Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MikKap83 - 19.01.2014, 13:19:09
-
Eli siis ongelma on seuraavanlainen kun imusarjan paine kuormitettuna on juuri ahtojen ja alipaineen rajalla tuntuu selvää nykimistä.
Seiksen säätä ei vaikuta asiaan.
Voiko asiaan vaikutta se että autossa on 2 by-pass venttiiliä eli auton oma ja sitten ahtimessa oleva toinen by-pass. ahdin on uudemman volvon mitsu?
-
Bypassien sekoilu selittäisi kyllä em. ongelman, kokeiles vetää jommalta kummalta ohjausletku irti ja tulpata se.
-
kokelin ottaa auton oman by-pass venttiilin kokonaan irti ja tulppasin kaikki putket. ei vaikutusta. edelleen nykii...
-
Tämä ongelma on nyt toistaiseksi ratkennut. Tiukkasin hieman imm:n kiekon jousta ni hävis se nykytys.
-
Ei nyi ei, mut nyt sit ei käy tyhjää kylmänä. Lämpimänä toimii moitteetta. Korjattu yksi imuvuoto, ei vaikutusta. Seostuuvin kääntely ei vaikuta. Lämpimänä käy siististi n.800rpm jos lyttää tyhjäkäyntimoottorin putken eli perussäätö kaasuläpässä pitäs olla ok. Tottelee myös sitä ruuvia siellä imusarjan alla ja säätää tyhjäkäyntiä. Lämpötila-anturi lähes uusi, imuilman ja ahtoilman anturit mitattu, toimii... Joskus lämpimänä jää tyhjäkäynti johonkii n 1500 rpm mut nopea kaasun painallus pudotta sen sinne 900rpm. Eli mikähän tässä nyt sit on? Kohta saa norpat uusia pesiä tuosta härvelistä jos ei ala pelittää.
-
Mulla tuontyyppistä oiretta aiheutti kaasuläpästä löystyneet ruuvit, elikä kaasuläppä näkysälle ja tarkistamaan heiluuko se akseliin nähden. Mulla se heilu ja joskus jumitti siten että kaasu jäi aavistuksen verran auki.
-
Nyt loppuu ymmärrys. Ilmamäärämittarin läpän kireyttä säätämällä saan auton käymään hieosti tyhjäkäyntiä mutta sitten sillä ei voi ajaa. Nykii ja pätkäisee sammuksiin kun ahdot nousevat. Ihan kuin tulisi fuelcut. Läppää kiristämällä toimii ajaessa hienosti mutta ei käy tyhjäkäyntiä. Valitettavasti en ymmärrä hirveästi motronicin sielun elämää mutta tunnistaa ahtopaineen ilmeisesti ilmamassan määrästä. ajatuksena siis sellaista että jos esimerkiksi cooleri olisi puhki niin mittattu ilmamassan määrä ja koneeseen todellisuudessa menevä ilmamäärä eroavat niin paljon toisistaan että ruisku menee sekaisin. Vertailun vuoksi on yksi imm joka on täysin tehdasasetuksilla niin silläkin meno loppuu heti kun päästään ahdoille. Toimii pätkimättä ahdoilla vain jos koneessa on kierroksia yli 4500rpm.
Auttakaa nyt joku ymmärtämään tuon ruiskun toimintaa
Paljonko tuo immun läppä pitäis olla raollaan tyhjäkäynnillä?
-
Löytyhän se vika kun tarpeeks isoks kasvoi.
Coolerin pääty alareunasta irti.