Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: sfrhkki - 20.01.2014, 21:03:52

Otsikko: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: sfrhkki - 20.01.2014, 21:03:52
on katalysaattoriin asti lujaa kamaa. ehkäpä se kuumuus pitää kunnossa.
takaosa katalysaattorista taaksepäin näyttää taas menevän vaihtoon. taitaa olla nyt lähdössä 4 takaosa.  etuputken ja katalysaattorin ikä nyt 630 tkm.
kattelin luetteloja. 
kysymys kuuluu: mitä eroa on 16v:n ja turbon putkistossa verrattuna vapariin.
voiko, ja onko mitään hyötyä, laittaa tuota turbo/16v:n takaputkistoa vapariin?

_sfr-
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Xuppo - 21.01.2014, 03:21:23
Erona on hieman suurempi putken halkaisija.
Vakio moottorissa eroa tuskin huomaa oli kumpi putki hyvänsä.
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Volsu91 - 21.01.2014, 06:07:02
Ja vähänkään viritetyssä alkaa juurikin loppuputki ahdistaa? Etenkin 2.3. Eikös se näin ollut.
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: sfrhkki - 21.01.2014, 10:29:50
mitenköhän on tuo lähtöpuken koko / katalysaattori.
onkohan se suurempi reikäinen?
eli sopiiko turbon takasarja vaparin katalysaattoriputkeen suoraan, vai täytyykö olla jokin kuristus/kutistusholkkikin?

_sfr-
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: sfrhkki - 27.01.2014, 09:37:08
Laitoin vakion.
Eikä tuossa poistetussa ollut muuta vikaa, kuin se, että peruutin sen pakoputkenpään kovaan jäämuodostelmaan, jolloin se taittui ja mursi takavaimentimen päädyn.  Momenttia kun riittää tuolla ratkaisulla.
Miksi hemmetissä tuossa on rakennettuna mutkalle tuo takahäntä?!!!
Käyn hakemassa siihen suoran putken. Näyttää hyvin sopivan siihen suora versio!

_sfr-
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: HembalanD - 27.01.2014, 10:47:34
Jos ei olisi takahäntää, murtuisi koko pakoputkisto tai vähintään akselinylitykselle asti.
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Huikkoster - 27.01.2014, 11:21:20
Jos se äänenvaimentimesi ei olisi ollut laho niin vain pappamutka olisi mennyt mutkalle. Toimii myös äänenvaimentimena. Aika paljon muuttuu äänet kun sen vaihtaa suoraan putkeen.
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: TVS - 27.01.2014, 11:43:35
Miksi hemmetissä tuossa on rakennettuna mutkalle tuo takahäntä?!!!
Käyn hakemassa siihen suoran putken. Näyttää hyvin sopivan siihen suora versio!

_sfr-
Puolittaa sisälle kuuluvan kuminan määrän.
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: sfrhkki - 27.01.2014, 12:27:19
 :D
aatelinkin jotta, että vastausta tulee, kun uskaltaa kysyä.

se takahännän pää tulee juuri siihen kohtaan, joka on alttein vastaamaan.
vaikka sen olenkin asentanut mahdollismman ylös, se osuu  ahtaissa paikoissa kulmassa ollessaan usein  jääpalteeseen.
 
ainoa, mikä suorassa mietityttää on juurikin tuo äänikysymys. onhan se volvon insinööri ne mutkat siihen  jostain syystä vääntänyt.
toki, kun kahden pöntön läpi jo tulee ne äänet, onko niihin  oikeasti merkitystä viime mutkalla.

olisihan sekin jotain, jos tuohon 116 heoan papapmalliin tulisi urheilullisnen kumina :)
mietin, josko ohjaisi sen kaasun aavistuksen alaspäin.


Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: janne81 - 28.01.2014, 21:08:55
Eikös se mutka ole senkin takia hyvä että kun lastaat konttia tai kytket perävaunua niin pakokaasu ei puksuta lahkeeseen  ;)
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Xuppo - 28.01.2014, 21:24:00
Ääntä tuo pappamutka vaimentaa todellapaljon ja varsinkin sisälle kantautuvan äänenmäärää kuten TVS mainitsi. Se auttaa myös hieman siinä että pakokaasu ei jää pyörimään auton taakse niin pahasti kuin suoralla putkella.


(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/2013-08-09-551_zps2ae971ae.jpg) (http://s92.photobucket.com/user/xuppo/media/2013-08-09-551_zps2ae971ae.jpg.html)
3" pappamutka  S*
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: sfrhkki - 29.01.2014, 07:41:51
Laitoin kuiten kokeeksi suoran simonsin pätkän.  Rosteripinnalla. Sen mitä tuossa talvikelillä kuuntelin paikallaan ja ajaessa, ei ääni ole kummoisempi, kun sillä mukallakaan.

Toki tuo simonsin pätkä ei ole pelkkä suora putki, vaan siinä on jokin massa tms. sisällä. Seinämäpaksuus vähän alta sentti. Kiinnityskohtaa hivenen joutui venyttämään, koska sisämitta oli 51 mm ja tuo vaatii n. 52 mm:n.

Eikä se lähellekään jalkoja tule kärriä kytkettäessä. Napakasti on siinä puskusrin alla suojassa.
En ainakaan eka reissun jälkeen ala sitä poistamaan.

Testi jatkuu. Vaihdetaan, jos ongelmaa.

_sfr-
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: TVS - 29.01.2014, 11:05:48
Mulla oli 760:ssä suora putki turbolta taakse asti, putki loppui siihen takapuskurin alakoristeen reunaan ja kumina sisällä oli jotaki aivan kamalaa, mutta masensin siihen vaan pappamutkan perään -> sisämelu pakoäänten osalta tipahti ehkä 70%, ennen ei viittiny yli 60 ajaa ja tuolla korjauksella ei suomen rajotuksilla saa semmosta mölyä että edes harmittais.
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: sfrhkki - 29.01.2014, 12:27:00
sitä mieki.
mulla siinä on se takavaimennin paikallaan.
quit
_sfr-
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.02.2014, 11:42:37
on katalysaattoriin asti lujaa kamaa. ehkäpä se kuumuus pitää kunnossa.
takaosa katalysaattorista taaksepäin näyttää taas menevän vaihtoon. taitaa olla nyt lähdössä 4 takaosa.  etuputken ja katalysaattorin ikä nyt 630 tkm.
kattelin luetteloja. 
kysymys kuuluu: mitä eroa on 16v:n ja turbon putkistossa verrattuna vapariin.
voiko, ja onko mitään hyötyä, laittaa tuota turbo/16v:n takaputkistoa vapariin?

_sfr-

Mä tein RST tai HST (kumpaa nyt sattuukaan sitten olemaan) koko auton alla olevan putken. Ei pehmene enään.  S* Edellistä putkea sai korjata kaksi kertaa vuodessa. :facepalm:
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: The_OttoB - 01.02.2014, 12:52:06
Ite laitoin 945 B230FK kartanoon Bilteman rosteriputken. 10 v takuu muistaakseni. Ei mölyä eikä mätäne.
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Aukki - 01.02.2014, 14:40:47
Vettä tuntuu katin jälkeen keräävän putkiston syövereihin paljon.  :-\
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.02.2014, 00:19:14
Vettä tuntuu katin jälkeen keräävän putkiston syövereihin paljon.  :-\

Saman olen huomannut. Varsinkin 242:nen puskee vettä (tai bensaa) jokaisen käynnistyksen jälkeen, sillä kun ajetaan niin harvoin. Ei voi tallissa laittaa käyntiin, täytyy työntää perä aina pihan puolelle.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: sfrhkki - 02.02.2014, 11:03:19
Vedenpoistoreikä. Onko kukaan porannut alapintaan sitä?
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Arponen - 02.02.2014, 21:09:20
Vedenpoistoreikä. Onko kukaan porannut alapintaan sitä?
Täytyis siinä vaiheessa varmaan putken olla rosteria tai muuta ruostumatonta ettei käy se reikä ajanmittaan suurenemaan. Mitähän tarkkasilmänen katsuri sanoo? Yhtään rikkoputkista en oo leimalla käyttäny, joten en tiiä miten tarkkaan kattovat.

Omasta putkistosta puolituttu katsuri (töissä käytetään siellä leimalla) naurahti vaan että tykkäät vissiin hitsata ku niin monesta palasta pitäny putki tehä. (jatkuvasti muokattu 12 tai 13 palasta koostuu nykyään)
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.02.2014, 09:34:24
Vedenpoistoreikä. Onko kukaan porannut alapintaan sitä?

Nyt kun omassa on ruostumaton putkisto, niin en näe tuollaista tarpeelliseksi. Vesi kyllä poistuu sieltä sitten aikanaan.
Otsikko: Vs: 940 bensa 230 fd:n pakoputkisto
Kirjoitti: TVS - 03.02.2014, 10:32:01
Vettä tuntuu katin jälkeen keräävän putkiston syövereihin paljon.  :-\
Katti tuntuu vähentävän tuota ilmiötä kyllä, samaa lyhyehköä työmatkaa kun ajeli kattikoneisella ysillä niin putki ehti kuivua matkalla, k-jettikoneisella seiskalla ei ehtinyt.