Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: eekone - 12.01.2014, 00:58:15

Otsikko: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *värinäpohdinta jatkuu*
Kirjoitti: eekone - 12.01.2014, 00:58:15
To do:
- EGR tulppaus
- pumpun ajoitus
 - lohkolämmittimen vaihto ::) (samalla termari ja nesteet)
 - katti tyhjäksi
- 1 din mankka ja sen alle lisämittarit (ahto, voltti, öljynpaine? kolmesta tärkeimmästä otetaan ehdotuksia vastaan!) tai ks. seuraava kohta...
 - voisi tutkia mahdollisuuksia johonkin PC-pohjaiseen, VOL-FCR:n käyttöön perustuvaan lisämittarisysteemiin, nyt kun selvisi, että tässä onkin vuosimallista huolimatta MSA 15.7...
 - evry- ja ahtomodit
 - tehostajan öljyjen vaihto
 - öljypohjan ja -pumpun tiivisteiden vaihto + laakeripukkien pultit uusiksi samalla (kiitos vinkistä paku97!)
 - pienien öljyvuotojen korjaukset
 - laatikon öljyjen vaihto
 - ilmastoinnin korjaus (polttaa sulakkeen jos laittaa päälle)
 - mittaristosta palanut pari merkkivaloa (cruise jos oikein kaaviota tulkitsin ja tracs)
 - takaikkunoiden kalvotus
 - kaikenlaista pientä koristelua mitä nyt mieleen tulee  8)

Tämä lista elää ja päivittyy sitä mukaa kun ilmenee tehtävää tai tulee ideoita... :) Pyrin tekemään jonkinlaista huolto-/puuhastelupäiväkirjaa kaikesta mitä tulee autolle tehtyä.

----

Alkutarinaa:

Paluu Volvon rattiin koitti viimein 27.12.2012, kun joulunvietto huipentui autokauppoihin Helsingissä.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/120114/IMAG0082s.jpg)

Kyseessä on siis Volvo V70 TDI Automaattivaihtein vuosimallia 1999 (rekisteröity 12/1998), joka on saapunut Suomeen 2004 Pohjois-Saksasta (edellinen rek tunnus PLÖ-alkuinen). Autolla on ajettu nyt (12.1.2014) 402 tkm, mutta kunto on kilometreihin nähden ilahduttavan siisti. Kone ei savuttele ylimääräisiä ja laatikko pelaa, alusta ei kolise ja ajonautinto on taattu. :)

Välillä iloinen, välillä vähän takkuisempi kulku sai kuitenkin kiinnostumaan tutkimaan konetta tarkemmin samalla, kun vaihdettiin koneen ylätuen hela uuteen isukin upouudessa autotallissa - sivuhuomautuksena, onpa kivaa että rakensi sellaisen nyt, kun ei allekirjoittanut asu enää kotipaikkakunnalla.  ::)  Syytin tukkoilusta katalysaattoria, mutta taisin haukkua väärää puuta... Auton yleisilmeestä tuli mielikuva, että se on ollut hyvällä pidolla, mutta seuraava näky sai minut suhtautumaan asiaan hieman varauksellisesti:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/120114/IMAG0099.jpg)

Lehtiä ja muuta p*skaa oli koko putsarinkotelon syvä pää täynnä! Jopa niin täynnä, että lehtimuodostelma oli muotoutunut tasalakiseksi ilmanpuhdistinta vasten  :o  Lienee sanomattakin selvää, että tuota ei ole vaihdettu herran vuosiin.

Onneksi mitään muuta katastrofaalista ei löytynyt. Mitä nyt öljypohjan tiiviste hieman vuotanut (menee kyllä vielä tänä vuonna vaihtoon), pientä mehimistä myös venakopan pulttien ympärillä ja huohotussysteemin läpiviennissä. Imuilmaputkeen menevän pikkuletkun nippa oli irronnut, laitoin sikamömmöllä kiinni. Imusarjan päässä oleva nippa oli tukossa, ei ole enää. EGR-venttiili oli melko hurjan näköinen. Puhdistin sen ja löin takaisin toistaiseksi tiivisteineen, mutta öljyp*skasta päätellen tulppaaminen voisi olla ihan hyvä idea, joten leikkasin ohuesta kuparilevystä (koska sellaista sattui olemaan tallin pöydällä) laipan imusarjan ja venttiilin välistä tiivistettä mukaillen... MSA 15.8 vaatinee softamuutoksen jotta vikavalo ei palaisi tuosta (?), siksi jätin toistaiseksi tekemättä. PÄIVITYS: 20.1.2014 sitten selvisi Taavi.H:n suosiollisella avustuksella, että mulla on "välimallin" -99 eli vaikka on VINin mukaan -99, ecuna on MSA 15.7. Ilmankos ei vikavalo syttynyt kun tulppasin EGR:n...

Oli tänä viikonloppuna tarkoitus tehdä paljon enemmän, mutta kummasti sitä aikaa vaan saa kulumaan ihmetellessä kun on ennestään täysin vierasta tekniikkaa käsissä... Mutta mikä ärsyttävintä, koneen ylätuen helan vaihto ei korjannut koneen asentoa.  Toisaalta ei mikään yllätys, aika pehmonen puslahan tuo on ja varmaankin vaan tarkoitettu koneen liikehtimisen rajoittamiseen. Mutta silti. Vaihteisto makaa apurungon päällä (tai siis sen kuminpalan siinä), ja kone on selkeästi myös menosuuntaan kallellaan. Jos joku tietää mikä koneen tuista pitää vaihtaa, otan ilomielin neuvot vastaan! Sitä isoa moottorin etutukikumia epäilen itse, mutta pitääpä vielä yrittää katsoa olisiko se vaihteiston tuki syyllinen. Voihan tuolla kuitenkin ajaa, mitä nyt tyhjäkäynnillä tulee tärinät ohjaamoon, ja ylätuen helan vaihdon mentyä pieleen entistä kovemmin... :-[ PÄIVITYS: Pumpun ajoitus auttoi jonkun verran, nyt ei enää häiritse. Tukikumi-ihmettely siirtyi tulevaisuuteen...
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 13.01.2014, 19:48:37
Ja tarina jatkuu. Nyt kun on tullut viikonlopun toimenpiteiden jälkeen hieman kilometrejä alle, on ongelmat täsmentyneet.

1. Kirjoitinkin tuossa aiemmin näin:

"Vaihteisto makaa apurungon päällä (tai siis sen kuminpalan siinä), ja kone on selkeästi myös menosuuntaan kallellaan. Jos joku tietää mikä koneen tuista pitää vaihtaa, otan ilomielin neuvot vastaan! Sitä isoa moottorin etutukikumia epäilen itse, mutta pitääpä vielä yrittää katsoa olisiko se vaihteiston tuki syyllinen."

Tämä on nyt kyllä se ehdottomasti akuutein juttu, tärinät on nimittäin pahentuneet! Ja sehän johtuu ehkä myös siitä, että epätietoisena ylätuen helan oikeasta asennosta (koska tietoa/kuvia ei löytynyt, paitsi se väärä tieto...), se meni tietenkin väärin päin eli epäkesko eteenpäin. Helan asennuksen turinat löytyy suorakylkisten FAQista, viimeisin postaukseni. Joten eipä siitä tässä sen enempää kuin että v*tuiksi meni.  :tickedoff:

Koneen etutuen (siis ajosuuntaan katsottuna) kuntoa en oikein saanut selville. Ainakaan ei näyttänyt siltä että se olisi vuotanut mitään (hydraulinen kun on), mutta vaijeri joka sen tuen kiertää pystysuunnassa, näytti siltä että se saattaisi olla melkoisen löysä. Kielisikö kenties tuen liiallisesta painumisesta kasaan?

Vaihteiston tuki näytti ehjältä, mutta koska olen tyhmä :-[ en tutkinut sitä tarkemmin.

Tässä siis tärinän lähde

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/120114/IMAG0111.jpg)

missä syy?

Kumpikaan epäilemistäni osista ei ole kovin edullinen, mutta vaihteiston tuki olisi vielä vaihdettavissa itse.

Nyt, kun konetta ja autoa on tunkkailtu viikonlopun verran, koneen asento vaikuttaisi myös olevan aavistuksen enemmän kallellaan myös vaihteiston suuntaan eikä pelkästään eteenpäin. Toivottavasti en rikkonut mitään. Voisikohan tämä viitata myös apurungon puslien elämiseen? Alfamerin ohjeen mukaan nostin autoa välillä myös apurungon etupalkin keskeltä - jolloin muuten kone lähestyi hieman oikeaa asentoa, ja se etutukihan on likimain siinä...

-----

2. Moottoriin tuli yläkierroksille aika tavalla lisää potkua. :) Mutta aika paljon saa painaa kaasua ennenkuin mitään tapahtuu... Taidanpa koittaa mitä tapahtuu jos EGR:n hoitelee pois pelistä.

3. Hoksasin että sikaliima millä pistin sen imuputken nipan paikalleen ei ollut SikaFLEXiä, vaan jotain muuta. Valkoista. Noinkohan kestää tuossa... Se letku vissiin liittyy myös jotenkin EGR:ään, voiskohan senkin vaan poistaa?
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: pomo - 13.01.2014, 20:20:08
EGR:n tulppauksen voi kokeilla huoletta. Kokemusta on. Vikavalonhan se sytyttää mutta jos tulppauksen poistaa niin se sammuu kyllä. Vikakoodi vaan jää muistiin.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: KalleKyy - 13.01.2014, 22:10:43
Eiköhän sen vaihteiston tukikumin tarkoitus ole vaihteistoa tukeakin, eli ihan oikein, että vaihteisto siihen nojaa ??? Voihan se olla painunut iän myötä kasaan liikaa.
Ylätukikumi ei taida juuri koneen asentoon vaikuttaa, kun auto ei liiku, se vaan estää konetta liikkumasta liikaa kiihdytyksissä. Muutenhan konetta täytyisi kääntää taaksepäin ylätukea vaihtaessa.
Jos moottori eteenpäin nojaa liikaa, niin etummaisesta kumista luonnollisesti vikaa hakisin.
Öljytikun paikasta, kun toisaalla mainitsit, niin onhan sieltä saatettu irroittaa laturia, ilmastoinnin kompuraa, alipainepumppua, tai vaihtaa termaria, jolloin tikun putkea on taivutettu pois tieltä. Omassa sai tikkua kaivaa lipan alta kompuran vaihdon jälkeen.

Hehkumodia harkitsin minäkin viime talvena, mutta kunhan syöttöpumpun ajoitus katsottiin kohdalleen (ja tänä talvena rempattiin pumppu), niin sehän tärähtää käyntiin, kuin palmun alta, vaikka ajoituksen piti olla kohdallaan aiemminkin, mutta ei vaan ollut...
Tärinätkin väheni ja ajotietokone näyttää kukutuksen juuri oikein, kun pumppu on kunnossa
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 14.01.2014, 08:37:50
Eiköhän sen vaihteiston tukikumin tarkoitus ole vaihteistoa tukeakin, eli ihan oikein, että vaihteisto siihen nojaa ??? Voihan se olla painunut iän myötä kasaan liikaa.

Okei, luulin että se kumi on siinä vaan estämässä mahdollisen vaihteiston ja apurungon kontaktin, mutta että sen vaihteiston ei kuuluisi nojata siihen normaalitilanteessa.

Lainaus
Ylätukikumi ei taida juuri koneen asentoon vaikuttaa, kun auto ei liiku, se vaan estää konetta liikkumasta liikaa kiihdytyksissä. Muutenhan konetta täytyisi kääntää taaksepäin ylätukea vaihtaessa.

Totta, tuli havaittua...

Lainaus
Jos moottori eteenpäin nojaa liikaa, niin etummaisesta kumista luonnollisesti vikaa hakisin.
Öljytikun paikasta, kun toisaalla mainitsit, niin onhan sieltä saatettu irroittaa laturia, ilmastoinnin kompuraa, alipainepumppua, tai vaihtaa termaria, jolloin tikun putkea on taivutettu pois tieltä. Omassa sai tikkua kaivaa lipan alta kompuran vaihdon jälkeen.

Hehkumodia harkitsin minäkin viime talvena, mutta kunhan syöttöpumpun ajoitus katsottiin kohdalleen (ja tänä talvena rempattiin pumppu), niin sehän tärähtää käyntiin, kuin palmun alta, vaikka ajoituksen piti olla kohdallaan aiemminkin, mutta ei vaan ollut...
Tärinätkin väheni ja ajotietokone näyttää kukutuksen juuri oikein, kun pumppu on kunnossa

Hmm. Olisikohan siis syytä käydä ensin säädättämässä ajoitus kohdilleen. Nyt kun tuli kunnon pakkaset, kylmäkäynnistys on vähän takkuista ja käynti muutenkin vähän karkeaa. Pumpun hihna on vaihdettu n. 4 tkm sitten, ja ajoitus kuulemma on kohdallaan. Mutta mutta, onkohan katottu riittävällä tarkkuudella.. missähän tuo kannattaa hoitaa että tulee kerralla kuntoon? Volvolla, VW:llä vai dieselpajalla?

Kiitos paljon :)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2014, 08:47:33
Hmm. Olisikohan siis syytä käydä ensin säädättämässä ajoitus kohdilleen. Nyt kun tuli kunnon pakkaset, kylmäkäynnistys on vähän takkuista ja käynti muutenkin vähän karkeaa. Pumpun hihna on vaihdettu n. 4 tkm sitten, ja ajoitus kuulemma on kohdallaan. Mutta mutta, onkohan katottu riittävällä tarkkuudella.. missähän tuo kannattaa hoitaa että tulee kerralla kuntoon? Volvolla, VW:llä vai dieselpajalla?

Kyllä tuon ajoituksen saa kohdalleen mikä tahansa riittävän osaamisen paja, ihan joka kyläsepältä ei välttämättä onnistu. Jollekin dieselpajalle voisi ehkä viedä.

Olikos hehkut tarkistettu? Ja tämän koneen käynti kylmänä on karkeaa, hyväkuntoisen vähemmän karkeaa mutta karkeaa kuitenkin. :D
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 14.01.2014, 09:15:32
Kyllä tuon ajoituksen saa kohdalleen mikä tahansa riittävän osaamisen paja, ihan joka kyläsepältä ei välttämättä onnistu. Jollekin dieselpajalle voisi ehkä viedä.

Olikos hehkut tarkistettu? Ja tämän koneen käynti kylmänä on karkeaa, hyväkuntoisen vähemmän karkeaa mutta karkeaa kuitenkin. :D

Joku pikku nyrkkipaja sen hihnan oli vaihtanut, siksipä epäilen...

Mites nuo hehkut muuten tarkistetaan? Joo on mulla kerran ennen ollu diisseli, mutta eipä tullu sillon aihetta opiskeltua...  :-[
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: paku97 - 14.01.2014, 09:49:05
Minä säädätin Carcomin Miksulla, -27 asteesta, niin kuin sen kuuluisan puun alta. :hello:
Ja hehkuthan ei maksa esm motonetissä n. 10-12e, tais vielä olla boschilaiset.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2014, 09:54:11
Ja hehkuthan ei maksa esm motonetissä n. 10-12e, tais vielä olla boschilaiset.

Ei välttämättä huonompi idea pistää vaihtoon koko sarja. Bosch-hehkutulppa tosiaan 12,90 kappale motonetissä:

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/26-1855?ajoneuvo=656
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 14.01.2014, 09:57:53
Minä säädätin Carcomin Miksulla, -27 asteesta, niin kuin sen kuuluisan puun alta. :hello:
Ja hehkuthan ei maksa esm motonetissä n. 10-12e, tais vielä olla boschilaiset.

Ei pysty seinäjoelle asti ajeleen kun pitää töissä käydä... Kai Jyväskylässä joku pätevä paja on?

Pistänpä samontein hehkut uusiksi.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2014, 10:19:29
Pistänpä samontein hehkut uusiksi.

:tykkää:

Hehkujen vaihto on vielä aika yksinkertainen operaatio.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: AnttiR - 14.01.2014, 10:27:23
Kai Jyväskylässä joku pätevä paja on?

.
Hiomo kantanen
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 14.01.2014, 10:52:40

Hiomo kantanen

Hiton kännykän pieni präntti, piti lukea kahteen kertaan :D

Kiitos vinkistä!
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: paku97 - 14.01.2014, 15:02:20
Noi hehkut on helppo vaihtaa vaikka itse, ei -30ast pakkasessa. Vaatii vain pitkän hylsyn. :hello:
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: Elk - 14.01.2014, 15:12:11
Noi hehkut on helppo vaihtaa vaikka itse, ei -30ast pakkasessa. Vaatii vain pitkän hylsyn. :hello:
Olikos se 8mm hylsy?
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: sjos - 14.01.2014, 15:13:40
Olikos se 8mm hylsy?

10mm
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 14.01.2014, 17:31:23
Tackar pockar -H-

Täysin OT, mutta tavallaan liittyy tähän omaan Volvo-intouteen:

Kaverille etsitään suht taloudellista farmaria hintaluokassa 5-6 tonttua (liikkeestä). Tärkein kriteeri huolettomuus, tärkeää myös jälleenmyyntiarvo, joten Toyota Avensis ykkösenä listalla. Yhtä käytiin tuossa just äsken koeajamassa, hintapyynti 6490 ja 185 tkm ajettu. Jarrut täristi, takaluukun lukko jumissa (tai jäässä), pyyhkijänvarsien jouset huonot, akku todennäköisesti vaihtokunnossa, ties vaikka laturikin, ym pientä (ei tod yli kuuden, edes viiden tonnin kunnossa mun mielestä), joten kohtelias kieltäytyminen - ja silti se myytiin meidän koeajon aikana paikalle tulleelle tyypille heti kun kaverini sanoi ei, ja joku toinenkin tuli sitä ostamaan.

Tämän jälkeen koeajamamme Mondeo vm 2004: ovien alareunat ihan ruosteessa, vasemmassa takakaaressakin kukkaa. Taka-akselilla kolisi pienimmässäkin montussa ja jarruissa oli kaverin mukaan jotain outoa viipyilyä. Ajettu jotain 220 tkm ja pyynti karvan alta 5000.

Jumaliste että levisi hymy naamalle kun hyppäsin näiden jälkeen omaan, noin puolet näistä maksaneeseen ja vanhempaan Volvoon, jolla on menty yli 400 tkm - koneen värinöistä huolimatta aivan helevetisti mukavampi ja varmemman, toimivamman tuntuinen auto. :)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: Elk - 14.01.2014, 17:39:58
Miltäs se jakopään puoleinen tukityyny näyttä?

Ja ton kaveris budjetilla... Arvaa ;)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 14.01.2014, 17:44:04
Miltäs se jakopään puoleinen tukityyny näyttä?

Ja ton kaveris budjetilla... Arvaa ;)

Se näyttää oikeen hyvältä. Edellinen omistaja vaihtanut syksyllä.

Joo, arvaan. ;) Polttoaineenkulutukseen kosahtaa, valitettavasti. Dieseliä ei uskalla suositella kun hällä ei oo tolppamahdollisuutta ja kilsat jää hieman alle kannattavuusrajan.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: Elk - 14.01.2014, 17:46:43
Joo, arvaan. ;) Polttoaineenkulutukseen kosahtaa, valitettavasti. Dieseliä ei uskalla suositella kun hällä ei oo tolppamahdollisuutta ja kilsat jää hieman alle kannattavuusrajan.
Toisaalla jo sanoinkin. 40-sarjalainen on tietekin liian pieni?
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 14.01.2014, 18:02:01
Toisaalla jo sanoinkin. 40-sarjalainen on tietekin liian pieni?

Ei välttämättä, mutta voi hyvin olla. Eikä se kokoluokassaan ole kovin taloudellinen... Juuri kattelin äsken nettiautosta, ja siinä hintaluokassa saa jo viimeisimpiä vuosimalleja ja alle 200 tkm ajettuja. Hmm... oisko aivopesun paikka V:>

Pitääpä seurailla kylän ympäristön autokauppoja, jos vaikka olisi/tulisi moisia tarjolle. Siksi(kin) pitää olla liikkeestä, että Kangoosta tuskin pääsee muuten eroon :2funny:

Mutta sitten voidaankin palata takaisin aiheeseen. :)

Lähetin Kantaselle tarjouspyynnön. Lähden ensin siitä ajoituksen säädöstä liikkeelle ja vaihdatan sitten niitä koneen/laatikon tukia jos niissä on sanomista. Ei sentään enää masenna yhtään tämmöset, syy tulikin tuossa yllä jo. 8)

Yksi ihmetys tuli mieleen mikä unohtui aiemmin: Paisuntasäiliön korkista kuuluu pientä, kevyen paineen aiheuttamaa nesteen ja ilman sekaista pihinää/korinaa ajon jälkeen. Pitäsköhän korkki vaihtaa tai tarkistaa jotain muuta, vai onko ihan normaalia? Pihinä loppuu kun avaa korkkia vähän, painetta ei vaikuta olevan silti oikeastaan ollenkaan. Nestettä ei katoa havaittavasti, eikä paisarissa haise kuin jäähdytysneste. Paisarin kylkipokkauksen päällä on vähän kosteaa välillä, mutta paisarissa on pieni reikä joka on paikattu, joten voi mehiä myös siitä vähäsen. (ihan kun mulla olis joskus ollu jossain autossa samaa, ja olin vaan välittämättä.. en muista, tuntuu vaan tutulta)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: pomo - 14.01.2014, 19:53:43
Ei kai siellä painetta olekkaan jos korkki vuotaa. Vaihda korkki vaan, ei se kai konkurssiin vie?
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: paku97 - 14.01.2014, 21:01:14
Ei kai siellä painetta olekkaan jos korkki vuotaa. Vaihda korkki vaan, ei se kai konkurssiin vie?
Alipainetta, kun neste jäähtyy, jos korkki hiukan vuotaa, niin saattaa pihistä. :hello:
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 15.01.2014, 09:17:44
Joo ei todellakaan vie konkurssiin. :) Ajattelin vaan kysyä jos se on ihan normaalia korkin toimintaa, eikös siellä joku venttiilihässäkkä ole siellä korkissa. Ainakin joissain autoissa.

Tunnenpa itteni tyhmäksi tän kanssa, aika alkeellisia on kysymykset  ::) On ehkä pientä ressiä joka pikkuasiasta, kun ei oikeen tunne tollasen myllyn sielunelämää. Onneksi täällä saa asiallisia vastauksia silti. :)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 16.01.2014, 12:02:57
Hehkut hankittu, enää asennus. Vaikuttaa kakkupalalta. :) Tarpeen se ainakin on, aika vaivaista on aamulla starttaaminen yli kymmenen asteen pakkasella jopa lähes 2 h lämmityksen jälkeen. Hehkutusaika pitenee kyllä lohkolämppäristä riippumatta, eli hehkumodi lienee tarpeeton. Tyhjäkäyntikierrokset tosin tippuu heti ekaan pysähdykseen, kai ne sais hetken olla korkeemmalla näillä pakkasilla.

Tänään kokeilen töistä lähtiessä pistää EGR:n ohjausletkun umpeen. Laippa myöhemmin, kunhan pääsee johonkin softalle...

Ai niin tosiaan: Motonet myi väärän kokoisen öljypropun tiivisteen, mutta vetäytyi vastuusta koska tuontiauto. Kunnon idioottina en mitannut pulttia, mutta päätellen että 14 mm on hieman liian vähän, olisiko 16 mm? (nyt kun katon kuvaa, ettei jopa enemmän...) Avain on kuitenkin sama 19 mm kuin "suomimallissa". Mikä vatun idea tossa eri kokoisessa öljytulpassa eri markkina-alueilla oikeen on? :idiot2:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/160114/IMAG0117.jpg)

Ja vielä yksi juttu: miten testaisin pitääkö imuputkeen liimaamani nippa? Letku toisesta päästä irti -> vaikutusta?
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: KalleKyy - 16.01.2014, 14:29:33
Itselleni kanssa hain uuden öljypropun motonetista ja väärähän sieltä tuli.
Luin sitten tarkemmin ja listassa luki propun kohdalla: "ei alumiiniöljypohjalle" tms. ja juuri sellainenhan omassa on, eikä motonetin lista muuta vaihtoehtoa tunne.
Menin sitten uudestaan tiskille ja selitin tilanteen ja taisi myyjä olla volkkarimiehiä, kun ymmärsi heti yskän ja toi hyllystä oikeanlaisen propun. En kylläkään muista, millä tuotenumerolla ja mistä autosta moinen löytyi.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
Kirjoitti: eekone - 16.01.2014, 14:47:24
Katoin samaa, että propun kohdalla näin sanotaan mutta ei tiivisteen. Alua se taitaa tuokin olla. Portteriin ehdotti aikaisoa, oisko ollu peräti yli 20 mm. Audi A6 tais olla tuo sama liian pieni 14 mm.

Kävin tunti sitten laittamassa auton roikkaan ja näin valosassa huomasin että sehän vuotaa ihmeen edestä se öljy. Kurkkasin pellin alle ja sehän tuleekin tehostajan letkuliitoksesta! Kurkin alle (jätin suojamuovin pois) ja ihan kuiva on tulpan alus. :)

LISÄYSTÄ:

Kyllä muuten parani koneen toiminta kun tulppasin EGR:n ohjausletkun!  :)) Yhtäkkiä mystisesti hieman heikentynyt alavääntö palasi, ja käynnistä katosi semmonen pienen pieni ylimääräisen tuntunen värinä ajaessa tuolla n. 1500 rpm seutuvilla. Mutta mikä hassuinta, vikavalo ei syttynyt. Taidan aamulla tarkistaa vielä kerran että se valo varmasti toimii.

Ja nyt kun ton öljypropun kuvan nään uudestaan tässä isommalla koneen ruudulla, niin jos avaimen koko on 19 mm ja vertaa kannan kokoa kierteeseen, niin eikös se ole aikalailla sama? 19 tai 20 mm sisähalkaisijan tiiviste siihen siis menee. Ostanpa molemmat seuraavaan öljynvaihtoon tai jos alkaa vuotaa.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: eekone - 20.01.2014, 17:41:25
Ja päivitystä:

Nyt on ajeltu EGR:n ohjausletku tulpattuna, ja vikavalo ei sittenkään syty. :) Valo siis toimii kyllä. Värinät on ehkä vähän pahentuneet taas, ja kulku välillä jälleen samalla lailla tukkoisen tuntuista. Voi olla että kiristynyt pakkanen vaikuttaa tai sitten sieltä on laittamani tulppa lentänyt mäkeen sotkien jotain, unohdin katsoa äsken. Tai sitten se on se pumpun ajoitus tai pumpussa jotain feelua, johon tulee selvyys ja toivottavasti ratkaisu huomenna kun auto menee Hiomo Kantaselle. Tuli mieleen että en hoksannut sitä MAFfia (vaimikäsenytoli?) puhdistaa siitä ilmanputsarin yläpuolelta, sehän voi olla ties kuin paskanen sen huollon laiminlyönnin takia... Sehän vois kanssa tehdä toiminnalle hallaa?

Vaihdoin hehkut - paitsi sitä ykköstä sopivan työkalun puutteessa - ja kylmäkäynnistyvyys parani. Hehkujen johdot on kyllä ihan kauheessa kunnossa, pitää vaihtaa jossain vaiheessa. Kylmään liittyen, on muuten aika hidas lämpiämään ja huono pitämään lämpöjä tuo vekotin näillä noin -20 asteen pakkasilla. Täytyy kehitellä maskin taakse jotain.

Eilen syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo, toki sammui kun kone vähän lämpeni. Tänään sama homma. Nesteet minimirajassa, korkki on ihan selvästi vuotanut. Tarkistin vielä uudelleen ettei kupli käydessä, vaikka puurot+vellit -hommiin en uskonutkaan. Eli paisarin korkki vaihtoon, kuten kylläkin oli jo tiedossa.

Mutta nyt pitäisi sitä nestettä lisätä. Tässä on vaan sellainen "ongelma", että en ole 100 % varma onko neste vihreetä vai punaista vai peräti sinistä... ::) Lievä punavihersokeus nääs. :-[ Pimeys, hieman vajaa säiliö ja paisarin "väri" ei auta asiaan yhtään. Veikkaan ja toivon vihreää, sitä kun löytyisi varastosta. Alla kuva, joka on kylläkin armottoman surkea. Piti lainata valoa taskulampusta kun ei HTC:n salama halunnut toimia tuolla kylmässä. Jos noissa nesteissä on tuoksussa eroa, sitten tuo on vihreää. Sitä on ollu kaikissa aikasemmissa autoissa ja tutulta lemuaa...

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/200114/IMAG0136.jpg)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: pomo - 20.01.2014, 19:10:53
Egr kun ei toimi niin lämpiääkin hitaammin. Oudolta kuulostaa jos ei pala valo. Onko se rehellinen -99 vai "myöhään" rekisteröity -98?
Mutta kiva vaan jos ei pala.

Ykkösen hehkua kun vaihdoin, löysäsin ohjaustehostajaa niiltä kohdilta mitä on tulpan tiellä. Vai otinko peräti jonkun raudan siitä poiskin. Sitten pääsi vääntelemään joustavan varren kera.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: eekone - 20.01.2014, 19:21:49
Egr kun ei toimi niin lämpiääkin hitaammin. Oudolta kuulostaa jos ei pala valo. Onko se rehellinen -99 vai "myöhään" rekisteröity -98?
Mutta kiva vaan jos ei pala.

Kyllä siellä VINissä X lymyää strategisella paikalla... Tuo on kyllä yllättävää että EGR vaikuttaa noinkin. Niin no, pakokaasu on lämmintä...

Lainaus
Ykkösen hehkua kun vaihdoin, löysäsin ohjaustehostajaa niiltä kohdilta mitä on tulpan tiellä. Vai otinko peräti jonkun raudan siitä poiskin. Sitten pääsi vääntelemään joustavan varren kera.

Ok. Siltähän tuo vähän vaikuttikin että täytyy vähän tehdä tilaa vaikka joustava jatkovarsi oliskin, ettei vahingossakaan väännä hylsy vinossa. Ei ole tosin edes semmosta joustavaa vartta, siksipä juuri jätin toiseen kertaan. Kohta on, varmasti löytyy muutakin käyttöä...
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: pomo - 20.01.2014, 19:28:12
Kyllä siellä VINissä X lymyää strategisella paikalla... Tuo on kyllä yllättävää että EGR vaikuttaa noinkin. Niin no, pakokaasu on lämmintä...

Ok. Siltähän tuo vähän vaikuttikin että täytyy vähän tehdä tilaa vaikka joustava jatkovarsi oliskin, ettei vahingossakaan väännä hylsy vinossa. Ei ole tosin edes semmosta joustavaa vartta, siksipä juuri jätin toiseen kertaan. Kohta on, varmasti löytyy muutakin käyttöä...
No mistäs mä mitään tiedän kun mä kokeilin tulpata oikeen, ja valo sytty.

Tarkkana vaan niin onnistuu, jos ei tulppa oo ihan juntturassa.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: eekone - 20.01.2014, 19:55:26
No mistäs mä mitään tiedän kun mä kokeilin tulpata oikeen, ja valo sytty.

Tarkkana vaan niin onnistuu, jos ei tulppa oo ihan juntturassa.

Ei sitten olisi mahdollista, että -99 voisi olla päässyt tehtaalta myös MSA 15.7:lla tuotannon alkupäässä? Nojuu, ehkäpä tarpeetonta arvuuttelua. Kaivan ECUn kolostaan jossain vaiheessa joka tapauksessa, sittenpä selviää.

Ne muutkin tulpat oli melkosen kireällä, otan varman päälle.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: Taavi.H - 20.01.2014, 19:58:30
Ei sitten olisi mahdollista, että -99 voisi olla päässyt tehtaalta myös MSA 15.7:lla tuotannon alkupäässä? Nojuu, ehkäpä tarpeetonta arvuuttelua. Kaivan ECUn kolostaan jossain vaiheessa joka tapauksessa, sittenpä selviää.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9106.0

Onko ilmamäärä- vai ilmamassamittari? Siitähän tuo selviää ihan konetilaan vilkaisemalla?
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: eekone - 20.01.2014, 20:39:26
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9106.0

Onko ilmamäärä- vai ilmamassamittari? Siitähän tuo selviää ihan konetilaan vilkaisemalla?

Juma. Pidin itsestäänselvyytenä että tässä on MSA 15.8, joten on tyystin jäänyt tämä huomaamatta. Eikös tämä ole... Eh... :o

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/200114/IMAG0088.jpg)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: janne81 - 20.01.2014, 21:43:32
Kunnolla crc:tä tms. monena päivänä ennen tulppien irroitusta, auttaa kovasti.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: pomo - 20.01.2014, 21:59:58
Juma. Pidin itsestäänselvyytenä että tässä on MSA 15.8, joten on tyystin jäänyt tämä huomaamatta. Eikös tämä ole... Eh... :o

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/200114/IMAG0088.jpg)
Niin tuota. Tuossa 15.8. Joten kyllä sulla on vielä 15.7.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/16062012237.jpg)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: eekone - 21.01.2014, 09:29:01
VOL-FCR ja VAG-KKL piuha. Uusimmalla VOL-FCR:n versiolla saa livedataakin pihalle. Maksaa parin vikakoodinluvun verran...

 *taavih->
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *lisää tyhmiä kysymyksiä*
Kirjoitti: eekone - 21.01.2014, 16:51:36
Hain auton Kantaselta just. Oli pumpun ajoitus myöhäisellä. Tuli muuten alavääntöä, ja kaasuun vastaa ihan ei tavalla. :) Värinä tyhmäkäynnillä ei poistunut, mutta on se inhimillisemmällä tasolla. Ylimääräisen tuntuiset värinät alle 2000 rpm alueelta poistuivat kylläkin nyt kokonaan. Ei kuulemma välttämättä kannata lähteä mihinkään isoihin operaatioihin tuon takia, on näillä kilometreillä jo laskettavissa ihan normaaliksi.

Mikä parasta, kehui nokipuimuria oikein hyväksi yksilöksi kilometreihin ja ikään nähden...  :pomo:

Vielä kun saisi varmuuden tohon jäähdytysnesteen tyyppiin niin ois bueno. :-[ Ehkä pitäs vaan luottaa intuitioon (ja hajuaistiin) ja kaataa vihreetä sinne.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *pumpun ajoitus - check*
Kirjoitti: nigrton - 21.01.2014, 17:09:07
Mulla oli itellä kans vähä sama ongelma tuon jäähdytysnesteen värin selvityksessä. Sattu kuitenki olemaan tämmönen http://www.motonet.fi/fi/tuote/481905/Pakkasnestemittari-Action (http://www.motonet.fi/fi/tuote/481905/Pakkasnestemittari-Action) käden ulottuvilla. Tuohon ku otti vähän nestettä niin näki heti että vihreetähän se on.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *pumpun ajoitus - check*
Kirjoitti: dneproshin - 21.01.2014, 17:15:35
Niin, ja saahan tuolta vaikka sopivalla tikulla (esim. nippusidettä voisin kuvitella käyttäväni) napattua tipan puhtaalle paperille, siitähän sen värin erottanee.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *pumpun ajoitus - check*
Kirjoitti: eekone - 21.01.2014, 17:19:41
Mulla oli itellä kans vähä sama ongelma tuon jäähdytysnesteen värin selvityksessä. Sattu kuitenki olemaan tämmönen http://www.motonet.fi/fi/tuote/481905/Pakkasnestemittari-Action (http://www.motonet.fi/fi/tuote/481905/Pakkasnestemittari-Action) käden ulottuvilla. Tuohon ku otti vähän nestettä niin näki heti että vihreetähän se on.

Ei hitto. Onkohan mulla muuten joku ton tyyppinen vekotin jossain... 245:ssa aikanaan pidin kaikenlaista rojua matkassa, mutta edelliseen (Primeraan, hyi) kun ei oikeen mitään mahtunut järkevästi mukaan niin suurin osa harvemmin tarvituista on ripoteltu Mikkeliin, treenikämpälle, kellarivarastoon ja työhuoneen kaappiin. ::)

Kiitti vinkeistä, eipä taas tuokaan tullut mieleen että saahan sieltä näytteen noukittua.  :facepalm: Kyllä näkee aivotoiminnasta että kohta on 30 lasissa ja elämä ehtoopuolella. :D
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: eekone - 24.01.2014, 18:26:26
Noni, perkules, selvisipä miksi aamut on olleet kylmiä ja kolisevia vielä kilometrien päässä kotoa... Kokeilin töistä lähtiessä lohkolämmitintä, ja se oli jääkylmä 2 h piuhassa olon jälkeen. *ttu. No, tulipahan hyvä syy nopeuttaa jäähdytysnesteen ja termarin vaihdon ajankohtaa. ::)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: eekone - 26.01.2014, 16:38:31
En kestänyt enää, oli pakko käydä suihkussa:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/260114/IMAG0139.jpg)

Ensimmäistä kertaa näin auton puhtaana. Maalipinta ja pellit muutenkin on paremmassa kunnossa kuin odotin! 8) Kolme virhettä löysin pikaisella kierroksella auton ympäri:

1. Konepellin etureunassa kiveniskemä joka ruostunut.
2. Vasemmassa etulokarissa on lommo. Ei ruostunut, mutta pintamaalia hieman kadonnut.
3. Takaluukussa kahvan vieressä pieni ruskea piste.

Voi harmi kun tuli ostettua tuontiauto. ;D

On muuten käynti pehmentynyt huomattavasti pakkasen hellittäessä. Eikä käynyt noin pehmeästi plussakeleilläkään silloin kun auton ostin... Se pumpun säätö, ei sen merkitystä näissä turhaan korosteta.

Jack ei viihtynyt Primerassa. Nyt kun on taas Volvo, se pääsi takaisin paikalleen:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/260114/IMAG0141.jpg)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: paku97 - 26.01.2014, 19:28:03
Ne takaluukun ruostekukkasethan tuli jo auton mukana, kun se oli uusi. :2funny: :hello:
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: eekone - 26.01.2014, 19:58:05
Kuuluu varustukseen? ;D
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: Makkara - 26.01.2014, 20:42:44
Voi harmi kun tuli ostettua tuontiauto. ;D
Oma vm 2000 C70 tuotu muutama vuosi sitten Saksasta. Jos noihin papereihin on uskomista, niin ollut samalla omistajalla koko ajan Saksassa. Täysin ruosteeton auto ja maalipintakin suht priimaa :).
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: sjos - 26.01.2014, 23:39:57
Voi harmi kun tuli ostettua tuontiauto. ;D

nusnus.. Ei näitä taida muita ollakkaan, kuin tuontiautoja  ;)

Niin se on tuo omanikin, tosin itse tuomana.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: eekone - 27.01.2014, 08:58:02
Se olikin sarkasmia.  ;) Kun jotkut on edelleen sitä mieltä että "suomiautot" on jotenkin parempia... ::)

Ja siis nimenomaan pidän tuota omaani erittäin siistinä ikäisekseen. Ei oo "saksa-auto" ainakaan huonompi kuin "kotimaiset" veljensä...
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: Juhizz - 27.01.2014, 11:27:09
Ei kai jälkituontiautoista vouhottaminem perustu muuhun kuin siihen huoltohistoriam luotettavuuteen.. Kaikkihan nämä autot tosiaan Suomeen tuodaan. Niin vähän täällä autoja kuitenkin tehdään..  ::)
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *kylmä ja kylmän syy*
Kirjoitti: eekone - 27.01.2014, 11:46:59
Ei kai jälkituontiautoista vouhottaminem perustu muuhun kuin siihen huoltohistoriam luotettavuuteen.. Kaikkihan nämä autot tosiaan Suomeen tuodaan. Niin vähän täällä autoja kuitenkin tehdään..  ::)

Eipä suomalaisuuskaan luotettavuutta takaa... Tiedän esim tapauksen, joissa on lyöty mitäsattuu leimoja huoltokirjaan (oikea firma muttei autokorjaamo). Aikoinaan tädin Pösöstä katosi mystisesti 100 tkm mittarista. Kuulopuheiden mukaan myös korjaamolla työskentelevä kaveri saattaa olla leiman takana, mutta tälläsestä ei ole lyödä faktaa pöytään.
Otsikko: Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *värinäpohdinta jatkuu*
Kirjoitti: eekone - 28.01.2014, 19:01:30
Noniin, aika taas kaivaa aihe "koneen värinät ohjaamoon tyhjäkäynnillä" esiin...

Nyt kun on noita kilometrejä tullut ja oli tuossa tuo pikkasen lauhempi pari päivää, värinäoire tarkentui. Se tuntuisi pahenevan nimenomaan ilman lämpötilan mukaan, ja se ei oikeastaan liitykään suoraan tyhjäkäyntiin, vaan pahenee nimenomaan kun auto on paikallaan. Esim kun hidastaa risteykseen, auto kun liikkuu hitaastikin tärinä on selvästi lievempi eikä oikeastaan edes häiritsevä, mutta heti kun pysähdytään alkaa hieronta. Vaihdekepin asennolla ei vaikutusta.

Tästähän sitten tietenkin fiksuna miehenä :2funny: aloin päättelemään, että kumipuslahan se kovettuu lämpötilan laskiessa, ja kun auton liike vaikuttaa enemmän kuin koneen kierrokset (tietty paikallaankin tärinä vaimenee yli 1000 rpm), voisiko kyse olla myös apurungon puslien kuluneisuudesta/vanhuudesta? Lisäksi jos vaihtaisi sen vaihdelaatikon alapuolella apurungossa kiinni olevan kumin jota vasten loota nojaa kun auto on paikallaan (?), jos sekin on vaan vanhuuttaan kovettunut. Lisäksi, kun oli kontti penkit kaadettuna täynnä tavaraa ja vielä täysi peräkärry perässä, toisin sanoen keula keveni, tärinä vaimeni olemattomiin. Ja tosiaan kun pitkin päivää suhaili tavaroita ja ihmisiä roudaillessa tuommosessa n. -5 kelissä, loppuvaiheessa suhailua värinä oli lähes täysin tiessään. Tuntui muuten aivan helvetin mukavalta... :) Kesää odotellessa... 8)

Saa osallistua pohdiskeluun. ???