Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: m1ke - 18.01.2014, 13:38:40
-
Mikä muu akku käy -00 2,5dti Tämmöisen löysin Bosch sb5008 -77Ah (ikh 115e) kuin isoja muut on laittanut ja mikä on suurin joka sopii vakio tellinkiin??
-
mulla oli aikoinaan 100 amppeerinen joku euroopassa valmistettu akku omassa v70 2.5tdi -00 autossa.
tosin se oli muutaman sentin liian pitkä kun otti kiinni automaatin hyd.letkuihin,nyt on varta agm 77 joka on sopiva.
-
Mites nuo AGM akut toimii näissä?? eikö ne oo uudempiin.. agm lataus jännite korkeampi, vissii joku 18v??
-
Siinähän se toimii kuten muutkin akut. Talouden pitkäkatossa Bosch AGM ollut jo muutaman vuoden, ei ole tarvinnut akkua ajatella milläänlailla.
-
no ei varmasti ole minkään auton latausjännite 18V. Agm akku tarvii vähän korkeamman latausjännitteen kuin lyijyakku. en suosittele tommosta agm akkua vanhempiin autoihin. optima kyl pelitti mulla vanhoissakin autoissa mut se on vähän erilainen rakenteeltaan. kuin muut agm akut
-
no ei varmasti ole minkään auton latausjännite 18V. Agm akku tarvii vähän korkeamman latausjännitteen kuin lyijyakku. en suosittele tommosta agm akkua vanhempiin autoihin. optima kyl pelitti mulla vanhoissakin autoissa mut se on vähän erilainen rakenteeltaan. kuin muut agm akut
Optima onkin hyytelöakku, ei AGM. Ja pompinytjopituuttaTM mutus kanssa, allekironneella Sznajderin 70Ah AGM 245:ssä, tosin latausjännite ei mene missään tilanteessa alle 14V.
-
POIKA, lueppa läksys ennen kun tuut tänne huuteleen. Optima on AGM akku joka on toteutettu spiraalitekniikalla. https://www.optimabatteries.com/en-us/technology/agm-batteries
Et taida edes tietää millainen hyytelöakku on.
Sulla ei tunnu olevan myöskään mitään hajua lataussäätimen lämpötilakompensoinnista, joten jos sun 200 sarjan rottosessas on vakio laturi ja jännitteensäädin latausjännite laskee varmasti kuumana, laturin pyörimisnopeudesta ja kuormituksesta riippuen alle 14V. Tää ei oo mitään mutua vaan itse mitattua faktaa.
Kandeis muutenkin tutustua AGM-akun valmistajan lataussuosituksiin.
-
Laitoin w124 mersuun käytetyn 100Ah agm-akun, mersumerkkisen. Kuka lie noiden toimittaja, Varta? Ehti olla 4 vuotta, vaihdoin autoa ja siirsin sen uudempaan Hankookin tilalle. -04 näkyy leimatun napaan ja pyörittää vielä tosi kiukkuisesti kovemmallakin pakkasella, eikä juuri valot tuiki startissa. Latausjännite oli vanhemmassa aina 14.4. Kuormitus ei pahemmin vaikuttanut jännitteeseen, kun oli 120A laturi, eikä se siinä mallissa pahemmin lämmennyt, liekö tuossa ollut säätäjässä lämpötilakompensointiakaan. Tuo uudempi lataa harmillisesti vain tasan 14v, mutta näkyy toimivan - vielä. Eipä huvita tuota 190A vesijäähdytteistä laturia sen takia purkamaan.
Näyttäisi siis toimivan vanhemmassakin, kun sieltä laturilta oikeasti tulee yli 14v. Kuka sitten tahtoo ostaa 370€ maksavaa akkua vanhaan autoon, jos 150e:lla saa paremmin sopivan laatuakun.
-
Mulla on tuossa 855 dieselissä tämmöinen:
http://www.ikh.fi/tuotehaku/akku#!tid27258 (http://www.ikh.fi/tuotehaku/akku#!tid27258)
Ostin alkutalvesta. Hyvin on aina käyntiin lähtenyt, muutenkin olen tyytyväinen akkuun ollut.