Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: AtAi - 08.04.2011, 12:35:04
-
AWtä on tässäkin porukassa vahvisteltu jollain tavalla kestämään voimavaroja, mutta onko ZFlle samantyylisiä kikkoja?
Ja miten herkkä ZF on toiminnassaan tolle pystyasennolle? eli miten toimii vähän kallellaan jos onkin pystyyn nostetun moottorin perässä?
-
Oon itse pohdiskellut myös zf potentiaalia. Mulla tulisi kiristety n deekun perään. Asia selvinnee lähitulevaisuudessa kun laitoin kaverin kautta kyselyä eräälle laatikkomiehelle. Täällä on ollu huonosti tietoo tai en oo löytänyt.
-
Jos tässä kyseessä zf4hp22 niin tollasta sivua joskus katellu, mutta en varma onko tuo laatikko juuri volvossa.
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=51
-
Yhden ruotsalaisen autossa oli BMW 750 osia käytetty ZF:n vahvistamiseen.
-
Yhden ruotsalaisen autossa oli BMW 750 osia käytetty ZF:n vahvistamiseen.
750 ja 850 bemareiden V12 myllyn perässä on käytetty 4HP24 laatikkoa, joka on volvon käyttämän 4HP22 lootan kanssa samaa perhettä, mutta huhujen mukaan merkittävästi kestävempi. Havockin laittamassa linkissä on aika hyvin perusteltua tietoa.
Internetin maailmassa on tullut vastaan konversioita, joissa -22 laatikon turbiinikotelo ja turbiini on sovitettu -24 laatikkoon. Nämä muutokset ovat ns. bolt on. Uusimmat versiot -24 laatikosta on varustettu jonkinlaisella alkeellisella sähköisellä venttiilinohjausjärjestelmällä, mikä muodostuu ongelmaksi esim. D24 perään sovitettaessa. Siihen moottoriin, kun ei juurikaan sähköjohtoja sammutinsolenoidin lisäksi mene.
Olen itsekin yrittänyt metsästää tuollaista vanhempaa 4HP24 laatikkoa käyttödieseliin (D24) hiljalleen antautuvat lootan tilalle. Täytyy kuitenkin muistaa, että tälläkin foorumilla on ajettu n. 260 hv / 400 Nm deekulla ja vahvistamattomalla ZF:llä tuhansia kilometreja. Kun voima tulee riittävän ylhäällä, niin kestävyys on ilmeisesti kohtuullinen. Onkohan näitä joku oikeasti ajanut teholla rikki?
-
onko kukaan koittanu tehdä perinteistä shift kittiä tai kairata 2-3 vaihteelle meneviä kanavia matolaatikossa isommaksi
-
Olen itsekin yrittänyt metsästää tuollaista vanhempaa 4HP24 laatikkoa käyttödieseliin (D24) hiljalleen antautuvat lootan tilalle. Täytyy kuitenkin muistaa, että tälläkin foorumilla on ajettu n. 260 hv / 400 Nm deekulla ja vahvistamattomalla ZF:llä tuhansia kilometreja. Kun voima tulee riittävän ylhäällä, niin kestävyys on ilmeisesti kohtuullinen. Onkohan näitä joku oikeasti ajanut teholla rikki?
Topicin aloittajalla oli ainakin erinäkösiä käyriä mielessä, kun piti pistää audin 3.6kasin kaveriksi, tuo, mutta kun mitään mistään selvinny, niin loppu se into. Kasia olis ainakin remmillä kutiteltu, niin siksi vahvistus houkutti.
-
Topicin aloittajalla oli ainakin erinäkösiä käyriä mielessä, kun piti pistää audin 3.6kasin kaveriksi, tuo, mutta kun mitään mistään selvinny, niin loppu se into. Kasia olis ainakin remmillä kutiteltu, niin siksi vahvistus houkutti.
Huono idea jo syntyessään. Remmiahdetut moniventtiili V8-moottorit ja jäteautomaatit eivät sovi edes samaan lauseeseen.
Jonkun ahkeran ja laatikkopunnertelusta nauttivan pitäisi ottaa pioneerin rooli tässä leikissä ja kokeilla shift-kittiä tai muuta vastaavaa viritelmää. Edellä mainitussa linkissä on selvät reseptit vahvistamiseen, mutta oikotie (lue: edullinen) onneen olisi ihana.
-
Huono idea jo syntyessään. Remmiahdetut moniventtiili V8-moottorit ja jäteautomaatit eivät sovi edes samaan lauseeseen.
D24-ZFLaatikko itsessään plug&pray, kun sama kaaveli ja saman tyypin loota ollu siinä kasin jatkona alunperin, mutta siinä oli pari vetari lähtöä etureunassa niin ei olis mahtunu Volvon kartaanitunneliin.
-
Onhan tuota käytetty monissa vehkeissä erilaisina versioina. Bmw:stä kuulemma löytyy sähköohjattuakin versiota? Kallellaan toimimisesta en osaa muuta sanoa kuin että Land Rovereissa toimii kai hyvin maastossakin, ja näissä laatikko on valmiiksi asennettu hieman toiselle kyljelle kallistetusti. Myös intin tekoissa taisi olla 4hp22 roverin 3.9 v8 jatkeena, ja kuulemma on siinä käytössä kestänyt ja toimii pystyssä.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission (http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission)
Täällä ainakin on toimiva, avaamaton 975tkm ajettu zf 4hp22 :hello: