti rajoittamaton pyörijä virranjakajassa, normaalistihan rajoitettu 6200rmp pyörijä. Nyt sitten joku ehtoo päissänsä tuli koitettua että rajoittaako. no ei (ei ollut sillon vielä tiedossa) eli käytin vaan kaasun pohjassa ja prrrr siihen sammui... epäilen että olis jako pompannu mutta näky merkit olevan kohdillaan jossen sitten vahingossa tutkiessani pyöräyttänyt kampuraa "kierroksen väärin" tai jotain vastaavaa.. onko mahdollista vai mikä lienee vikana nyt? ja ohjeet vaikka että saisi tarkistettua.
Otsikko: Vs: B200K jakopää
Kirjoitti: lassii - 02.01.2014, 19:18:05
No, 1.pytyn mäntä yläkuolokohtaan ensin, jakajan pitää näyttää ykköspytyn kohtaan. Tuo antaa suuntaa näin aluks. Vähän sekavasti selitetty mut ite ainakin ymmärrän  :D
Otsikko: Vs: B200K jakopää
Kirjoitti: Puavo - 02.01.2014, 19:18:55
FAQista löytyy merkit ja hihnanvaihto-ohjeet: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0 Huomaa että jos apuakseli on oikeassa asennossa niin virranjakaja voi silti olla väärässä paikassa. Pyörijän tulee osoittaa ykköspytyn tulpanjohtoa kun kone yläkuolokohdassa.

Hieman tarkempi kuvaus käynnistymättömyydestä olisi kiva. Esimerkiksi lupaako yhtään, tuleeko kipinää?
Otsikko: Vs: B200K jakopää
Kirjoitti: jaako - 02.01.2014, 19:36:44
hiukan ampuu ei lupaa enempää.. kipinä tulee ja kun ykkös pytty on ylhäällä niin pyörijä näyttää virranjakajan kannen ykkösen johtoon mielestäni..
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Miuzo - 02.01.2014, 19:53:04
ettei mennyt tulppa pimeeks?
Otsikko: Vs: B200K jakopää
Kirjoitti: Elk - 02.01.2014, 20:03:09
hiukan ampuu ei lupaa enempää.. kipinä tulee ja kun ykkös pytty on ylhäällä niin pyörijä näyttää virranjakajan kannen ykkösen johtoon mielestäni..
No jos ei sulla jakopää oo hypänny ja bensaakin tulee niin sytkäpuolella se vika on. Ei tuo jaksa kiertää rajoittamattomanakaan niin korkeelle että venttiilit alkais kellumaan...
Otsikko: Vs: B200K jakopää
Kirjoitti: jaako - 02.01.2014, 20:23:22
No jos ei sulla jakopää oo hypänny ja bensaakin tulee niin sytkäpuolella se vika on. Ei tuo jaksa kiertää rajoittamattomanakaan niin korkeelle että venttiilit alkais kellumaan...

ykkös pytystä kylläkin vaan katsoin kipinänän.. mites tätä nyt lähtis selvittelemään. paikallansa annoin kaasua silloin
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: 240 - 02.01.2014, 22:50:33
Mittaapa mielenkiinnosta puristuspaineet.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Elk - 02.01.2014, 22:53:00
Mittaapa mielenkiinnosta puristuspaineet.
Nii että jos kuitenkin ois pamauttanu männät pakoventtiilejä turpaan?
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Kaziganth - 02.01.2014, 23:00:00
Nii että jos kuitenkin ois pamauttanu männät pakoventtiilejä turpaan?
kaverin b200f: stä mitattiin kun ei käyny kunnolla. 8.5bar joka pytystä kun oli jako kaks hammasta pielessä  ;D
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 03.01.2014, 13:55:02
kaverin b200f: stä mitattiin kun ei käyny kunnolla. 8.5bar joka pytystä kun oli jako kaks hammasta pielessä  ;D

tuntuu kyllä että pyörii kovin kevyesti..  onhan siitä kyllä kaikki apuvehkeet pois mutta mutta.. jos mylla on nyt nokka väärin ei pitäisi kyllä kun merkit kohdallaan ja 1. pytty ylhäällä ja pyörijä näyttäis virranjakajan kannessa 1. johtoa.. täytyy vielä tarkistella tossa.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Jule - 03.01.2014, 14:36:50
Voi se väärässä oleva jako myös tehdä liian kovat puristuspaineet. Tosin silloin se taitaa olla mennyt aikaiselle.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 03.01.2014, 15:37:49
muuten silloin ku otin kampiakselin siivapyörän pois niin pultti lähti melkein sormin auki  :o
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 03.01.2014, 16:33:10
muuten silloin ku otin kampiakselin siivapyörän pois niin pultti lähti melkein sormin auki  :o

nyt ykkösen mäntä ylhäällä pyörijä näyttää ykkösen johtoon ja venttilit korkista kurkattuna molemmat kiinni ja merkit kohdillaan ja konetta kun veivailee ympäri niin ei oikeen mitään vastusta, eli olisko siellä joku solmussa eihän pitäis silti kiltata kö?
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: 240 - 03.01.2014, 16:35:58
Mittaa vaan ne puristukset nyt ja päästät porukan jännityksestä.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Elk - 03.01.2014, 18:27:22
nyt ykkösen mäntä ylhäällä pyörijä näyttää ykkösen johtoon ja venttilit korkista kurkattuna molemmat kiinni ja merkit kohdillaan ja konetta kun veivailee ympäri niin ei oikeen mitään vastusta, eli olisko siellä joku solmussa eihän pitäis silti kiltata kö?
Kuin helevetisti se ehti kiertää? B200K kyllä kajauttaa venat solmuun jos ne jää auki kun mäntä tulee yläkuolokohtaan.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Chili - 03.01.2014, 19:09:48
Oliko sulla virranjakaja irti? Asensitko 180 astetta pieleen?
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 04.01.2014, 15:02:18
Oliko sulla virranjakaja irti? Asensitko 180 astetta pieleen?

ei ollu irti, mittaanpa ne paineet kun saan mittarin käsiini.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 04.01.2014, 16:38:48
ei ollu irti, mittaanpa ne paineet kun saan mittarin käsiini.

Pian tulee mittari mitäs tässä koneessa olis normaali paineet?
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: 240 - 04.01.2014, 16:42:32
Pian tulee mittari mitäs tässä koneessa olis normaali paineet?

10.0
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Elk - 04.01.2014, 16:51:59
10.0
PERKELE, ei sotketa puristuspaineita ja puristussuhdetta! 10bar on jo väljän koneen lukema, semmonen 12-13bar on hyvä. Ja jos kovin paljon alle 10bar jää tai ei oo puristuksia ollenkaan niin sulla on venttiilit solmussa.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: 240 - 04.01.2014, 17:19:14
Puristussuhde, puristuspaine, ohivuotomittaus... joutuupa itse tässä opiskelemaan. Ja minä kun olin tyytyväinen, kun syksyllä mittasin b21a:sta tasaisesti kaikista pytyistä 8.5bar. Huohottaa korkista hitosti, päästöistä läpi, mutta käynti ei niin nättiä.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 04.01.2014, 19:43:14
jooh, eipä sieltä paineita löytynyt.. 3bar oli paras  >:( aloin kantta nyt irrottelemaan samalla löyty nokka-akselin hammaspyörän takaa siitä stefan kohdalta haljennen näköinen kolo mistä ihmeestä siihen sellainen on aiheutunut..

kaikki pakoventtiilin solmussa.. :)
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: 240 - 05.01.2014, 12:38:01
Oliko tässä nyt jako hypännyt, hihna katkennut, hihnasta mennyt hampaat, kampuran rattaan kiila hajonnut, karstanen kone ja venttiilit eivät ehtineet mäntien tieltä ylös kovilla kierroksilla...?
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Elk - 05.01.2014, 22:09:50
Oliko tässä nyt jako hypännyt, hihna katkennut, hihnasta mennyt hampaat, kampuran rattaan kiila hajonnut, karstanen kone ja venttiilit eivät ehtineet mäntien tieltä ylös kovilla kierroksilla...?
Valve float, pattipäämännät. Ei tartte sen kummempaa. Mutta pitkään on pitänyt kaasua pitää pohjassa että tuosta venttiilit on sekaisin saanut.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 06.01.2014, 16:59:58
Valve float, pattipäämännät. Ei tartte sen kummempaa. Mutta pitkään on pitänyt kaasua pitää pohjassa että tuosta venttiilit on sekaisin saanut.
ei kyllä kauhean kauaa.. mahdollista on sekin että pompannut ja sitte uudellen starttauksessa? noh.. uutta osaa ja nippuun. jonkunverran kyllä varmaan kiersi ilman rajotinta. tyhmästä päästä kärsii  :idiot2:
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 06.01.2014, 17:03:43
Oliko tässä nyt jako hypännyt, hihna katkennut, hihnasta mennyt hampaat, kampuran rattaan kiila hajonnut, karstanen kone ja venttiilit eivät ehtineet mäntien tieltä ylös kovilla kierroksilla...?
rattaan kiilaa en kyllä löytänyt  :o
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: lassii - 07.01.2014, 00:00:11
Jakopää sielä on pettäny. Yhden b19a koneen hajotin joskus tahallani kun halusin testata mitä se kestää huudattaa. Ei se ennen hajonnu kunnes vesipumppu meni ja lämmöt nousi ja sitten hirtti kiinni kone. Tuossa b19a nyt ei venat mee solmuun vaikka hihna katkeis. Kansi oli ihan kunnossa kun sen otin irti.
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 10.01.2014, 19:34:21
juu saahan ne solmuun kai käsinkin.. muttä täsä ei kyllä mennyt käsin kun epäilin..
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 11.01.2014, 18:45:13
mimmonen ero on B ja E nokalla? kumpi jyrkempi?
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: 240 - 11.01.2014, 19:04:30
mimmonen ero on B ja E nokalla? kumpi jyrkempi?

Ei taida E-nokkaa olla Volvolla:

http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: Kaziganth - 12.01.2014, 11:06:29
Ei taida E-nokkaa olla Volvolla:

http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf
Ei taida http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
Otsikko: Vs: B200K jakopää sekaisin? ei käynnisty
Kirjoitti: jaako - 12.01.2014, 12:35:05
Ei taida E-nokkaa olla Volvolla:

http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf


Kiitoksia selvennyksestä..  ;)  ensimmäistä kirjantainta mikä löytyy nii heti tuijottamassa :D ei oo ennen tullut näitä niin räplättyä  mutta nyt kulkee taas volvo   O0