Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Valmet-20 - 05.04.2011, 21:24:37
-
Mikä auttaa, kun virtalukko jumii. Vika tuli kertalaakista mitään varoittamatta ja aluksi oli tosi tiukassa. Kun oli pakko päästä eteenpäin kaupan pihalta, niin kääntyihän se, mutta vaikeasti. Edelleen tosi tiukka. Molemmilla avaimilla.
Mikä auttaisi? Uusi virtalukko kustantaa varmaan satasia.
-
Uusivirtalukko kustantaa sen 300-380eeroa, saat sen samoille vanhoille avaimille koodattuna, voipi itse vaihtaa, ei paha rasti. Toinen mahdollisuus on ottaa se vanha virtalukko irti ja pöydälle, suihkuttele siihen aseöljyä ja anna liota öljyssä jonkun aikaa, sillä voipi alkaa pelaamaan. Se, että kuinka kauan toimii on eriasia eli suosittelen uuden virtalukon investointia niin autokin toimii varmemmin.
-
Joo, mulla meni samanikäisestä pelistä virtalukko laakista jumiin, siis ei kääntynyt startti asentoon. Täältä foorumilta saamani neuvon mukaisesti sumuttelin yhden päivän ajan säännöllisin välein teflon öljyä virtalukkoon avaimen reiästä, rättiä alle kun ylimääräistä valui melkoisesti. Kuinka ollakkaan illasta starttaus onnistui ja on jo vuoden päivät tominut sen jälkeen. Tämä vain omana kokemuksena, vikoja on varmaan sellaisiakin ettei voitelemalla selviä. Toki tästä on helppo aloittaa.
-
Joo, mulla meni samanikäisestä pelistä virtalukko laakista jumiin, siis ei kääntynyt startti asentoon. Täältä foorumilta saamani neuvon mukaisesti sumuttelin yhden päivän ajan säännöllisin välein teflon öljyä virtalukkoon avaimen reiästä, rättiä alle kun ylimääräistä valui melkoisesti. Kuinka ollakkaan illasta starttaus onnistui ja on jo vuoden päivät tominut sen jälkeen. Tämä vain omana kokemuksena, vikoja on varmaan sellaisiakin ettei voitelemalla selviä. Toki tästä on helppo aloittaa.
Ihan saman operaation tein minäkin, paitsi kun oli pakkasta, niin ekana suihkutin CRC:tä lukkopesään niin että pursusi kunnolla yli, tuli mustaa mönjää, sen jälkeen latasin pesään jotain aseöljyä missä siinäkin oli mukana hieman CRC:tä. Nyt on pelittänyt liki kaksi vuotta, no problemos.
-
Virtalukot ovat näemmä tyyppivikoja Volvoissa. XC90 vm 2005 168000 km täysin vastaava vika tiistaina: kääntyy 1-asentoon vaan ei muuta. Heti menin Volvo-huoltoon ja sain käsityksen, että tuttua huttua. Korjauksen ripeys yllätti: ensi viikon keskiviikkona 9.30 voit tuoda autosi huoltoon. 2000-luvun palveluvastettako? Onneksi sijaisautopalvelu kuitenkin toimi hyvin koska huolehdin siitä itse. Vielä olisi tilattava siirto sillä vaihteistoahan ei pysty vapauttamaan. ELK
-
Tämän korimallin v70,s60,s80ja xc90 malleissa on virtalukon tyyppivika,sieltä murtuu sellainen 2x3mm metallipalanen joka joko jumittaa koko lukon tai menee sopivasti kahnustamaan johonkin väliin. Vaimon auto teki juuri tämän ja jouduin poraamaan ne sylinteriä kiinni pitäviin murtoruuveihin pienen reiän ja naputtelemaan kuusarin siihen reikään jotta saa ne ruuvit auki ja virtalukon irti. Mikkelissä paikallinen lukkoseppä avasi tottuneesti lukon ja fixasi sen muutamalla kympillä kun uusi lukko olisi maksanut monta sataa ja vienyt viikon ja auton lavetilla siniselle. Lukkoseppä sanoi että näitä volvojen lukkoja korjataan useita viikossa. Nopea homma korjata. Yhteystietoja voin antaa halukkaille...
-
Näkyy olevan myynti osiossa uusi virtalukko kolmella avaimella 125€
-
kaikki lukot tarvitsevat voitelua. säännöllinen lukkojen voitelu poistaa nämä viat, on harvinaista että lukko jumittuu jos voitelut on hoidettu........kuiva lukko alkaa kulua.
-
kaikki lukot tarvitsevat voitelua. säännöllinen lukkojen voitelu poistaa nämä viat, on harvinaista että lukko jumittuu jos voitelut on hoidettu........kuiva lukko alkaa kulua.
Komppaan ;)
Moni ilmeisesti kuvittelee ettei virtalukko tarvitse voitelua...
Miksiköhän, kun samaiset ihmiset saattaa rasvailla ovien lukkoja apinan raivolla (varsinkin talvella)
Eihän siinä oven lukossa ja virtalukossa ole loppujen lopuksi kovinkaan suuria eroja teknisesti ottaen
kun puhutaan siitä lukkopesästä, virtalukossa on vaan vähän enemmän asentoja, mut muuten toiminta sama.
-
Ovilukolla ja virtalukollahan on yksi selkeä ero, toinen niistä on ulkona ja toinen sisällä, jolloin se rankemmissa oloissa oleva kaipaa hellempää hoivaa, mutta eipä tosiaan virtalukon voitelun pitäisi paljoa haitata sen toimintaa.
-
Ovilukolla ja virtalukollahan on yksi selkeä ero, toinen niistä on ulkona ja toinen sisällä, jolloin se rankemmissa oloissa oleva kaipaa hellempää hoivaa, mutta eipä tosiaan virtalukon voitelun pitäisi paljoa haitata sen toimintaa.
Tiedän kyllä, mut halusin vähän kärjistetyn vertauksen, et useammatkin kiinnittäs asiaan huomiota ihan ajatuksella.
-
Oven lukkoa ei monikaan ole käyttänyt koskaan sentakia että lukitus hoidetaan kaukosäätimellä. Jos sitä ei koskaan käytä voi autoonmeno olla vähän haasteellista mikäli kaken patteri on tyhjä.
-
Minullpa kävi silleen 10 vuotta toimi hyvin mutta ajattelin että voitelen varmuuven vuoksi .Mutta sen jälkeen se meni jumiin ja ei muuta kuin uusi lukko
-
Minullpa kävi silleen 10 vuotta toimi hyvin mutta ajattelin että voitelen varmuuven vuoksi .Mutta sen jälkeen se meni jumiin ja ei muuta kuin uusi lukko
Tuokin on tosiaan mahdollista, lienee sama juttu, kuin automaattivaihteiston öljynvaihto ensimmäisen kerran vaikka 300 000km kohdalla... lähtee ajan mittaan kertynyt paska liukenemaan ja kerääntyy tiettyihin paikkoihin.
-
oli hyvä keskustelu. oliko lopputulos se, että voitelu on parasta apua pari kertaa vuodessa....
-
oli hyvä keskustelu. oliko lopputulos se, että voitelu on parasta apua pari kertaa vuodessa....
En tiedä loppu tuloksesta, mutta itselläni on kulunut nyt vähän yli pari vuotta jumiin menneestä lukon elvytyksestä reilulla öljymäärällä, plus pari kertaa vuodessa pikku lisäykset öljyä. Öljyäminen ei silloin enää tietenkään auta, jos tuolla keskusteluissa ilmennyt tappi on päässyt murtumaan voitelun puutteesta johtuen, luulisin.Kaikkien omistamieni autojen ja traktorien virtalukkoihin olen tämän jälkeen turautellut teflon- tai aseöljyä , haitta vaikutuksia ei ole ilmennyt, päin vastoin. Sama koskee kotiovien abloita. ;)
-
En tiedä loppu tuloksesta, mutta itselläni on kulunut nyt vähän yli pari vuotta jumiin menneestä lukon elvytyksestä reilulla öljymäärällä, plus pari kertaa vuodessa pikku lisäykset öljyä. Öljyäminen ei silloin enää tietenkään auta, jos tuolla keskusteluissa ilmennyt tappi on päässyt murtumaan voitelun puutteesta johtuen, luulisin.Kaikkien omistamieni autojen ja traktorien virtalukkoihin olen tämän jälkeen turautellut teflon- tai aseöljyä , haitta vaikutuksia ei ole ilmennyt, päin vastoin. Sama koskee kotiovien abloita. ;)
Ja juurikin ase öljyä, ei kerää itteensä, niin paljoa p..kaa, kun joku CRC:n litku, ja voitelee, ja ei kohmetu pakkasilla
-
Tämän korimallin v70,s60,s80ja xc90 malleissa on virtalukon tyyppivika,sieltä murtuu sellainen 2x3mm metallipalanen joka joko jumittaa koko lukon tai menee sopivasti kahnustamaan johonkin väliin. Vaimon auto teki juuri tämän ja jouduin poraamaan ne sylinteriä kiinni pitäviin murtoruuveihin pienen reiän ja naputtelemaan kuusarin siihen reikään jotta saa ne ruuvit auki ja virtalukon irti. Mikkelissä paikallinen lukkoseppä avasi tottuneesti lukon ja fixasi sen muutamalla kympillä kun uusi lukko olisi maksanut monta sataa ja vienyt viikon ja auton lavetilla siniselle. Lukkoseppä sanoi että näitä volvojen lukkoja korjataan useita viikossa. Nopea homma korjata. Yhteystietoja voin antaa halukkaille...
Tiedoksi kaikille jotka jäävät virtalukon jumituksen takia esim kaupan parkkikselle niin hätä ei useinkaan ole niin suuri. Jos vaan saa muovit rattiakselin ympäriltä alapuolelta pois niin sieltä vasaralla naputtelemalla lukkorunkoa ja samalla avainta renklaamalla voi homma onnistua. Useimmiten näin lähtivä sinisen pihasta sisälle kun siellä hommissa olin. Wink wink....
-
Jos ohjauslukko toimii niin kannattaa ottaa tuo virtalukon pohja pois ja kayttää ruuvimeisseliä. Tänään tuli jäätyä kaupan pihaan ja piti hakea työkaluja. Nyt hajosi "paremmin" eli saa tuon ohjauslukon pois päältä.
Oliko jollakin tarkempaa tietoa lukkosepistä jotka noita laittavat? Vaihdoin n. 50 tkm sitten ja taas jumissa. Naapurin uusi luko toimi 2 viikkoa, sai tietysti uuden takuuseen. Minulla kesti tuon n. 2 vuotta. Aika surkeaa laatua....
-
Täältä apua lukko pulmaan.. huoltavat näitä lukkoja kokoajan..
Mikkelin Lukkosepät
Yrittäjänkatu 15
50130 Mikkeli
puh. 015-230193
-
Mikkelin Lukkosepät laittoivat kuntoon. Ihan nopeaa toimintaa, saapui aamulla ja lähti vielä sana päivänä takaisin. Heillä on kuulemma paremmat osat noihin (teetetty? ei murru enään tuo pala irti joka on noissa tyypppivikana). Toimii paremmin kuin uusi aikoinaan. Ai niin, kustansi 150,-
Tämän perusteella voi suositella.
-
Jos tuo tappi on murtunut niin liikkuuko avain enää lukossa ollenkaan? Tänään meinasi kans nousta kylillä puna poskille kun ei avain kääntynytkään I-asentoa pidemmälle. No lopuksi sain sitten käyntiin -> kotiin -> öljyä sisään ja avaimella runkkaamaan. Mustaa kuraa sieltä tuli ja nyt toimii hitusen paremmin, mutta selvästi kankeampi kuin aamulla!
-
Riippu tapauksesta, toisinaan voi liikkua, mutta voipi jämähtää kerrasta. Ilman virtalukkoakin voi hyvin ajella kunhan pitää ruuvaria mukana ja pistää avaimelle telineen tuon tunnistinrenkaan sisään että kaynnistyy.
-
Kuinka olette saaneet nuo pyöreäpäiset pultit irti vjoka pitää virtalukkoa? Kopiodremelillä olen saanut sahattua tasapäiselle ruuvarille urat ja sen taakse voimaa, mutta lopulta pyörähtää aina tyhjää. Eikö näitä kuitenkin pidä ihan normaalipäin ruuvailla?
-
Kuinka olette saaneet nuo pyöreäpäiset pultit irti vjoka pitää virtalukkoa? Kopiodremelillä olen saanut sahattua tasapäiselle ruuvarille urat ja sen taakse voimaa, mutta lopulta pyörähtää aina tyhjää. Eikö näitä kuitenkin pidä ihan normaalipäin ruuvailla?
Pistepuikolla naputtelet normaali kiertosuuntaan auki. Sitten kun on löystynyt, niin isoilla sivuleikkureilla pyörität loput. Viimekädessä pyörii sitten jo sorminkin.
Pahemmat joutuu poraamaan kokonaan se nuppi pois. Ensin toki voi koittaa porata sopivan pienemmän reiän ja torxikärki siihen reikään vasaralla sisään.
Siinä mun konstit eikä oo yhtään jäänyt vielä avaamatta...
-
Pistepuikolla naputtelet normaali kiertosuuntaan auki. Sitten kun on löystynyt, niin isoilla sivuleikkureilla pyörität loput. Viimekädessä pyörii sitten jo sorminkin.
Pahemmat joutuu poraamaan kokonaan se nuppi pois. Ensin toki voi koittaa porata sopivan pienemmän reiän ja torxikärki siihen reikään vasaralla sisään.
Siinä mun konstit eikä oo yhtään jäänyt vielä avaamatta...
Tulin, näin ja voitin! Ei kyllä ollut puhettakaan pulttien irroittamisesta ennenkuin hain motonetistä kaasujuottimen ja sillä lämmitin pultteja. Toista sai lämmittää hamaan loppuun asti, oli kyllä tiukassa! No taisteluvoitto, huomenna saa mennä siniselle laittamaan euroja jonoon.
Tässä vielä uskollinen taisteluparini:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/789430/0
Oikeasti kyllä ihan pirun kätevä!
-
Yksi vika voi olla haittalevyissä jotka kuluvat vuosien saatossa. Osaava lukkoliike vaihtaa levyt tunnissa eikä maksa 100 euroa enempää.
Saappaan virtalukon korjautin täällä, lukkosylinteri ja kaksi avain mukaan.
Auto-Avain P Honkasola
Agricolankatu 5
00530 Helsinki
Puh: 050-3703237
-
Tappihaittalukoissahan ei saisis käyttää crc:tä, lukkoöljyä eikä vastaavia. Pitäisi aina käyttää kuivavoiteluainetta.
Öljyt kerää sen paskan sinne jousiin ja siksi jumittaa.
Käytäntö on sitten eri =) . Lukkohommia kun teki kymmenen vuotta huomasi tuon eron mitä voiteluainetta käytetty,
-
Tulin, näin ja voitin! Ei kyllä ollut puhettakaan pulttien irroittamisesta ennenkuin hain motonetistä kaasujuottimen ja sillä lämmitin pultteja. Toista sai lämmittää hamaan loppuun asti, oli kyllä tiukassa! No taisteluvoitto, huomenna saa mennä siniselle laittamaan euroja jonoon.
Tässä vielä uskollinen taisteluparini:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/789430/0
Oikeasti kyllä ihan pirun kätevä!
Huh, ei tarvinnutkaan mennä siniselle. Yön virtalukko vietti keittiön pöydällä ja aamulla kunnon pesu sisältä sekä ilmaa ja öljyä sisälle. Lukko kiinni ja tuntuisi toimivan ihan normisti. Empä olisi uskonut kun eilen illalla vielä jumeilevan tuntui.
Yksi vika voi olla haittalevyissä jotka kuluvat vuosien saatossa. Osaava lukkoliike vaihtaa levyt tunnissa eikä maksa 100 euroa enempää.
Saappaan virtalukon korjautin täällä, lukkosylinteri ja kaksi avain mukaan.
Auto-Avain P Honkasola
Agricolankatu 5
00530 Helsinki
Puh: 050-3703237
Eikös vanhatkin avaimet kuitenkin toimi jos haitat vaihtaa, eli uudet avaimet tulevat vähän niinkuin "kaupan päälle"?
-
joku joskus kirjoitteli, että virtalukon sisällä on joku osa, joka halkeaa/katkeaa ja se pala jumittaa lukkoa, välillä kokonaan, välillä vähemmän ja että joku lukkoseppä sinne jonku itse tehdyn korvaavan osan vaihtaisi tilalle..
Näin luin ja lukemastani ymmärsin, itse en tiedä yhtään enempää
-
Onko tuossa virtalukon voitelussa sitä vaaraa että voiteluöljy menisi virtalukon pohjan kärkiin, jotka tekevät sähköisä kytkentöjä. Noissa kärjissä öljy ei yleensä tee hyvää mutta jos se ei sinne joudu niin sitten ei kun rasvaamaan.....
-
Ei taida ihan helposti päästä sinne virtalukon pohjaan.
Sehän on erllinen muovikuorinen osa siellä virtalukon perässä ja virtalukon sisäosiin se on yhteydessä vain pienen tapin välityksellä.
-
Ei taida ihan helposti päästä sinne virtalukon pohjaan.
Sehän on erllinen muovikuorinen osa siellä virtalukon perässä ja virtalukon sisäosiin se on yhteydessä vain pienen tapin välityksellä.
Rasvattu on. Laitoin CRC:n sinistä multilubea. Toivottavasti se nyt sitten pelaa...
-
Pessimisti ei pety
-
Voihan vattu. Itellä taisi porsia omasta S60:stä virtalukko. :'( Sama vika kuin monella muullakin. Kääntyy vain ykkösasentoon, ja sitten tulee kuin seinä vastaan. Vielä huomenna koitan tapella sen kanssa, ja jos ei pelaa. Niin ei varmaan auta kuin marssia sinisen tiskille, taas. >:( Voi hevonperkele ja paska. :D
-
V70:stä on virtalukko tuntunut jo pitempään jäykähköltä ja tahmealta. Onkohan lopun alkua.. Aseöljyä tekis mieli laittaa.
Joku varoitteli että jotkut Crc:t yms. saattavat olla haitaksi.
-
V70 2006 yllättäen virtalukon "jumittaa"' siis ei käänny avain kuin 1-asentoon. Joku NS tyyppivika näissä, voitelemalla jotkut saaneet toimimaan? Appiukolla ei ole kuin CRC-pullo, no hinattava Tampereella korjaamolle?
Tähän vaivaan ei taida kukaan paikan päälläkään saada toimivaa ratkaisua, vaikka maksaisi vaivan palkan osaavalle Volvo asiantuntijalle tottakai. Kait tuo nyt joka korjaamon korjattavissa on eli joku Rusko-Hervanta korjaamo kait minne hinautella?
-
Meillä Sercapilla korjataan.
Joskus auton saa liikkeelle, kun purkaa rattiputken muovit pois ja vasaralla vähän koputtaa virtalukkoa samalla kun kääntää avainta.
-
Omastani rikkoutui taannoin virtalukko tyypilliseen tapaan. Totesin, että pikku virittelyllä vanhankin olisi saanut vielä toimimaan mutta kun hyllyssä oli ehjä osa toisesta autosta, niin tyydyin vaihtamaan vain patruunat keskenään.
Tuossa käypä ohje aiheeseen.
https://youtu.be/TzUduzjR9W4
-
Täälläkin jumii virtalukko otsikon mukaisessa autossa...Kylmällä/kostealla säällä ei mitään ongelmaa, avain kääntyy virtalukossa aivan normaalisti ja sulavasti. Mutta eilen tuli jälleen huomattua, että kuumalla säällä tuo virtalukko toimii todella huolestuttavan tahmeasti. CRC:n lukkoöljyä olen tuonne virtalukkoon säännöllisesti puolen vuoden aikana aina silloin tällöin laittanut, mutta ei tunnu olevan vaikutusta? :idiot2: Öljyämisen alkuvaiheessa avaimeen tuntui tarttuvan virtalukosta melko reippaasti jotain moskaa jokaisen käyttökerran jälkeen, koska paperiin pyyhkiessä, avaimesta jäi aina jotain mustaa siihen paperiin. Enää tuota ei niin paljoa esiinny, kun olen tosiaan aina pyyhkinyt avaimen puhtaaksi käytön jälkeen.
Onko tuossa jokin kikkakolmonen miten tuota öljyä pitäisi tuonne virtalukkoon suihkia vai miksi ei tunnu olevan mitään vaikutusta? :o
-
Täälläkin jumii virtalukko otsikon mukaisessa autossa...Kylmällä/kostealla säällä ei mitään ongelmaa, avain kääntyy virtalukossa aivan normaalisti ja sulavasti. Mutta eilen tuli jälleen huomattua, että kuumalla säällä tuo virtalukko toimii todella huolestuttavan tahmeasti. CRC:n lukkoöljyä olen tuonne virtalukkoon säännöllisesti puolen vuoden aikana aina silloin tällöin laittanut, mutta ei tunnu olevan vaikutusta? :idiot2: Öljyämisen alkuvaiheessa avaimeen tuntui tarttuvan virtalukosta melko reippaasti jotain moskaa jokaisen käyttökerran jälkeen, koska paperiin pyyhkiessä, avaimesta jäi aina jotain mustaa siihen paperiin. Enää tuota ei niin paljoa esiinny, kun olen tosiaan aina pyyhkinyt avaimen puhtaaksi käytön jälkeen.
Onko tuossa jokin kikkakolmonen miten tuota öljyä pitäisi tuonne virtalukkoon suihkia vai miksi ei tunnu olevan mitään vaikutusta? :o
Kas kun ei spraytervaa... :facepalm:
Asiaan.. jumittunut liiallisen voitelun takia, bräkleeniä tai vastaavaa vai onko joku mikä sen käytön estäisi? ???
Laitan voitelevaa lukkosulaa tai wd-40 ja vain lukon tahmiessa, jälkimmäistä vain jos ei muuten ala toimimaan.
Dry lubea voisi myös kokeilla.
-
Omassa V70 meni kans lukko jumiin, ei saanu edes rattilukosta pois. Helppo irrottaa, normaali akkukoneella mahtu poraamaan katkopultteihin reijät ja ne vastakierretapilla vaan pois. Uus lukko olis ollu 350€, korjaukseen lähti 60€ hintaan 8)