Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: hjpl - 08.01.2014, 22:29:45
-
Seuraava mystinen ongelma.
Pitkin syksyä aina ajoittain auto (siis v70, 2.0D, vm08, 185tkm) tuntui kylmänä hieman nykivän. Ei paljoa, ei pitkään, eikä aina.
Tuossa joulun tietämillä ajoittain tuntui että tehot on hukassa liikkeelle lähtiessä eli ettei oikein kierrokset nouse, vaikka kaasua painaa. Ja ajoittain tähän liittyi sellainen että yllättäen kirrokset sitten pomppasivatkin 3000:een. ELi liikennevaloista ei meinannut päästä liikkeelle ja sitten hypähdettiinkin hetken päästä kovemmilla kierroksilla liikkeelle. Mikään vikavalo ei kuitenkaan palanut. Tätä on nyt ilmennyt ajoittain - ei aina.
Joulun jälkeen sitten kovassa kiihdytyksessä syttyi "moottorijärjestelmä vaatii huollon" valo ja auto meni vikatilaan. Körrööteltiin sitten vajaatehoilla kotiin. Seuraavassa käynnistyksessä valo ei tietenkään syttynyt, ja auto oli ihan OK. Parin päivän päästä alkoi taas tuo alakierrosten tehottomuus ja se ettei kierrokset nouse 2000 yli.
Viikon päästä sitten tuli taas tuo sama "moottorijärjestelmä.." vikailmoitus. Sammutin koneen saman tien ja jatkoime taas matkaa ongelmitta seuraavat 150km. Nyt sitten taas auto on tehoton (ajoittain), mutta mikään vikavalo ei pala.
Kokemuksia, ideoita ?
Ja onkohan tuolla mitään vikakoodejakaan tallessa, jos vikavalot ei pala?
-
Seuraava mystinen ongelma.
Pitkin syksyä aina ajoittain auto (siis v70, 2.0D, vm08, 185tkm) tuntui kylmänä hieman nykivän. Ei paljoa, ei pitkään, eikä aina.
Tuossa joulun tietämillä ajoittain tuntui että tehot on hukassa liikkeelle lähtiessä eli ettei oikein kierrokset nouse, vaikka kaasua painaa. Ja ajoittain tähän liittyi sellainen että yllättäen kirrokset sitten pomppasivatkin 3000:een. ELi liikennevaloista ei meinannut päästä liikkeelle ja sitten hypähdettiinkin hetken päästä kovemmilla kierroksilla liikkeelle. Mikään vikavalo ei kuitenkaan palanut. Tätä on nyt ilmennyt ajoittain - ei aina.
Joulun jälkeen sitten kovassa kiihdytyksessä syttyi "moottorijärjestelmä vaatii huollon" valo ja auto meni vikatilaan. Körrööteltiin sitten vajaatehoilla kotiin. Seuraavassa käynnistyksessä valo ei tietenkään syttynyt, ja auto oli ihan OK. Parin päivän päästä alkoi taas tuo alakierrosten tehottomuus ja se ettei kierrokset nouse 2000 yli.
Viikon päästä sitten tuli taas tuo sama "moottorijärjestelmä.." vikailmoitus. Sammutin koneen saman tien ja jatkoime taas matkaa ongelmitta seuraavat 150km. Nyt sitten taas auto on tehoton (ajoittain), mutta mikään vikavalo ei pala.
Kokemuksia, ideoita ?
Ja onkohan tuolla mitään vikakoodejakaan tallessa, jos vikavalot ei pala?
Ihan ensiksi vikakoodien lukuun, sillä koodeja siellä on jos moottorihäiriövalo on kerrankin palanut. Syy selviää varmasti vikakoodien luvulla ja arvailu tuottaa vain tuskaa tässä vaiheessa.
-
Ja onkohan tuolla mitään vikakoodejakaan tallessa, jos vikavalot ei pala?
Kyllä sinne muistiin on koodi tallentunut.
-
Tässä omia kokemuksia täysin samanlaisesta autosta. 2.0D ja kuusivaihteinen manuaali.
Oireet olivat seuraavat: korkea kulutus, sammui liikkelle lähtiessä, vaikka piti reilusti kierroksia, nykiminen tasakaasulla, ja ilmoitukset: "moottorijärjestelmä vaatii huollon" ja "hiukkassuodatin täynnä, ks. ohjekirjaa". Tehot hävisivät, kun ensin mainittu ilmoitus tuli tauluun. Lisäksi yritti kyllä polttaa hiukkassuodattimen tyhjäksi, muttei kuitenkaan saanut sitä tehtyä.
Olin sitten ajamassa autoa, kun tuli molemmat ilmoitukset tulivat ja nykiminen alkoi. Myös tehot hävisivät. Kerran sitten kävi niin, että tehot palautuivat yhtäkkiä normaaleihin. Syynä tähän oli se, että hiukkassuodattimeen suli reikä. Vikakoodeiksi antoi vaikka mitä, mm. turbon ohjaus. Osiakin oli jo vaihdettu reilusti, esim. hiukkassuodatin, moottorin johtosarja yms. Myös tehdas oli yhteydessä auton lokitietoihin, muttei saanut syytä selville. Lopulta syyksi paljastui läpi vuotavat suuttimet. Tämä aiheutti sen, että moottori sai liikaa polttoainetta, eikä voinut polttaa hiukkassuodatinta tyhjäksi. Tänä päivänä en tiedä, mikä auton tilanne on, mutta toimivana asiakas sen sai takaisin ajoon.
-
Sain kuin sainkin luetettua vikakoodit ennen korjaamon sulkeutumista.
ECM-P010F00 Ilmamassa- tai ilmamäärämittari A/B, korrelaatio
Asentaja ei halunnut ottaa kantaa muuten kuin että imupuolella on jotain vikaa.
Työnjohtaja tuli katselemaan, mutta ei hänellä ollut senkään vertaa halua että olisi
edes spekuloinut missä vika on tai kuinka kalliista korjauksesta on kyse. Täytyy oikein
sähkärin katsoa, ja eka aika menee 1,5 vkon päähän.
-
Sain kuin sainkin luetettua vikakoodit ennen korjaamon sulkeutumista.
ECM-P010F00 Ilmamassa- tai ilmamäärämittari A/B, korrelaatio
Asentaja ei halunnut ottaa kantaa muuten kuin että imupuolella on jotain vikaa.
Työnjohtaja tuli katselemaan, mutta ei hänellä ollut senkään vertaa halua että olisi
edes spekuloinut missä vika on tai kuinka kalliista korjauksesta on kyse. Täytyy oikein
sähkärin katsoa, ja eka aika menee 1,5 vkon päähän.
Epäilen, että vika ei ole maf:ssa (ilmamäärämittari) vaan nyt jää egr auki ja vika heijastuu maffiin. Katsottiinko livedatalla tyhjäkäynnillä ilmamäärät? Tuosta nimittäin tietää jos egr ei sulkeudu vaikka tyhjäkäyntiä on käynyt minuutteja.
-
Ei katsottu mitään livedataa. Korjaamolla ei ollut aikaa tutkia asiaa enempää tässä vaiheessa. Itsekin aloin miettiä ettei tästä varmaan millään MAF:n puhdistamisella selvitä, vaan vika lienee hieman kinkkisempi. Hieman siksi pelottaakin viedä tuonne merkkiliikkeeseen syvällisempään vianhakuun, kuin siellä helposti aletaan vaiihdella "vääriä" osia.
Pääseeköhän jollain noilla "halvoilla" OBD-adaptereilla ja Torque/OBD Doctor tyyppisillä ohjelmilla lukemaan noita ilmamääriä tms, että voisi vielä tutkia itsekin lähemmin
-
Ei katsottu mitään livedataa. Korjaamolla ei ollut aikaa tutkia asiaa enempää tässä vaiheessa. Itsekin aloin miettiä ettei tästä varmaan millään MAF:n puhdistamisella selvitä, vaan vika lienee hieman kinkkisempi. Hieman siksi pelottaakin viedä tuonne merkkiliikkeeseen syvällisempään vianhakuun, kuin siellä helposti aletaan vaiihdella "vääriä" osia.
Pääseeköhän jollain noilla "halvoilla" OBD-adaptereilla ja Torque/OBD Doctor tyyppisillä ohjelmilla lukemaan noita ilmamääriä tms, että voisi vielä tutkia itsekin lähemmin
Kyllä useimmilla pitäisi nähdä, lukema pitäisi olla noin 500mg ehkä hieman reilu kun egr on kiinni. Jos se on jotain muuta eli huomattavasti pienempi niin egr on todennäköisesti auki tai raollaan. Mistä päin olet?
-
Kertokaapa nyt viisaat vielä sellainen juttu: Viikonloppuna tuli molempina päivinä ajeltua autolla parisenkymmentä kilometriä.
Ei nykinyt, ei ollut tehoton eikä sytyttänyt vikavaloa. Ei kai tuo itsestäänkään voi korjaantua ?
-
Tänään pakkaspäivänä auto oli vaimolla ajossa. Ei tehottomuutta, ei vikavaloa, paitsi illalla kotiin tullessa n. 10 km ajon jälkeen(kylmästä ilman Ardicia liikkeelle) yksi sellainen tehoton hetki. Muuten kävi ja kukkui tänään hienosti niin aamulla kuin päivällä kuin illallakin
-
Hassu auto tämä kyllä...tänään sitten taas tehottomuutta ja uutuutena se ...onko se nyt pakokaasupäästöjen..vikavalo eli se jossa ikäänkuin moottorin kuva. No tuo jäi sitten palamaan uudelleenkäynnistykseskin jälkeen.
-
Hassu auto tämä kyllä...tänään sitten taas tehottomuutta ja uutuutena se ...onko se nyt pakokaasupäästöjen..vikavalo eli se jossa ikäänkuin moottorin kuva. No tuo jäi sitten palamaan uudelleenkäynnistykseskin jälkeen.
Nyt ainakin vika selviää kun käyt lukemassa vikakoodit.
-
Seuraava mystinen ongelma.
Pitkin syksyä aina ajoittain auto (siis v70, 2.0D, vm08, 185tkm) tuntui kylmänä hieman nykivän. Ei paljoa, ei pitkään, eikä aina.
Tuossa joulun tietämillä ajoittain tuntui että tehot on hukassa liikkeelle lähtiessä eli ettei oikein kierrokset nouse, vaikka kaasua painaa. Ja ajoittain tähän liittyi sellainen että yllättäen kirrokset sitten pomppasivatkin 3000:een. ELi liikennevaloista ei meinannut päästä liikkeelle ja sitten hypähdettiinkin hetken päästä kovemmilla kierroksilla liikkeelle. Mikään vikavalo ei kuitenkaan palanut. Tätä on nyt ilmennyt ajoittain - ei aina.
Joulun jälkeen sitten kovassa kiihdytyksessä syttyi "moottorijärjestelmä vaatii huollon" valo ja auto meni vikatilaan. Körrööteltiin sitten vajaatehoilla kotiin. Seuraavassa käynnistyksessä valo ei tietenkään syttynyt, ja auto oli ihan OK. Parin päivän päästä alkoi taas tuo alakierrosten tehottomuus ja se ettei kierrokset nouse 2000 yli.
Omassa kärryssä oli hieman samantyyppiset viat, joiden syyksi selvisi EGR-venttiilin pistoke. Oli jostain syytä lukitus auennut ja pistoke päässyt liikkumaan n. 5 mm aukipäin EGR'n puhdistuksen yhteydessä. Pistoke paikoilleen, vikakoodit pois ja kohti uusia yllätyksiä.
Kannattaa ainakin tsekata.
-
Tuon voisi tsekata, mutta mistähän päin moottoria se tarkalleen löytyy ?
-
Tuon voisi tsekata, mutta mistähän päin moottoria se tarkalleen löytyy ?
Siinä moottorin etupuolella, näkyvän imuputken alla. Siinä paksun johtonipun haarautumiskohdan alla.
Hyvin näkyvissä.
-
Hiukkasloukun paine-eroanturin letkut jäätää?
-
Hiukkasloukun paine-eroanturin letkut jäätää?
Ja jos tästä kyse niin korjaantuu pakkasten lauhtuessa tai auton ollessa lämpimässä vai ?
-
Ja jos tästä kyse niin korjaantuu pakkasten lauhtuessa tai auton ollessa lämpimässä vai ?
juurikin näin.
-
Hiukkasloukun paine-eroanturin letkut jäätää?
Tuosta muistaakseni tulee koodia, mutta lämpimään talliin päiväksi niin selviää tuo varmasti.
-
Tuosta muistaakseni tulee koodia, mutta lämpimään talliin päiväksi niin selviää tuo varmasti.
Ja paineilmaa letkuihin. Mutta ei anturiin päin.
-
Vika oli sitten korjaamon mukaan jumittava EGR-venttiili. Oli kestänyt hieman aikaa löytää, kun vikakoodit osoittivat muualle.
Päätettiin nyt vaihtaa uuteen eikä yrittää putsailla. Vielä ei ole omalla koeajolla varmistettu että vika korjaantui.
-
No, ainakin korjaamolta kotiin ajellessa toimi moitteettomasti eli varmaankin tuossa EGR:ssä oli vikaa...toivottavasti se ratkaisi nyt kaikki ongelmat...
-
No, ainakin korjaamolta kotiin ajellessa toimi moitteettomasti eli varmaankin tuossa EGR:ssä oli vikaa...toivottavasti se ratkaisi nyt kaikki ongelmat...
Minkä hintainen EGR + vaihto?
-
Tuosta jouduin kaikkiaan vianhakuinen, töineen ja osineen maksamaan 528 EUR eli ei se ihan halpa ollut.
Tämä oli siis Volvon omilla osilla ja merkkiliikkeessä tehtynä. No jos tuo nyt toimii seuraavat 185tkm, niin
hyvä noin.
-
Mitään ei saa ilmaiseksi, hyvä jos nyt toimii!
-
Tuosta jouduin kaikkiaan vianhakuinen, töineen ja osineen maksamaan 528 EUR eli ei se ihan halpa ollut.
Tämä oli siis Volvon omilla osilla ja merkkiliikkeessä tehtynä. No jos tuo nyt toimii seuraavat 185tkm, niin
hyvä noin.
Jos yhtään lohduttaa, niin Pösö 307:aan EGR:n vaihto kustansi 950€. Vaihdetiin 90tkm kohdalla >:(
-
Jos yhtään lohduttaa, niin Pösö 307:aan EGR:n vaihto kustansi 950€. Vaihdetiin 90tkm kohdalla >:(
Ja Citroen C6 2.7Hdi, jossa on 2kpl EGR:iä maksoi 1200€/kpl :o. Softalla hoidettiin ne pois ja kaveri säästi noin 2000€ ja sai samalla pellin alle hevosia. On siinä yksinkertaisella osalla hintaa!!
-
No näyttää olevan sitten vieläkin reilusti kalliimpaa muissa merkeissä...ei se Volvo sitten olekaan niin kallis..
-
No hoh!
Nythän tempun teki! Toissailtana rouva tuli työmatkalta ja Volvo oli aloittanut otsikonlaisen ruikutuksen. Tehot tippui ja Moottorijärjestelmä vaati huollon. Kotiintultuaan tarkastin Torquella ja OBD Autodoctorilla vikakoodit ja tauluun napsahti: P00BD, "Mass or Volume Air Flow "A" Circuit Range/Performance Air Flow Too High". Nollasin koodin ja matka jatkui kunnes tänä aamuna kukonlaulun aikaan lähdin minä vuorostani työreissulle. Reilu tunti ajettuani tuli sama homma eteen. Nollasin taas koodin ja matka jatkui. Illalla kotiintulomatkalla mitään ongelmaa ei ollut.
Jotenkin näkisin yhdistävänä tekijänä sen, että aina kun tuo ilmoitus on tullut on keli muuttunut äkisti pakkasen puolelle. Eli olisikohan ilmamassamittarissa tai jossain anturissa ongelmaa? Vikakoodin nollatessa auto kiihtyy niinkuin pitää eikä kulutuksessa ole mitään eroa normaaliin.
Vinkkejä vastaanotetaan ennenkuin vien autoa pajalle :)
Edit: biili on siis 205 luupäinen D5
-
Kyllä useimmilla pitäisi nähdä, lukema pitäisi olla noin 500mg ehkä hieman reilu kun egr on kiinni. Jos se on jotain muuta eli huomattavasti pienempi niin egr on todennäköisesti auki tai raollaan. Mistä päin olet?
Milloin tuon EGR :än pitäis olla täysin kiinni tyhjäkäynnillä? Entäs kierroksilla/ajossa?
-
Milloin tuon EGR :än pitäis olla täysin kiinni tyhjäkäynnillä? Entäs kierroksilla/ajossa?
EGR menee kiinni tyhjäkäynnillä noin 2-5min jälkeen sekä täyskaasulla, pieniä poikkeuksia on myös osakaasulla, kuten dpf poltto, moottorin jäähdyttely, liian kuuma imulämpö, vikatila, jne nämä siis tosiaan harvinaisempia poikkeuksia.
-
Paljonkos MAF arvon pitäs olla täyskaasulla jos EGR sulkeutuu ja toimii ihan normaalisti jotain 900mg ?
-
Paljonkos MAF arvon pitäs olla täyskaasulla jos EGR sulkeutuu ja toimii ihan normaalisti jotain 900mg ?
Jotain 1100-1200mg 2.0-litraisessa vakio-ohjelmalla.
-
Ei kai tuo meikäläisen P00BD ilmo nyt tule EGR:stä? :'(
-
Omasta Volvosta katosi tehot kokonaan, lopulta ei enää käynnistynyt, korjaamolla syyksi paljastui EGRin totaalijumi,
vaihtoon meni EGR valve + EGR-jäähdytin + elektroniikkayksikkö, kustannus 1655 e.
Volvo XC70 D5 -08, 185 tkm
-
Omasta Volvosta katosi tehot kokonaan, lopulta ei enää käynnistynyt, korjaamolla syyksi paljastui EGRin totaalijumi,
vaihtoon meni EGR valve + EGR-jäähdytin + elektroniikkayksikkö, kustannus 1655 e.
Volvo XC70 D5 -08, 185 tkm
Ai saakeli kun oli kallis. Ohjelmallisesti tuo olisi myös saatu hoitoon 600€:lla ja voimaakin olisi tullut lisää tarvittaessa. Miksiköhän vaihtoivat jäähdyttimen?
-
Ai saakeli kun oli kallis. Ohjelmallisesti tuo olisi myös saatu hoitoon 600€:lla ja voimaakin olisi tullut lisää tarvittaessa. Miksiköhän vaihtoivat jäähdyttimen?
Vaikea sanoa, hajalla kuulemma kaikki,
amatöörin ei auta kuin maksaa, varsinkin kun auto oli hinauksen jäljiltä toisella puolen lääniä.
-
Jaahas. Pakkaset alkoi niin samalla alkoi tämäkin "Moottorijärjestelmä vaatii huollon". Kesä mentiin ihan siivosti. Eli kylmä ilma vaikuttaa nyt jotenkin/johonkin... Vikailmo siis tämä:
http://www.dtcsearch.com/P00BD/Generic/
Tuosta nyt ei äkkinäinen saa koppia, mikä hätänä.
Neuvoja ja vinkkejä vastaanotetaan ennen kuin viedään pajalle.