Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Pecan - 18.01.2014, 12:39:41

Otsikko: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: Pecan - 18.01.2014, 12:39:41
Oireet on seuraavat, kun auton laittaa pakkasilla lohkolämppäristä käyntiin ja antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin:

- Lämpömittari puolivälissä
- Moottori haalea, ylävesiletku koneen puolesta haalea
- lämppärin letkut haaleat
- Flekti pyörii

Nyt kun tätä googlettelin, niin onko tämä kuitenkin laskettava msa 15.7 ominaisuudeksi ja onko mitään tehtävissä? Flektin ohjauksen nykäsin irti ettei se nyt ainakaan huuda täysillä. Lämmintä ei tule sisälle kunnolla oikein missään vaiheessa, ehkä kennokin tukkeessa, mutta muutenkaan lämppärin automatiikka ei oikein tunnu olevan järjissään. Mutta liittyykö tämä sitten moottorin lämpöihin vai onko täysin itsenäinen systeemi? Ardiccihan tuossa olis myös, mutta jostain syystä löpölinja katkaistu, joten jotain muutakin häikkää saattaa olla.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: jan2009 - 18.01.2014, 13:15:29
kannattaisi vaihtaa ainakin aluksi orkkis termostaatti. ja ei olisi varmaan pahitteeksi käyttää autoa jossain vikakoodin luvussa,sieltä voisi selvitä mikä autoa vaivaa...jotain 20e maksaa vikakoodien luku.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: matvuo - 18.01.2014, 21:16:05
Itselläni on vähä samanlaista ilmassa, tyhjäkäynnille kun heittää parkkiin hetkeksi ni suorastaan tuntuu että alkaa kylmää tulemaan joka tuutista. Huomenna pitäis tutkailla et onko termari ok, mutta vähän tuntuu että on aika paljon ominaisuutta seassa.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: jan2009 - 18.01.2014, 21:57:16
ostakaa siniseltä alkuperäinen termostaatti,noilla tarvitermareilla ei tee mitään. mulla on orkkis ja lämmöt on normaalissa jopa -20 pakkasella ja puhaltaa kuumaa. ei tarvitse pitää eberiäkään päällä ajaessa.

mulla on autossa uusi jäähdytin ja lämmityslaitteen kenno jotka on laitettu sinisellä ja toimii.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: KalleKyy - 19.01.2014, 01:15:25
Samasta asiasta on tullut luettua monia kertoja aina pakkasten alettua. Itse juuri tuosta syystä vältän tyhjäkäyttöä lohkolämppäristä lähtiessä. Itsellä ei ongelmia ole ollut.

Täältä joskus muistelen lukeneeni teorian, että lohkolämppäri lämmittää nesteen lähelle käyntilämpöä moottorin lämpöanturin lähellä ja kun sitten käynnistyksessä neste sekoittuu ja kylmää nestettä virtaa anturille, niin moottorinohjaus tulkitsee anturin tms. vialliseksi, koska jäähdytysneste "ei voi" jäähtyä niin nopeasti.
Moottorinohjaus sitten menee vikatilaan ja varmuuden vuoksi flekti täysille, ettei kone ainakaan ylikuumene, kun ei enää oikeaa lämpötietoa ole saatavilla.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: paku97 - 19.01.2014, 09:58:08
Samasta asiasta on tullut luettua monia kertoja aina pakkasten alettua. Itse juuri tuosta syystä vältän tyhjäkäyttöä lohkolämppäristä lähtiessä. Itsellä ei ongelmia ole ollut. Kuinkas, jos laittais, kiertovesi pumpun, olis lämmöt tasaisia. :hello:

Täältä joskus muistelen lukeneeni teorian, että lohkolämppäri lämmittää nesteen lähelle käyntilämpöä moottorin lämpöanturin lähellä ja kun sitten käynnistyksessä neste sekoittuu ja kylmää nestettä virtaa anturille, niin moottorinohjaus tulkitsee anturin tms. vialliseksi, koska jäähdytysneste "ei voi" jäähtyä niin nopeasti.
Moottorinohjaus sitten menee vikatilaan ja varmuuden vuoksi flekti täysille, ettei kone ainakaan ylikuumene, kun ei enää oikeaa lämpötietoa ole saatavilla.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: pomo - 19.01.2014, 12:33:56
Samasta asiasta on tullut luettua monia kertoja aina pakkasten alettua. Itse juuri tuosta syystä vältän tyhjäkäyttöä lohkolämppäristä lähtiessä. Itsellä ei ongelmia ole ollut.

Täältä joskus muistelen lukeneeni teorian, että lohkolämppäri lämmittää nesteen lähelle käyntilämpöä moottorin lämpöanturin lähellä ja kun sitten käynnistyksessä neste sekoittuu ja kylmää nestettä virtaa anturille, niin moottorinohjaus tulkitsee anturin tms. vialliseksi, koska jäähdytysneste "ei voi" jäähtyä niin nopeasti.
Moottorinohjaus sitten menee vikatilaan ja varmuuden vuoksi flekti täysille, ettei kone ainakaan ylikuumene, kun ei enää oikeaa lämpötietoa ole saatavilla.
Eipä ole moista sattunut kohdalleni vaikka auto käy sen aikaa kun putsaan lasit.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: Pecan - 20.01.2014, 10:52:07
Tänään onnistuin lähtemään lohkolämppäristä niin nopeasti, ettei tätä tapahtunut. Lasien raappaus jäi vähän heikoille ja ikävä oli istua kylmälle penkille. Tosin nyt -18 ja reilun 2h lämmityksen jälkeen vaati kolme starttia, että jäi käyntiin, kun moottori luulee että on kesä. Toissa yrittämällä en päässyt vielä tarpeeksi nopeasti liikkeelle, niin oireet ilmaantui noin kilometrin ajon jälkeen. Vähän ankealle tuntuu tämä talviautoilu tällä, joten ardicci olisi laitettava kiireesti kuntoon. Vikakoodit täytyy lukasta vielä, kunhan tarkenee.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 20.01.2014, 17:53:43
Oireet on seuraavat, kun auton laittaa pakkasilla lohkolämppäristä käyntiin ja antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin: Lämpömittari puolivälissä, - Moottori haalea, - lämppärin letkut haaleat,- Flekti pyörii (ja lambda-merkillä varustettu vikavalo palaa mittaritaulussa.)

Nyt kun tätä googlettelin, niin onko tämä kuitenkin laskettava msa 15.7 ominaisuudeksi ja onko mitään tehtävissä? Flektin ohjauksen nykäsin irti ettei se nyt ainakaan huuda täysillä..

On ominaisuus. Jos tuulilasin raapimisen jälkeen sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen, ei moottorinohjain mene vikatilaan, koska käynnistyksen jälkeistä lämpötilan nopeata laskua ei tapahdu. Lämpö laski jo lasien raapimisen aikaisena käyntijaksona. Jos vikatilaan meno ehti jo tapahtua, sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä moottorin toiminta palautuu normaalitilaan muuten, paitsi että vikavalo jää palamaan mittaritauluun. Se kuitenkin sammuu itsekseen, kunhan ajaa kymmenisen minuuttia, että moottorin lämpö ylittää noin 70 astetta.

Vikatilaan meno tapahtuu myös Ardicilla tehdyn ennakkolämmityksen jälkeen, vaikka siinä vesipumppu kierrättää koko vesitilan saman lämpöiseksi, mutta lämpötilan laskusta merkittävä osa johtuukin kylmästä moottoriöljystä (>6 litraa), joka alkaa kiertää käynnistyksen jälkeen. Jos sensijaan Ardicci käy heti startista alkaen, lämmittää se moottorin niin nopeasti, että vikatilaan ei mennä.
Termostaatin kunnolla ei ole merkitystä tässä vikatilaanmenoasiassa.
Vikakoodina on viallinen lämpöanturi, vaikkei siinä mitään vikaa olekaan.

Vikatilassa moottorinohjaimelta tulee lämmityslaitteen ohjaimelle/ilmastoinnin ohjaimelle lämpötilatieto, että moottorin lämpötila on muka normaali (noin 90 astetta), vaikkei olekaan, ja sen perusteella lämmityslaitteen puhallin alkaa puhaltaa maksimivauhdilla "lämmintä" (siis kylmää) sisällekin, mikäli puhallinnopeus on automaattiasennossa. Lämmityslaitteessa ei nimittäin ole omaa veden lämpötilan mittausanturia.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: pomo - 20.01.2014, 19:23:46
Ilmankos mulla ei ole tuollasia ongelmia. Taitaa olla lämpöanturi kunnossa?

Oireet on seuraavat, kun auton laittaa pakkasilla lohkolämppäristä käyntiin ja antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin:

- Lämpömittari puolivälissä
Taitaa olla anturissa enemmänkin vikaa tai sitten siellä on hemmetin suuri vastus.
Nimittäin mulla ei edes lauhemmilla keleillä kuin just asteikolle nousee viisari.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: sakkeus - 20.01.2014, 21:16:02
minun v70 (-98) tekee myös tuon vikavalon ja flekti huutaa samalla roikassa olon jälkeen. lämpömittari pomppaili normi lämpöihin vaikka kone oli kylmä. vaihdoin lämpöanturin. nyt pelaa lämpömittari normaalisti, mutta tuo vikavalo ja flektin huutaminen jäi. liekkö tuo ominaisuus vai ei, jos se ei kaikilla tdi:llä tee sitä.
Otsikko: Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
Kirjoitti: bjorra - 22.01.2014, 14:18:57
Minun s70 tdi:ssä-98 Ardic käynnistyy automaattisesti näillä pakkasilla kun käynnistää auton,lämpö nousee nopeasti,ja kun auton sammuttaa niin Ardic sammuu myös jollei ole painannu käynnistystä.
Onko muilla sama juttu Ardic:in kanssa. :hello: