Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: turinatörinä - 05.01.2014, 17:07:40
-
Semmoista lähdin kyselemään että mistähän mahtaa johtua kun kylmänä kun käynnistää volvon niin sammuu samointein, tekee tämän noin 3-4 kertaa aina kun käynnistää kone aivan kylmänä. Mutta jos kaasulla pitää niin pysyy käynnissä, sen jälkeen kun pysyy käynnissä kierrokset seilaavat edestakaisin, aivan sammumisen rajoille ja sitten hyppäävät melkein 2000, missähän vika mahdollisesti on?
Ja vielä jos lähtee ajamaan niin ajo on todella takkuista, nykii ja vastaa kaasun todella huonosti, kun lämmöt sitten nousevat niin ei mitään ongelmaa.
Voiko vika olla lämpöaikakytkimessä, vai lähtisikö auto ollenkaan kylmänä käyntiin, ja onko yksi mahdollisuus myös imuvuoto?
Vikakoodeiksi antaa 1-1-3, 2-2-1, 2-3-1 eli kaikkihan nuo viittavat siihen että laihalla käy??
-
Mikä kone? Vuosimalli?
Vikakoodit viittaavat siihen, ettei lambdalta tule signaalia ollenkaan.
-
Jos sieltä on saanu vikakoodeja, ni eiköhän siellä oo vinokone, jota ohjaa LH 2.4.
Olettaen että lämpösenä pelaa, ongelman pitäs korjaantua lämpöanturin vaihdolla. Löytyy imusarjan alta, suurinpiirtein nelosmukin kohdalta. Se anturi antaa hajotessaan aika pitkään vääriä lämpötilatietoja.
-
Vinokone luultavasti, mutta turbo/vapari/vuosimalli tekee eroja moottorin ohjauksen osalta ja antaa hitusen erilaisia vikakoodeja eri tilanteissa.
Kaikissa koneissa kaikki vikakoodit eivät ole käytössä.
Ja lämpötila-anturia on turha vaihtaa, sillä sen toiminnan voi mitata ja tarkastaa. Ohjeet tästä on takapotkujen FAQ:ssa!
Moottorinlämpötila-anturi voi aiheuttaa mainitsemiasi vikakoodeja, mutta niin voi tehdä viallinen lambdakin. Varsinkin, jos sen lämmitysvastus on viallinen.
Oireet viittaavat laihaan seokseen.