Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Dartteri - 23.01.2014, 15:54:59
-
Onnistunut ja helpohko tapa vaihtaa öljyt ilman ilmaustarvetta ja konttaamista tehostimeen ja hampitankoon kymmenessä vaiheessa, ehkä vähän rautalankaa... V:>
1. Irroita tehostimen säiliö, kaksi ruuvia. Käännä letkulähdöt ylöspäin.
2. Irroita säiliöön tuleva ylempi, ohuempi letku. Älä yritä vetää letkua irti, rikot letkulähdön, katkaise suosiolla pari senttiä pois päästä eli klemmarin tekemä supistus pois.
3. Tee jonkinsortin jatko irroittamaasi letkuun ja tuikkaa jäteöljypönttöön.
4. Tulppaa letkulähtö säiliöstä
Moottorin käynnistämiseen ja sammuttamiseen tarvitset kaverin tai pikkuisen ripeyttä ja Konstin(tm). Esitellään tässä jälkimmäinen.
5. Aseta valmiiksi 1-2 litraa ATF-nestettä (korkki auki) saataville, säiliön korkki auki.
6. Vedä puolan miinukselle hyppypiuha, joka on helppo nykäistä irti, kun on aika sammuttaa.
7. Kuskin ikkunan kautta vehkeet tulille, pikapikaa kannu kouraan ja nestettä säiliöön sitämukaa kun se ehtii valua jäteöljypönttöön. Kierto on oikeasti tosi reipas, neljän litran pönikästä ehtii juuri tulla tarpeeksi vauhdilla tavaraa.
8. Hyppypiuha irti, vehkeet sammuksiin. Kokoa ja täydennä nestetaso ohjekorkeuksiin
9. Nauti puhtaasta haalarista, jota ei ole tarvinnut liata auton alla
10. Vetoja
-
Neste pumppaantuu moottoria käynnistämättäkin kun ohjausta käännellään puolelta toiselle.
Kääntyy helposti jos nostaa kummatkin pyörät ilmaan vaikka kahdella tunkilla.
Vaihdoin ääntelevän ohjaustehostimen öljyt tällaisiin kalliisiin öljyihin, joten en tuota ihan huuhteluun asti raskinut ostaa. 1 purkki riittää vaihtoon.
Ääntely ja ulina loppui.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590030/Red-Line-ohjaustehostinoljy-946ml
-
Komppaan edellistä.
Sama Redline on pelannut minullakin moiteetta tehostimessa jo kolmen vaihdon ajan.
Automaatilaatikkoöljy on tietty periaateessa hydrauliikkaöljyä, mutta uskoni on vahva:
Erikoisöljy on aina erikoisöljy.
Sama manuaalilaatikoissa.
Sinnekin on oikeat vaihteistoöljyt saatavissa.
Pysyköön ATF:t vain käyttötarkoituksessaan.
:)
_sfr-
vähän tietty nyt t r o l l a a n , mutta asialla.
:2funny:
-
Kokemuksen mukaan tehostimeen - kuten kaikkiin muihinkin hydraulisiin ja mekaanisiin järjestelmiin - kasautuu melko runsaasti kaikennäköistä paskaa ja kuraa ajan saatossa. Toki kaksi melko perättäistä öljynvaihtoa ajaa saman asian kuin huuhtelu. Kaikkein kovin jätkähän puhdistelee järjestelmänsä huuhtelemalla ensin halvalla aineella ja vaihtaa sitten "oikeat" nesteet sisään.
Kokemus ylös kirjattakoon: Itselläni on pelannu atfit tehostimissa komeesti n. sadan tuhannen ajan kolmessa eri autossa pääasiassa ongelmitta.
-
Redlinet vaihtui mullekkin viime huollossa, vajaa 20€ on pikkuraha siitä, jotta öljy on varmasti oikeaa
-
Redline väittää myös elvyttävänsä tiivisteitä.
Ei hullumpi ajatus ::)
Koyo-vaihde on nyt kestänyt n. 630 tkm Pohjolan vaihtelevia kelejä.
Samaten tuo pumppu. Toki Hän jo vähän toisinaan ääntelee kylmänä.
Mielellään sen näkisi vielä 120 tkm kestävän. Silloin on tavoite km:t täynnä. 6 vuoden päästä.
_sfr-
-
En haasta riitaa, vaan mietin ihan oikeasti, koska itellä vaihto edessä...
Jos useinkin vaihtaa tuoreet öljyt, mistä sen tietää onko toiminnan paranemisen aiheuttanut laatuöljy, vai se että öljyt on ylipäätään tuoreet? Poistuu ne ääntelyt ja toiminta paranee nimittäin Bilteman mömmölläkin, sanoo moni.
Onko joku tehnyt ihan oikeaa vertailua?
-
Eiköhän tässä olla ihan öljynvalmistajien ja markkinavoimien armoilla. S* Olisiko niin, että tuohon atf:n käyttöön on perinteet: ei ollut oikeita vaihtoehtoja aikanaan. Nyt on. Useissa merkeissä ei saa edes käyttää atf:ää.
Ite teen niin kuin teen. Uskallan sen myös kertoa. Myös takaiskut, jos/kun tulee.
Lienee kaikien etu se.
Varmaan pelaa myös sillä halvemmalla atf:llä. Toki sitäkin saa synteettisenä - siis kaliimpana versiona.
_sfr-
-
Ei ole myöskään tarkoitus arvostella muiden valintoja. ;) Kiinnostaisi vaan saada faktaa kehiin. Pitäsköhän itte tehdä vertailua...
-
Redlinet vaihtui mullekkin viime huollossa, vajaa 20€ on pikkuraha siitä, jotta öljy on varmasti oikeaa
Tänään näkee miten veen (v40) tehostimenpummu suhtautuu redlineen, häviääkö äänet vai pitääkö alkaa metsästämään uutta pumppua tai sovituskappaletta varaosapumpulle, missä on tulopuoli väärällä puolella.
Vois sitä seiskaankin kaataa, kun tahtoo välillä ääntää ::)
-
Joidenkin autojen huolto-ohjeissa käsketään nimenomaan käyttämään ATF:ää. Mitäs siihen sitten sanotaan. :hello:
-
:D
eiköhän se volvonkin ohje ole siltä ajalta, että suosittaa atf:ääääääääää
tietysti omalla riskillä ja järkeilyllä olen päätynyt toiseen vaihtoehtoon.
samahan se on tuon m47:n kanssa. sinnekin vanha suositus on atf, mun -94:ssa lukee käyttiksessä, että atf tai syntettinen vaihteistoöljy.
aiemmin kaadoin sinne mobilin vs 1:stä, nyttemmin redlinen vaihteistoöljyt siellä. pelaa hyvin. myös pakkasella.
siitä atf:n käytöstä käsivaihteistossa on redlinellä jossain sivuillaan tutkimustakin.
tietty ei saa laitta api gl-5:sta. alemmat käy. vaihteistoon.
tutkikaa. mulla ei ole aikaa.
_sfr-
-
Vastaava operaatio on ollut suunnitteilla, mutta eikö "täydellinen" huuhtelu edellyttäisi ratin pyörittelyä laidasta laitaan pumppauksen aikana? Taitaisi jäädä yksinään tekemättä, mutta jos varais reilummin likööriä ja kaverin kaatamaan pyörittämisen ajaksi. Tai ranettaisi vaikka vanhasta pönisteristä ison suppilon tiiviisti säiliön päälle, niin ehtisi laskea enemmän ööliä järjestelmän läpi.
Mutta tarvitseekos ratin liikkeen olla kovin kummoinenkaan että ohjaa virtauksen raidetangon molempiin päihin?
-
Ihan ensimmäisenä kannattaa puhdistaa se tehostimen säiliö. Iha sama onko normi atf tai se vihree tehostinöljy.
Ite vaihdan tyhjäämällä säiliön ja pesemällä sen.
-
Olen itsekkin tässä aina toisinaan pohtinut, että pitäisiköhän se tehostimen öljy joskus vaihtaa. Ohjekirjahan sanoo että vaihto ei ole tarpeen mutta tiedä sitä sitten. Säiliössä on edelleen tehtaalla 86 laitetut öljyt ja olen kerran lisännyt öljyä ihan pikkuisen, todella kauan sitten. Silloin ostin Volvolta litran purkin ATF, sellaista punaista ja purkki on minulla edelleen. Pitäisiköhän tuon öljyn joskus muuttua jotenkin, kun mielestäni se on aina ollut ihan samanlaista sellaista punaviinin väristä. Tehostin itsessään ei ääntele mitenkään ja toimii samalla tavoin kylmänä tai kuumana. Aivan ääriasennossa jos pitää palautusta vasten, niin tehostimesta saa äänen.
-
Ääriasennossa pumpun kuuluukin ääntää. Tarkoituksella tuossa ääriasennossa pitämistä tulisi välttää, sillä se aiheuttaa ylimääräistä rasitusta systeemiin.
Onko Volvomiehellä ollut tuo auto uudesta asti? Luulisi jonkun vaihtaneen nesteet jossain vaiheessa. Todella vanhat öljyt tunnistaa yleensä mukana kulkevasta metallista, tai viimeistään hajusta.
Öljyt menettävät ominaisuuksiaan ajan ja kuormituksen kanssa. Öljyä tulisi siis vaihtaa vaikka se olisikin puhtaan näköistä. Itse olen vaihtanut tehostimeen moottoriöljyn vaihdon yhteydessä säiliöllisen verran ATF:ää. Ajon jälkeen vaihto tietty niin kuin muutkin öljyt, että epäpuhtaudet ovat öljyn seassa. Tyhjästä säiliöstä voi pyyhkiä rätillä sisäpinnan, jos tuntuu likaiselta.
-
Kyllä on auto ollut alusta saakkka minulla eikä tehostimen öljyä ole ainakaan minun tietojeni mukaan missään välissä vaihdettu. Tuota minäkin olen ajatellut että voisi vaihtaa säiliöllisen verran sitä öljyä joskus. Jotta välttyisi ilmaamiselta, niin voisi varmaan pumpata säiliöstä öjyä pois sen verran että pinta laskee minimiin, sitten täyttää maksimiin ja käyttää konetta hetken, ja taas pumpata minimiin ja täyttää uudestaan maksimiin.
-
Minulla on sellainen kanisteripumppu jonka putki menee säiliöstä paksumpaan letkuun sisälle ja siitä pumppaa letkulla jäteöljyastiaan.
-
Jaetaan nyt tässä vielä yksi niksi jolla tehostimen saa huuhdeltua helposti ja kohtuullisen tehokkaasti vaikka yksinään.
Ensin säiliö (ja letku) tyhjäksi joko imaisten tai konetta pyöräyttämällä. Tämän jälkeen säiliö letkuineen pumpusta irti ja tarpeen mukaan pestäväksi. Pumpun lähtöön sopivankokoisen kumiletkun pätkän tai kahden avulla bensasuppilo, "supersuppilona" myyty malli sopii vinokoneen kylkeen kuin isä äitin selkään.
Suppiloon mahtuu tarvittaessa pari litraa löröä. Tämän aikana ehtii rauhakseen käännellä ohjauksen ääriasennosta toiseen, vaikka virtaus on kohtuu vilhakka. Suppilon kautta pumpun ensi korahduksen kuulee selvästi, muttei haittaa josson kaiffari seuraamassa öljyn hupenemista.
Sitten vain säiliö paikalleen ja täyttö. :)
-
Tämän voisi varmaan siirtää FAQ-puolelle? Olisi helpommin löydettävissä.