Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LAIRA - 15.01.2014, 13:11:22
-
On tehnyt jo kauan sitten eka kerran, että lämmittyään alkaa tyhjäkäyntikierrokset nousta jonnekkin 1500´n paikkeille. Kun sammuttaa koneen hetkeksikin, niin palautuu normaliksi. Välillä on toiminut kuukausikaupalla ihan normaalisti. Haittaa tuosta nyt ei ole paljoakaan mutta kun on automaatti niin joutuu turhia jarruttelemaan kun ei ole paljoa moottorijarrutusta. Muita oireita en ole huomannut. Mistähän tuota alkaisi ihmettelemään? Ei oikein tuntuisi tyhjäkäynti"moottori" ongelmaltakaan?
-
Toimiiko tyhjäkäyntikärjet? Mitatusti, eikä pelkällä naksahduksella "mitattuna".
Jos ne on Ok, niin joku vuoto voisi olla kyseessä.
Noin ylös ei tyhjäkäyntiä edes lämpötilan puolesta pitäisi vetää automaatilla.
Yksi konsti on tehdä ns. diaknostiikka tilan testi (tila 3), jossa ohjaillaan suuttimia ja TK moottoria ja sähköflektiä LH:n toimesta.
Sen TK-servon kolahdukset kyllä kuulee ja tuntee selvästi, jolloin sen toiminnasta voi olla varma. Jos liikettä ei tunnu ja kolinaa ei kuulu, syy on selvillä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Mutta itsellä tuo testi menee kyllä ainakin kolmesti perättäin läpi, jonka jälkeen olen keskeyttänyt sen virta-avaimesta.
Ja 954 binäärissä ainakaan bensapumppu ei aktivoidu, joten imusarjaan ruikataan vain jäännöspaineiden verran Wiinaa, joka haihtuu lämpimässä moottorissa alta aikayksiön.
Ja tietysti se klassinen imuvuoto on aina mahdollisuus.
-
Juu, tuota imuvuotoa kanssa ekaksi ajattelin, mutta tuntuisi jotenkin oudolta, jos se korjaantuisi sillä kun sammuttaa koneen, vai kuinka? Kylmäkäynnistyksessäkään ei ole ollut ongelmia edes näissä tämän päivän pakkasissa( ilman lohkolämmitintä)
Nuo kärjet vois yrittää mitata, mutta siinäkin juuri tuo sama, että miksi ne sitten toimisi oikein sammutuksen jälkeen,vai?
Tuli mieleen, että laitoin aikoinaan Viikingin lastun ja tuota ongelmaa ei muistaakseni ollut ennen sitä, mutten ole aivan varma kun tuo lastu on ollut jo vuosia. Voisko jokin tuossa lastussa vaatia tuon "nollauksen" sammuttamalla kone?
-
Imuvuoto voi kikkailla mutta TK kärkiä veikkailisin ja siten, että niissä on hitusen huono kontakti. Tosin TK-servokin voi olla likainen (jumittaa).
Toisaalta lastullakin on vaikutusta asiaan, sillä tyhjäkäynti osuus on oma juttunsa LH:ssa. Se toimii ihan omien säätöjensä mukaan ja adaptoituu soppiin yms. juttuihin.
Kokeileppas resetoida LH nyppäämällä sen liitin irti tai pitämällä akunkenkää irti minuutin. Jos tyhjäkäynti stabiloitui, on jossakin anturissa vikaa.
-
Täytyy vielä katsella nuo. En oikein tainnut tajuta, että mitä noista resetoinneista olisi hyötyä, kun tilanne stabiloituu muutenkin joka kerta heti kun moottorin on sammuttanut ja käynnistää uudelleen saman tien.?
-
Resetoinnin merkitys on siinä, että LH vetää kaikki arvot perus asetuksille ja silloin voi päästä ongelman jäljille.
Esim. TK-kytkin, sopat (IMMu, bensanpaine tms.) koska LH tallentaa tyhjäkäynti juttuja varten melkoisen määrän dataa sopeutumisen aikana.
Vakiolastulla tyhjäkäynti on aika vakiota melkein heti, kun kaikki on kunnossa. Jos joku anturi antaa omituista tietoa, LH yrittää sopeutua siihen ja sitä kautta voi päästä ongelman lähteille.
Nimimerkillä tänään uusi lastu kehiin ja tyhjäkäynti oli hakusessa kotvasen ja tokan startin jälkeen kierrokset siellä 2000rpm yli 15 sekuntia ja aseittain alas, kunnes sopat kohdillaan. Seitsemäs startti oli liki normaali.
Toki boxin numerollakin on merkityksensä tässä käytösessä. Vanhemmat hakevat arvoja kauemmin (ennen 954 binäärejä) ja uudemmat stabiloituvat nopeammin.
-
Sattui tänään kun jouduin pysähtymään pariksi minuutiksi vaihde päällä niin tuo taas noin 1500´ssa ollut tyhjäkäynti alkoi siinä odotellessa hiljakseen tippua normaaliksi. Tuon jälkeen kierrokset pysyi normaalina koko sen reissun. Saa nähdä sitten taas miten huomenna.
-
Tuon perusteella sopat!
IMMu, lambda tai lämpöanturi.
Wituillaan olevat sopat tekevät binääristä riippuen tuota. Varsinkin jos binääri ei ole boxin mukainen (lastu).
Minulla vetää kone 2000rpm lukemat lämpimän startin jälkeen (954) kun suutinvakiot ovat päin mäntyä vielä 300km ajamisen jälkeen. Sitten kun LTFT-arvo on kohdillaan, käyttäytyy tyhjäkäynti oikein. Kierroksilla kone toimii silti normaalisti ja sopat ovat kohdillaan.
-
Mielenkiintoista infoa, kiitokset. Tuo lastu tässä vaan alkaa arveluttaa entistä enemmän. Onkohan kellään muulla ollut tollasia oireita lastun takia? Lämpöanturi ja lambda vaihdettu kertaalleen kylläkin jo 100 tkm sitten. immu alkuperäinen (340 tkm). Katsastuksissa ei ole milloinkaan ollut päästöissä mitään erikoista lastulla tai alkuperäisellä.(auto ollut mulla uudesta)
-
Lastuongelmakin voi olla mahdollinen, mutta tuo ilmiö löytyy myös hyvin monesta täysin vakiosta härvelistä jotenka ei se ainakaan ainoa selitys ongelmalle ole.
-
Eilisen stabiloitumisen jälkeen toiminut tänään ihan ok. Taidan vaan jäädä seuraamaan ja aloittaa vaikka noista vakioista kun/jos taas kierrokset nousee.
-
Kun LTFT-arvo on persiillään syystä tai toisesta, niin tyhjäkäyntikäytös on vähintän "mielenkiintoista".
Eli omituisuuksia tulee, kun LTFT-arvo lähestyy rajoja. Tähän IMMun vaikutus on yllättävän iso. Eli jos IMMun antama tieto on selvästi erilainen kuin perusarvo tyhjäkäynnillä, tapahtuu kummia LH:n erillisen tyhjäkäyntisopeutuksen vuoksi.
Myös nopeustieto tai sen puute tekee oman mausteensa tyhjäkäyntiin. Esim. jos auto on paikallaan mutta nopeustietona tulee kipunan häiriöpulsseja, niin tyhjäkäynti ei meinaa asettua heti.
Kaikkea tälläistä on tullut huomattua, kun räpeltää LH:n ja lastujen kanssa.
Ps. IMMun putsaaminen on aina paikallaan! :hello:
-
Juu, sen immun tutkimisesta vois alottaa kun sille ei ole koskaan tehty mitään.
-
Mittaa tyhjäkäynnillä sen antama jännite. Pitäisi olla 2,3V.