Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: sfrhkki - 20.01.2014, 21:03:52
-
on katalysaattoriin asti lujaa kamaa. ehkäpä se kuumuus pitää kunnossa.
takaosa katalysaattorista taaksepäin näyttää taas menevän vaihtoon. taitaa olla nyt lähdössä 4 takaosa. etuputken ja katalysaattorin ikä nyt 630 tkm.
kattelin luetteloja.
kysymys kuuluu: mitä eroa on 16v:n ja turbon putkistossa verrattuna vapariin.
voiko, ja onko mitään hyötyä, laittaa tuota turbo/16v:n takaputkistoa vapariin?
_sfr-
-
Erona on hieman suurempi putken halkaisija.
Vakio moottorissa eroa tuskin huomaa oli kumpi putki hyvänsä.
-
Ja vähänkään viritetyssä alkaa juurikin loppuputki ahdistaa? Etenkin 2.3. Eikös se näin ollut.
-
mitenköhän on tuo lähtöpuken koko / katalysaattori.
onkohan se suurempi reikäinen?
eli sopiiko turbon takasarja vaparin katalysaattoriputkeen suoraan, vai täytyykö olla jokin kuristus/kutistusholkkikin?
_sfr-
-
Laitoin vakion.
Eikä tuossa poistetussa ollut muuta vikaa, kuin se, että peruutin sen pakoputkenpään kovaan jäämuodostelmaan, jolloin se taittui ja mursi takavaimentimen päädyn. Momenttia kun riittää tuolla ratkaisulla.
Miksi hemmetissä tuossa on rakennettuna mutkalle tuo takahäntä?!!!
Käyn hakemassa siihen suoran putken. Näyttää hyvin sopivan siihen suora versio!
_sfr-
-
Jos ei olisi takahäntää, murtuisi koko pakoputkisto tai vähintään akselinylitykselle asti.
-
Jos se äänenvaimentimesi ei olisi ollut laho niin vain pappamutka olisi mennyt mutkalle. Toimii myös äänenvaimentimena. Aika paljon muuttuu äänet kun sen vaihtaa suoraan putkeen.
-
Miksi hemmetissä tuossa on rakennettuna mutkalle tuo takahäntä?!!!
Käyn hakemassa siihen suoran putken. Näyttää hyvin sopivan siihen suora versio!
_sfr-
Puolittaa sisälle kuuluvan kuminan määrän.
-
:D
aatelinkin jotta, että vastausta tulee, kun uskaltaa kysyä.
se takahännän pää tulee juuri siihen kohtaan, joka on alttein vastaamaan.
vaikka sen olenkin asentanut mahdollismman ylös, se osuu ahtaissa paikoissa kulmassa ollessaan usein jääpalteeseen.
ainoa, mikä suorassa mietityttää on juurikin tuo äänikysymys. onhan se volvon insinööri ne mutkat siihen jostain syystä vääntänyt.
toki, kun kahden pöntön läpi jo tulee ne äänet, onko niihin oikeasti merkitystä viime mutkalla.
olisihan sekin jotain, jos tuohon 116 heoan papapmalliin tulisi urheilullisnen kumina :)
mietin, josko ohjaisi sen kaasun aavistuksen alaspäin.
-
Eikös se mutka ole senkin takia hyvä että kun lastaat konttia tai kytket perävaunua niin pakokaasu ei puksuta lahkeeseen ;)
-
Ääntä tuo pappamutka vaimentaa todellapaljon ja varsinkin sisälle kantautuvan äänenmäärää kuten TVS mainitsi. Se auttaa myös hieman siinä että pakokaasu ei jää pyörimään auton taakse niin pahasti kuin suoralla putkella.
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/2013-08-09-551_zps2ae971ae.jpg) (http://s92.photobucket.com/user/xuppo/media/2013-08-09-551_zps2ae971ae.jpg.html)
3" pappamutka S*
-
Laitoin kuiten kokeeksi suoran simonsin pätkän. Rosteripinnalla. Sen mitä tuossa talvikelillä kuuntelin paikallaan ja ajaessa, ei ääni ole kummoisempi, kun sillä mukallakaan.
Toki tuo simonsin pätkä ei ole pelkkä suora putki, vaan siinä on jokin massa tms. sisällä. Seinämäpaksuus vähän alta sentti. Kiinnityskohtaa hivenen joutui venyttämään, koska sisämitta oli 51 mm ja tuo vaatii n. 52 mm:n.
Eikä se lähellekään jalkoja tule kärriä kytkettäessä. Napakasti on siinä puskusrin alla suojassa.
En ainakaan eka reissun jälkeen ala sitä poistamaan.
Testi jatkuu. Vaihdetaan, jos ongelmaa.
_sfr-
-
Mulla oli 760:ssä suora putki turbolta taakse asti, putki loppui siihen takapuskurin alakoristeen reunaan ja kumina sisällä oli jotaki aivan kamalaa, mutta masensin siihen vaan pappamutkan perään -> sisämelu pakoäänten osalta tipahti ehkä 70%, ennen ei viittiny yli 60 ajaa ja tuolla korjauksella ei suomen rajotuksilla saa semmosta mölyä että edes harmittais.
-
sitä mieki.
mulla siinä on se takavaimennin paikallaan.
quit
_sfr-
-
on katalysaattoriin asti lujaa kamaa. ehkäpä se kuumuus pitää kunnossa.
takaosa katalysaattorista taaksepäin näyttää taas menevän vaihtoon. taitaa olla nyt lähdössä 4 takaosa. etuputken ja katalysaattorin ikä nyt 630 tkm.
kattelin luetteloja.
kysymys kuuluu: mitä eroa on 16v:n ja turbon putkistossa verrattuna vapariin.
voiko, ja onko mitään hyötyä, laittaa tuota turbo/16v:n takaputkistoa vapariin?
_sfr-
Mä tein RST tai HST (kumpaa nyt sattuukaan sitten olemaan) koko auton alla olevan putken. Ei pehmene enään. S* Edellistä putkea sai korjata kaksi kertaa vuodessa. :facepalm:
-
Ite laitoin 945 B230FK kartanoon Bilteman rosteriputken. 10 v takuu muistaakseni. Ei mölyä eikä mätäne.
-
Vettä tuntuu katin jälkeen keräävän putkiston syövereihin paljon. :-\
-
Vettä tuntuu katin jälkeen keräävän putkiston syövereihin paljon. :-\
Saman olen huomannut. Varsinkin 242:nen puskee vettä (tai bensaa) jokaisen käynnistyksen jälkeen, sillä kun ajetaan niin harvoin. Ei voi tallissa laittaa käyntiin, täytyy työntää perä aina pihan puolelle. :idiot2:
-
Vedenpoistoreikä. Onko kukaan porannut alapintaan sitä?
-
Vedenpoistoreikä. Onko kukaan porannut alapintaan sitä?
Täytyis siinä vaiheessa varmaan putken olla rosteria tai muuta ruostumatonta ettei käy se reikä ajanmittaan suurenemaan. Mitähän tarkkasilmänen katsuri sanoo? Yhtään rikkoputkista en oo leimalla käyttäny, joten en tiiä miten tarkkaan kattovat.
Omasta putkistosta puolituttu katsuri (töissä käytetään siellä leimalla) naurahti vaan että tykkäät vissiin hitsata ku niin monesta palasta pitäny putki tehä. (jatkuvasti muokattu 12 tai 13 palasta koostuu nykyään)
-
Vedenpoistoreikä. Onko kukaan porannut alapintaan sitä?
Nyt kun omassa on ruostumaton putkisto, niin en näe tuollaista tarpeelliseksi. Vesi kyllä poistuu sieltä sitten aikanaan.
-
Vettä tuntuu katin jälkeen keräävän putkiston syövereihin paljon. :-\
Katti tuntuu vähentävän tuota ilmiötä kyllä, samaa lyhyehköä työmatkaa kun ajeli kattikoneisella ysillä niin putki ehti kuivua matkalla, k-jettikoneisella seiskalla ei ehtinyt.