Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: vippe - 18.01.2014, 16:16:51
-
eli kaverin kans pähkäiltiin.
että kun sillä on sierrassa omavalmiste 2.0l ohc turbo paikallaan, että miten/mitä tietoja konttorilla on koneesta?
jos laittas tilalle vaikka italian t5 paikalleen ilman mitään katsasteluja. koska koneesta ei koskaan kysytty muuta kuin että minkä kokoinen on ja kaveri vastasi että: "fordin 2litranen". otteessa ei ole mitään mainintaa lohkosta ym.
ja jos vaikka penkittäis "uuden" koneenki samalla teholla, niin ei luulis olevan mitään naputtamista, ja sais kai senki katsasteltua jos niikseen tulee...
eli lähinnä omaan mieleen tuli että onko konttorilla merkitty sylinterien/venttiilien lukumäärä johonkin omiin tietoihin (samalla tavalla kuin katalysaattori joissain autoissa eli otteessa ei minkäänlaista mainintaa, mut koneella on) koska se on ainut minkä paikallinen katsurin voi huomata (kys.kaveri luuli 850 t5:ttä itseahdetuksi :2funny: ).
tällä hetkellä muutokset otteessa lukee: "ajoneuvoon suoritettu moottorinvaihto. Moottori turboahdettu, teho todennettu mittaamalla XXkW." ja saatto olla vielä jotain välärin koosta...
ja ei nyt mitään moraalisaarnaa et ois väärin/autosta tulis laiton yms. mut jos ei kummempia tietoja moottorinvaihdosta ole, niin miksei sais vaihtaa??
-
Siellä trafin tietokannassa on todella paljon yksityiskohtaisemmat tiedot kuin otteella. Otteessa on vain ns.tärkeimmät tiedot.
Eli suurella todennäköisyydellä sieltä löytyy moottorin sarjanumero ainakin.
Kannattaa miettiä sitäkin hieman että kuinka kalliiksi tuollainen "vaivihkaa" vaihtaminen saattaa tulla jos ajat esim. kolarin jonkun kanssa (sinun ei tarvitse edes olla syyllinen tapahtumaan) niin pääset helposti maksamaan kaiken omasta pussista kun vakuutusyhtiö voi evätä korvauksien maksamisen kokonaan kun autoon on menty tekemään tuon kokoluokan muutoksia ilman muutoskatsastusta.
Korvaussumma saattaa sitten muuttua helposti 5-6 numeroiseksi varsinkin jos syntyy henkilövahinkoja.
-
vakuutusyhtiö voi evätä korvauksien maksamisen kokonaan kun autoon on menty tekemään tuon kokoluokan muutoksia ilman muutoskatsastusta.
Tää on täyttä urbaanilegendaa ei sen kummempaa
-
Siellä trafin tietokannassa on todella paljon yksityiskohtaisemmat tiedot kuin otteella. Otteessa on vain ns.tärkeimmät tiedot.
Eli suurella todennäköisyydellä sieltä löytyy moottorin sarjanumero ainakin.
Kannattaa miettiä sitäkin hieman että kuinka kalliiksi tuollainen "vaivihkaa" vaihtaminen saattaa tulla jos ajat esim. kolarin jonkun kanssa (sinun ei tarvitse edes olla syyllinen tapahtumaan) niin pääset helposti maksamaan kaiken omasta pussista kun vakuutusyhtiö voi evätä korvauksien maksamisen kokonaan kun autoon on menty tekemään tuon kokoluokan muutoksia ilman muutoskatsastusta.
Korvaussumma saattaa sitten muuttua helposti 5-6 numeroiseksi varsinkin jos syntyy henkilövahinkoja.
katsuri ei numeroa ainakaan lohkosta ottanut ylös muutoskatsastaessa, siellä olin mukana...
tuo korvausasiahan on selvä homma, mutta kuinka tarkkaan ne tiedot on merkitty konttorilla, kun tosiaan katsuri kävi auton läpi niinkuin normi katsastuksessakin ja ei kummemmin lohkoa edes syynäillyt...jos tiedot olisi niin "väljästi" ilmotettu, niin eihän sitä vahinkotilanteessakaan tiedetä, että onko vaihdettu vai ei...
-
Tää on täyttä urbaanilegendaa ei sen kummempaa
Näinpä. Tuon korvaamattamuuden voi hankkia halvemmalla pikku kännillä.
-
Ote liikennevakuutuslaista
8 §
Milloin moottoriajoneuvon aiheuttama liikennevahinko on kohdistunut toiseen moottoriajoneuvoon, kiskoilla kulkevaan ajoneuvoon tai tällaisessa ajoneuvossa olevaan henkilöön tai omaisuuteen, ei vahinkoa korvata ensiksi mainitun ajoneuvon vakuutuksesta, jollei vahinko ole aiheutunut sen omistajan, kuljettajan tai matkustajan tuottamuksesta taikka siitä, että ajoneuvon kulku tai sijoitus oli liikennesääntöjen vastainen tahi että ajoneuvo oli puutteellisessa kunnossa.
Eli tosiaan vakuutusyhtiö ei varsinaisesti kieltäydy maksamasta vaan vaikka olisitkin ns.syytön osapuoli niin korvausvastuu voi siirtyä sinun vakuutuksellesi ja sitten taas vakuutusyhtiö voi alkaa kyseenalaistamaan sen oletko huolimattomuudellasi aiheuttanut sen että lasku tulisikin sinun maksettavaksi.
-
Tuo puutteellinen kunto tarkoittaa että esim jarrut on huonot tai renkaat. Esim. vedät kolmion takaa eteen ja jarruton auto tulee kylkeen tai väistää ojaan.
Sen onnettomuuden täytyy aiheutua puutteellisesta kunnosta.
-
Niinhän se käytännössä on, mutta periaatteessahan vakuutusyhtiö voi sanoa että se johtu siitä, että oli väärä motti pellin alla?
-
äkkiä sen ammattijuristit näyttää toteen että moottorimuutoksesta se johtui. Lisääntynyt teho esimerkiksi on mahdollistanut ripeemmän kiihdytyksen 3h sitten ja siksi auto oli aikasemmin oulussa ja kolari tapahtui.
Mutta saahan tommosen padan sierraan ihan laillisestikkin niin ehkä se ois parempi vaihtoehto kuitenkin. Ja jos haluaa myydä niin aika paha tommosta muutettua on myydä mikä ei oo asianmukasissa papereissa.
-
Mutta saahan tommosen padan sierraan ihan laillisestikkin niin ehkä se ois parempi vaihtoehto kuitenkin.
En moralisoi mutta kummastelen, miksi autosta halutaan väkisin tehdä laiton kun tuon muutoksen saa tosiaan toteutettua myös laillisesti. Tai laillisesti ja laillisesti... aika harvassa rakennetussa autossa taitaa todelliset tehot jäädä siihen mitä papereissa lukee mutta olis nyt edes osien puolesta sitä mitä on muutoskatsastuksessa ollut. Sierraan on kuitenkin saatavissa jos jonkinlaista jarruosaa ja kallistuksenvakaajaa, sun muuta roipetta alustaan. Tosin ketjun aloittaja ei kertonut mitä siellä tällä hetkellä on..
-
En moralisoi mutta kummastelen, miksi autosta halutaan väkisin tehdä laiton kun tuon muutoksen saa tosiaan toteutettua myös laillisesti. Tai laillisesti ja laillisesti... aika harvassa rakennetussa autossa taitaa todelliset tehot jäädä siihen mitä papereissa lukee mutta olis nyt edes osien puolesta sitä mitä on muutoskatsastuksessa ollut. Sierraan on kuitenkin saatavissa jos jonkinlaista jarruosaa ja kallistuksenvakaajaa, sun muuta roipetta alustaan. Tosin ketjun aloittaja ei kertonut mitä siellä tällä hetkellä on..
kyllä kyllä, mutta mikäli tietoja ei riittävän tarkasti ole missään kys. autosta, niin silloinhan se olisi laillinen muutos. tätä haen, koska muutoskatsastaessa tosiaan ainoat asiat mitä moottorin tienoilla katsuri teki oli:
kuulerin mittaus, kysy kaverilta mitä tehty ja otti penkki+päästölaput kaverilta. sen jälkee totes et tarvii katin nii ei tarvi mittautella ja alko tutkii jarruja ja taka-akselia...
kyllähän tuo on mahdollista käydä muutoskatsastamassa uudella koneella mikäli koneen saa vielä penkittää pienemmille tehoille.
ja autosta sen verran että melkein kaikki taitaa vaihettu että saa maksimitehot laittaa. lisää sais enää cossun korilla...