Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Topelius - 20.01.2014, 11:40:23
-
Huomasin aamulla kun lähdin autolla, niin Ardic oli sammunut vaikka oli käynyt vasta reilun puolituntia. Menin autoon ja huomasin että lämpötilamittari näytti jo hieman yli puoltaväliä, vaikka pakkasta oli aamulla -21 astetta. En käynnistänytkään autoa, vaan menin katsomaan vesisäiliötä, joka oli ihan piripinnassa. Avasin korkin ja siellä oli yllättävän kova paine.
Mistähän tuota jäähdyttäjännestettä nyt tuonne järjestelmään noin mahdottomasti voi ilmaantua? Se on ollut normaalisti tuossa hiukan alle maximin? Pienen ajolenkin jälkeen nestettä oli edelleen ihan korkkiin asti, mutta painetta ei ollut enään kertynyt juuri yhtään. Ardikkia en ole kyllä tuon jälkeen kokeillut, että toimiiko se vielä.
Mitä siis kannattaa tehdä?
-
Lisää tutkailua, eli Ardic oli 10 min päällä ja nyt nestesäiliöön kerääntyi taas kova paine. Muuten lämmitin toimia kyllä hienosti, mutta kerää painetta ja vettä tuonne nestesäiliöön. Mistähän tuo neste on peräisin. Öljyä se ei ainakaan ole.
-
Jotenkin vaikuttaisi kuin siellä Ardicissa ei kiertäisi vesi. Polttimen kuumuus kehittää sinne höyrynpainetta ja siten se höyrynpaine työntää sen nesteen pois sieltä Ardicin uumenista. Ardicin jäähtyessä uskoisin ylimääräisen imeytyvän takaisin sinne mistä tullutkin.
-
Täältä apuja: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43706.0
-
Täältä apuja: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43706.0
Varmaan joo tuossa vika. Olis vaan kiva saada tuo nestepinta jotenkin laskemaan, vai pitääkö tuota ottaa pois? Pinta edelleen ihan korkin tasolla.
Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
-
Kyllähän tuo vesipumppukin tekee tuota ,kun ei toimi kunnolla.Pumpun hinta noin 50e
-
Voiskohan tuo olla pumppu, kun käytin tänään aamulla lämmitintä auton käydessä ja painetta ei ainakaan nyt syntynyt?
-
Testaa se lämmittimen vesipumppu ensiksi. Jos se pumppu on rikki, niin lämmitin voi ylikuumeta siten, että lämpövaroke voi napsahtaa poikki ja sitten ei lähde enää päälle lainkaan. Pumppua löytyy tosiaan tarvikkeena noin 50 € hintaan. Googlaamalla osanumero löytyy kyllä.
-
Vesipumppua on vähän vaikea testailla,kun se voi kyllä pyöriä mutta ei kierrätä nestettä tarpeeksi.Pumppu vaan vaihtoon,kannattaa vaihtaa joka tapauksessa .Omassa autossa pärjäili kun käytti lämmitintä vain auton ollessa käynnissä,sitten kun huolsin ardic:n niin vaihdoin pumpun(helppo homma)
-
Tuossa boschin varaosa numero kyseiseen pumppuun : 0392020034 :)
-
Tänään just vaihdoin bensa Ardiciin vesipumpun. Paikallisella sinisellä (wetteri) pumpun hinta 280 euroa. Tilasin Autosähkötyöt Ahoselta hintaan 52 euroa Boschin pumpun... ::)
-
Onkos se nyt tämä kantikkaalla liittimellä oleva? http://www.nettiosa.com/bosch_kiertovesipumppu_0392020034
Vai tämä http://www.nettiosa.com/kiertovesipumppu_12v_volvo
Liittimen vaihto nyt ei ole mikään ongelma, hintaero kylläkin.
Kyseessä -04 XC90 D5.
-
Onkos se nyt tämä kantikkaalla liittimellä oleva? http://www.nettiosa.com/bosch_kiertovesipumppu_0392020034
Vai tämä http://www.nettiosa.com/kiertovesipumppu_12v_volvo
Liittimen vaihto nyt ei ole mikään ongelma, hintaero kylläkin.
Kyseessä -04 XC90 D5.
Tuo boschn pumppu se on, tai ainakin ardic:n 912 malliin tuollainen.
-
Onkos se nyt tämä kantikkaalla liittimellä oleva? http://www.nettiosa.com/bosch_kiertovesipumppu_0392020034
Vai tämä http://www.nettiosa.com/kiertovesipumppu_12v_volvo
Liittimen vaihto nyt ei ole mikään ongelma, hintaero kylläkin.
Kyseessä -04 XC90 D5.
Omassa V70 -05 Ardic 912B ja tuo kantikas liitin pumpussa.
-
Kiitos (Miksu) ja Vili !!
Pitää laittaa tilausta menemään.
-
Nopee oli toimitus kun illalla tilasin niin klo 16 oli pumppu kädessä
-
Matkahuolto toi minullekin 500 kilsan päähän seuraavaksi päiväksi, joten nopea oli. Purin vanhan pumpun ja vikana oli siinä että pumpun roottorikäämiltä kollektorin kaulalle tulevia johtoja oli muutamia poikki, joten pumpun jäädessä tiettyyn asentoon se ei enää käynnistynyt vaan nesteet kiehahti ja lämmitin sammui niin kuin tietysti pitääkin kun se ylilämpenee. Joskus taas pelasi aivan normaalisti. Tosin nyt lämpenee moottori ja sisätilakin nopeammin kun uudessa pumpussa on "voimaa" enemmän kun kaikki piuhat on kunnossa :)
Vanha pumppu pääsee uusiokäyttöön tinauksen jälkeen veneeseen pilssipumpuksi. Kierrätystä siis ::)