Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: apa75 - 02.01.2014, 22:07:20

Otsikko: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: apa75 - 02.01.2014, 22:07:20
Kertokaapas mitä työkaluja konsteja tuossa CEM yksikön irrotuksessa tarvitaan, pitäisi  huomenna ottaa kyseinen kapistus isäni autosta pois. Onko esim. johtojen irrotukseen jotain jippoja, vai lähteekö ihan maalaisjärjellä irti? Autossa alkanut olemaan sen sortin vikoja, että on syytä epäillä kyseisen yksikön mahdollisuutta oireisiin. Autossa alkaa mm. sisävalot palamaan itsekseen, mittaristo lakkaa kesken ajon toimimasta, srs ja abs varoitusvalot syttyy mittaristoon, keskuslukot reistaa ym. mukavaa. Auto on V70 mk2 2,4T vuosimalli 2000. Kiitos jo etukäteen vinkeistä  :hg:

t. apa75
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: jp_olli - 02.01.2014, 22:22:01
Työkalut T25 torx meisseli, 10mm lenkki tai hylsy, talttapää meisseli, kamera.

Irroita akun miinuskaapeli.
Irroita kuskin puolen kojelaudan suojus
Pujota oikea käsi cem-pidikkeen lukkolipareelle (vasen reuna) ja paina sitä ulos ja samalla vedä vasemmalla kädellä cem-kehyksen alareunaa itseesi päin.
Laske cem johtojen varaan lattialle.
Ota kuva releiden järjestyksestä ja shunttien sijainnista.
Irroita edellämainitut osat
Avaa 10mm pultti ja nitkuttele liitin irti cem-yksiköstä
Cem lähtee irti kehyksen keskeltä kun vapautat liittimen kohdalla olevan haitan ja vedät yksikön pois.
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: apa75 - 02.01.2014, 23:28:02
Kiitos pikaisesta vastauksesta, vaikuttaa aika simppeliltä hommalta. On kyllä yksi pieni mutta, isäni oli riipaissut pari päivää sitten niitä releitä irti ja ei ollut tajunnut katsoa niiden järjestystä  :nohnoh Onko tapahtunut jotain peruuttamatonta vai selviääkö säikähdyksellä? Auto ainakin on toiminut sen jälkeen noita samoja vikoja lukuun ottamatta aivan kuten ennenkin.

t. apa75
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: jp_olli - 03.01.2014, 07:17:07
Kyllä ne releet saa takaisin paikalleen. Onhan noista irroituksista tullut otettua kuvia, voin vaikka heittää sähköpostiin.
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: Thejappe - 10.04.2014, 06:44:40
Saitkos tolkkua tuohon ongelmaan? Itsellä kiusannut pari viikkoa noi oireet ja tilasin irroitustyökalunkin boksien irroitusta varten. Sitä ennen vaihdoin akun uuteen ja nyt mennään kolmatta päivää ilman vikavaloja(akun jännite oli hieman turhan matala kun testerillä hyörisin auton boksissa, latasin vanhaa akkua tosin vain tunnin verran 7A laturilla, mikä turhan vähän. Akunvaihdon koin tarpeelliseksi koska ajan liian vähän(diesel) eikä tule muuten latailtua akkua(paitsi talvella koska lohkariin kytketty laturi) Vielä ei ole tarvinnut bokseja mennä sorkkimään, täytyy toivoa parasta. Vanha akku oli muuten alle vuoden vanha mut joskus ennenkin tullut vastaan mitä ihmeellisimpiä vikoja johtuen akusta.
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: apa75 - 10.04.2014, 22:32:20
Moi

Joo, juttelin tässä muutama päivä sitten isäni kanssa juuri tuosta auton temppuilusta. Isäni sanoi, että nyt auto ei ole hälytellyt enää eikä mittaristo sekä keskuslukko oireilleet niin kuin aiemmin teki melkein joka päivä. Ainut ongelma mikä on jäänyt, niin kattovalot ei toimi, kun ovet avataan ja ovet eivät aukea kaukosäätimestä. Autolle ei tehty tosiaan mitään sen kummempaa, kuin irrotettiin se cem-yksikkö, tutkailtiin silmämääräisesti sen kunto ja laitettiin takaisin paikalleen. En tiedä sitten, oliko joissain johdoissa huono kontakti tai rele huonosti paikallaan, mutta isommat ongelmat ovat olleet nyt poissa  ::)

t. apa75
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: Thejappe - 13.05.2014, 13:09:34
Jahas
Nyt on ABS yksikkö ja vaihteiston sekä moottorinohjauksen aivolaatikot käytetty korjattavana, jotain tinausvikoja niissä oli (pahimmassa kunnossa oli ABS yksikkö) mutta itse vika edelleen päällä. Cemmiä en saanut vielä irroitettua. Täytyypä käyttää itsekin se irti ja pistää takaisin ja toivoa että olisi vain jokin kontaktihäiriö.
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: Marski898 - 05.04.2021, 21:14:08
Työkalut T25 torx meisseli, 10mm lenkki tai hylsy, talttapää meisseli, kamera.

Irroita akun miinuskaapeli.
Irroita kuskin puolen kojelaudan suojus
Pujota oikea käsi cem-pidikkeen lukkolipareelle (vasen reuna) ja paina sitä ulos ja samalla vedä vasemmalla kädellä cem-kehyksen alareunaa itseesi päin.
Laske cem johtojen varaan lattialle.
Ota kuva releiden järjestyksestä ja shunttien sijainnista.
Irroita edellämainitut osat
Avaa 10mm pultti ja nitkuttele liitin irti cem-yksiköstä
Cem lähtee irti kehyksen keskeltä kun vapautat liittimen kohdalla olevan haitan ja vedät yksikön pois.

Mites tuo releiden poisto onko välttämätöntä,lähteekö itse juotettava osa irti ilman sitäkin toimenpidettä vai miksi releet poistetaan :idiot2:
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: KalleKyy - 05.04.2021, 21:29:55
Muistaakseni releiden jalat menee sen ulkokehyksen läpi itse cem:iin, eli cem ei lähde kehyksestä irti, jos releet ym. ovat paikoillaan.
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: Marski898 - 11.04.2021, 10:13:03
Muistaakseni releiden jalat menee sen ulkokehyksen läpi itse cem:iin, eli cem ei lähde kehyksestä irti, jos releet ym. ovat paikoillaan.

Kiitoksia kaikille neuvoista,näin se vaikutti menevän juuri releiden osalta.

Nyt on tietyt kohdat cemissä kolvattu uudelleen ja konkat vaihdettu paikallisella tv-korjaamossa 94euroa.

Eniten mulla kului aika saada kojelaudan muovisuojus takaisin :2funny:

Viat oli:
"Jarruvika pysähdy heti" (mittarit lopetti toiminnan) ilmeni pitemmillä matkoilla yli 40km, ei koskaan kaupunkiajossa..
Lisäksi:
-Cruisen tiputti yhtäkkiä välillä pois.
- "pakokaasuja huolla heti"
-"SRS huolla tms."
V70 Mk2.-00
Otsikko: Vs: CEM yksikön irrotus
Kirjoitti: VoleMatti - 14.06.2021, 10:39:49
Kiitoksia kaikille neuvoista,näin se vaikutti menevän juuri releiden osalta.

Nyt on tietyt kohdat cemissä kolvattu uudelleen ja konkat vaihdettu paikallisella tv-korjaamossa 94euroa.

Eniten mulla kului aika saada kojelaudan muovisuojus takaisin :2funny:

Viat oli:
"Jarruvika pysähdy heti" (mittarit lopetti toiminnan) ilmeni pitemmillä matkoilla yli 40km, ei koskaan kaupunkiajossa..
Lisäksi:
-Cruisen tiputti yhtäkkiä välillä pois.
- "pakokaasuja huolla heti"
-"SRS huolla tms."
V70 Mk2.-00

Oliko vialliset komponetit havaittavissa ihan vain katsomalla vai vaatiiko mittailuja? Itellä Xc90 Volvossa samanlaisia oireita. Onko auto nyt toiminut sulla normaalisti?