Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamppa77 - 18.01.2014, 19:59:30
-
Kyseessä 2007 V70 D5.
Lähdettiin käymään kylillä ja kun auton käynnistin niin auto kävi jotenkin kummasti, tyhjäkäynti välistä jotenkin ryntäsi tai pätki.
Kun oltiin lähdössä kotiin niin käynnistyksen jälkeen tuli lisää outoja oireita, radio sammui itsestään ja tuli seuraavia vikailmoituksia.
Vaihteistovika
Jarruvika
Virtajärjestelmä vikaakin taisi ilmoittaa.
Näiden ilmaannuttua vaihteisto alkoi temppuilemaan sillai että kun vaihdoin vapaalta D.lle niin rynkäytti aika reilusti.
Kotipihassa auto kävi hetken tyhjäkäyntia ihan normaalisti ja vikavalot sammuili (Latausvalo, ABS, Airbag jne.) Sammutin auton ja hetken päästä käynnistin uudelleen ja kaikki toimi normaalisti.
Eli mistä vika voi johtua?
Voiko olla laturivika vai pakkasen tekosia -23?
Akku on viimetalvena uusittu.
-
Auton kävin äsken laittamassa käyntiin ja kävi normaalisti noin 20min, annoin vähän koneelle kierroksia ja sama peli alkoi uudestaan. Mittariston valot välähtää ja kuuluu sellainen ääni kuin jotain kytkeytyisi päälle, ääni paikantui laturinja ilmastoinnin kompuran tienoille. Auttakaa nyt ihmeessä jos on kokemusta. Eilen tosiaan tuli kaikenlaisia ilmoituksia ja syttyi merkkivaloja.
-
Auton kävin äsken laittamassa käyntiin ja kävi normaalisti noin 20min, annoin vähän koneelle kierroksia ja sama peli alkoi uudestaan. Mittariston valot välähtää ja kuuluu sellainen ääni kuin jotain kytkeytyisi päälle, ääni paikantui laturinja ilmastoinnin kompuran tienoille. Auttakaa nyt ihmeessä jos on kokemusta. Eilen tosiaan tuli kaikenlaisia ilmoituksia ja syttyi merkkivaloja.
Otin tuon hihnan suojamuovin irti jotta näen rullat ja muut kunnolla, kuinka paljon tuo kiristinrulla värisee auton käydessä? Omassa rulla väpättää n.0.5cm, jostain kuuluu myös vikinää joka ei ole kova eikä kuulu auton sisälle.
-
Ei se rulla saa väpättää lainkaan. Uusittava heti.
-
Se ylempi rulla joka ei ole kiinteä tekee tuota väpätystä, mutta mistä voi johtua se ihmeellinen rytkäys?
Se tosiaan kuuluu jostain laturin ja niiden muiden vehkeiden luota, mutta ei tehnyt äsken kun oli suojat pois niin en päässyt näkemään mitä siellä tapahtuu.
Samalla kun tuo rytkähdys kuuluu niin mittariston valot välähtää himmeämmiksi, tuo tapahtuu n.1 min välein.
Illalla tuli tosiaan jarruvika ja vaihteistovika ilmoitus, vaihteet meni rysähtämällä päälle.
Täytyy tilailla nyt ainakin nuo uudet rullat kun en muutakaan osaa tehdä.
Kaikki apu on tervetullutta.
-
Saatko otettua ilmastoinnin kompuran pois pelistä, minkä aikana kuulostelet joutokäyntiä ja rynkytystä?
-
Tuossa äskettäin auto kävi n.30min ulkona mutta tuota rynkytystä ei ilmennyt, vähän on epäselvää mikä tuon oireen tekee.
-
Tuossa äskettäin auto kävi n.30min ulkona mutta tuota rynkytystä ei ilmennyt, vähän on epäselvää mikä tuon oireen tekee.
Jos noin minuutin välein mittaristovalot vilkahtaa ja himmenee hieman kun rytkäys esiintyy, niin silloin joku laite autossasi haukkaa muutaman ampeerin virtaa, vaikka ei ehkä pitäisi. Siksi ehdotin ilmastointikompuran irrottamista sähköistä kokeilun ajaksi.
Jos ei tule positiivisia havaintoja, niin irrota ABS-boxille tuleva liitin ja testaa sen jälkeen mitä tyhjäkäynnillä tapahtuu.
-
Aika monella apulaitehihnan kiristyspyörän heilahtelu on aiheutunut rikkinäisestä laturin vapaakytkimestä.
-
Aika monella apulaitehihnan kiristyspyörän heilahtelu on aiheutunut rikkinäisestä laturin vapaakytkimestä.
Itsekin hieman epäilen jo tuota vapaakytkintä, mites toi laturin kiinnitys onko vain kahdella pultilla?
Samalla kannattaa varmaan vaihtaa kiristinrullat ja hihnakin uusiksi, täytyy alkaa purkamaan kampetta irti kun ei oikein muutakaan keksi.
Kuvasin äsken kännykällä sitä kiristintä, mutta en tiedä miten saan videon lisättyä.
-
Itsekin hieman epäilen jo tuota vapaakytkintä, mites toi laturin kiinnitys onko vain kahdella pultilla?
Samalla kannattaa varmaan vaihtaa kiristinrullat ja hihnakin uusiksi, täytyy alkaa purkamaan kampetta irti kun ei oikein muutakaan keksi.
Kuvasin äsken kännykällä sitä kiristintä, mutta en tiedä miten saan videon lisättyä.
Tänne ei saa suoraan mitään liitteitä laitettua.
Laita video ensin vaikka youtubeen ja linkki siihen sitten tänne.
-
https://www.youtube.com/watch?v=4vnqRSZrUX8&feature=youtube_gdata_player
Innistuikohan tämä.
-
https://www.youtube.com/watch?v=4vnqRSZrUX8&feature=youtube_gdata_player
Onnistuikohan tämä.
Ei onnistunut, yksityinen video.
-
Ei onnistunut, yksityinen video.
No nyt taitaa näkyä..
-
Just viikonloppuna vaihdoin termostaatin, moniurahihnan ja kiristimen. Ennen remonttia väpätti samalla tavalla ja ujelsi hihna, nyt hiljaisempi.. Kiristimen tarkempi tutkiminen= näköjään laakeri pettämässä ja päästi hihnan liikkumaan..
-
Lisätäänpäs vielä lisätietoa, eli ennen näitä vikoja autosta meni akku tyhjäksi kun ardickia oli käytetty 3×1 tunti ja ajoa vain muutama minuutti. Akku oli laturissa noin tunnin ja lähti hyvin käyntiin, olisiko tuolla episodilla kaikki vikojen aiheuttamisen syyt. Akku on vajaan vuoden ikäinen. Saan auton keskiviikkona testerin nokkaan niin näkee mahdollisen vikalistan, siihen asti täytyy vain toivoa että ei olisi kuin nuo kiristinrullat ja mahdollinen vapaakytkin.
-
Syyllinen taisi löytyä.
Tulin juuri kotiin ja avasin konepellin mielenkiinnosta josko outo valojen välähtely selviäisi, kuinka ollakaan niin tapahtuikin ja pääsin asiaa tutkimaan. Aina kun valot välähti niin se kiristinrulla alkoi hulluna pärrätä ja ravista, välistä pyöri melkein normaalisti mutta vähän ravisti. Eli diagnoosi on nyt ainakin osittain viallisessa kiristinrullan laakerissa tai vastaavassa. Keskiviikkona kuitenkin selviää enempi.
-
Eli joku laakeri yrittää jumittaa ja yrittää pysäyttää koko koneen kun rytkäyttää? Sehän saattaa sitten olla mikä tahansa apulaitteista mikä on lopussa.
-
No nyt on apulaitehihna käytetty irrallaan, molemmat kiristinrullat oli laakereiltaan hyvät eli ei väljää eikä kahinoita taimuuta.
Mutta laturin päästä kun sitä vapaakytkimen hihnapyörää pyörittelin niin kyllä se aivan yhtä puuta tuntui olevan, eli vaikka kuinka yritin nytkytellä edestakaisin niin laturi pyöri samaan suuntaan mukana. Tietämätön ku olen niin näin äkkiseltään ajatellen vapaakytkin on jumissa, minkäs merkkistä osaa kannattaa tilailla kun uutta hommaa.
-
No nyt on apulaitehihna käytetty irrallaan, molemmat kiristinrullat oli laakereiltaan hyvät eli ei väljää eikä kahinoita taimuuta.
Mutta laturin päästä kun sitä vapaakytkimen hihnapyörää pyörittelin niin kyllä se aivan yhtä puuta tuntui olevan, eli vaikka kuinka yritin nytkytellä edestakaisin niin laturi pyöri samaan suuntaan mukana. Tietämätön ku olen niin näin äkkiseltään ajatellen vapaakytkin on jumissa, minkäs merkkistä osaa kannattaa tilailla kun uutta hommaa.
Apua kaivataan edelleen tuon vapaakytkimen suhteen, pitääkö sen olla sellainen että pyörii vain toiseen sunntaan helposti vai onko kuinka jäykkä? Itse kun en muuta vikaa äkkiseltään keksinyt kun ne kiristinrullat oli omasta mielestä ehjät, kommentteja ja ohjeita otetaan vastaan.
-
Toiseen suuntaan kiinteä, toiseen suuntaan nahkea. Kuitenkin pitäisi ihan yhden sormen voimalla pyöriä laturin jos toisella kädellä pidät hihnapyörästä kiinni. Jotenkin kuitenkin tuntuu ettei sen pitäis mitenkään moottoria rytkyttää jos pelkkä vapaakytkin on siitä mennyt. Kokeile myös sitä ilmastoinnin kompuran vapaaratasta, että rallattaako.
Sinulla uudempi auto etten tiedä voiko verrata, mutta itselle vaihdoin koko laturin. 140A laturi olisi tarvikkeena maksanut 250, pelkkä vapaaratas siihen 70 ja siihen työ päälle kun tarvitaan erikoistyökalu. Laitoin sitten tarvikkeena 120A laturin 180€.
-
Vapaakytkin laturilta jumissa, vikakoodit ja muut häröt tuli akun jännitteen alhaisuudesta. Eli ohjelmassa on laturin irroitus, kertokaapas miten sen saa vaivattomimmin irti ja mitä kaikkea pitää irroittaa ja riisua auyosta.
-
- Hihna pois
- Turbon ilmaletku pois
- Ohjaustehostin pois
- Ilmastoinnin kompura pois.
- Laturi pois.
Tuossahan se lyhyesti :D Alfamerissä lukisi vielä lisäksi että irrota kaikki muut esteet jotka haittaavat laturin irrotusta.
Ohjaustehostimen letkuja ei tarvi irrottaa, kunhan löysää vain pumpun pois kannakkeistaan. Muistaakseni laturin yksi pultti on pumpun hihnapyörän takana. Voi olla että hihnan kiristimenkin joutuu joissakin malleissa irrottamaan, mutta minulla ei tarvinut. Sitten laturin kaksi alempaa kiinnityspulttia = ilmastoinnin kompuran kaksi ylintä kiinnityspulttia. Eli siis samoilla pitkillä pulteilla kiinni. Siitäkään ei tarvi putkia irrottaa. Sitten laturi on irti ja mahtuu jotenkin kääntelemällä tulemaan pois. Johdot on tietysti laturista pois ja suojattu. Niin ja akunkenkähän oli jo ensimmäisenä irrotettu. :)
Tämä ainakin vanhempaan 2002 vuosimalliin.
-
Nonni nyt on laturi pöydällä vaikka ei siitä kunnialla selvitty, laturi kun nousi pois niin samalla sain tökättyä öljytikun poikki..... No vapaakytkin on melko jumissa vaikkakin sen saa pyörimään mutta kahisee ja vinkuu kuivuutta, laturikin pitää melko kahinana pyörittäessä joten lieköhän sama vaihtaa molemmat... Miten ton öljytikun irroitus, onko vain sillä yhdellä ruuvilla kiinni tuestaan? Täytyy huomenna tuumailla tuo laturi ja tai vapaalaakeri.
-
Ei taida olla kiinni mitenkään muuten, vähän pyörittää samalla kun nostaa.
-
Kiitos kaikille avusta ja vinkeistä, vaihdoin uuden vapaakytkimen ja vanhan kun laitoin atoimiksi niin sisukset oli melko kuivat ja selvästi oli jumittumista ollut laakerissa.