Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: hjpl - 15.01.2014, 15:11:55
-
No niin, vaimo soitti ettei auto enää käynnisty vaikka oli ollut lämpenemässä. Kerran oli kuulemma hieman yrittänyt, mutta sitten ei enää ollenkaan (auto siis V70 2.0D vm 08). Voihan se olle että pakkanen, lyhyet ajot ja viieisenä tänään polttoainalämmittimen käyttö on tuon akun latauksen syönyt kokonaan.
No tuossa on Volvolla asennettu Defa-ylläpitolaturi, joten johto seinään (onneksi auto kotipihalla), mutta kauankohan tuota pitää ladata että edes kannattaa yrittää käynnistää (huomioiden että seuraavatkin ajot ovat kaupunkiajoa).
Tuo akku saattanee olla alkuperäinenkin, mutta syksyllä mittailin sen lepojännitteeksi 12,65V, joten oletin sen vielä olevan kuosissaan.
Ja latausjännite oli 14,6V, joten laturinkin oletin toimivan. Mutta jos tuota akkua lähtee uusimaan, niin onnistuuko se ihan vain vaihtamalla, vai tarviiko uusi akku koodata autolle jotenkin (vrt. uudemmat BMW, jossa täytyy kertoa että akku vaihdettu, onko AGM vai tavallinen, mikä on kapasiteetti, ja tämä tietenkin pitää tehdä liikkeessä)
-
Osin itse itselleni vastaten:
Kolmisen tuntia oli tuon ylläpitolaturin päässä ja nyt hyrähti hetkessä käyntiin eli tuolla latauksella lähti hyvin. En ny tosin uskaltanu vielä ajaa 3km päähän kauppaan katsomana vieläkö hurahtaa vaan laitoi uudelleen laturiin ja olkoon siinä nyt vaikka aamuun saakka.
Mietin edelleen että onkohan akussa vikaa vai kävikö vain huono säkä..
-
Uskoisin että huono säkä vaan.
-
No niin...yön oli kiinni tuossa ylläpitolaturissa ja aamulla lähti käyntiin hienosti. Nyt jännään vielä pääsenkö töistä kotiin.
Toivottavasti..
-
Mittailin tuossa illalla vielä akun napojen jännitettä auton seityä pari tuntia ajon jälkeen.
Jännite oli 12,6V (ja pakkasta siis -13). Eikö tuo ole ihan OK ?
-
Kun olet ladannut akun täyteen, laita kotipihassa vaikka kaukovalot päälle puoleksi tuntia ja kokeile lähteekö pyörimään. Jos ei lähde tai virtaa ei riitä valoille edes puoleksi tunniksi, akku on lopussa. Jos auto lähtee kylmänä pyörimään vielä tunnin valojen polttamisen jälkeen, akku on hyvässä kunnossa ja sen kanssa pitäisi vielä pärjätä. Testi syö akkua ja kannattaa tietty ladata se heti täyteen sen jälkeen. Kylmä akku ottaa lyhyissä ajoissa virtaa vastaan hitaasti. Jos tuo akkusi on alkuperäinen -08, tuskin se enää täysissä voimissaan on.
Tuo jännite 12,6 V kylmälle akulle on normaali. Heti latauksen jälkeen akussa on vähän aikaa ylipolarisaatiojännite ja sen saa pois joko odottamalla tai sitten kuluttamalla hiukan virtaa, esim. käyttämällä valoja päällä.
-
Kun olet ladannut akun täyteen, laita kotipihassa vaikka kaukovalot päälle puoleksi tuntia ja kokeile lähteekö pyörimään. Jos ei lähde tai virtaa ei riitä valoille edes puoleksi tunniksi, akku on lopussa. Jos auto lähtee kylmänä pyörimään vielä tunnin valojen polttamisen jälkeen, akku on hyvässä kunnossa ja sen kanssa pitäisi vielä pärjätä. Testi syö akkua ja kannattaa tietty ladata se heti täyteen sen jälkeen. Kylmä akku ottaa lyhyissä ajoissa virtaa vastaan hitaasti. Jos tuo akkusi on alkuperäinen -08, tuskin se enää täysissä voimissaan on.
Tämä olikin hyvä vinkki, täytyy kokeilla ennen kuin ryntää uutta akkua ostamaan.
-
Kyllä tuon ikäinen akku osaa olla jo tiensä päässä. Itse vaihdatin Sinisellä viime syksynä uuden akun saman ikäiseen kärryyn. Eikun uutta kehiin vaan, turha taistella mokoman takia.
-
Sinisellä taitaa olla vieläpä Volvo-brändätyt akut tarjouksessa...
-
Sinisellä taitaa olla vieläpä Volvo-brändätyt akut tarjouksessa...
Jep, tarjouksessa ovat. Omaan XC60 kävin uusimassa pikahuollossa akun, kun entinen ei enää jaksanut pakkasilla toimia. Akun normaalihinta sinisellä n. 140 eur, nyt tarjouksessa 90 eur.
Ja kyselin asentajalta tuosta auton konfiguroinnista. Kuulemma Volvoon ei tarvitse konffausta, BMW tarttee. Konfiguroinnissa autolle "kerrotaan" minkä tehoinen akku on asennettu.
-
Jep, tarjouksessa ovat. Omaan XC60 kävin uusimassa pikahuollossa akun, kun entinen ei enää jaksanut pakkasilla toimia. Akun normaalihinta sinisellä n. 140 eur, nyt tarjouksessa 90 eur.
Ja kyselin asentajalta tuosta auton konfiguroinnista. Kuulemma Volvoon ei tarvitse konffausta, BMW tarttee. Konfiguroinnissa autolle "kerrotaan" minkä tehoinen akku on asennettu.
OK, taidampa sitten itsekin varmuudeksi hakea tuollaisen tarjousakun, onhan vanhalla kohta ikää jo 6v. Tuon vaihto itsekään ei taida olla kummoinenkaan juttu.
-
Seurasin itse vieressä kun pikahuollossa asentaja vaihtoi akun. Pari muoviosaa ensin irti, että akku tulee näkyviin, sitten sellainen metallilevy, joka pitää akun paikoillaan irti parilla ruuvilla, napojen liittimet irti ja vanha akku pois. Uusi tilalle ja sama päinvastoin. Ainoastaan kello tarvitsee asettaa uudelleen kaikki muut esim. radion kanavat pysyy muistissa. Ainakin ammattimieheltä noin 5 minuutin homma...
-
Ainoastaan kello tarvitsee asettaa uudelleen kaikki muut esim. radion kanavat pysyy muistissa. Ainakin ammattimieheltä noin 5 minuutin homma...
+ sivulasien ääriasennon alustus.