Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jsjs - 03.01.2014, 10:25:16
-
Morjes!
Tuli ongelma ABS jarrujen kanssa katsastuksessa. Osaako kukaan sanoa mitä papereita tarvitsee, jos haluaa muutoskatsastaa auton ilman ABS jarruja? Ja mistä niitä olisi mahdollista hankkia? Auto on 760 2,4 tdi -89 :)
-
760 on AINA ABS jarrut, en tiedä onko mahdollista poistaa niitä... Saattaa olla JOS 760 käsitellään samaksi malliksi kun 740, tosin tuossa on jo multilink (740 on aina jäykällä taka-akselilla) niin saattaa tosiaan olla että ei onnistu.
Fiksuinta ja helpointa on vaan korjata ne ABS jarrut, ei ole niin vaikeaa. Tuo systeemi on ERITTÄIN yksinkertainen:
Etupyörissä on anturikehät, ne ruostuvat = viilaa puhtaaksi,
Anturit saattavat haljeta etunavoista, tästä tulee vikakoodi jonka saa esiin "tulitikkurasiasta", eli diagnostiikalla
Perässä on anturi ja kehä, tässä systeemissä ei oikeastaan koskaan ole ongelmia, koska anturikehä on öljyssä perän sisällä ja anturi kanssa osittain.
Antureita on siis 3kpl, yksi takana perässä ja yksi kummassakin etunavassa.
Antureista voi mitata vastukset irrottamalla anturien 2napaiset liittimet johtosarjasta.
Taka-anturi on kunnossa jos nopeusmittari toimii.
-
Onkohan 760 aina ABS kun 960:ssa on ennen vuotta 1992 ABS:llä ja ilman.
ABS poisto onnistuu kun saa merkkiliikkeestä todistuksen että osat vaihdettu vastaamaan ABS:ntä mallia.
-
Minun edellisessä 760 ei ollut rek.otteessa mainintaa ABS-jarruista, vaikka siinä oli.
Joku sanoi että oli laitettu ABS lisävarusteena.
Jos ei otteessa mainintaa, niin pois vaan, jos ei kiinnosta korjata.
-
No ei muuten varmasti ole aina 760 ABS: jarruilla. Kaikki '82-'84 760 volvot jotka olen nähnyt on ollu tavallisilla jarruilla.
-
Okei. Bilialta ilmoittivat että he eivät sellaista ilmoitusta tee vaan joku maahantuoja. Osaako kukaan kertoa maahantuojaa jolta kyseisen paperin voisi saada? Kaikki anturit on mitattu eikä missään ole mitään selkeää vikaa, joten ajattelin että jos katsastaisi ilman abs jarruja :) Jos todistuksen saisi suht helpolla niin ABS: purkaminen voisi olla helpomaa kuin niiden korjaaminen ;)
-
Volvo-auto on maahantuoja.
Jos tiesit että abseissa on vikaa olisit purkanu ne pois ennen ekaa yritystä ja ollu hiljaa asiasta.
-
Tässä vaiheessa kun trafin systeemissä on merkintä abs jarruviasta, ainoa vaihtoehto on korjata abs. Poistaminen ei ole mahdollista. Volvo-auto ei suostu kirjoittamaan mitään todistusta minkään turvalaitteen poistamisesta (abs tai airbag)
-
Mikä niissä apseissa on vikana?
-
Korjaaminen on joka tapauksessa helpompi homma kuin poistaminen. Paperisodan lisäksi kaikki osat pitää olla samat kuin apsittomassa. Näin oli ainankin kun Omegasta meinasin poistaa apsit. Eli vaihtoon olisi siinä autossa mennyt pääsylinteri jarrusatulat olikohan edessä vai takaana ja aikamoinen putkijumppa. PS: Vika löytyi viimenään johtosarjasta.
-
ABS valo ei koskaan palanut katsastuksessa vaan katsastusmies huomas maininnan niistä rekisteriotteesta. (Otimme polttimon pois katsastuksen ajaksi) Ja kokeili niiden toiminnan.
Kaikki anturit on mittausten perusteella kunnossa ja nopeusmittarikin toimii.. Ei oikein enään keksi missä vika on ???.
-
ABS valo ei koskaan palanut katsastuksessa vaan katsastusmies huomas maininnan niistä rekisteriotteesta. (Otimme polttimon pois katsastuksen ajaksi) Ja kokeili niiden toiminnan.
Kaikki anturit on mittausten perusteella kunnossa ja nopeusmittarikin toimii.. Ei oikein enään keksi missä vika on ???.
Syttyykö valo heti käynnistyksen jälkeen vai kun lähtee liikkeelle?
-
Nii toimiko ne ABS:t mutta vain tuo polttimko ei pala?
Itellä ei syttynyt lamppu 960:ssä vaikka ABS:t toimi, hylsy tuli.
Vika oli mittarin "piirikortin" murtuneessa foliossa.
EDIT: ai se paloikin ilmeisesti kokoajan. No sit voi olla häimää ohjausboksissa.
-
Valo syttyy heti kun autolla lähtee liikkeelle, noin muutaman metrin ajon jälkeen. Ja ABS ei toimi ollenkaan.
-
Eli jännitteen syötössä ei pitäisi olla vikaa vaan nopeustiedossa. Jos nopeus mittari toimii luultavasti takapään nopeustieto on kunnossa.
Kokeile nostaa eturenkaat vuorotellen ylös ja pyöritä rengasta reippaalla vauhdillla kun auto on käynnissä. Se kummasta eturenkaasta ei vikavalo syty on anturi viallinen.
-
Onhan vikakoodit luettu?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8712.0
-
Onhan vikakoodit luettu?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8712.0
Ei tuosta pysty lukemaan vikakoodeja.
-
Pystyykö abs antureita mittaamaan pyörittämällä rengasta ja mittaamalla jännitettä? Takapään anturi ainakin kehittää vaihtovirtaa sitä enemmän mitä kovempaa mennään. Onko etupyörissä samanlaiset?
-
Vaikka etupyörien anturit on(olisi) OK, voi sieltä anturitieto puuttua, esim tosi ruostunut anturikehä piisaa aiheuttamaan semmosen efektin. Mutta tuo Make:n neuvo on hyvä, joskaan ei täysin poissulje mahdollisuutta että vikavalon sytyttävällä puolellakin olisi kehä niin huono että anturitieto katkoo, mutta jos se vikavalo ei syty on siellä varmasti vikaa.
-
Kurkkaa ihmessä ne absin kehät niistä etu navoista. voi tosiaan olla siellä sitä paskoo/ruostetta niin ettei saa singnaalia.
-
Joo kiitos vinkeistä :) Täytyy katsoa kun seuraavan kerran on aikaa :)
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21562.0
-
Tässä vaiheessa kun trafin systeemissä on merkintä abs jarruviasta, ainoa vaihtoehto on korjata abs. Poistaminen ei ole mahdollista. Volvo-auto ei suostu kirjoittamaan mitään todistusta minkään turvalaitteen poistamisesta (abs tai airbag)
metsään meni. Siskon chrysleristä poistettiin absit kun ei saatu kuntoon vikalistan aikana. Määräaikaiskatsastuksen lisäksi piti vain muutoskatsastaa
-
Niin mutta kun milläs muutoskatsastat kun vaatii volvolta lapun missä kerrotaan mitä osia pitää vaihtaa ja korvata mutta tätä lappua ei saa mistään ::)?
-
Yhden samanlaisen oireen jäljiltä vian korjanneena, homma toimii seuraavasti:
- Vasen etufillari ilmaan, koneet käyntiin, pyöritä käsin etupyörää. Jos vikavalo syttyi, vasen anturi on ehjä.
- Oikea etufillari ilmaan, jne... Jos vikavalo ei syty, tämänpuoleinen anturi on sökö.
Vitsi piilee siinä, että ABS-järjestelmä menee vikatilaan, jos eri antureiden kertomassa pyörimisnopeustiedossa on liian suurta eroa. Jos yhden pyörän pyörittäminen ei aiheuta vikatilaa, ko. anturi on särki tai kehässä isosti vikaa. OEM-bosch anturi tais kustantaa jotain 100-200 eur myyjästä riippuen, biltema tarjoaa 30 eurolla.
Ja nyt se on sitten näppärästi neuvottu kahteen kertaan ;)
-
metsään meni. Siskon chrysleristä poistettiin absit kun ei saatu kuntoon vikalistan aikana. Määräaikaiskatsastuksen lisäksi piti vain muutoskatsastaa
Mä taas oon aina elänyt siinä luulossa, että kerran abs, aina abs. Kuten myös katti, bagithan voi poistaa, jos voi todistaa että samaa mallisarjan auto on saanut ilman bageja......?
Edit. Ylempään. 40e taitaa olla biltemassa ;)
-
Onkos anturi tarpeeksi lähellä kehää jos liian kaukana ei lue signaalia vaikka ehjä anturi,
anturit saa naputtaa kehään kiinni sitten pyörittää pyörää niin hakee paikkansa,ja ne anturit voi mitata
ihan yleismittarilla,tapeltiin vain tuossa kuorma-auton absien kanssa joku päivä että saatiin toimimaan (volvo fh 12)
-
Lopulta ABS.ät alkoi toimimaan anturin vaihdolla ja kelpasi katsastuksessa. Taas vuosi ajoaikaa lisää :) Kiitos kaikille neuvoista joista oli paljon apua :)