Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tommi_K - 17.01.2014, 18:25:39

Otsikko: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: Tommi_K - 17.01.2014, 18:25:39
Moro,

Olisiko arvon raadilla mitään vinkkiä ongelmaani?

Vaikka seuraavalla ei pitäisi olla mitään tekemistä itse vian kanssa, kerron kuitenkin kuinka vika alkoi. Ulkona -10 astetta, sitten tunniksi +15 asteiseen parkkihalliin, sitten 5 min ajoa ja auto pihalle -10 asteeseen kahdeksi tunniksi. Tämän jälkeen lähtö kaupunkinopeuksilla ja 5 min päästä moottori alkaa täristämään, siis käy vajaalla.

Motronic 4.3 vikakoodin luku OBD-pistokkeesta sillä LED-kytkennällä ja vian kohteeksi määräytyi 2. sylinterin suuttimen signaali. 1-2-5, eli 125 eli OBD2 kielellä P0202.

Sitten mittailemaan. Kaikkien suuttimien vastus on 13,9 ohm, eli tuskin suuttimessa vikaa. Kaikille suuttimille tulee akkujännite, paitsi sylinterille nro 2, jonka stabiili jännite on 0,036V. Sitten mittaamaan ko. johtojen maat (vihreät johdot). 1,3,4,5 sylinterien signaalimaiden välinen vastus on 0 ohmia. Mutta, 2. sylinterin signaalimaan ja muiden signaalimaiden välillä on 16 ohmia vastusta.

Signaalimaat menevät suoraan moottorin ECU:lle nastaan A27 ja itse signaali (harmaa-oranssi johto) suutin nro 2:sta suoraan ECU:lle nastaan A38. Nyt pitäisi kaiketi mitata johtavuus noiden johtojen päiden välillä ja kenties myös runkomaan välillä. Osaisiko joku kertoa, miten näppärästi löytäisi siitä liittimestä, johon ECU-boksi laitetaan, kyseiset nastat???

Kun liitintä katsoo, siinä on 3:ssa rivissä 24 kpl piikkiliitännän vastakappaletta, eikä missään tietenkään mitään merkkiä, mistä aloittaisi nastojen laskemisen.

Kaikki vinkit ongelman ratkaisemiseen ovat tervetulleita!

Kiitoksia!

Tommi
Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: Tommi_K - 19.01.2014, 14:55:16
Itse itselleni vastaten: ECU irti ja liittimestä suuttimelle menevien johtojen tarkistus.

Vihreä johto = ei yhteyttä ECUsta suuttimen liittimelle.

Vihreä johto suuttimen liittimestä runkoon. => 0 ohmia, eli jostakin ko, johto katkennut ja lyö maahan.

Toinen johto OK.



Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: Tommi_K - 21.01.2014, 22:09:25
No, tämä menee näköjään yksinpuheluksi...

Onko kenelläkään suositella autosähkökorjaamoa Tampereen alueella? Tampereen Autosähköön olen jättänyt tarjouspyynnön sunnuntaina, mutta vielä ei ole vastausta kuulunut...

Entäpä onko kenelläkään kokemusta tästä laitteesta?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Kaapelinpaikannuslaite-15236/

Kaiken järjen mukaan jos tuo laite toimisi, niin antaisi taas paljon edistystä vian korjaamiseen.

Tommi
Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: vokelius - 22.01.2014, 07:04:45
eikö ne vihreät johdot yhdisty yhdeksi johdoksi siinä johtosarjassa. eli etkö voi kokeilla toisesta suuttimesta hyppylangalla että onko se johto poikki?
Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: Tommi_K - 22.01.2014, 14:34:20
Vihreät johdot yhdistyvät vasta moottorin ECU:ssa, eli jokaisen suuttimen vihreä johto menee omanaan ECU:lle. Kun ECU on irti, voi mittaukset tehdä ko. liittimessä. Kun ECU on kiinni kaikki muut suuttimet ovat OK, paitsi 2. sylinteri

Tommi
Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: Juzi - 22.01.2014, 14:41:47
noh johto vaihtoon tai kokonaan uus moottorin johtosarja?
köhköh... http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36972.0
Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: vokelius - 22.01.2014, 16:29:14
(http://i1232.photobucket.com/albums/ff370/vokelius/tmp_20140122_162131-208779698_zps4c2476f4.jpg) (http://s1232.photobucket.com/user/vokelius/media/tmp_20140122_162131-208779698_zps4c2476f4.jpg.html)l

minusta jotenkin näyttää että ne yhdistyy. ja että niissä menis virta ja eriväriset johdot ovat maat mitä poksi aina maadoittaa kun bensan pitää lentää.

muoks. minun johdot ovat peräisin 850 2.3t5 -94
Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: volvosami - 22.01.2014, 18:58:34
Näin olen ymmärtänyt kanssa että maadoitusta katkomalla bensa lentää. Mutta uusi johto vaan suuttimen ja boksin väliin
Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: Tommi_K - 22.01.2014, 22:25:58
Tässä ongelmassa askarruttaa se, että 5v sitten silloinen omistaja sai sellaisen vian, että vaihteiston yhteydessä oli maa-oikosulku ja johtosarjaa suli mukavasti. Vakuutusyhtiö korvasi uuden moottoritilan johtosarjan ja kaiketi myös vaihteiston ECU:n.

Vihreät johdot ovat tosiaan signaalimaadoitusta (=ei runko), jota pätkitään suuttimella.

Tommi

Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: Tommi_K - 24.01.2014, 20:16:05
Moro,

Nyt täytyypi pahoitella omaa ajatusvirhettä. Eli moottorin ECU:uun tuleekin vain yksi vihreä "signaalimaa", joka on itse asiassa +jännite. Ja kohteena on ECU:n nasta A27. Joten juuri, kuten herra vokelius sanoi, asia on juuri hänen kuvaaman asian mukainen. Kiitos vokelius! Nyt saatan saada itsekin katkenneen johdon korjattua! Tosiaan "signaalit" ovatkin oikeasti signaalimaata!

Voi että, kun on mukavaa saada apua tältä foorumilta! Bilteman johdon testeri on ostettu, joten toivon, että huomenna pakkasten hieman lauhduttua pääsen testaamaan ko. laitetta.

Tommi
Otsikko: Vs: 850R 2. sylinterin suuttimen sähköongelma
Kirjoitti: Tommi_K - 19.02.2014, 18:14:46
No niin, vika korjattu!

2. sylinterin signaalijohto (=vihreä) oli hankautunut vaihdelaatikkoa vasten rikki. Korjaamolla vaihdettiin ehjä pätkä johtoa asiankuuluvineen juotosten ja kutistesukkien kera. Samalla siirrettiin johtosarjaa siten "ettei vastaavaa pääse enää koskaan tapahtumaan". Nyt käy ja kukkuu! Toivottavasti tästä viestiketjusta olisi edes yhdelle 850-Volvo-omistajalle hyötyä.


Tommi