Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jepajee - 13.01.2014, 07:36:35
-
Eli vm92 b230ft heittelee osakuormalla seoksia jopa pelottavan laihalle. Parhaillaan kävi välillä 17.4 mutta kun nostaa ahdor ylipaineelle seokset menee normaaliin 12-13. Mikähän tätä vois aiheuttaa, oma epäilys ois imusarjan tiiviste, mutta onko muita kohtia mitkä kannattas tarkistaa.
-
Meneekö se jatkuvasti laihalle vai hetkittäin? Vikakoodeja luettuna?
Jos imusarjan tiiviste vuotaa, niin se vetää ahdoilla helposti paksun puolelle. Koska IMMun jälkeen katoaa mitattua ilmaa.
Onko IMMua puhdistettu? Likainen IMMu voi tehdä nimittäin tuollaista soppien outoa vetelyä.
Mittaa myös samalla se lähtöjännite IMMun piuhasta 3 ja IMMun runko väliltä. Tyhjäkäynnillä sen pitäisi olla ~2,3V -016 IMMulla. Jos se laskee selvästi tuon alle, niin silloin kone imee ilmaa jostakin IMMun jälkeen.
Kaikkiaan lambda-säädön pitäisi korjata tuollaiset soppien vetelyt mutta jos korjaus menee reiluksi, niin vikakoodihan siitä tulee.
-
Kyseessähän voi olla parhaimmillaan ihan automaattista lambdakorjausta. Ootko seokset tarkistanut kapeakaista vai laajakaistalambdalla?
-
Juu kyllä se laihalle meno on jatkuvaa ja plx:n lambda on. Kunnon ahdoilla ei oikein voinu kokeilla kun oli yöllä tully 10cm lunta ja pientä sutimista olu jo alakierriksilla havaittavissa. Pitää mittailla tuo immu ja jarrukliinerillä kuulostella imuvuotaja.
-
Ja kesäkelissä täyskaasu kiihytyksissä on aina heittäny seokset 10 pintaan johonka loppuu myös plx:n mittaus alue.
-
Kovin paksulle sinulla menee sopat täyskaasulla! :o
Onko autossa oleva kone orkkis B230FT johtosarjoineen vai onko se työnnetty johonkin muuhun koppaan? Lastu? Boxin numero?
Jos kone on jatkuvasti laihalla, niin silloin lambda-säätö ei toimi, joten siellä on vikakoodi ja säätöalue on ylitetty.
-
auto on ihan orkkkis ft ja tietääkseni ei oo lastua, eipä oo kyllä tullu katottuakkaan, mutta epailen ettei oo ku ahot on 0.6-0.7 päivästä riippuen. vikakoodia ei ollu antanu ja nyt on immu pöydällä ja putsailin langat ku olivt hieman töhkän peitossa.
Töistä lähtiessä seokset oli normaalit, mutta n10km ajon jälkeen alko seos humppaamaan 14.6-15.2 välillä. tälläsi seoksia piti tasasella, mutta kun tulee isompi ylämäki, heitti seokset ensin 12.7 ja korjas sieltä 14.6-14.7. ja kun mäki loppu niin seoksen pamahti jonnekki 16 ja sieltä äkkiä hyppimään 14.7 ja 15.2 väliä.
immun putsauksen lisäk tarkistin ahtoputket, tyhjäkäynti moottorin letkut ja muut imusarjasta lähtevät letkut eikä silmämääräsesti näkynyt mitään. jos ei immun putsauksella asenttunu niin pitää yrittää saada lähipäivinä töiden jälkeen autohalliin ja ruveta tutkimaan kun ei oikeen tuolla -15 asteessa ja tuulessa napostele tuo auton laitto.
-
Oireileeko auto jotenkin muuten?
Nykiikö/pätkiikö tasakaasulla ajaessa?
-
Oireileeko auto jotenkin muuten?
Nykiikö/pätkiikö tasakaasulla ajaessa?
Eipä oo mitään muita oireita, paitsi tyhjäkäynti on hummannut hieman (+-100rpm) mutta ei niin että ois aiheuttanu toimenpiteitä.
-
No niin putsasin immun ja löin takas paikoilleen. Kaikki meni bueno noin kilometrin verran kunnes alko taas heittelle seoksia aluksi tasasella ajettaessa 14.6 ja 15 välillä josta en vielä huolestunu ja sitten villiinty ja viskas tasakaasulla 16.5 eikä meinannu lähtee korjaamaan ja välillä pomppas jonnekki 18 liepeille. Kummallisinta tässä on se että vedot on tallella ja nyt kun kokeilin täys kaasu kiihdytystä 40km/h-110km/h niin seokset kävi rikkaimmillaan 10.8 josta tulivat äkkiä reiluun 11. Kävi tässä mielenpäällä että voiko pakoputken vuoto sekottaa miten paljon LH:n elämää? ahtimen ja pakosarjan välistä nimmittäin vuotaa hiiren verran eli niin että kunhan sauma vähän nokeentuu. koska tuo 18 afr tuntuu jo aika utopistiselta etenkin kun mitään muita oireita ei ole.
Ainiin ja mittasin immun 3 pinnin ja immun rungon välin: tyhjäkäynnillä oltiin 2.31-2.35voltissa riippuen mitenkä kohmeisilla sormilla sain mittaria pidettyä pinnillä ja kun antoi kierroksia jonnekkin 3-4000 niin jännite hyppäs N.3volttiin.
-
Ei taida nyt mittarit näyttää ihan oikein...
-
Ei taida nyt mittarit näyttää ihan oikein...
Sama kyllä kävi itelläkki mielessä että plx näyttää omiaan. Pitää huomenna tutustua tuotteeseen lisää ja kahtoo miten kone käytäytyy.
-
18afr nykii jo ihan hyvin vinokoneella. Joku 15.5-16 on aika maksimi ettei tekarit ala lentää suusta. :D
-
Juu eipä tämä "vika" taijja tästä mikskään muuttua tai vaikuta mihinkään. Tänään töihin ajellessa seokset pomppi kokoajan 14.6-15.0 väliä ja jos antaa kaasua tai tulee ylämäki seokset painuu 14.2-12.5. Eli eipä tästä toinna vielä huolestua.
-
Ainiin ja mittasin immun 3 pinnin ja immun rungon välin: tyhjäkäynnillä oltiin 2.31-2.35voltissa riippuen mitenkä kohmeisilla sormilla sain mittaria pidettyä pinnillä ja kun antoi kierroksia jonnekkin 3-4000 niin jännite hyppäs N.3volttiin.
IMMun mittaustulos vaikuttaa ihan oikealle.
Nykimistä pitäisi tulla tuolla 1:18 AFR-suhteilla jo rajusti.
-
Tännään kiinnitin huomiota sellaiseen ilmiöön että kun auton starttaa lämpimänä tyhjäkäynti seokset on 14.6-14.7 eli normaalit ja välillä hyppäsi 14.9 mutta korjasi pian pois (N. sekunnissa). Mutta kun ajat lenkin ja pysähdyt niin seokset jää humppaamaan 14.8-15 välille. eli jossain tulee joku fiba eikä ollut tänäänkään vikakoodeja antanut. Tästä tulikin mieleen että kuinka isosta lambdan heitosta LH antaa vikakoodin?
-
Ja tosiaan päättelin, että imuvuodot kaasuläpän jälkeen on pois suljettu mahdollisuun, koska muutenhan tyhjäkäynti olisi koholla, etenkin kylmäkäynnistys rikastuksilla, kun tyhjäkäynti moottori ei sitä pystyisi kontrolloimaan. Voisi melkein kokeilla napata immun väliaikaisesti suotraan kaasuläpän jatkeeks ja kahtoo muuttuuko seokset tällä saisi hyvin selville vuotaako ahtoputkisto jostain immun jälkeen.
-
Jos seokset heittelee 14.4-15.0 välillä niin se on ihan normaalia LH:ta. :)
-
Juu mutta ku puolen vuoden seurannan aikana seikkaillu vaan 14.6-14.8 väliä tasakaasulla tasamaastossa ajaen. Lisäks se välillä väläyttelee yli 15 melkein 16 ja tyhjäkäynnillä ajon jälkeen pomppii koko ajan sinne 15.0:aan tavallaan asettunu sinne 14.7 molemmin puolin.
-
Okei eli tännän ku lähin töistä niin koko 15km moottoritie osuuden ajan seokset pysy kurissa täysin. Ei edes vilautellut 15 alkavia lukuja, mutta kun piti poistua moottoritieltä ja pysähtyä liikennevaloihin joista otin sitten ripeän lähdön kaiken saatavillaolevan pidon rajoissa ja kun tasasin vauhdin niin kas, kun seokset pomppii 15.2-15.7 välilillä. hölläsin kaasun ja painoin uudelleen niin seokset asettu 14.5-15.2 välille.
Mutta kun päästiin maantie nopeuksiin ja pistin vakkarin 90km/h niin loivissa nousuissa tai oikeastaan aina kun ahdot nousi 0 paikkeille seokset kävi jossain 17 ja tulivat sieltä takaisin normaaliin kaasun napautuksella. Välillä jopa tasaisella ajellessa teki seosten vahvasti laihelle vetämistä 16.4-17.6 ja tuntui, kun vedot olisi heikentynyt, eikä kaasun napautus auttanut kuin muutaman sekunin ajaksi pitämään seokset aisoissa.
No pihaan päästyäni seokset oli pysähdyksissä 14.9-15.6, hyppi tuota väliä taukoomatta joten ajattelin mitata taas immun ja sieltä tuli vaan sitä 2.34V-2.38V. Siinä sitten yritin että josko ryntäyttämällä olisi saanut immun lukemat muuttumaan, mutta aina kun laski tyhjäkäynnille niin lukemat oli mitä pitää. Siinä sitten kaasun veivaamisen ilosta ja koska tämän kerrostaloalueen ihmiset ovat ilmaisseet, kuinka tykkäävät, kun vinokone raikaa niin käytin muutamankerran rajoittimella.
Siinäpä korvaani kuului turbolta uoto rahiseva sivuääni ja suuntasin otsavalon sinne ja pistin naapureiden iloksi lisää rajoitinta, niin huomasin että downpipen laippa seilailee siinä edes takas jokasuuntaan noin millin verran. Sammutin auton ja nappasin autosta räkän ja 13mm hylsyn ja kokeilin muttereita, aivan löysällä molemmt yläpuolella olevat, lämpiman turbon takia ei mieli tehnyt kokeilla sitä alinta.
No tiukkasin ne mutterit mitkä sain ja pistin koneet tulille kas kun seokset mietti hetken aikaa 13.9-14.3 välillä ja tulivat sitten kivasti siihen 14.6-14.7 välille. Kävin sitten kaiken kattavan lyhyen koe ajon ja missään vaiheessä seokset ei menny 14.9 laihemmalle päin vastoin nyt kone puörii suht rikaalla, koska pienikin kaasun painallus ampuu seokse alle 12. Eli tästä päätelmä, että koko jutun avain oli ne dp:n mutterit jotka oli löysällä. Lisäksi veikaan, että silloin, kun seokset kävi reilusti yli 16 ja tuntui tehojen hiipuminen se johtui aivan hillitömän paksuista seoksita.
No loppuu tulemana vika näillä näkymin korjaantui eikä muita vaurioita tullut kun palanneet sormet jotka otti kiinni dp:n mutteriin tarttuneesta hylsystä sen irtisaamiseksi.