Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: msikkila - 21.01.2014, 13:01:30

Otsikko: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: msikkila - 21.01.2014, 13:01:30
Moro

Onko kellään kokemusta v50 automaagilootan tökkimisestä?

- Ajossa hiljentäessä esim. liikennevaloihin tultaessa kytkee mitä ihmeellisemmin alas vaihteita nykimällä. Joskus taas saattaa toimia OK
- Parkkipaikalla suunnanvaihdossa on yleensä viivettä n. 2-4 s(varsinkin pakin päälle laitto)
- Kiihdytyksissä tuntuu kuminauhamaiselta -> vähän kaasua -> ei liiku -> lisää kaasua -> tuntuu että auto lähtee sutituksen saattelemana liikkeelle

Bilialla viime huollossa laatikko tarkastettu joten öljymäärän pitäisi olla kohdillaan.
Onkohan tuo vaihteisto vaan sitten tosissaan niin kehittymätön verrattuna muiden laatikoihin...

Niin ja semmonen tuli mieleen kun eberin jauhaessa tiisselipumppu pitää melkosta mekkalaa takakontissa/tankissa. Onkohan normaalia toimintaa?

Kiitoksia
- Make
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: VäLKKy - 21.01.2014, 13:49:59
Onkos sulla tuossa Powershift laatikko? Eli se Volvon käyttämä DSG...? ???

Itsellä oli samanikänen S40 ja siinä pumpun äänet hukku kyllä Eberin huminaan.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: (Miksu) - 21.01.2014, 19:03:09
Onkos sulla tuossa Powershift laatikko? Eli se Volvon käyttämä DSG...? ???

Itsellä oli samanikänen S40 ja siinä pumpun äänet hukku kyllä Eberin huminaan.

Tuolle moottorille saa manuaalivaihteiston tai powershiftin, joten siellä on powershift.
Ainakin itsellä, jos en tiedosta ajavani poweshiftillä, niin se tuntuu rikkinäiseltä automaattivaihteistolta, toimintakuvaus kuulostaisi kyllä ihan normaalilta.
Vaihteistossa ei siis ole veto päällä paikallaan ollessa, kuten normaalissa automaattivaitheistossa on.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: Funkey - 22.01.2014, 00:02:13

Niin ja semmonen tuli mieleen kun eberin jauhaessa tiisselipumppu pitää melkosta mekkalaa takakontissa/tankissa. Onkohan normaalia toimintaa?

Moro. Jos se on semmoinen naputtava ääni, niin on normaalia.

Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: VäLKKy - 22.01.2014, 08:19:20
Tuolle moottorille saa manuaalivaihteiston tai powershiftin, joten siellä on powershift.

Ainakin itsellä, jos en tiedosta ajavani poweshiftillä, niin se tuntuu rikkinäiseltä automaattivaihteistolta, toimintakuvaus kuulostaisi kyllä ihan normaalilta.
Vaihteistossa ei siis ole veto päällä paikallaan ollessa, kuten normaalissa automaattivaitheistossa on.

Oukki doukki...

Sit just tuota laatikkoa kysyin kun pidän kanssa tuota ihan normaalina toimintana omiin kokemuksiin pohjautuen. :)
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: msikkila - 22.01.2014, 12:50:32
Kiitoksia kommenteista!
Nyt ei tarvi huolehtia laatikon toiminnasta tai siitä että se olisi menossa rikki.
Hyvä myös tietää että pumppu naputtaa jauhaessa sitä kiisseliä eberille. En muista muissa autoissa että ääni olisi noin iso...
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: msikkila - 07.02.2014, 10:59:58
Jees nyt selvisi miksi laatikko toimi huonosti.
Bilian pojjaat oli unohtanu vaihtaa 160tkm määräaikaishuollossa laatikkoöljyt.  :nohnoh
Vaihtoväli powershifteissä ilmeisesti 80tkm, joten 20tkm tuli "yliajoa" noilla öljyillä ennen eilistä huoltoa.
Muuttui muuten lootan käyttäytyminen heti kertaheitolla! Kallista hommaa tuo öljynvaihto.... :o
Toivotaan että tuo öljynvaihdon myöhästyminen ei kuluttanut mitään lootasta.....
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: rev50 - 07.02.2014, 11:14:16
Täällä löytyy 240 tkm ajettu v50 2.0d Powershift-laatikolla ja ainaki vielä toimii todella hyvin. Viime talvena tuli muutaman kerran ilmotus vaihteiston vikatilasta kun antoi kylmälle laatikolle kenkää liikaa. Tänä talvena laatikko on toiminut ilman vikoja kun syksyllä vaihdettiin huollossa öljyt. Muutenkin tuntuu yllättävän luotettavalta tämä voimalinja. Toivottavasti kestää ilman isompia vikoja vielä pitkään  ;D
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: juho82 - 08.02.2014, 19:54:03
Moro, pikkasen offtopic.. Meillä V50 D3 geartronic.. 160 tkm nyt jyystetty, ja kerran öljyt vaihdettu.. Paljonkohan noilla on kestoikä (suurinpiirtein)? EX oli V50 2.4 geartronic ja sahattiin n200tkm ilman ongelmia..
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: TapioR - 08.02.2014, 21:20:00
Moro, pikkasen offtopic.. Meillä V50 D3 geartronic.. 160 tkm nyt jyystetty, ja kerran öljyt vaihdettu.. Paljonkohan noilla on kestoikä (suurinpiirtein)? EX oli V50 2.4 geartronic ja sahattiin n200tkm ilman ongelmia..
Öljyt kestävät laatikon iän kuten Volvo ennen ilmoitti.  ;)
Tottapuhuen 60 - 80 tkm välein kannattaa vaihtaa.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: VäLKKy - 10.02.2014, 10:56:50
Jees nyt selvisi miksi laatikko toimi huonosti.
Bilian pojjaat oli unohtanu vaihtaa 160tkm määräaikaishuollossa laatikkoöljyt.  :nohnoh
Vaihtoväli powershifteissä ilmeisesti 80tkm, joten 20tkm tuli "yliajoa" noilla öljyillä ennen eilistä huoltoa.

Onkos laatikkoöljyjen vaihto vieläkään huolto-ohjelmassa vai pitääkö muistaa erikseen pyytää? Olettaen että huoltoneuvoja ei ole niin hiksu että ehdottaa vaihtoa...
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: volvotdi - 10.02.2014, 19:27:25

Vaihteistossa ei siis ole veto päällä paikallaan ollessa, kuten normaalissa automaattivaitheistossa on.

Tuossa ajelin 2012 vuotisella V70 1.6Drive:llä ja kyllä se liikkui heti kun jalan nosti jarrulta.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: VäLKKy - 11.02.2014, 08:40:10
Tuossa ajelin 2012 vuotisella V70 1.6Drive:llä ja kyllä se liikkui heti kun jalan nosti jarrulta.

Oisko muuttunu? Itellä ainakin -10 S40:ssä Powershift toimi kuten miksu sanoi...
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: (Miksu) - 11.02.2014, 10:24:34
Oisko muuttunu? Itellä ainakin -10 S40:ssä Powershift toimi kuten miksu sanoi...

Ei se paljoa muuttua voi, kun paikallaan ollessa vaihde on kytkettynä mutta kytkin on irti, eli kuten manuaalivaihteisessa olisi poljin painettuna pohjaan.
Toki se kytkin sitten jarrun vapauttamisen jälkeen menee kiinni ja auto lähtee liikkeelle...   Voisikin varmaan sanoa, että kuin olisi aisinin automaattivaihteiston neutral control, mutta jos powershiftissä kytkettäisiin veto päälle yhtänopeasti, kuin aisinissa niin moottori sammuisi, kuten kävisi manuaalivaihteistolla, kun kytkimen nostaa liian nopeasti.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: volvotdi - 11.02.2014, 11:09:06
Niin siis kuten kirjoitin, auto lähtee liikkeelle kun jalan nostaa jarrulta. Sellaista vetoa ei ole jarrupoljin painettuna ole kuten perinteisessä automaattivaihteistossa. Jarrua painettaessa kytkin siis on ylhäällä ja kun jarru päästetään niin kytkin ottaa kiinni heti. Robotille on opetettu äärimmäisen tarkka kytkimen sijainti, joten se osaa kyllä luistattaa moottorin sammumatta. Robotille pitää esim kytkinremontissa opettaa rajat juuri virheettömän toiminnan varmistamiseksi. Kaikki ei tätä luistatusta tee, johtuen mm. ohjelmistoversiosta.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: (Miksu) - 11.02.2014, 11:28:57
Taidetaan kaikki puhua samasta asia ja ollaan samaa mieltä, mutta jostain syystä tuntuu, että kiistellään siitä kuitenkin :D
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: volvotdi - 11.02.2014, 12:07:46
Taidetaan kaikki puhua samasta asia ja ollaan samaa mieltä, mutta jostain syystä tuntuu, että kiistellään siitä kuitenkin :D

Suomenkieli on hankalaa  ;D
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: VäLKKy - 11.02.2014, 12:16:33
Taidetaan kaikki puhua samasta asia ja ollaan samaa mieltä, mutta jostain syystä tuntuu, että kiistellään siitä kuitenkin :D

No prkl niin jotta! :D
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0D(-10) automaattilootan toiminta
Kirjoitti: A85 - 28.09.2015, 22:40:09
Kaivetaas tää ylös ja kysellään lisää tästä vaihteistosta. Muutaman viikon ollut nyt Volvon omistaja alla samanlainen kapistus kuin aloittajalla (2.0D, PS, -10). Nyt kuitenkin herännyt kysymyksiä etenkin tuosta vaihteiston toiminnasta, kun on kilometrejä kertynyt lisää. Osaan onkin täältä vastaus löytynyt.

- Normaalilämpöisellä vaihdeistolla ja vaihteisto automaattiasennolla, rivakka liikkeellelähtö risteyksestä ja liikkeelle lähdettäessä tuntuu samanlainen ravistus kuin kytkin ravistaisi. Käsivalinnan ollessa päällä tälläistä ei esiinny, ei edes kakkosvaihteella. Normaalia? Öljyt vaihdettu viimeksi 80tkm ja mittarissa nyt 145tkm.

- Tasavauhtia ajettaessa ja kierrosten ollessa n. 1600rpm, "pintakaasulla" kierrokset pompsahtaa +200rpm ja palaavat melkein heti takaisin siihen missä oltiin ja sitten vasta alkaa veto ja vauhdin lisäys. Tämä etenkin isommilla vaihteilla 4-6. Tämä tapahtuu niin automaatilla kuin käsivalinnallakin. Korkeammilla kierroksilla tätä ei esiinnyt (2000+rpm).

- En tiedä johtuuko vaihteistosta mutta manuaalilla ajettaessa, kutosvaihteella +80km/h ja tarjoaa kaasun pohjaan, niin auto kyllä kiihtyy mutta veto tuntuu kuin olisi kumiköyden perässä hinattavana. Ilmiö tuntuu kuin kevyesti pumppaisi kaasua. Onko kenties kyseessä joku väännön rajoitus vai jokin muu?