Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: A.K - 21.01.2014, 22:57:57
-
Mikä on 5-vaiht. manuaalilootan öljytilavuus?
-
2,1 litraa. Käytännössä kaksi litran purkkia riittää.
-
ainiin,ja laatu unohtu kysyä perus 75w-90 kö se oli?
-
Perus?
Ei sitä öljyä viskositeetin perusteella sinne laiteta, laatuluokitus sen määrää.
Väärällä öljyllä saat tuosta askista synkrot rikki.
Oma neuvo jälleen kerran on: hae volvolta, et tee konkurssia. ;)
-
Justha mää sitä laatu kysyin ja viskoosin heitin ilmoille? Kai sillä mobilillakin on vaihtoehtoja tahtoo nuo volvo aukiolo ajat suhteutettuna matkaa ja työhön olla aika hanurista..
-
Mites muuten tuo vaihto tapahtuu, en ole vielä kurkannut auton alle ja paikallistanut tyhjennys proppua, korjauskäsikirja sanoi ettei näissä välttämättä edes ole tyhjennys aukkoa?
Ja jos on niin mikä ruuvi siellä on, torx, kuusiokolo vai mikä ja mikä koko?
Kysyn näin ennakkoon, kun ajattelin vuokrata tuommoisen tee se itse hallin, niin ei tarttis sitte siellä todeta ettei ole oikeita työkaluja mukana.
-
Mul on toi laatikko tossa irrallaa ja näytti olevan 24mm tyhjennys että täyttö roppu normaali avain/hylsä..sijaittee kuskinpuolen vetarin vierellä rintapellin puolella..vaikeasti selitetty :D
-
Tuossapa kuvantynkää:
(https://lh6.googleusercontent.com/-6ccOT2MA0l4/UoT95Ae52gI/AAAAAAAADzE/Gt35iHzMccU/s640/20121208_125127.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/Yx2IdbNBf3jlarXsnEDorNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Etupää ylös ja pukeille, kuskinpuolen etupyörä irti.
Täyttötulppa auki ensin, 24 mm hylsy jatkovarrella on hyvä siihen.
Tyhjennystulppa näkyy kuvassa osittain apurungon takana, siihen mahtuu 24 mm lenkkiavain.
Jos haluaa uudet tiivisteprikat laittaa, niin mitat ovat NOIN 19mm/24mm.
Täyttöä helpottaa tuollainen viritys:
(https://lh5.googleusercontent.com/-IVin1Gf7sIo/UoT-TEpMv2I/AAAAAAAADzY/D_Zk7geIfc0/s640/20121208_125353.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/EUBnxEQiS3t16NFuGcgyktMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
-
Jees hieno homma, näillä vihjeillä pääseekin jo pitkälle.
Edit: Mites muuten kun mulla ois 3litraa tuota öljyä, niin kannaataako se yksi litra käyttää "huuhteluun" vai onko siitä mitään käytännön hyötyä? Veikkaisin että siellä laatikossa on melkosta töhnää, ainakin vaihtaminen on todella tahmeeta välillä, niin mietin vaan että kuinka paljon sitä vanhaa öljykuonaa sinne jää sitten pyörimään uusien öljyjen sekaan, vai tuleeko ne sieltä pois niin hyvin ettei tartte mitään huuhteluita?
-
Manuaalilaatikossa huuhtelu ei liene tarpeen. Tuossa aikaisempi keskustelu aiheesta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27251.0
Ehkä kannattaisi liimata magneetti tyhjennysproppuun ja vaihtaa sit vaikka myöhemmin uudestaan, tarttuu metallijauho siihen tulppaan ja saa sen pois kierrosta.
Huono tuntuma saattaa johtua myös kuluneista puslista, siihen ratkaisu tuossa ketjussa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35367.0
-
Jeps, kiitos näistä. Täytyykin kokeilla tuota laakerointia jos ei öljyjä vaihtamalla parane.
-
Eikös tuonne manuaaliaskiin käy ATF type F öljy?
Ainakin manuaalin mukaan käy. Sitä meinaan saa alle 7€ litra motonetista...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590201/ATF-Type-F-automaattivaihteistooljy-095l
-
Itsekin pähkäilin motonetissä öljyjen kanssa ja päätyinkin mobilin öljyyn.. ;) Joku 15€ litra.. Hyvin toimii.. ::)
-
Eikös tuonne manuaaliaskiin käy ATF type F öljy?
Ainakin manuaalin mukaan käy. Sitä meinaan saa alle 7€ litra motonetista...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590201/ATF-Type-F-automaattivaihteistooljy-095l
Ei automaattiöljyjä manuaaliin, eikä sinne saa laittaa muutenkaan ihan mitä tahansa öljyä.
Siitä suosituksia. http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040813&contentId=7074175
-
Ei automaattiöljyjä manuaaliin, eikä sinne saa laittaa muutenkaan ihan mitä
Miksi sitten haynes manuaali sekä -95 mallin sähköinen huoltomanuaali antaa vaihtoehdoksi tuon
ATF type F:n?
Siinähän ei ole syncroille myrkyllisiä liukasteita ollenkaan. Vaan on periaatteessa GL-4 luokkainen öljy.
Muiden atf:ien käytön kieltämisen ymmärrän kyllä, niiden sisältämien syncromyrkkyjen takia.
-
Kannattaa kuitenkin kaikkien muistaa, että laatikkoon öljyä menee se pari litraa ja ei niitä nyt joka tankkauksella vaihdeta. :)
Eli säästöt autoilun kuluissa kannattaa hakea jostain muualta. Tästä kohteesta säästöä on saatavilla alle 10€ vuositasolla.
-
Eihän kysymys ollut hinnasta vaan siitä että manuaalit lupaavat ATF type F:n käyvän.
Itse laitoin RedLinen MTL:t ja ensivaikutelmat ovat ainakin positiiviset ;)
-
Eihän kysymys ollut hinnasta vaan siitä että manuaalit lupaavat ATF type F:n käyvän.
Itse laitoin RedLinen MTL:t ja ensivaikutelmat ovat ainakin positiiviset ;)
Siksipä en suoraan viitannut edelliseen kirjoittajaan. ;)
Ihan tulevia lukijoita silmällä pitäen totesin tuon seikan. Jos vaan sinisen tiskin öljyt ovat helposti saatavilla, niin itse en päätäni vaivaisi sen enempää vaan hakisin ne siniset öljyt.
ps. minulla on 3-4 vuotta sitten vaihdettu omaan 850 volvoon laatikkoöljyt, muistaakseni on juuri nuo redline mtl:t. :D (taitaa olla itse asiassa kalliimpaa litkua kuin se volvo-öljy....)
-
jep, redlinet on mullakin ja muistaakseni pari kymppiä vajaan litran (olisko ollu joku 0,9l?) puteli eli kolme tötteröä piti ostaa ja laatikko toimii noilla oikein hyvin ja epäilen että on parempaa kamaa kuin sinisen ölpät..
-
jep, redlinet on mullakin ja muistaakseni pari kymppiä vajaan litran (olisko ollu joku 0,9l?) puteli eli kolme tötteröä piti ostaa ja laatikko toimii noilla oikein hyvin ja epäilen että on parempaa kamaa kuin sinisen ölpät..
Tismalleen sama setti tuli itsekin laitettua (MTL), tosiaan varalle jäi aika paljon siitä kolmannesta törpöstä. Eipä ihmeempää kommentoitavaa, hyvin toimi mitä tuolla 8-pätkällä ite tuli ajeltua, eikä ole auton uudelta haltijaltakaan kuulunut mitään vikaraporttia M56:n toiminnasta. Aiemmin tuolla kolmonen rusahteli tietyissä vaihdoissa, mutta muisti ei pelaa enää niin pitkälle että osaisin sanoa oliko öljynvaihdolla asiaan mitään vaikutusta :P
-
Miksi sitten haynes manuaali sekä -95 mallin sähköinen huoltomanuaali antaa vaihtoehdoksi tuon
ATF type F:n?
Siinähän ei ole syncroille myrkyllisiä liukasteita ollenkaan. Vaan on periaatteessa GL-4 luokkainen öljy.
Muiden atf:ien käytön kieltämisen ymmärrän kyllä, niiden sisältämien syncromyrkkyjen takia.
Joo en ajatellut hommaa sen pidemmälle, katsoin vain että nyt on joku tunkemassa perus automaatti-öljyjä manuaaliin.
Nyt on omaan vaihdettu laatikko-öljyt ja näillä mentiin:
(http://i748.photobucket.com/albums/xx128/jackdaniels6666/2014-02-02-105.jpg)
(http://i748.photobucket.com/albums/xx128/jackdaniels6666/2014-02-02-106.jpg)
Hyvä tuli, vaihdot on ainakin lämpimällä koneella sulavammat, täytyy nyt vielä katsoa onko se yhtään parempi kylmänä.
-
Juu laatikkoon täyttö onnistuu siirtäjän kauttakin päältä päin. jossa sininen muovi tutti.. Tosin joutuu purkaa ilman putsarin pois.. :) itellä oli edellinen omistaja liikaa laittanut öljyy noin 1.5 litraa yli eli reilu 3 litraa, hieman jos vetarin stefat vuoti... ;D