Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: juho82 - 19.01.2014, 16:35:47
-
Moro, Pitäis laittaa defan ylläpitolaturi (1204) volvoon, autossa on vaan eberi ja tuntuu akku olevan kovilla kun ajetaan välillä lyhyttä pätkää.. Mihin olette saaneet mahtumaan ko värkin? Ja autossahan ei ole pistokettakaan puskurissa eli sen joudun asentamaan myös. Mahtuisko laturi puskurin sisälle? Onnistuuko asennus jos ottaa vaan kuskin puolelta sisälokarin pois? Ja moottori D3.
-
Voit laittaa vaihtoehtoisesti, myös tavalliselle älylaturille 12voltin pistorasian puskuriin ja sulakkeen siihen tulevaan piuhaan. Tulee halvemmaksi kuin defa ja samalla laturilla voi ladata muitakin akkuja.
-
Vois olla ihan hyvä systeemi.. Ei taida tonne koneen/akun kylkeen mitään laturia mahtuakkaan.. On sen verta tiivis paketti kyseessä...
-
Itselläni on Ctek MXS 5.0 polar kiinni akkukotelon päällä, johon se juuri ja juuri mahtuu. Puskuriin laitoin Calixin pistokkeen ja toiseen päähän jatkopistorasian, mihin tuo ylläpitolaturi on kytketty. Ja mulla autona vuoden 2006 2.0D.
-
Mihin kohtaa puskuriin antzaa laitoit sen calixin pistokkeen? Ja mistä toit johdon sille pistorasialle?
-
CTEK LATURIJOHTO 12V M8-RENGASLIITTIMET 45-5531 http://www.motonet.fi/fi/tuote/455531/CTEK-Laturijohto-12V-M8-rengasliittimet
Tommoisen laturiliittimen kun laittaa roikkumaan etumaskin välistä, niin ei tarvitse konepeltiä aukaista, eikä hauenleukoja käyttää. Sulakkeen aion laittaa plus johtoon.
Verkkojännite JÄÄ sitten auton ulkopuolelle.
-
Mulla on pistoke kiinni sumuvalon ympärillä olevassa muovissa. Sieltä sen johdonkin sai suhteellisen helposti pujoteltua ilman suurempia purkutöitä.
-
Defan 1204 tilauksessa.
Defa ohje:
"Laturia ei saa asentaa liian lähelle kuumenevia osia, kuten pakosarjaa tai turboa, eikä myöskään liian lähelle liikkuvia osia kuten hihnapyörät tai
jäähdyttimen tuuletin ym. Laturin sisällä on korkeajännite, joten sitä EI saa avata. Panssarikaapeleiden on tultava vähintään 5 cm suorana ulos laturin liitännöistä (v-1),
niin ettei liitoksiin kohdistu vääntöä tai rasitusta"
Ennen asennushommiin ryhtymistä pitäisi miettiä sijoituspaikka itse laturille ja panssarikaapelin puskuriliittimelle/roikan liittimelle.
Ainakin V70:iin porukka on laittanut sen tuonne renkaan yläpuolelle jonnekin "lokaripellin" alle piiloon(toisella puolen taitaa olla eberi?).
Konehuoneeseenkin sen voisi myös sijoittaa jos hyvä ja väljä paikka löytyisi.
Tuon puskurin liittimen oon ajatellut laittaa suoraan kiinni puskuriin(poraus?) tai jonnekki etumaskin säleikköön(ei tarvisi muoviin kajota).
Kokemuksia kaivataan juurikin tästä 1204-asennussarjasta
Kiitos!
- Make
-
Olisiko antzalla laittaa kuvaa asennuksesta?
-
Laitoin kanssa defan 1204 sarjan tilaukseen. V50 pellin alle ei ainakaan mahdu kovin helposti, eli meinasin ottaa kuskinpuolen sisälokarin irti ja koittaa mahduttaa sinne. Jos se mahtuis puskurin sisään? Vinkkejä saa laittaa.. ap
-
Oisko kellää auton mukana tullutta tai jälkeenpäin asennettua settiä josta sais kuvia?
Ylihuomenna vihdoin asennushommiin.
-
Calixilta tullu näköjään kätevän kokoinen laturi http://www.calix.se/fi/tuotteet/akkulaturit (tuote BC60)