Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hama - 10.01.2014, 07:47:57
-
Kuuluuko toimia kuten omassani, eli aluksi kierrokset siellä 1500rpm ja kun n. minuutin on käyny niin laskee normaaliksi? Toisaalta hyvä kun edes vähän lämmittää, mutta joskus kun kiireellä ois halu lähteä niin pitkiä minuutteja. :3/4 jättää sen:
-
Itsellä tekee samaa.
-
Tutulta kuulostaa. Itse aina antaa kierrosten laskea ja sitten liikkeelle.
-
Ilmiötä kutsutaan nimellä kylmärikastus. :) Ihan sama kun joskus ennen vanhaan piti vetää kaasarikoneisessa autossa ryyppyvivusta jotta kone pysyi kylmänä käynnissä. Nykyään homman hoitaa fiksummin ja sivistyneemmin moottorinohjaus. (nyt saa sitten kaikki kaasarimiehet kirjoitella, että minun autossani on käsiryyppy edelleen....) :D
Kyllähän sitä voi lähteä ajamaan vaikka kierrokset korkeammalla ovatkin. Toki ihan hetken varmaan on syytä antaa käydä koneen, mutta ei sitä minuuttia tarvi odottaa, lämpenee konekin nopeammin kun sillä lähtee ajamaan.
-
On tullu ootettua kierrokset sinne alle tonnin. Nykäsee melkosesti tuo tomaatti muuten. Ja voip pitemmän päälle tykätä kyttyrää. Ei vaan oo aiempaa kokemusta kun tiisseleitä ollu enempi itellä niin ihmetyttäny tuo. Eli kuuluu auton luonteeseen eikä ilmineeraa mitään vikaa.
-
Normaalia tuo on, kuten jo Taavi tuossa pitkän kaavan mukaan kerto :D
Kyllä mulla ainaki dieseli pidättää kierroksia korkeammalla jos kylmiltään laittaa käyntiin. Siis ilman roikkaa tai ardicia ;)
Olen kuullu että ainaki vapareissa jos menee polkaseen kaasua sillon ku kierrokset korkealla niin moottorin vikavalo alkaa mollottaan. Kylläkin sammuu 5 käynnistyksen jälkeen. Niin ja ei ole tehoja pudottanu vaikka vikavalo palaa.
-
Mä en ainakaan jaksa odotella, että kierrokset laskee sinne tonnin nurkille. Kyllähän se aika tiukasti nakkaa vaihteen silmään noilla kierroksilla, mutta jos siitä haittaa olisi niin kait tästä mainittaisiin ohjekirjassa ?!?!
-
Mä en ainakaan jaksa odotella, että kierrokset laskee sinne tonnin nurkille. Kyllähän se aika tiukasti nakkaa vaihteen silmään noilla kierroksilla, mutta jos siitä haittaa olisi niin kait tästä mainittaisiin ohjekirjassa ?!?!
Herää vaikka minuuttia aikasemmin niin ehtii odottaa sen että kierrokset laskeutuu ::)
Eiköhän tuo olis automaatissa ainakin hyvä oottaa että kierrokset putoaa. Ainakin on varmempi siitä että öljyä on siellä missä pitää.
Omissa autoissa ainaki annan minuutin tai pari käydä käynnistyksen jälkeen että paikat vähän notkistuu. Oli automaatti tai manuaali, bensa tai diesel.
Ja samaa olen vanhemmillekki sanonu. Ei voi olla niin kiire ettei voi odottaa. Niimpä ne polttaa tupakan ennen lähtöä ::)
-
Ilmiötä kutsutaan nimellä kylmärikastus. :)
Katalysaattorin lämmityksen vuoksi tuo korotettu tyhjäkäynti on (ohjekirjan mukaan). Päästöt vähenee nopeammin ja maailma pelastuu kun katalysaattori saavuttaa mahdollisimman nopeasti toimintalämpötilansa.
Rikastuksenhan ei ole pakko kierroksia nostaa, kuten voi havaita niistä autoista jotka eivät kierroksia nosta kylmänä.
-
Herää vaikka minuuttia aikasemmin niin ehtii odottaa sen että kierrokset laskeutuu ::)
Eiköhän tuo olis automaatissa ainakin hyvä oottaa että kierrokset putoaa. Ainakin on varmempi siitä että öljyä on siellä missä pitää.
Omissa autoissa ainaki annan minuutin tai pari käydä käynnistyksen jälkeen että paikat vähän notkistuu. Oli automaatti tai manuaali, bensa tai diesel.
Ja samaa olen vanhemmillekki sanonu. Ei voi olla niin kiire ettei voi odottaa. Niimpä ne polttaa tupakan ennen lähtöä ::)
Tuntuu hieman tyhmältä istua 22 asteisessa autotallissa ja odottaa että auto huudattaa huudattamisensa loppuun, mutta kait sitä pitää sitten aloittaa vaikka röökinpoltto niin säästyy laatikko vaurioilta :D
-
Tuntuu hieman tyhmältä istua 22 asteisessa autotallissa ja odottaa että auto huudattaa huudattamisensa loppuun, mutta kait sitä pitää sitten aloittaa vaikka röökinpoltto niin säästyy laatikko vaurioilta :D
No se voi olla :D Mutta ei sitä systeemiä siihen ole turhaan laitettu ;)
-
No se voi olla :D Mutta ei sitä systeemiä siihen ole turhaan laitettu ;)
Vaikka eipä sillä, jos on jo 150 tonnia rullattu odottamatta niin eiköhän se toinenkin mokoma mene :D
-
Tuntuu hieman tyhmältä istua 22 asteisessa autotallissa ja odottaa että auto huudattaa huudattamisensa loppuun, mutta kait sitä pitää sitten aloittaa vaikka röökinpoltto niin säästyy laatikko vaurioilta :D
Ite ottanut tavaksi laittaa auton tulille ja sitten vasta painan nosto-oven nappia. Kerkee sopivasti. Töistä lähtiessä vaan potuttaa ku pitää parkkiksella katella takavalojen häipyvän horisonttiin. :3/4 jättää sen: Sitte hirviä kiire paahtaa muut kiinni. :2funny: