Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: hemukatti - 14.01.2014, 22:16:09

Otsikko: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 14.01.2014, 22:16:09
Auto on 2007 malli, kilometrejä mittarissa 275tkm, 5 vaihteinen ruotsin tuonti, ohjelmalla otettu tehoja noin 180hv.
Auto on eukolla työmatkakäytössä noin 120km tulee mittariin päivässä.

Ongelmat oikeastaan alkoivat viime talven loppupuolella, kun huomasin että öljyt ovat huollon välillä lisääntyneet jonkun verran ja ne haisevat löpölle.
Ajattelin että se on tehnyt hiukkassuodattimen polttoja paljon kun sitä ei tuohon ollut silloin vielä ikinä vaihdettu ja johtuisi siitä.
Sitten alkoi tulla kevät ja auto ei halunnut aina lähteä kaikilla pytyillä käymään vaan kävi kolmella aina muutaman sekunnin kuin käynnisti.
Ajattelin että siitä on varmaan menny joku hehku rikki, meinasin ne mitata että ovatko kunnossa, mutta ovatkin tässä moottorissa niin hankalassa paikassa että vaihdoin kaikki samalla uudet, kaksi niistä oli palanut. Samalla puhdistin myös EGR- venttiilin.

Sitten tuli kesä ja auto toimi normaalisti, kunnes auto kävi valittamaan että hiukkassuodatin ei puhdistu, siinä sitten avasin suodattimen ja kurkistin sisään niin aivan tukossahan se oli. Porasin suodattimen läpi 2,5" läpi reijän ja takas paikoilleen, pukkasi vikakoodia pakokaasun riittämättömästä puhdistuksesta. Tuohon koodiin sitten kokeilin monenlaista huijauskikkaa, paine-ero anturille ja lämpöanturille mutta sitten meni jossain vaiheessa hermo ja pistin ihan uuden hiukkassuodattimen paikalleen.

Auto toimi taas normaalisti loppukesän kunnes taas öljyjä tarkastellessa huomasin että ne ovat lisääntyneet.
Vaihdoin vaan uudet ölpät ja eukko jatkoi ajoa valitellen että kulutus on autossa noussut parilla litralla sataselle.

Nyt sitten ilmojen taas kylmetessä autoon tuli taas ongelmaa käynnitykseen että lähtee vain kolmella käyntiin, eikä ota kaikkia pyttyjä mukaan kuin parin minuutin käynnin jälkeen, lueskelin täältä että jollain oli ollut saman tapaista vikaa ja siitä oli yksi suutin kuseskellut ainetta pyttyyn ja korjaantunut suuttimen vaihdolla. Nakkasin suuttimet viimeviikolla irti ja käytin diesel pajalla ultraäänipesussa ja testerissä jossa kaikki toimivat eivätkä vuotaneet. Samalla kun suuttimet oli irti niin mittasin koneesta puristukset, jotka nyt jäi kuitenkin vähän arveluttamaan koska käyttämässäni mittarissa ei ollut asteikko kun 18 bariin (joka on dieselille pikkasen liian vähän), mutta kuitenkin, koneen pyöhrähdettyä aina neljä kierrosta niin mittari oli tapissaan. Ei auttanut muu kuin lyödä suuttimet takaisin ja auto takas ajoon. Toimii lämpimänä hyvin, vedot tallella, mutta kylmänä ei meinaa käynnistyä kaikilla pytyillä ja ajo on nykivää vielä kaikkien pyttyjen tullessa mukaankin, kulutus nyt noin 10l/100km.
Yhtään vikakoodia tuo ei nyt anna,  auto seisoo tuossa pihassa ja eukko joutuu ajamaan Smartilla :P

Sanokaahan arvon raati mikä tuota vaivaa, mistä lähtisitte seuraavaksi tutkimaan?
Itsehän olen sellainen että en mitään autoa ikinä mihinkään pajalle vie korjattavaksi/huoltoon vaan teen kaikki itse.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 14.01.2014, 23:04:07
Onko sulla se urea säiliö, taka-akselin päällä, hiukkasten polttoon
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: volvotdi - 15.01.2014, 00:32:10
Kulutuksesta ja öljyn lisääntymisestä päätelleen tekee kokoajan polttoja. Käynnistyksessä voi olla "vain" kaasuläppä jumissa, jolloin käyntiinlähtö muistuttaa Smartin moottoria ;) Läpästä pitäisi hioa hieman pois niin ei takertelisi. Hiukkassuodattimen ottaisin pois ja ohjelma perään, mutta olet hankkinut jo uuden niin ehkä ei kannata. Testerillä pitää kertoa uuden hiukkassuodattimen asennuksen, jotta osaa käsitellä sitä oikein eli tuosta lähtisin liikenteeseen!
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 15.01.2014, 11:57:03
Onko sulla se urea säiliö, taka-akselin päällä, hiukkasten polttoon
On säiliö jota on täytetty myös säännöllisesti ja myös kuitattu täytetyksi.
Kulutuksesta ja öljyn lisääntymisestä päätelleen tekee kokoajan polttoja. Käynnistyksessä voi olla "vain" kaasuläppä jumissa, jolloin käyntiinlähtö muistuttaa Smartin moottoria ;) Läpästä pitäisi hioa hieman pois niin ei takertelisi. Hiukkassuodattimen ottaisin pois ja ohjelma perään, mutta olet hankkinut jo uuden niin ehkä ei kannata. Testerillä pitää kertoa uuden hiukkassuodattimen asennuksen, jotta osaa käsitellä sitä oikein eli tuosta lähtisin liikenteeseen!
Eihän kaasuläpän jumitus voi olla vika tuohon kolmella pytyllä käymiseen, kun on vain yksi läppä.
Hiukkassuodattimen poiston ohjelmointiakin olen kysynyt muutamasta paikasta mutta tuo on joku ruotsin malli josta sen poisto ei ohjelmallisesti onnistu? Suodatin pönttö kyllä sieltä heti pois lähtisi jos joku tuohon sellaisen ohjelman osaisi tehdä.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: volvotdi - 15.01.2014, 12:35:33
On säiliö jota on täytetty myös säännöllisesti ja myös kuitattu täytetyksi.Eihän kaasuläpän jumitus voi olla vika tuohon kolmella pytyllä käymiseen, kun on vain yksi läppä.
Hiukkassuodattimen poiston ohjelmointiakin olen kysynyt muutamasta paikasta mutta tuo on joku ruotsin malli josta sen poisto ei ohjelmallisesti onnistu? Suodatin pönttö kyllä sieltä heti pois lähtisi jos joku tuohon sellaisen ohjelman osaisi tehdä.

Tuossa moottorissa on yksi yhteinen läppä, joten käynti kolmella tai tuntua siltä on mahdollinen.

Yhdestäkään vastaavasta autosta ei ole jäänyt poisto ohjelmallisesti tekemättä ja autoja on sitten ollut vaikka mistä tuotu.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 15.01.2014, 16:13:45
Suuttimet toimiii ja puristukset loytyy. Voisko vika olla korkeapainepumpussa
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: volvotdi - 15.01.2014, 16:16:18
Suuttimet toimiii ja puristukset loytyy. Voisko vika olla korkeapainepumpussa

Antaa koodia jos vika olisi siinä.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 16.01.2014, 10:50:51
Autosalpaan ohjelmiston palautuksesta aloittaisin, pääsee korkeapainepumppu vähemmällä kun saat tehtaan ohjelman, viri tuunauksen tilalle, niin ja pysyy hiukkaspönttö puhtaampana.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: volvotdi - 16.01.2014, 13:59:50
Autosalpaan ohjelmiston palautuksesta aloittaisin, pääsee korkeapainepumppu vähemmällä kun saat tehtaan ohjelman, viri tuunauksen tilalle, niin ja pysyy hiukkaspönttö puhtaampana.

Jos ohjelma tehdään oikein niin polttoaineen paineeseen ei kajota, joten pumpun elinikä on normaali. Myöskin jos ohjelma tehdään oikein pääsee loukku vähemmällä, koska hyötysuhdetta nostetaan, jolloin palaminen on puhtaampaa, tietysti egr:ääkin säädetään joka omalta osaltaan pidentää loukun elinikää. Voisin väittää, että vakio-ohjelmasta ei ole mitään hyötyä vaan vika pitää etsiä ja korjata!
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: maza88 - 16.01.2014, 19:27:36
Omalla kokemuksella hiukkassuodattimen poisto ja viri ja eikun pönttö tyhjäks ja huolettomia kilometrejä ilman öljyn lisääntymistä ja litran pienentynyt keskikulutus.. :)
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 16.01.2014, 21:10:26
Autosalpaan ohjelmiston palautuksesta aloittaisin, pääsee korkeapainepumppu vähemmällä kun saat tehtaan ohjelman, viri tuunauksen tilalle, niin ja pysyy hiukkaspönttö puhtaampana.
En kyllä ole ohjelmaa tuosta vakioimassa ainakaan, on niin nuhapumppu lastun kanssakin..
Jos ohjelma tehdään oikein niin polttoaineen paineeseen ei kajota, joten pumpun elinikä on normaali. Myöskin jos ohjelma tehdään oikein pääsee loukku vähemmällä, koska hyötysuhdetta nostetaan, jolloin palaminen on puhtaampaa, tietysti egr:ääkin säädetään joka omalta osaltaan pidentää loukun elinikää. Voisin väittää, että vakio-ohjelmasta ei ole mitään hyötyä vaan vika pitää etsiä ja korjata!
Tämän kanssa olen samaa mieltä, tässähän on nyt SamppaSportin kautta teetätetty softa, eli taitaapi olla Karalan käsialaa..
Huomenissa meinasin vähän taas tutkia tuota jos kerkiän, puran sen sammutusläpän ja testaan sen ohjausletkut ilmavuotojen varalta.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: joonak - 17.01.2014, 07:29:18
Testerillä pitää kertoa uuden hiukkassuodattimen asennuksen, jotta osaa käsitellä sitä oikein eli tuosta lähtisin liikenteeseen!

Oliko tämä tehty?
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 17.01.2014, 14:32:02
Oliko tämä tehty?
Ei ole, en ole koskaan kuullutkaan että tuollainen olisi pitänyt tehdä.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: Atezi - 18.01.2014, 15:53:43
Kokemuksia oman V50 2.0d Volvon oireista. Eli hyvin samantapaisia asioita ilmaantui joulun alla, lisääntynyt kulutus sen jälkeen kun kone on lämmennyt, pieni nykäys ennen sitä. Todennäköisesti yrittää polttaa koko ajan loukkua puhtaaksi. Öljyn pinta oli koholla. Ensin yritettiin puhdistaa huoltamolla kemikaaleilla mutta kulutus ei laskenut. Sitten pienen tuumailun jälkeen loukku irti ja reikää kairaamaan. Sen jälkeen Ecu irti ja ohjelmointiin. Eilen sain auton kasaan mutta yhä käy niin että kulutus pomppaa kun motti on lämmennyt. Seuraava toimenpide on nyt sitten tuhka-arvojen nollaus ja ilmoitus autolle että suodin vaihdettu. Saa nähdä auttaako nuo...?
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 24.01.2014, 22:42:14
Tämän kimpussakin kerkesin taas tovin viettää, otin läppäkotelon irti ja testasin läpät, läpät toimi imupumpun kanssa moitteitta, mutta toinen niistä, muovinen cuulerilta tuleva läppä jää kiinni asentoon kun sormella painaa, cuulerin ohitusläppä on alumiinia ja ei jäänyt jumiin vaikka kuin painoi.
Pitää siitä vähän hioa kamaa pois tuosta toisesta niin ettei jumittuisi.
Samalla sitten vilkaisin taskulampulla imusarjaan sisälle niin jopa oli karstaa kertynyt reilusti, EGR venttiililtä tulevan putken jälkeen imusarja oli tosi vahvassa töhnässä, nappasin koko imusarjan irti ja tein täydellisen puhdistuksen, oli pahimmissa kohdissa jopa 5mm paksulti karstaa.

Alla pari kännykällä napsattua kuvaa imusarjan sisältä
(http://i588.photobucket.com/albums/ss324/hemukatti/v50/20140122_172500.jpg) (http://s588.photobucket.com/user/hemukatti/media/v50/20140122_172500.jpg.html)
Sammutusläpän jälkeen
(http://i588.photobucket.com/albums/ss324/hemukatti/v50/20140122_172432.jpg) (http://s588.photobucket.com/user/hemukatti/media/v50/20140122_172432.jpg.html)
kanteen menevä kanava

On muuten puhdistuksen kannalta aika pirullista töhnää, sotkee jokapaikan mukavan mustaksi :P
Ja on aika erikoinen tuo imusarja rakenteeltaankin, kun on integroitu puolet venttiilikopasta tuohon samaan muovi valuun, ja myös kanavat on kaksihaaraiset.
(http://i588.photobucket.com/albums/ss324/hemukatti/v50/20140122_172258.jpg) (http://s588.photobucket.com/user/hemukatti/media/v50/20140122_172258.jpg.html)
Kone pelkästään imusarja poistettuna
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 25.01.2014, 16:29:24
Aika suttusen näköstä :buck2:. Mitä aiot tehdä tehdä että pysyisi jatkossa puhtaana.
Vaikuttaako öljynvaihtoväli ja laatu, vai joudutko puuttumaan egr-venttiilin toimintaan?
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: volvotdi - 25.01.2014, 19:05:48
Kokemuksia oman V50 2.0d Volvon oireista. Eilen sain auton kasaan mutta yhä käy niin että kulutus pomppaa kun motti on lämmennyt. Seuraava toimenpide on nyt sitten tuhka-arvojen nollaus ja ilmoitus autolle että suodin vaihdettu. Saa nähdä auttaako nuo...?

Ei auta tuhka-arvojen nollaus eikä mikään muukaan testerin räpläys vaan softasta pitää poltot poistaa eli autosi siis alkaa tekemään polttoa kun moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Nyt on softasta poistettu paine-erotunnistus, koska valoja ei syty vaikka putki on avoin.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 30.01.2014, 21:48:49
Samalla sitten vilkaisin taskulampulla imusarjaan sisälle niin jopa oli karstaa kertynyt reilusti, EGR venttiililtä tulevan putken jälkeen imusarja oli tosi vahvassa töhnässä, nappasin koko imusarjan irti ja tein täydellisen puhdistuksen, oli pahimmissa kohdissa jopa 5mm paksulti karstaa.

On muuten puhdistuksen kannalta aika pirullista töhnää, sotkee jokapaikan mukavan mustaksi :P

Joko sait Volvon kulkemaan työmatkoja? Aika töhnässä on imusarja :buck2:, mistä moinen johtuu, oletko tehnyt jotain muutoksia vai putsaatko sitten kun taas sottaantuu.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 31.01.2014, 20:29:43
Joko sait Volvon kulkemaan työmatkoja? Aika töhnässä on imusarja :buck2:, mistä moinen johtuu, oletko tehnyt jotain muutoksia vai putsaatko sitten kun taas sottaantuu.
Volle on seisonut koko viikon tallissa, en ole kerennyt tekemään mitään, kävin tänään hakemaassa siniseltä vähän uusia tiivisteitä sekä toisen läpän ohjausventtiilin. Jospa sitä huomenissa laittais tuon kasaan..
Tolla imusarjallahan on ajettu melkein 300tkm, joten jos tuolla taas puhdistuksen jälkeen saman verran ajelee niin tuskimpa sitä itse ainakaan enää ikinä putsaan ;)
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 03.02.2014, 20:58:57
Auto tuntuisi nyt toimivan ihan normaalisti mitä nyt noin 60km tuolla ajelin, käyntiin lähtee nyt hyvin mutta kone käy kylmänä hiukan nytkähdellen, lämmetessään kyllä tasaantuu.
Sellaisen huomasin että, dieselputkessa mikä menee suodattimelta pumpulle menee ilmakuplia jonkin verran heti kun koneen laittaa käyntiin, käytyään muutaman sekunnin kuplat kyllä loppuvat.
Löpö suodattimen kannen ja letkuliittimien o-renkaat jo tarkistin, niistä ei ainakaan ilmaa hori.

Voisko joku tarkistaa omasta autostaan kellä on tää 2.0d motti että meneekö kuplia putkessa startin jälkeen??

Nyt kun sain oman Vidan toimimaan niin kuittasin sen hiukkaspöntön vaihdetuksi, tein pöntölle regeroinnin ja EGR- venttiilille sopeutuksen.

Yksi vikakoodikin on kokoajan päällä, ECM-C301  ECM-ohjausyksikkö, väärä tarkistussumma.
Onko kenelle tuttu koodi, johtuneeko virisoftasta?
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: Moxi - 03.02.2014, 21:06:12

Voisko joku tarkistaa omasta autostaan kellä on tää 2.0d motti että meneekö kuplia putkessa startin jälkeen??


kyl siellä kuplia kulki, mutta huollossa vaihdettiin polttoainesuodatin ja kuplat loppu. Tuolla oli juttua jossain topicissa sen tiivisteen rasvaamisesta.

-Moxi
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 03.02.2014, 21:16:03
kyl siellä kuplia kulki, mutta huollossa vaihdettiin polttoainesuodatin ja kuplat loppu. Tuolla oli juttua jossain topicissa sen tiivisteen rasvaamisesta.

-Moxi

Joo, suodattimen kannen tiivisteeseen on melkein pakko laittaa vähän liukastetta että sen saa pyöritettyä paikalleen.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 16.02.2014, 16:53:52
Tästä autosta sen verran että on toiminut suht hyvin muuten mutta aina ei vaan lähde kylmänä käymään kaikilla pytyillä. Eberiä kun käyttää noin 15min niin lähtee aina kerrasta kaikilla käymään.
Noin 2000km keskikulutus on nyt noin 5.4 litraa satasella.
Äsken tutkiskelin hehkujen toimintaa, mittasin ne ohmisesti ja kaikki olivat ehjiä.
Sitten purin hehkujen ohjausreleen autosta irti ja testasin sitä akusta suoraan virtaa antaen, rele ei vetänytkään eli siitä taisi nyt löytyä vika. Huomenna uusi tilaukseen.
On muuten aika hankalaan paikkaan laitettu tuo rele, pakko purkaa etupuskuri irti että sen saa irroitettua, se löytyy sieltä vasemman etupyörän etupuolella olevan moottorinohjaimen kotelon takanta runkopalkin kyljestä :)
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: volvotdi - 16.02.2014, 21:39:26
Tästä autosta sen verran että on toiminut suht hyvin muuten mutta aina ei vaan lähde kylmänä käymään kaikilla pytyillä. Eberiä kun käyttää noin 15min niin lähtee aina kerrasta kaikilla käymään.
Noin 2000km keskikulutus on nyt noin 5.4 litraa satasella.
Äsken tutkiskelin hehkujen toimintaa, mittasin ne ohmisesti ja kaikki olivat ehjiä.
Sitten purin hehkujen ohjausreleen autosta irti ja testasin sitä akusta suoraan virtaa antaen, rele ei vetänytkään eli siitä taisi nyt löytyä vika. Huomenna uusi tilaukseen.
On muuten aika hankalaan paikkaan laitettu tuo rele, pakko purkaa etupuskuri irti että sen saa irroitettua, se löytyy sieltä vasemman etupyörän etupuolella olevan moottorinohjaimen kotelon takanta runkopalkin kyljestä :)

Ompa hyvä, että huomasit testata releen. Aika tyypillinen monessa muussakin merkissä. Testauksen voi myös tehdä kun aukaisee jäähdytinnesteen lämpötila-anturin niin auto luulee olevan pakkasta -40 astetta, jolloin hehkutetaan maksimiaika. Jännitemittarilla pärjää tuolloin.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 24.02.2014, 22:11:00
Ei muuten auttanut tuo hehkureleen vaihto mitään, edelleenkään ei lähde kylmänä käymään kunnolla >:(
Nyt oli antanut vikakoodin polttoaineen paineen säädöstä, en nyt enää muista sitä tarkkaa koodinumeroa mutta kuitenkin, onkohan tuossa kuitenkin syöttöpumpussa vikaa??
Alkoi sitten kaksoismassa vauhtipyöräkin ilmeisesti kalkattamaan ja täristää hiukan kytkinpoljinta :buck2:
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: Mesaman - 03.10.2014, 08:14:11
Tämän kimpussakin kerkesin taas tovin viettää, otin läppäkotelon irti ja testasin läpät, läpät toimi imupumpun kanssa moitteitta, mutta toinen niistä, muovinen cuulerilta tuleva läppä jää kiinni asentoon kun sormella painaa, cuulerin ohitusläppä on alumiinia ja ei jäänyt jumiin vaikka kuin painoi.
Pitää siitä vähän hioa kamaa pois tuosta toisesta niin ettei jumittuisi.
Samalla sitten vilkaisin taskulampulla imusarjaan sisälle niin jopa oli karstaa kertynyt reilusti, EGR venttiililtä tulevan putken jälkeen imusarja oli tosi vahvassa töhnässä, nappasin koko imusarjan irti ja tein täydellisen puhdistuksen, oli pahimmissa kohdissa jopa 5mm paksulti karstaa.

Alla pari kännykällä napsattua kuvaa imusarjan sisältä
(http://i588.photobucket.com/albums/ss324/hemukatti/v50/20140122_172500.jpg) (http://s588.photobucket.com/user/hemukatti/media/v50/20140122_172500.jpg.html)
Sammutusläpän jälkeen
(http://i588.photobucket.com/albums/ss324/hemukatti/v50/20140122_172432.jpg) (http://s588.photobucket.com/user/hemukatti/media/v50/20140122_172432.jpg.html)
kanteen menevä kanava

On muuten puhdistuksen kannalta aika pirullista töhnää, sotkee jokapaikan mukavan mustaksi :P
Ja on aika erikoinen tuo imusarja rakenteeltaankin, kun on integroitu puolet venttiilikopasta tuohon samaan muovi valuun, ja myös kanavat on kaksihaaraiset.
(http://i588.photobucket.com/albums/ss324/hemukatti/v50/20140122_172258.jpg) (http://s588.photobucket.com/user/hemukatti/media/v50/20140122_172258.jpg.html)
Kone pelkästään imusarja poistettuna


Itsellä olisi sama operaatio edessä vuotta uudempaan V70 2.0D Moottori on kai sama D4204T Saako imusarjan irti ilman ruiskujen irroittamista? Äkkiseltään kun katsoin niin imusarjan reuna osuu ruiskun putkiin.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 08.11.2014, 10:05:25
Tulloo vastaus varmaan pikkasen myöhään, mutta vastaan kuitenkin että lähtee se pois ilman suutinputkien irroittamista, vähän joutuu kyllä kääntelemään.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: Mesaman - 08.11.2014, 11:57:03
Tulloo vastaus varmaan pikkasen myöhään, mutta vastaan kuitenkin että lähtee se pois ilman suutinputkien irroittamista, vähän joutuu kyllä kääntelemään.


Ei ollut iso homma käyttää pois laittelen kuvia kunhan pääsen tietokoneen ääreen. Autolla ajettu 125000 ja imusarja melkein tukossa karstaa. Entinen omistaja kertoi ajaneensa lähestulkoon pelkkää kaupunkiajoa. Tuli vaihdettua myös jumissa oleva egr-venttiili joka aiheutti terävän nykäisyn ykköseltä kakkoselle vaihtaessa. Nykimiset loppu siihen ja tehotkin tuntuvat olevan tallessa.

Ja sitten toinen ihmettelyn aihe oli etteivät lämmöt nousseet kuuttakymppiä korkeammalle kesälläkään. Lämpömittariahan näissä ei ole joten tuonkin huomasin vasta kun käytin obd-kapulaa kiinni. Ongelmat korjaantuivat termarin vaihdolla. Viallisessa termarissa oli o-renkaan kappale lautasen välissä, joten oli koko ajan hieman raollaan.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: jip59 - 08.11.2014, 21:21:43
Ja sitten toinen ihmettelyn aihe oli etteivät lämmöt nousseet kuuttakymppiä korkeammalle kesälläkään. Lämpömittariahan näissä ei ole joten tuonkin huomasin vasta kun käytin obd-kapulaa kiinni. Ongelmat korjaantuivat termarin vaihdolla. Viallisessa termarissa oli o-renkaan kappale lautasen välissä, joten oli koko ajan hieman raollaan.
Tuo on muuten yllättävän vaarallinen vika "nokiloukullisissa" autoissa. Jos moottorin lämmöt eivät nouse riittävän ylös niin regenerointikaan ei ala ja partikkelisuodatin menee tukkoon. Esim. Sprinttereissä todella yleinen vika.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: Mesaman - 12.11.2014, 08:32:09
Tässäpä näitä kuvia. Autolla tosiaan ajettu vasta n. 125000. Hiukkassuodattimen paine-ero vidan mukaan on niin pieni, että hiukkassuodatin ei ole päässyt tukkeutumaan. Tein kuitenkin ohjelmallisen dpf polton varmuudeksi. Puhdistin kannen kanavat mekaanisesti niin syvälle kuin yletin lisäksi suihkuttelin rempan jälkeen vielä purkillisen liquimolyn diesel intake cleaneriä.
Imusarjan peseminen oli aivan karmeaa hommaa onneksi oli paikka missä tehdä tuo, koska sotku oli melkoinen. Joutu pesemään ainakin sen viisi kertaa kunnon tököteillä, että sai paskan irti.


(http://i1374.photobucket.com/albums/ag433/Mesaman1/WP_000691_zps5da13aef.jpg) (http://s1374.photobucket.com/user/Mesaman1/media/WP_000691_zps5da13aef.jpg.html)

(http://i1374.photobucket.com/albums/ag433/Mesaman1/WP_000690_zps4ea8b19f.jpg) (http://s1374.photobucket.com/user/Mesaman1/media/WP_000690_zps4ea8b19f.jpg.html)

(http://i1374.photobucket.com/albums/ag433/Mesaman1/WP_000695_zps2e54c885.jpg) (http://s1374.photobucket.com/user/Mesaman1/media/WP_000695_zps2e54c885.jpg.html)

(http://i1374.photobucket.com/albums/ag433/Mesaman1/WP_000694_zpsc9239a8e.jpg) (http://s1374.photobucket.com/user/Mesaman1/media/WP_000694_zpsc9239a8e.jpg.html)

(http://i1374.photobucket.com/albums/ag433/Mesaman1/WP_000693_zps4fb18a7c.jpg) (http://s1374.photobucket.com/user/Mesaman1/media/WP_000693_zps4fb18a7c.jpg.html)
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: VäLKKy - 12.11.2014, 08:47:47
Lämpömittariahan näissä ei ole joten tuonkin huomasin vasta kun käytin obd-kapulaa kiinni.

Onhan noissa lämpömittari? ???

(http://i92.photobucket.com/albums/l3/v130882/Volvo20D/kpe-251_9_zps7c7190d5.jpg) (http://s92.photobucket.com/user/v130882/media/Volvo20D/kpe-251_9_zps7c7190d5.jpg.html)
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: -jadi- - 12.11.2014, 09:24:22
Onhan noissa lämpömittari? ???

(http://i92.photobucket.com/albums/l3/v130882/Volvo20D/kpe-251_9_zps7c7190d5.jpg) (http://s92.photobucket.com/user/v130882/media/Volvo20D/kpe-251_9_zps7c7190d5.jpg.html)
Ei ole, katso vastaus #25. :)
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: VäLKKy - 12.11.2014, 09:52:12
Ei ole, katso vastaus #25. :)

Lainaus
Itsellä olisi sama operaatio edessä vuotta uudempaan V70 2.0D Moottori on kai sama D4204T Saako imusarjan irti ilman ruiskujen irroittamista? Äkkiseltään kun katsoin niin imusarjan reuna osuu ruiskun putkiin.

Jaa täällä puhuttiinkin sekasin V50 ja V70:stä... :hello:
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: Mesaman - 12.11.2014, 09:56:12
no sama moottori enkä viitsinyt luoda uutta säiettä tälle.
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: hemukatti - 31.01.2015, 19:31:05
Kirjoitetaan tännekkin välillä, eli sama auto on vielä ajossa ja kilometrejä on mittarissa nyt reilu 305tkm, ja sama ongelma on vieläkin että kylmänä tuota ei saa käyntiin ja öljyt lisääntyy 10tkm matkalla noin 3-4 litraa. Eli nyt ajetaa tolla niin pitkään kun vaan jotenkin pystyy, eli niin sanotusti vika pihalle :)
Tässä kuullu eräältä Volvokorjaamolta että näissä 2.0d koneissa mitkä on euro5 päästönormin täyttäviä, on ollu ainakin kolme saman tyyppistä ongelma tapausta missä on mennyt kaikki kiertokanget solmuun.
Tarkastan tosta omasta kanget seuraavan öljyn vaihdon yhteydessa niin sitten tiedän onko sama vika myös tässä..
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: Lapinpoika - 27.12.2015, 17:47:36
Minulla v50 2.0d vm04 imusarjasta huohottaa öljyä pihalle eli siinä on pieni halkeama. Mitähän tuolle tekis? Lähteekö helposti tuo imusarja irti jos putsais sen?
Otsikko: Vs: V50 2.0d käynnistyvyys, kulutuksen nousu ja öljyn lisääntymis ongelma
Kirjoitti: Lapinpoika - 05.01.2016, 09:35:26
Imusarja putsattu ja ei vuoda/huohota enää :)