Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tuomiin - 15.01.2014, 00:25:01
-
Kyseessä 740, B230F, Bendix, vm. 90, 310tkm
Sammuilee ajossa säännöllisen epäsäännöllisesti (kuin laittaisi virrat poikki), mutta kaasua pumppaamalla lähtee taas käyntiin rullatessa. Tämän tosin usein toistaa 3-4krt 500m matkalla ensimmäisestä sammumisesta. Tällöin auto muuttuu välittömästi laiskaksi ja tehottomaksi, sekä nykii tasaisesti ajattaessa 2000-3000rpm kierrosalueella, eikä kierrä oikein millään. 2:lla juuri ja juuri kiertää loppuun asti. Vikakoodiksi antoi 1-2-1 (IMM tai Alipaineanturi). Tämä vika pysyy päällä, kunnes sammuttaa virrat. Jotenkin tuntuisi, kuin sytkä olisi todella aikaisella
Uudelleen käynnistys poistaa vian välittömästi ja sammuttaa vikavalon. Mainittakoon, kun vika on "poissa", niin tyhjäkäynti on tasaisesti 1300rpm:n alueella, eikä kierrättelyllä vähene. Päällä ollessaan taas normaalit 700rpm.
IMM:ää koputtelin ja liitintä ja johtoja ravistelin tyhjäkäynnillä,kun vika oli päällä, mutta ei vaikutusta. Uusi Bensapumpun rele myös vaihdettu.
Voittaja veikkaajalle lähtee kyllä pullakahvit.
-
Sanoisin että IMM rikki tai lähes kaput.
Lähestulkoon ainoa komponentti mikä aiheuttaa moista tehottomuutta. Kaikki muut on hienosäätöä.
-
Sanoisin että IMM rikki tai lähes kaput.
Lähestulkoon ainoa komponentti mikä aiheuttaa moista tehottomuutta. Kaikki muut on hienosäätöä.
Pystyisikö sen toimivuuden testaamaan jotenkin?
-
Ei oikein kuin että jos auto käy huonosti mutta imm irroittamisella käynti paranee. Mutta sinulla kun vika on ajoittaista niin hankalempaa. Lainaa ehjästä volvosta imm.
Ja mieluummin käytetty bosch kuin uusi biltema.
Edit: Tosiaan tää on regina eikä lh
-
Kumpi ohjaus siinä on, bosch vai bendix?
-
Jos vika on päällä, niin mittaa IMMun pinnin 3 ja rungon välinen jännite. 750rpm kierroksilla sieltä pitäisi tulla n. 2,3V -016 IMMulla. Isommilla kierroksilla isompi jännite. Jos tuollaista jännitettä ei tule, niin IMMu on sökö.
-
Kumpi ohjaus siinä on, bosch vai bendix?
Bendix
-
Mutta jos tämä reginalla nuo ilmamittari jutut ei päde koska map. Kai niitä jostain saa.
En edes tiedä onko tässä suutinrele,mutta kurkkaa se onko juotokset menny huonoiksi. :)
-
Faq-osiota tutkimaan ja mittailet. ???
-
Mutta jos tämä reginalla nuo ilmamittari jutut ei päde koska map. Kai niitä jostain saa.
En edes tiedä onko tässä suutinrele,mutta kurkkaa se onko juotokset menny huonoiksi. :)
Suutinreleen vaihtokaan ei vaikuttannut. Eikä YKK anturi. Tosin sen verran edistystä, että nykyjään vain "sammuilee" ajossa ja tyhjäkäynnillä. Liekö sitten liittimien putsailu auttannut tehottomuuteen.
Joku tiesi puhua, että volvo olisi, joskus joutunnut vetämään takaisin noita bendixin 90 alun boxeja korjaukseen, mutta tuskinpa nuo viat ilmestyy sentään 24 vuoden viiveellä :) Nollaako tuo jotenkin sitten ecun kun sammuilee tien päällä ja kääntää virtalukon off-on ja toimii kuin vikaa olisi ikinä ollutkaan. MAP, Puola ja MAF antoi oikeat arvot.
-
Milloinkaan vaihdettu tai tinattu Bensapumpun relettä?
Suihkuta map-anturin liittimiin vaikka wd-40 tai vastaavaa.
Tarkista myös anturin letku, ettei siellä ole vettä tms. Ja ne kumiset letkut ettei ne ole rikki.
Jos ei näillä tokene, vaihda map-anturi. ???
-
Itellä se suutinrele oikein lämpeni. Kun avoin ja katsoi oikein tarkkaan niin juotokset olivat murteella monessa kohtaa. Uuden ostin koska oikein tuoksui sähköltä. Koneen maadoitukset voit myös rapsutella jos et niin ole jo tehnyt.
-
Imuvuodot, tärkein juttu tarkastaa Reginassa.
Puolan ja siihen integroidun pääteasteen kontaktipinnat oli omassa joskus hapettuneet ja aiheutti jännää oiretta, On kiinni torxeilla puolan päällä.
-
Imuvuodot, tärkein juttu tarkastaa Reginassa.
Puolan ja siihen integroidun pääteasteen kontaktipinnat oli omassa joskus hapettuneet ja aiheutti jännää oiretta, On kiinni torxeilla puolan päällä.
Putsasin... olivat tosiaan aika hapettunneet, mutta ei poistannut ongelmaa. Kaasuläpälle asti vuotamatonta putkea ja imusarjan suhauttelu joka puolelta startterin kanssa ei vaikuttannu kierroksiin. Kierrokset tosiaan 1200rpm tai sitten 750rpm, kun sille päälle sattuu.
Sen olen huomannut, että tekee tuon sammuilun vasta, kun kone on lämmin.
Antoi tänään mukaan myös yhden uuden koodin lisää:
1-2-1 = MAP Pressure sensor
1-2-2 = Air temperature sensor
Eli vaikuttaisi, jo aika lailla käyntiin jos olisivat hajaillaan, mutta kun vain sammuilee ja valkkailee tyhjäkäyntiä.
-
Ainakin map-anturi kannattaa vaihtaa. ???
-
Ainakin map-anturi kannattaa vaihtaa. ???
Täytyy odotella että saapuu mätänettiin. Vanhaa osaa tuskin pystynee avaamaan hajoittamatta sitä?
-
Täytyy odotella että saapuu mätänettiin. Vanhaa osaa tuskin pystynee avaamaan hajoittamatta sitä?
ei kannata purkaa kun uusi osa on tilattu.
-
Eipä auttannut uusi MAP niinkuin arvelinkin. Tekee noita sammuilua vasta kun lämmöt ovat nousseet normaaleiksi (mittarin puolväliin) sahaa tyhjää, jos heti yrittää käyntiin. Ensin pitää kääntää avain off-on, niin lähtee laakista käyntiin.
Voisiko tuo viitata ecuun? Ei tule oikeen muutakaan mieleen... MAP:n vikakoodia 1-2-1 siis tarjoilee sammuttuaan.