Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pile jr - 15.01.2014, 19:23:40
-
Eli lähin kaupalta ja annoin kenkää pikkasen, no silloin ilmestyi check engine kojetauluun. Käynnistelin muutamia kertoja uudestaan ei vaikutusta, kertokaa vinkkejä mikä voisi olla? Perjantaina yritän mennä lukemaan vikakoodit.
-
Tuon perusteella oikein muuta voi sanoa kuin että moottorieletroniikkaan liittyvä vikakoodi päällä. Muistelen että nuo vaatii muutaman viattoman käynnistyksen että se teksti häviää. Vikakoodi jää sinne muistiin.
-
Työpaikalle tultaessa check engine valo poistui, kuinkas se nyt tollai ykskaks poistuu, kulku on täysin normaalia.
-
Jollakin anturilla ollut "hikka". Vika ei ole toistunut, joten vikavalo on todettu turhaksi. Mutta tosiaan vikavalon aiheuttanut vikakoodi löytyy edelleen muistista, jos käyt koodit lukemassa.
-
Huomenna olisi tarkotus käydä luetuttamassa
-
Dodii sieltähän vikavalo tuli jälleen keskuuteemme, toivottavasti olemme huomenna viisaampia.
-
Nyt ollaan viisaampia eli polttoaineen paine 2900 vikakoodia antoi, paine heittelehti 397kpa-401kpa, vakioksi oli laitettu 400kpa ja vika oli jatkuva. Apuja tarvitaan. Onko tuo joku anturi, polttoainepumppu? Vinkkejä arvon raatilaiset. Kiitos etukäteen!
Polttoaineen paine tulee olla 300kpa-500kpa, minulla täysin normaalia, autoa tutkinut henkilö sanoi viaksi anturia.
-
Vika voi toki olla paineanturissa, mutta yhtälailla myös pumpun ohjausyksikössä (PEM), kuin pumpun jännitteensyötössäkin
Lienee tuossa tuo pumpun ohjain olevan oikean takapyörän etupuolella sisälokasuojan sisässä, ehkä kannattaisi sieltä tsekata liittimien kunto, se paikka siellä kun on aika kurainen aina.
Sisälokarista täytyy vähän porata popniittejä irti, että pääsee sinne käsiksi.
(Huom. en oo varmistanut mistään sijaintipaikkoja, joten kannattaa ennen toimenpiteitä varmistaa yksikön olemassaolo.)
-
Samppasporttiin otettu yhteyttä, katsotaan mitä he meinaavat. Sellainen vielä uskaltaako autolla ajaa ihan normaalisti. Auton käytöksessä ei ole mitään vikaa, kulkee ihan samalla tavalla kuin ennenkin.
-
Niin uskaaltaako autolla ajaa????
-
Asiaan ei ole tullut muutosta. Kaikilla korjaamoilla on kauhia kiire ottaa asia hoidokseen, onko ketään kuka voisi ongelmaa tsekata?
-
Kyllä sillä uskaltaa ajaa jos normaalisti toimii. jos tulee vakavempi häiriö auto menee limb modeen ja kiertää vaivaseen 3000.
-
Voisiko olla polttoaineen suodatin joka voisi olla viallinen?
-
Polttoainesuodatin vaihdettu ei vaikutusta, mutta yksi asia epäilyttää, eli jos vika on ollut polttoainesuodattimessa mutta vikakoodia ei ole poistettu auton muistista, tuleeko se automaattisesti esille jos ei ole nollattu vikalistaa ? Polttoainesuodatin vaihdettiin mutta nollaattiinko vikalistaa, en älynnyt kysyä.
Nyt olisi itsellä vkl aikaa ihmetellä ongelmaa, onko jotain muuta mitä voisin itse tehdä kuin tuo lokari irti ja tarkastaa piuhoja? Tyhmä kysymys voisiko sulakkeita tsekata? Oisko siellä jotain?
-
Olen neuvoton auttakee
-
Nyt teki volvo tempun, töistä kotiin 80 vauhdis ilmoitus reduced engine performance, kone rupesi pätkimään ei antanut kierroksia, hyyty suoraan sanoen, stoppasin auto ka kävi pätkittäin ja melkein sammui. Ihan kuin 3pytyllä olisi käynyt, kertokaa näkemyksenne!
-
Varmaan itsetehden helpointa tarkastaa se polttoainepumpun ohjausyksikkö, toisena ehdotuksena olisi mitata pa-paine, mutta siihen tarvisi työkaluja, testerillä voisi lukea pa-painearvon moottoriyksiköstä..
Katselin hieman tietoja ja näyttääkin siltä, että tuossa mallissa voisi tuo pumpun yksikkö olla varapyöräkotelon oikeassa reunassa, eli siis auton sisäpuoellla.. se ei ole niin herkkä paikka, kuin sisälokasuojan sisällä joissain malleissa..
Jännitteensyötön ohjausyksikkö saa keskusohjausyksilötä, samoin kuin pumppukin, ilme CEM:n sisäisistä releistä on pumpun syötön rele.. sulake taasen sille sijaitsee moottoritilan sulakerasiassa nro.9
-
Täytyy tutkia asiaa, mutta eikö tuosta ilmoituksesta mahtanut tulla uusi vikakoodi? Jos se nyt antaisi tietoa siitä mikä temppuilee?
-
Seuraava asia on minulle täysin mysteeri: Autoon virrat päälle ja antaa olla 20s, sitten rupeaa vikavalo vilkkumaan 10s ajan ja sitten jää päälle, mitä tälläinen kertoo? Tarkistaako se jotakin?
-
Kaikki tutkittu paitsi polttoaineenpaine anturi ja se otetaan työn alle seuraavaksi, epäilen vian olevan siinä.
-
Kyllä sillä uskaltaa ajaa jos normaalisti toimii. jos tulee vakavempi häiriö auto menee limb modeen ja kiertää vaivaseen 3000.
Tuossa aiemminhan ennustettiinkin, että auto menee rajoitettuun käyntitilaan. :pomo:
Kun polttoaineen paineet heittelee, niin vika on joko anturissa, pumpussa tai suodatin tukossa. Jos putki ei vuoda. Tai sitten polttoaineen pumpun rele ei saa aina kosketusta. Kokeilepa heilutella sitä relettä käsin auton käydessä. Sulakerasian yhteydessä se varmaan on tuossakin Volvossa ja paikka lienee merkitty ohjekirjaan tai rasian kanteen.
Vaihto-ohjeet:
http://www.youtube.com/watch?v=TngjQTWXuRc
Boshin osa halvemmalla kuin siniseltä: BOSCH 0 261 230 239 Sensor, fuel pressure
http://partsbos.com/fuel-pressure-sensors/12-bosch-0261230238-p00108-bos.html -----128 eur 3 päivässä kotiin
(http://img100.imageshack.us/img100/3563/fps1o.jpg)
-
Kiitti vinkistä, luin jostain jenkkien volvo sivuilta että näissä s60 on ollut takaisin veto kampanja polttoaineenpaine anturin takia, polttoainepumppu toimii normaalisti ja polttoaine suodatin vaihdettu, ei ollut vaikutusta. Mutta uusi polttoaineen paineanturi on tilattu.
-
Mihin hintaan löysit?
-
Debilitä suoraan 250€
-
Debilitä suoraan 250€
Mutta tuossahan oli yllä tuo linkkini - 128 eurolla BOSCHilta ihan sama anturi. Taidat olla rahamiehiä. :pomo:
-
Kiitti vaan linkistä, mutta olin tilannut sen jo 2pv ennen uota linkkiä, rahamiehestä en iiä mutta taloudellisesti tulen hyvin toimeen :pomo:
-
Polttoaineenpaine anturi vaihdettu ja sama homma jatkuu ei vaikutusta, mitäs nyt sitten seuraavaksi? Olen jo neuvoton tämän asian suhteen.
-
Kokeilepa raplata kädellä sitä polttoainepumpun relettä auton käydessä. Paljonko on ajettu autolla? Onko polttoaineen suodattimia vaihdettu koskaan?
Tuo, että se kiihdyttäessä eka kerran antoi merkkivalon, voi hyvinkin johtua siitä, että se ei saa siirrettyä pensaa riittävää määrää.
MUTTA, onkos tuossa jokausella pytyllä oma puolansa? Ettei vaan joku niistä temppuile? Kun ayto käy, suhautteke vettä kunkin puolan päälle ja katso onko vaikutusta. Pimeässä sen näkisikin, jos märkänä välähtee ja lyö maihin.
-
Oliko pumpun paineet ja tuotot mittailtu?
-
Eikö sitä painetta näe testerillä? Onko mitään paineensäätöä?
-
Releitä heiluteltu ei vaikutusta, polttoaineen paine pyöri tietokoneelta katsottuna 397kpa-401kpa. Tuottoa ei ole mitattu
-
Tuo painehan näyttää olevan ihan ok ainakin sillä hetkellä, kun mittausta on suoritettu..
Tuossahan on paineen mittausta varten liitäntä jakotukissa, jolloin paineen saa mitattua ihan oikealla mittarilla ja vaikka seurattua paineen käytöstä pidempäänkin.
Se, että vika on ollut ns. jatkuva, tarkoittaa sitä, että se on esiintynyt yli 30% tehdyistä itsediagnoosikerroista.
-
Releitä heiluteltu ei vaikutusta, polttoaineen paine pyöri tietokoneelta katsottuna 397kpa-401kpa. Tuottoa ei ole mitattu
Entäs se puolien testaus vedellä - helppo homma sekin. Mikä oli tulos?
-
En ole nyt ehtinyt olla auton kimpussa, työt vie taas niin pirun paljon aikaa. Huomenna pääsen pajalle, lykkään läppärin kiinni ja lähen ajelemaan, mitäs siinä voisi tsekata. Tänään taas kun ajelin jonkinaikaa niin ei mitään ongelmia, kaikki pelaa paitti valo taulussa, on se kummaa prkl....
-
Jos saat testerillä näkymään sen polttaineen paineen, niin seuraa sitä.
Nollaa vikakoodit, mikäli saat paine-arvon näyttöön graafisena käyränä, käytä sellaista ja lähde ajelemaan.
-
Puolatesti tehty ei vaikutusta. Kyllä rupeaa pikkuhiljaa ketuttaa!
-
Auto halliin ja läppäri kiinni, no päätettiin nollata vikakoodit ja ajoa n.100km ja ei ilmestynyt valo tauluun, mikä helvetti sitä vaivaa?
-
Valo ei tullut tauluun. Toimiiko moottori ongelmitta koko ajan, ja myös kiidytettäessä pitkällä vedolla korkeille kierroksille?
Jos toimii, niin Volvo on kunnossa! :pomo:
-
Ei tullut ei, auto ottaa kierroksia vajaa 7000 ja toimii kuin unelma, katsotaan nyt sitten kun menen käynnistämään mitä tapahtuu. Yksi huomio kyllä on, yleensä vikavalo on tullut tauluun kylmäkäynnistyksen yhteydessä, polttoainepumppu ei pysty tuottamaan tarpeeksi painetta kylmänä?
-
Ihmeiden aika ei ole ohi, nyt ajeltiin taas n.50km ei valoa tauluun ja auto toimii kuin sveitsiläinen kello. Onko nyt käynyt niin että debilillä on käynyt virhe eivät ole nollanneet vikakoodia paineanturin vaihdon jälkeen?
-
Vaikka vikavalo palaisi osan vaihdon jälkeen (palaa koska vika on havaittu ns. aktiiviseksi) sammuu vikavalo, kun on riittävän monta ajojaksoa takana, joilla vikaa ei ole havaittu.
Sama pätee myös silloin, jos vika on jostain syystä itsestään poistunut, valo sammuu, kun riittävän monesti on havaittu, että vika ei esiinny enää.
Vastaavasti vikavalo taas syttyy, kun vika on havaittu syntyvän riittävän monesti, vikakoodi syntyy järjestelmään usein jo ennemmin, kuin vikavalo syttyy.
Paloiko vikavalo debiliin mennessä ja myös sieltä pois lähtiesse?
-
Kyllä paloi ennen ja jälkeen.
-
Taas kävin ajelamassa ei ongelmia
-
Kokeile saatko vian päälle releitä heiluttelemalla.
-
Jep täytyy testailla. Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet vian kanssa.
-
Ilo oli ennenaikaista, tänään valo pamahti taas tauluun.
-
Ennätitkö testata releitä heiluttamalla, saatko vian päälle itse?
-
Releiden heiluttelu ei paljoa auta, kun sijainti on keskusohjausyksikössä sisäänranekkennettuna.
Ootko sitä polttoainepumpun ohjausyksikkö löytänyt?
-
Vararenkaan kotelossahan se on, piuhat irrotettu ja laitettu kiinnii ei vaikutusta.
-
Palataanpa aiheeseen eli vika ei ole selvinnyt, luulin jo pääseväni viasta, valo oli poissa yli viikon kunnes palasi perjantaina takaisin, vien nyt seuraavaksi bensapumpun tarkisteluun.