Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: eeetude - 06.01.2014, 22:11:07
-
Mikä vois olla vikana kun auto lakkasi yhtäkkiä käynnistymästä ja vikavalo: ''moottorin elektroniikassa vikaa'' syttyi palamaan?
Tarkistin bensapumpun ja bensapumpun releen mutta ne on kunnossa.. :idiot2:
Starttipilotilla hörähti käymään mutta sammui välittömästi, joten ilmeisesti jostain syystä ei saa polttoainetta vaikka PA-pumppu ja rele ovat ehjiä.. Mistä lähden etsimään vikaa? :( :idiot2:
Vastauksia ja vinkkejä otetaan vastaan enemmän kuin mielellään!
-
Mikä vois olla vikana kun auto lakkasi yhtäkkiä käynnistymästä ja vikavalo: ''moottorin elektroniikassa vikaa'' syttyi palamaan?
Tarkistin bensapumpun ja bensapumpun releen mutta ne on kunnossa.. :idiot2:
Starttipilotilla hörähti käymään mutta sammui välittömästi, joten ilmeisesti jostain syystä ei saa polttoainetta vaikka PA-pumppu ja rele ovat ehjiä.. Mistä lähden etsimään vikaa? :( :idiot2:
Vastauksia ja vinkkejä otetaan vastaan enemmän kuin mielellään!
Lue vikakoodit, ohjeet FAQ:ssä.
Jos hörähtää, kipinää pitäisi tulla, eli joko ei tule bensaa suuttimille tai suuttimet ei aukea, eli tarkista ne.
-
Lue vikakoodit, ohjeet FAQ:ssä.
Jos hörähtää, kipinää pitäisi tulla, eli joko ei tule bensaa suuttimille tai suuttimet ei aukea, eli tarkista ne.
Luin vikakoodit ja väittää että ei vikaa..
tarkistin että bensaa tulee ja suuttimet pelas kyllä ja myös suutinrele oli ehjä sekä ykk anturi..
ja saa myös sen kipinän..
en enään keksi mikä on vikana.. Auttakaa? :idiot2:
-
Siis käy pilotilla, mutta ei jatka enää sen jälkeen - eli sähköpuoli on kunnossa; johdot oikeassa järjestyksessä, tulpat ja ykk-anturikin on kunnossa, kun kerran käy pilotilla. Vika on siis polttoainepuolella.
Ja polttoainetta tulee pyttyihin.
Onhan se pensaa, jota tankissa on? Mittaa pensan paineet konehuoneesta.
-
Mikä se vikakoodi oli, minkä sait? oliko se 1-1-2?
Ja jos vikavalo palaa, niin vikaa siellä on, joko EZK:ssa tai LH:ssa.
Miten tarkistit bensapumpun?
-
Mikä se vikakoodi oli, minkä sait? oliko se 1-1-2?
Ja jos vikavalo palaa, niin vikaa siellä on, joko EZK:ssa tai LH:ssa.
Miten tarkistit bensapumpun
Tarkistin sen ottamalla bensaletkun irti ja väänsin virrat päälle niin kyllä sieltä pumppas bensaa..
Elikkä nyt on semmonen juttu että sain auton jo kerran toimiin ja valo sammui.. Tulpat oli ihan märät ja vaihdettiin uudet tulpat ja kone lähti käymään, auto toimi normaalisti 3kertaa tulppien vaihdon jälkeen ja taas sama homma ei millään käyntiin ja valo palaa.. taas katsoin ja tulpat märkänä joten vaihdoin tulpat ja toimi hienosti, sammutin auton ja tunnin kuluttua olin lähdössä ajamaan kunnes taas ei lähtenyt millään käyntiin.. Mistä johtuu että kastelee aina tulpat?
-
Oletko mitannut bensanpaineen? Bensaa voi tulla, mutta painetta ei ole tarpeeksi ja sen takia kastelee tulpat.
-
Syttypääte voi olla myös vian syy.
Tai sitten bensan ylipainekkin voi olla syynä, jolloin se hukuttaa moottorin startissa nopeasti.
Minkä vikakoodin se antoi?
-
Syttypääte voi olla myös vian syy.
Tai sitten bensan ylipainekkin voi olla syynä, jolloin se hukuttaa moottorin startissa nopeasti.
Minkä vikakoodin se antoi?
Kokeilin uutta sytytyspääteaste moduuliakin joten siinä ei ole vikaa.. Ja antoi vikakoodit 1-1-1
Mistä etsin vikaa seuraavaksi?
-
ottaisin mielelläni neuvoja mitä teen seuraavaksi ja mistä lähden etsimään vikaa?
Käynnistyttyä auton tyhjäkäynti seilaa siinä 900-1500? Voisiko olla jokin vika lamdassa ?
Auttakaa?
-
Palaako vikavalo vieläkin? Jos palaa, niin se vikakoodin luku on ensimmäinen asia joka pitää tehdä.
-
Tuleeko bensanpaineensäätimen alipaineletkusta bensaa kun auto käy?
-
Palaako vikavalo vieläkin? Jos palaa, niin se vikakoodin luku on ensimmäinen asia joka pitää tehdä.
Vikavalo ei pala enään mutta samaa vikaa edelleen ei käynnisty ja kastelee tulpat..
-
Jos tulpat kastuu, niin vikahan on joko väärissä bensan paineissa (hervottomasti liikaa tai liian vähän kakkua). Tietysti jumittava suutinkin voi tehdä tuon liian kakun.
Tai sitten kipuna ei tule silloin kun sen pitäisi tulla.
Oletko katsonut jostakin pytystä tulpan irti ja millainen kipuna startin aikana tulee? :o
-
Jos tulpat kastuu, niin vikahan on joko väärissä bensan paineissa (hervottomasti liikaa tai liian vähän kakkua). Tietysti jumittava suutinkin voi tehdä tuon liian kakun.
Tai sitten kipuna ei tule silloin kun sen pitäisi tulla.
Oletko katsonut jostakin pytystä tulpan irti ja millainen kipuna startin aikana tulee? :o
Kuinka ja mistä mittaan bensan paineet? Ja olen katsonut että mielestäni saa hyvän kipinän..
-
Kuinka ja mistä mittaan bensan paineet? Ja olen katsonut että mielestäni saa hyvän kipinän..
1 ja 2 suuttimen välissä suutintukissa on mittausnippa.
-
1 ja 2 suuttimen välissä suutintukissa on mittausnippa.
Ei välttämäti ole, B200F koneinen lie alkupäätä, ja vanhoissa ei nuita nippoja ole läheskään aina.
-
Hyvä pointti! Auton vuosimallia ei ole mainittu! :hello:
-
Tänään taas olin hallilla etsimässä vikaa mutta en löytänyt oikeen mitään.. :idiot2:
Tänään ei lähtenyt enään ollenkaan käyntiin kun oli ollu lämpimässä hallissa yön yli ja päivällä ku menin hallille niin putsasin heti tulpat ja yritin saada käymään mutta ei lähtenyt millään.. Huomenna tilaan uuden lämpötila anturin ja kokeilen auttaako.. :o Ja huomasin imusarjassa tiivisteen juuressa kostean kohdan mutta ei se kyllä bensalla haissut? Joten voisikohan siinä olla jokin pieni imuvuoto ja jos olis nii vaikuttaisiko se siihen että kierrokset seilaa ku lähtee käymään? :idiot2: Ainoo ongelma vaan että koko auto ei enään millään lähde käymään :-\ mittaan huomenna myös ne pensanpaineet jos sieltä nippa löytyy.. Alkaa kohta usko loppua kun ei varsinaista "vikaa" löydy, ja kaikki tää alkoi ihan yhtäkkiä kesken ajon sillon joskus ku se "lamdan" valo syttyi.. Ja kun ei ole varmaa tietoa onko se vika siis bensa puolella vai sytkäpuolella.. Noh eikai siinä auta muutakun jatkaa ja etsiä mahdollista vikaa.. :'(
-
Toisen ruotsalaismerkin kanssa törmäsin muutamaan kertaan rikkinäiseen Ilmamassamittariin joka aiheutti LH-jetissä hyvin mielenkiintoisia vikoja. Näytti päälisin puolin ehjältä eikä antanut vika koodeja. Kylvetti moottorin bensassa, Jos kävi niin kävi todella huonosti eikä ottanut oikein kierroksia. Parin käynnistyksen jälkeen tulpat mustat ja märät. joskus myös ruiskun joku rele ei kytkenyt joka kerta ja antoi vikakoodiksi lamdan....
-
Palaako vikavalo vieläkin? Jos palaa, niin se vikakoodin luku on ensimmäinen asia joka pitää tehdä.
Noniin eli sain luettua vikakoodit vaikka ennen se ei antanut mitään :D nyt sain 6 pistokkeesta vikakoodin 2-2-4 ja 2pistokkeesta vikakoodin 1-2-3 ja molemmat viittaa lämpöanturiin tai johdotukseen? Tilasin uuden anturin ja kokeilen auttaako..
-
Nonniin nyt on vaihdettu uus lämpöanturi mutta ei vaikutusta :-[ mitä teen seuraavaksi? Pitäs saada auto kuntoon mahollisimman äkkiä muttakun en löydä vikaa :( onko kellään hyviä neuvoja mitä kokeilen seuraavaksi? Nyt on siis tarkistettu että saa hyvän kipinän, saa bensaa ja lähtee uusilla tulpilla käyntiin ja toimii niin kauan kunnes sammutta ja koittaa uusiks niin ei edes lupaa ja tulpat kastelee.. Vaihdettu myös uusi puolanjohto ja puhdistettu virranjakaja sekä releiden liittimet, kokeiltu toisella toimivalla bensapumpun releellä ja ruiskun releellä ja uudella sytytyspääteasteella mutta ei vaikutusta.. Antaa vikakoodin 2-2-4 ja se viittaa siihen lämpöanturiin mutta ei vaikuttanut anturin vaihto? Ääh :(
-
Jos tulpat kastuu, niin vikahan on joko väärissä bensan paineissa (hervottomasti liikaa tai liian vähän kakkua). Tietysti jumittava suutinkin voi tehdä tuon liian kakun.
Tai sitten kipuna ei tule silloin kun sen pitäisi tulla.
Oletko katsonut jostakin pytystä tulpan irti ja millainen kipuna startin aikana tulee? :o
No jos se pilotilla käy, niin eihän se vika VOI olla sähköpuolella - eihän? Ellei sitten kipinä ole liian heikko sille aineelle, mitä tankissa on.
Puolan vastukset on mitattavissa puolan navoista. Net kun raportoi tänne, niin senkin saa eliminoitua.
Kokeilepa nyt lähteekö pilotilla käyntiin. Eli kuten raportoit, nyt ei lähde mitenkään käyntiin. Jos kokeilisit pilotilla ja kertoisit miten kävi, niin asia selkenisi hiukan lisää.
-
No jos se pilotilla käy, niin eihän se vika VOI olla sähköpuolella - eihän? Ellei sitten kipinä ole liian heikko sille aineelle, mitä tankissa on.
Puolan vastukset on mitattavissa puolan navoista. Net kun raportoi tänne, niin senkin saa eliminoitua.
Kokeilepa nyt lähteekö pilotilla käyntiin. Eli kuten raportoit, nyt ei lähde mitenkään käyntiin. Jos kokeilisit pilotilla ja kertoisit miten kävi, niin asia selkenisi hiukan lisää.
Siis kun suihkuttaa pilottia niin se käy pelkästään sillä pilotilla mut sit sammuu heti. ja kun on uudet tulpat niin lähtee käymään ihan ilman pilottiakin kuin palmun alta mut sit sammuttamisen jälkeen on turha kuvitellakkaan et lähtis uudestaan tai edes lupaisi käymään.. pitänee mitata se puola seuraavalla kerralla..
-
Olis huikeen hyvä jos saisit samoja osia käyttävän auton viereen testaajaks, puolavika teki tuontyyppistä oiretta täällä yhdessä seiskassa. Kylmästä hetken kävi, ja käynti huononi koko ajan ja kärsi vähemmän ja vähemmän kaasua kunnes ei jaksanut käydä eikä pirullakaan enää käyntiin. Tulppien kuivattelu ja ecu:n nollaus ja taas kävi hetken.
-
Olis huikeen hyvä jos saisit samoja osia käyttävän auton viereen testaajaks,
Juurikin näillä oireilla oleva autoa(745-90 B230F)ei saatu käymään vaikka vieressä oli samanlainen auto,josta eri osia
kokeiltiin.
Vaihdettiin kaikkea mahdollista osaa:
-tulpat,uudet(kastuivat aina)
-tulpanjohdot,uudet
-virranjakajan kansi,pyörijä,uudet
-sytkäpääte,uusi
-ykk-anturi,uusi
-sytkä-ja L.H boksi
-suutinrele
-bensapumpun rele
-sytytyspuola
-immu
-tyhjäkäyntimoottori
Kun virrat käänsi päälle bensapumppu pyöri jatkuvasti(pitäisi sammua 2-3 sek päästä norm.),vaikka virrat käänsi päältä pois bensapumppu jäi pyörimään itsekseen.
Bensapaineet mitattiin kun saatiin jotenkin käyntiin,paine oli 2baaria.
Kaksi avointa kysymystä jäi vastausta vaille? Kusiko jokin suutin jatkuvastai vai eikö bensapumpun paine ollut riittävä.
Kun homma alkoi kyllästyttää,lähdettiin purku-uralle.
-
Juurikin näillä oireilla oleva autoa(745-90 B230F)ei saatu käymään vaikka vieressä oli samanlainen auto,josta eri osia
kokeiltiin.
Vaihdettiin kaikkea mahdollista osaa:
-tulpat,uudet(kastuivat aina)
-tulpanjohdot,uudet
-virranjakajan kansi,pyörijä,uudet
-sytkäpääte,uusi
-ykk-anturi,uusi
-sytkä-ja L.H boksi
-suutinrele
-bensapumpun rele
-sytytyspuola
-immu
-tyhjäkäyntimoottori
Kun virrat käänsi päälle bensapumppu pyöri jatkuvasti(pitäisi sammua 2-3 sek päästä norm.),vaikka virrat käänsi päältä pois bensapumppu jäi pyörimään itsekseen.
Bensapaineet mitattiin kun saatiin jotenkin käyntiin,paine oli 2baaria.
Kaksi avointa kysymystä jäi vastausta vaille? Kusiko jokin suutin jatkuvastai vai eikö bensapumpun paine ollut riittävä.
Kun homma alkoi kyllästyttää,lähdettiin purku-uralle.
Siksi sanamuoto testaajaksi. Testataan siis vialliseksi epäilty osa toimivassa autossa, näin saadaan varmuus että osa toimii. Muuten voi mahdollinen useamman osan vika jäädä mysteeriksi jos testaa ehjästä autosta osia vialliseen. Tämä metodi on toki perusteltua vasta esim. tällaisessa tilanteessa kun vika alkaa olla "hämärä".
-
Ite taistelin b230f -91 seitensatasen kans,oireet oli samanlaiset.Korjautu lambdan vaiholla.
-
Ite taistelin b230f -91 seitensatasen kans,oireet oli samanlaiset.Korjautu lambdan vaiholla.
Jäi vaihdetuista osista lamda-anturi pois,oli uusi
-
Noniin eli vikaa ollaan tässä selvitelty mutta varmaa tietoa ei ole viel missä vois olla vika.. Eli nyt on auto saatu käyntiin ja välil se toimii normaalisti välillä ei.. Kun auto ei lähe käyntiin, niin kun ottaa IMM piuhan irti ja suihkuttaa vähä starttipilottia niin auto lähtee käymään ja käy tyhjäkäyntiä muttei kestä yhtään kaasua ja heti ku laittaa piuhan kii auto sammuu? Mut sitte ku antaa auton käydä kauan niin yhtäkkiä kierrokset laskee siihen normaaliin 900rpm ja kun laittaa IMM piuhan kii ni auto toimii ku unelma? Saattaa toimia jopa pari päivää mut sitte taas tulee sama että ei lähde millään käyntiin ilman et ottaa sen piuhan taas irti.. Vikakoodeiksi antaa nyt napa 2: 1-2-1, 3-1-1, 1-1-3.. Ja polttoainettaki tuntuu kuluttavan aika paljon, mut entiedä johtuuko se tästä talvesta ja kaasujalasta :D
-
Korkea polttoaineen kulutus johtuu luultavasti viasta.
1-2-1* Väärä signaali IMM:ltä Johdotus tai IMM-viallinen Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
3-1-1 Nopeustieto puuttuu johdotusvika Tyhjäkäynti ongelmia
1-1-3* Lambda-säätö Väärä seos, Lambda-anturin johdotus viallinen Korkea polttoaineen kulutus
Joten piuhasarja vikakin tämä voisi olla.
Mittaa IMMun antojännite tyhjäkäynnillä pinnin 3 ja maan välillä. Sen pitäisi olla n. 2,3V. Jos näin ei ole, IMMu vaihtoon. Tosin tuo B200 nythää hitusen vähemmän ilmaa kuin B230, joten yli 2V sieltä pitäisi löytyä tyhjäkäynnillä.
-
Korkea polttoaineen kulutus johtuu luultavasti viasta.
1-2-1* Väärä signaali IMM:ltä Johdotus tai IMM-viallinen Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
3-1-1 Nopeustieto puuttuu johdotusvika Tyhjäkäynti ongelmia
1-1-3* Lambda-säätö Väärä seos, Lambda-anturin johdotus viallinen Korkea polttoaineen kulutus
Joten piuhasarja vikakin tämä voisi olla.
Mittaa IMMun antojännite tyhjäkäynnillä pinnin 3 ja maan välillä. Sen pitäisi olla n. 2,3V. Jos näin ei ole, IMMu vaihtoon. Tosin tuo B200 nythää hitusen vähemmän ilmaa kuin B230, joten yli 2V sieltä pitäisi löytyä tyhjäkäynnillä.
Noniin en tiä mitä ihmeellistä taas tein mutta volvo alko taas toimii normaalisti :D ensin koitin kaverin IMMua mut se ei auttanu eli se on ehjä. Mut sit otin taas IMMun piuhan irti ja pilottia ilmanputsarikoteloon ja volvo käymään, menin sisälle istuin ja otin tuhkakupit pois kun sen takana on sulakkeet ja releitä. Annoin Volvon käydä ja kädellä hemputtelin niitä releitä ni taas yhtäkkiä kierrokset laski ja ku IMMun piuhan lykkäs kii ni alko toimii.. :idiot2: sit ajoin auton pihalle ja aloin kuunteleen ku kuulu ihmeellistä katkonaista ääntä, samanlaista ku virrat kääntää päälle ja bensapumppu hurisee sen pari sekuntia.. Sit menin ulos ja auton alle korvalla kuunteleen ni se kuuluu bensa pumpusta?
-
Tarkista se bensapumpun rele, joka majailee siellä relekokoelmassa pääsulaketaulun takana (keskikonsolissa).
Ja ilman IMMuahan LH ei sitten toimi, joten IMMusi toimii ainakin jotenkin, joten pidä sen piuha kiinni kun haet vikaa.
Mittaa myös se IMMun signaali tyhjäkäynnillä. -016 pitäisi antaa n. 2,3V normaalilla 750rpm tyhjäkäynnillä.
Mittaus suoritetaan piuhan numero 3 ja IMMun rungon väliltä. Samaten voi tarkistaa, että IMMun rungon ja auton rungon välillä ei ole suurta eroa (alle 0,1V).
-
täällä olisi sellainen ongelma 2.0 740 b200f lh 2.4 elikkä homma alkoi siitä kun volvosta kilahti kone ja sitten vaihdoin tilalle b200e moottorin kansineen eli ei kai niillä eroa ruiskun lämpöanturiin jouduin hommata sovitteen että sain sen 4pytyn kohalle imusarjan alle ja niin. ensinä kiusasi vika koodeilla 1.2.3 no vaihdoin anturin kun oli vähän sulanut vika koodin antoi silti mutta sitte käytin moottorin ohjauksen kampaa irti ja koodit katosi ja vikavalo alkoi toimimaan mutta nyt auto nyki aina satunnaisesti alhaalla ja nyt ei enää oikein käynnisty ja kun käynnistyy niin ei käy alhaalla oikein ja syöttää paljon polttoainetta kastelee tulpat ja nykii niin mahottomasti alhaalla 2000rpm kohdilla ja kerran antoi vikakoodin 3.1.2 eli käsittääkseni nakutus anturi. Anturia ei ole irroitettu kun moottorin vaihdoin kun lohkossa oli valmiina anturi kiinni voiko se vaikuttaa että onko eri anturit. ja nyt sitten kun nollasin koodit ja moottorin ohjauksen käytin pois niin vikakoodia ei ole mutta vika valopala ja käynti ongelmat ovat edelleen.
-
mutta tadaa nyt neste oli vailtunut säiliön pohjalla tippa vaan lisäsin nestettä ja käytin 1. sulaketta pois niin pelaa voiko olla että lämpöanturi vikoo jos ei saa kontaktia nesteeseen
-
ja nyt sitten kun nollasin koodit ja moottorin ohjauksen käytin pois niin vikakoodia ei ole mutta vika valopala ja käynti ongelmat ovat edelleen.
Jos vikavalo palaa, siellä on 100% varmuudella vikakoodi ja vika! :hello:
Tarkista myös muut pinnit siitä diagnostiikka pömpelistä.
Kts. FAQ!
Minusta se nesteen vähyys ei sytytä vikavaloa? Vaan jos väistän muurin, sillä on oma valonsa? :o
-
Voiko olla se nakutus anturi kun se on vm 87 ja mekaanisen anturi
-
Tarkasta ne vikakoodit ihan ensin kaikista pinneistä missä diagnostiikka pömpelissä näkyy liitin. Eli ainakin pinnit 2&6.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
-
tarkistin ja vika koodit ovat 1.1.1 ja 1.1.1
-
siis nyt kun vika valo ei enää pala kun sitä 1. sulaketta käytin poissa mutta vika uusiutuu aina parin päivän välein auto alkaa nykimään ja ei käy alhaalla sitten kun sammutat niin ei lähde enää käymään ja sitten kun lähtee niin vika valo palaa
-
siis nyt kun vika valo ei enää pala kun sitä 1. sulaketta käytin poissa mutta vika uusiutuu aina parin päivän välein auto alkaa nykimään ja ei käy alhaalla sitten kun sammutat niin ei lähde enää käymään ja sitten kun lähtee niin vika valo palaa
Kun vikavalo palaa, pitää ne vikakoodit lukea tietysti juuri silloin. Koska 1 sulakkeen poistaminen nollaa vikakoodit. :nuhtelu
Koodeja voi olla useitakin (max. 3kpl), eli ne luetaan siten, että ensimmäinen vikakoodi toistuu, jolloi ne on kaikki luettu.
Heti kun vikakoodin saa, saa vihjeen siitä, mikä anturitieto on viallista.
-
Noniin antoi kerran koodin nakutus anturille
-
Noniin antoi kerran koodin nakutus anturille
Kumpi? LH vaiko EZK? (2 vaiko 6 pistoke).
Ja minkä koodin antoi?
-
2 pistoke
-
2 pistoke
Ja koodi oli?
Sillä LH ei anna mitään vikakoodia nakuanturista, vaan se tulee EZK:lta. Koska nakuanturi on kytketty EZK:n, eikä LH:n.
-
No se tässä mietityttääkin kun koodi oli 3.1.2
-
No se tässä mietityttääkin kun koodi oli 3.1.2
FAQ:sta itseäni lainaten.
3-1-2 Nakutusrikastus tieto puuttuu Johdotusvika nastojen EZK (4) - LH (28) välillä Ei oireita
Joten nuo oireesi voisivat olla kontaktivikoja huonoista liitoksista!
-
Siis mikä tämä ezk edes on ja missä sijaitsee
-
Siis mikä tämä ezk edes on ja missä sijaitsee
Lh hoitaa polttoaineen annostelupuolen kaikkinensa ja EZ116K (EZK) hoitaa kipinän, nakutuksen tunnistuksen ja EGR:n puolen.
EZK ohjaus-boxi ja sijaitsee ysissä rattipylvään oikealla puolella. LH ja EZK keskustelevat keskenään monistakin asioista.