Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: tukse - 18.01.2014, 18:15:14
-
Nyt tarvitaan apua osaavammilta volvoilijoita. Ongelman on siis että ajovalot toimivat päin helvettiä. Nolla asennossa palaa kaikki valot mutta pitkät eivät jää päälle niin kuin ei pidäkään. Parkkivalo asennossa palaa kaikki paitsi parkkivalot ja ajovalo asennossa palaa ainoastaan parkit ja pitkät toimii ja jää päälle niin kuin pitääkin, takavalot ja sisävalot ei toimi. Niin ja valot jäävät päälle kun auton sammuttaa joutuu akun ottamaan irti aina ajon jälkeen
Olen vaihtanut jo kaikki 4 relettä: vihreän mötikän, 5 johtoisen releen ja metallipellin takana olevan releen kuskin jalkotilasta sekä konehuoneesta akun vierestä pitkien releen. Myös valokatkaisian olen vaihtanut joka on 6 johtoinen.
Kuka osaa kertoa varmasti johtoen järjestyksen sillä itseltä puuttuu se muoviliitin kun se oli sulanut ja johdot on pitänyt laittaa yksitelleen katkaisiaan kiinni? Tosiaan keinot alkaa olemaan vähissä ja alkaa ketumaan kun ei mikään tunnu auttavat. Olisiko vika virtalukossa kun valot jäävät pääle?
Auto on Volvo 240SE -92.
-
http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-240/Volvo-240-wiring-diagrams-1985.html olisiko tästä apua johtojen setvimiseen, sivu 47,48. kaavio on 85->uudemmat ja toinen kaavio http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/Volvo%20240%201988.pdf
-
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F
-
Ite en ainakaan löytäny kaaviota jos olis nähny johdot jotka tulisi 6 liittimiselle katkaisijalle...
-
En ole sähkömies, mutta jotenkin tuntus et virta kulkee koko ajan. Eli olisko virtalukon pohja? Sitä vikaa on ollu muillakin.
Oletinko oikein, että valot jää palamaan vaikka avain on pois virtalukosta?
Voihan myös vaihdetut osat olla viallisia. Ei voi tietää. Jos on sähkömiehen vikaa niin hyppylangalla voi testailla mitä mistäkin piuhasta tulee kun ottaa virran suoraan jostain sopivasta sulakkeesta.
Herää kans kysymys, miksi se liitin on sulanu?
-
Tuossahan oli juuri useampi sivu keskustelua lankun valoista:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40569.0
-
En ole sähkömies, mutta jotenkin tuntus et virta kulkee koko ajan. Eli olisko virtalukon pohja? Sitä vikaa on ollu muillakin.
Oletinko oikein, että valot jää palamaan vaikka avain on pois virtalukosta?
Voihan myös vaihdetut osat olla viallisia. Ei voi tietää. Jos on sähkömiehen vikaa niin hyppylangalla voi testailla mitä mistäkin piuhasta tulee kun ottaa virran suoraan jostain sopivasta sulakkeesta.
Herää kans kysymys, miksi se liitin on sulanu?
Kyllä valot jäävät myös päälle kun avaimet eivät ole virtalukossa. Sitä en tiedä miksi liitin on sulanut? Oikosulku? Mistä kannattaa tutkia? Ja mistä tarkastaa maadotus?
Olisiko kellään jolla on kuusi (6) liittimen katkaisia katsoa miten johdot tulee mihinkin liittimeen katkaisijassa?! Vaikka ihan kuvan kera niin saisi ainakin varmuuden että johdot eivät ole väärin katkaisijassa...
-
Tässähän on valomuisti, eikö? Vaikka katkaisija on asennossa 0, niin kun virrat laittaa päälle, valojen pitäis mennä päälle. Nythän tuo ominaisuus ei toimi. Sinne menee koko ajan jatkuva virta. Koitappa nyppiä yksitellen piuhoja irti ja kato mitä tapahtuu. Merkkaa nyt kuitenkin missä järjestyksessä ne on ollu, ettet sotke koko hommaa vielä pahemmin ;)
-
Tässähän on valomuisti, eikö? Vaikka katkaisija on asennossa 0, niin kun virrat laittaa päälle, valojen pitäis mennä päälle. Nythän tuo ominaisuus ei toimi. Sinne menee koko ajan jatkuva virta. Koitappa nyppiä yksitellen piuhoja irti ja kato mitä tapahtuu. Merkkaa nyt kuitenkin missä järjestyksessä ne on ollu, ettet sotke koko hommaa vielä pahemmin ;)
Joo sitäkin oon kokeillu valot ei lähde pois päältä vaikka yksitellen oon ottanu johtoja irti... Yksi johto kuumenee 0 asennossa tosi kuumaksi :o
-
... Yksi johto kuumenee 0 asennossa tosi kuumaksi :o
Taitaa ottaa maihin.
Entä muissa asennoissa? Minkä värinen johto? Mihin laitteisiin (lamppu, katkaisija, rele, sulake) johto on liitetty? Kuumeneeko kummastakin päästä? Kumpi johdon pää pitää irrottaa liittimestä, että ei kuumene? Mikä toimii / ei toimi, kun johdon kytkee irti?
Mikä vuosimalli? Minkä maan versio? Päivävalokytkennästä on ainakin versiot Canada, Ruotsi, Alankomaat, ja Australia. Suomi-autossa on tod.näk Ruotsi+Australia, ainakin 340-mallissa niin on.
Noilla tiedoilla pitäisi vikapaikan löytyä sähkökaaviosta.
-
Onko muita sähkölaitteita 0-asennon takana, sen voi ottaa pois jos ei muita ole.
-
Taitaa ottaa maihin.
Entä muissa asennoissa? Minkä värinen johto? Mihin laitteisiin (lamppu, katkaisija, rele, sulake) johto on liitetty? Kuumeneeko kummastakin päästä? Kumpi johdon pää pitää irrottaa liittimestä, että ei kuumene? Mikä toimii / ei toimi, kun johdon kytkee irti?
Mikä vuosimalli? Minkä maan versio? Päivävalokytkennästä on ainakin versiot Canada, Ruotsi, Alankomaat, ja Australia. Suomi-autossa on tod.näk Ruotsi+Australia, ainakin 340-mallissa niin on.
Noilla tiedoilla pitäisi vikapaikan löytyä sähkökaaviosta.
Mistä kannattaa katsoa maadotus?
Ei kuumene muissa asennossa. Tänään sain toimimaan valot normaalisti ajovalo asennossa ja ne jopa sammuivat virta avaimen pois ottaessa kun kytkin kaksi katkasijan johtoa yhteen. Ongelmaksi jäi että johdo jonka kytkin (valkoinen musta punaseen) yhteen niin kuumee todella paljon ja kun otattaa avaimen virtalukosta valo relee alkaa huutamaan kuin pieni sika. Vika taitaa olla maadotuksessa tai valo kytkimen kytkennöissä.
Valkoinen johto taitaa olla toinen pää etuvaloille tuleva johto. Aikaisempi rele oli sulannut rele nro. 30 kohdalta eli virta johto. Maadotus vika?? Pitää irroittaa katkaisijan päästä.
Auto on suomi auto ostennu uutena Joensuusta avain vaunusta vuonna 1992. Hyvällä historilla ja kilometrejä vajaa 180tkm...
-
rattiakselin maadotus, elikkä ratin ympäriltä ne mUOvit ja siellä alla on, itellä oli se irti, valot sain toimimaan laittamalla diodin keskikonsolisa sijaitsevan releen keskinavan väliin, (hoks tuo edellämainittu linkki) mutta sulla näköjään tuo rele siellä jalkotilassa niinkö pitääkin, itellä ei kyllä ihan samanlainen se vika ollut mutta kuitenkin.. minkäslainen rele sulla on paikallaan sielä jalkotilassa? mulla nimittäin toimi erilaisella releellä valot juuri noin
ja joku sanoi mulle muistaakseni että kokeilla ilman takasumuvalon katkasiaa että toimiiko valot(?)
-
Keskikonsolissa sijaitseva rele? Valorele? Jalkotilassa löytyy vain sen metallin takaa joku musta 6 napanen rele mikä on vaihdettu! Diodi mihin napoihin kuva olisi kullan arvoinen selventämään asiaa
-
Jos on tehtaalta toimivana lähtenyt ilman diodia, niin miksi se nyt pitäisi laittaa?
-
Nämä on niitä ongelmia, jotka on korjattu 30min ajassa jos on yleismittari ja kaveri, joka osaa käyttää sellaista. Pyydä jotain foorumilaista poikkeamaan luonasi. Siis oletuksena, että paikkakunnan ilmoittamalla löytyy läheltä joku.
-
Jatketaanpa tänne... Itellä sama vika ku eliäksella. Laitoin diodin väliin, toimii joo. Mutta diodi lämpenee liikaa ja loppujen lopuksi liittimiet sulaa. Ilman diodia menee ajovalot myös parkeilla päälle.
??
-
no ei mulla vaan lämpene niin että liittimet sulais..
-
Pakko jatkaa tänne tätä sama ongelmaa kun tähän ei ole löytynyt ratkaisua. Eli valot jäävät päälle edelleen vaikka virrat laittaa avaimesta pois. Valot rele oli palanut aikoinaan ja sen vaihdettuani ongelma ei siltikään ratkaissut vaan rele jää huutamaan kun virrat katkaisee mutta valot sammuu ja toimii normaalisi mutta rele huutaa joten kytkin valo katkaisijan johdot niin että rele ei huutaisi mutta valot jäätvät päälle. Miksi rele jää huutamaan? Missä vika?
Muita osia olen vaihtanut: Valo katkaisija, kaikki releet ja virtalukon pohja