Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: vw-t4 - 11.01.2014, 16:53:23

Otsikko: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: vw-t4 - 11.01.2014, 16:53:23
Kun autolla on ajanut 10km auto sammuu kun painaa kaasua. Kun odottaa tiensivussa hetken taas pääsee palanmatkaa. Polttoainesuodatin on vaihdetttu. Egr venttiilistä olen kokeillut irroittaa johdon. Polttoaine on vaihdettu tankkiin. Auto-com näyttää vikakoodiksi polttoaineen paine liian matala.  Tyhjäkäyntiä käy normaalisti. Ja heti sammuttua lähtee käyntiin, kun käyttää virrat pois päältä. Auto 1.6 v50 -08 aj,170tkm Mikähän mahtaisi olla vikana?
Otsikko: Vs: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: AtAi - 11.01.2014, 17:03:48
Tukos polttoainelinjassa. tai siirtopumppu(kyllä näissä varmaa erillinen) sökö
Otsikko: Vs: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: vw-t4 - 11.01.2014, 18:06:01
Ei ole erillistä pumppua, jakopää pyörittää korkeapainepumppua, wetterillä meinasivat ettei koskaan ole kyseisiin volvoihin tarvinnut korkeapainepumppua tai polttoaineen painesäädintä vaihtaa. Polttoaineputkiso putsattu.
Otsikko: Vs: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: volvotdi - 11.01.2014, 20:53:49
Kun autolla on ajanut 10km auto sammuu kun painaa kaasua. Kun odottaa tiensivussa hetken taas pääsee palanmatkaa. Polttoainesuodatin on vaihdetttu. Egr venttiilistä olen kokeillut irroittaa johdon. Polttoaine on vaihdettu tankkiin. Auto-com näyttää vikakoodiksi polttoaineen paine liian matala.  Tyhjäkäyntiä käy normaalisti. Ja heti sammuttua lähtee käyntiin, kun käyttää virrat pois päältä. Auto 1.6 v50 -08 aj,170tkm Mikähän mahtaisi olla vikana?

Jokin suutin vuotaa läpi ja polttoaineen paine romahtaa kun painaa kaasua. Ota Autocomilla datapuoli näkyviin ja samaan näyttöön graafisena jakoputken paine määritelty sekä jakoputken paine. Näet suoraan todellisen paineen käyttäytymisen pyydetyn suhteen. Sama homma maffille. auto softattu viripajalla? Suuttimien korjausarvot? Maljatesti suuttimiin?
Otsikko: Vs: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: vw-t4 - 11.01.2014, 21:05:59
Paineet ok graafisella näytöllä, silloin kun auto kierroksilta sammuu tippuu paineet molemmilta antureilta tasaisesti. Mutta näyttää siltä että paineet tippuu juurikin sen takia koska auto sammuu. Ei ole lastutettu eikä modattu. jos auto sammuilee ja jättää tyhjäkäynnille pihalle vaikka 15min. voi autolla taas ajaa 10-20km. Maljatestiä ei ole tehty. Suuttimien korjaus arvot eivät näy auto-comilla.
Otsikko: Vs: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: volvotdi - 11.01.2014, 21:39:11
Paineet ok graafisella näytöllä, silloin kun auto kierroksilta sammuu tippuu paineet molemmilta antureilta tasaisesti. Mutta näyttää siltä että paineet tippuu juurikin sen takia koska auto sammuu. Ei ole lastutettu eikä modattu. jos auto sammuilee ja jättää tyhjäkäynnille pihalle vaikka 15min. voi autolla taas ajaa 10-20km. Maljatestiä ei ole tehty. Suuttimien korjaus arvot eivät näy auto-comilla.

Vikakoodi liian alhaisesta paineesta syntyy kun nämä kaksi käppyrää eroavat toisistaan, pyynti vs saanti eli kyseessä ei ole kahta anturia vaan toisen käppyrän piirtää ecu (pyynti) ja toisen anturi. Vai oliko kirjoitusajatusvirhe... Mutta jos kummatkin käppyröistä tippuu samanaikaisesti ei tule koodia vaan toiminta on silloin normaalia. Laita se P-koodi jos vaikka Autocomi suomentaa väärin (P4560) Vidalla ainakin saa suuttimien korjausarvot ja mm. kp-säätimen testattua.
Otsikko: Vs: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: juipe - 06.10.2015, 15:33:18
Moro,

Itselläni vastaava auto ja ilmeisesti vastaava vika. Eli moottori sammuu ajosta, esim. vakkari päällä ajaessa. Ilmoittaa että "ajonvakautus vaatii huollon". Hetken tien sivussa odottaa ja taas mennään hetken matkaa. EGR ja DPF poistettu ajat sitten.

Vikasi on varmaankin jo selvinnyt?  ;) Muistatko mikä oli vikana?


-Juho
Otsikko: Vs: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: MinnaKo - 18.01.2016, 17:31:10
Minulla sama ongelma -06 vm 1.6 D V50.ssä. Mutta tämä ilmenee vain pakkasella. Mitä kovempi pakkanen sitä useammn hyytyy. Tuttava sanoi että voisi olla polttoainetankin korvausilmaletku tukossa. Auttaa jos avaa tankin korkin. Tätä en oo vielä testannut. Eilen ajelin n. 350 km - 30 - 35 kelissä. Sammuili mutta aina käynnistyi uudelleen. Monesti kyllä halutti tarttua luuriin että soitan hinurin mutta ajelin perille asti. Matkaan meni aikaa 7.5 tuntia. Aika kiduttava matka mutta tulipa tehtyä.

Jos auto on lämpimässä tallissa niin pidempään menee että alkaa hyytyillä mutta kylmässä seistessään se sit pätkii koko ajan.

Ja vika on juuri se että sammuu ajossa, kaasua jos painaa enemmän hyytyy heti jos painaa hitaasti ja tasaisesti ei hyydy yhtä nopeaa. Tosin pakkasen kireys vaikuttaa myös tähän. Mitä kovempi pakkanen sitä vähemmän kierroksia se kestää. Jos oikein kireäksi menee niin voi hyytyä heti kun vaihtaa kakkoselle.

Jossain vaiheessa kun sai auton kulkeen tasaisesti n. alle 60 km/h niin käynnissä oli tasaisin väliajoin notkahdus. Eli ikään kuin jokin olisi tasaisin väliajoin jarruttanut menoa. Jos ajattelee esim että suutin olisi jokin tukossa niin se sit aina kohdalle sattuessan olis aiheuttanu sen notkahduksen. Tämä vain esimerkki ajatuksena. Jäänestoaine ei auttanut suuresti.

Kiitollinen kaikesta asiaan liittyvästä tiedosta!!  :-\


Kumma juttu mutta onko vinkkejä tai onko jollakin vika selvinnyt tässä ongelmassa. Ettei tarvis kovin suuria summia maksaa kun hakevat vikaa autoon. Dieselfiltterin vaihtoa suositteli moni mutta onko se vika sit siinäkään.
Otsikko: Vs: V50 1.6D 10km ajon jälkeen hyytyy
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 18.01.2016, 18:48:38
Kannattaa kokeilla Arktinen −40 / −44 °C dieseliä, menee helpommalla kylmän suodattimen läpi