Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jphamala - 24.01.2014, 10:52:47

Otsikko: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: jphamala - 24.01.2014, 10:52:47
Hei,

Lieneekö onnistuneen termostaatin vaihdon jälkipyykkiä mutta pari viikkoa sitten rupesi ohjaustehostimen paineputki vuotamaan aika lain öljytikun kohdilta. Ilmeisesti ei tykännyt, kun vääntelin tehostinta syrjään termaria vaihtaessani. Pariin otteeseen olen joutunut lisäämään oljyä parin viikon aikana.

Mutta nyt kysymys kuuluu, että kuinkas tuo putki vaihdetaan ja saako sitä mistään tarvikkeena? Ainakin Bilialla sen vaihto onnistuu ja sain jo hommalle hinta-arvionkin, joka on noin 400 euroa. Minun korvaani kuulostaa aika kalliilta  :( Pystyisiköhän tuon putken korjauttamaan jossain, olisiko jollakulla kokemuksia? Haulla en oikein löytänyt mitään.
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: AnteroV70 - 24.01.2014, 11:21:36
Moi!

Itse teetättäisin uuden putken jollain hydrauliikkaputkia valmistavalla pajalla.

Työkoneeseen ainakin saa määrämittaan tehtyjä osia alle 50e/kpl
Siis edellyttää että saat osan irti ja viet sen sinne. Osan valmistus kestää vain hetken.
Tuoko vuotaa http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=30106401 (http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=30106401)

Tuossa keskustelua vastauksineen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18582.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18582.0)
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: jphamala - 24.01.2014, 12:01:19
^
Hyvä linkki, minkä annoit, sain sieltä löytyneestä linkistä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4576.0) hieman lisää tietoa hydrauliikkaliikkeen korjauksesta.

Kyseessä ei ole tuo mainitsemasi putki, vaan koneen alle ja ohjausvaihteelle menevä.
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: jphamala - 24.01.2014, 12:08:00
Niin se jäi sanomatta, että en oikein itse pysty purkamaan/kasaamaan, sillä minulla on vain kylmä autokatos. Homma taitaisi vaatia ainakin pohjapanssarin irrottamisen ja varmaan auto olisi hyvä saada ilmaan.  Lisäksi tarvitsen autoa käytännössä päivittäin. Haussa on siis hydrauliikkapaja, joka pystyy myös tekemään vaihtotyön. Onkohan sellaisia olemassakaan?
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: Sami K. - 24.01.2014, 12:54:54
Katsot sellaisen korjaamon jonka lähellä on metsäkonekorjaamo tai joku muu firma missä letkuja tehdään. Ilmoita miten lopulta onnistui.
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: supposämpylä - 24.01.2014, 19:38:49
Ainakin omassa S60 2.4 vaparibensassa tuon putken vaihto oli veemäinen homma. Ajattelin ensin korjauttaa sen hydrauliikkaliikkeessä, mutta sanoivat, että on joissain tapauksissa alkanut korjauksen jäljiltä vuotamaan. Lisäksi ongelmana oli, että auto pitää olla ajossa eikä voi ottaa putkea irti ja viedä muutamaksi päiväksi korjattavaksi. Lopulta piti ostaa kokonaan uusi putki merkkiliikkeestä (ei löytynyt tarvikkeena) hintaan 150€. Tämän jälkeen taas kuvittelin pääseväni halvalla ja vaihtamalla putken itse. Eihän siinä kuin putki irti, uusi tilalle ja ilmaus. Helppoa. Eipäs sittenkään. Se nimittäin kiertää aika monen mutkan kautta ja ilman nosturia, parkkipaikalla tunkkien päällä ei toivoakaan että vaihtaisi itse. Vein sitten ennestään tutulle huoltajalle ja lupasi tehdä homman 3h työllä. Työpäivän ja vähän päälle sitä putkea vaihdettiin lopulta. Onneksi oli urakkahinta. Korjari meinasi, että ensikerralla pitää laskuttaa enemmän...
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: (Miksu) - 24.01.2014, 20:37:42
Tuon putken takia täytyy osittain apurunkoa irroitella ja moottorin kiinnikkeitä, eli moottori pitää ripustaa ylös ym.
Hieman työläs homma yhden putken vaihtamiseksi.

Vein sitten ennestään tutulle huoltajalle ja lupasi tehdä homman 3h työllä. Työpäivän ja vähän päälle sitä putkea vaihdettiin lopulta. Onneksi oli urakkahinta. Korjari meinasi, että ensikerralla pitää laskuttaa enemmän...

Jos lähtee ensin yrittämään sen vaihtoa ns. sinne päin, niin työaika venyy runsaasti, koska kokoaika tulee esiin uutta irroitettavaa, kun putki ei mahdu pois.

Kun on ensin purkanut liian vähän ja yrittää jostain välistä esim. putkien kiinnikkeitä irroittaa, niin niidenkin irroiteluun menee aikaa reilusti, kun pitää pieneen väliin nylpätä ja sitten siitä ei ollutkaan mitään hyötyä, kun lopulta pitää purkaa niin paljon, että kys. kiinnikkeet olisi irroitanut sekuneissa.

Tuossa 3 tunnissa sen kyllä vaihtaa, kun lähtee heti purkamaan isommin tavaraa pois edestä.
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: mara h - 25.01.2014, 06:17:16
En tunne asiaa mutta tuli tälläinen mieleen, saako putken pilkottua ja siten helpommin pois,sitten teettää hydraulikkaliikkeessä putken tilalle letkun jonka kierrättää erikautta, tämä tuttua työkoneista ja kuormaautoista,  jos on oikein hankala paikka, letku ei tietenkään ole kestävyydeltään putken väärti, mutta kyllä se useemman vuoden kestää
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: supposämpylä - 25.01.2014, 10:04:10
Jos teetät putken, niin kahdessa tai jopa kolmessa osassa tuo on nätti laittaa paikoilleen purkamatta edestä mitään. Toki nosturista on apua silloinkin...
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: jphamala - 27.01.2014, 08:42:25
Nyt jo ymmärränkin tuon korjaamon hinnan, jos vahtamisessa on kerta noin paljon työtä. Mutta niinkuin (Miksu) sanoit, niin onpahan melkoinen savotta (ja hinta) yhden putken vaihtamiseksi. Joka tapauksessa korjaamolle tämä on huomenna menossa, saanpahan uuden putken ja nopeasti. Soittelin nimittäin perjantaina pariin hydrauliikkakorjaamoon täällä päin mutta ei tuntunut olevan minkäänlaista halua miettiä, josko Volvon putken saisi jotenkin kuntoon.

Ja kiitos vinkeistä kaikille. Jos ois kesä, niin ehkä olisin yrittänyt itse (juu, seli seli :D)

[edit] poistin korjaamon nimen
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: jphamala - 29.01.2014, 08:25:58
No niin, auto kävi eilen paikallisella merkkikorjaamolla ja viallinen putki on vaihdettu. Hommat sujui oikein hienosti ja nopeasti mutta kun lähdin ajamaan korjaamon pihasta pois, niin heti huomasin, että moottorin ääni kuuluu oudon voimakkaasti. Erityisesti turbon ääni kuuluu todella selvästi, sillä ääni on aika terävää sihinää tai suhinaa, joka tuntuu elävän turbon liikkeiden tahdissa.

Menin tietenkin saman tien takaisin korjaamoon sanomaan asiasta. Työnjohtaja ajoi pienen lenkin ja totesi, että kyllähän tuo suhisee ja hän arvelee vian johtuvan jostain irralleen jääneestä ohjausakselin läpivientikumista. Korjaajat olivat jo lähteneet, joten sovittiin, että tuon auton joku päivä uudelleen, niin he laittavat kuntoon.

Vein auton jo tänä aamuna uudelleen huoltoon ja puolen tunnin päästä se tuli valmiiksi. Ainut vain, että heti kun lähdin ajamaan, niin huomasin, että ääni ei ole lähtenyt mihinkään >:( Sovittiin huollon kanssa seuraava katselmus ensi viikolle.

Onko teillä ideoita, mistä ääni voisi tulla? Koskaan ennen ei ole mitään tuollaista ääntä kuulunut, vaan sisään tulevat äänet ovat olleet hyvin vaimeita.

Ja se vielä, että asiakaspalvelu oli alussa oikein loistavaa mutta nyt kun menin uudestaan sanomaan, että ääni ei ole hävinnyt mihinkään, niin asenne oli jotenkin nihkeä. Työnjohtaja (eri henkilö kuin eilen) sanoi, että JOS ääni johtuu heidän asennuksestaan, niin he ovat maksumiehenä mutta muuten minä eikä paljon pahoitellut. Sanoin kyllä siinä, että kuinka ihmeessä ääni, joka on tullut heidän tekemänsä korjauksen jälkeen, voisi johtua mistään muusta kuin heidän tekemisistään!?!
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: volvotdi - 29.01.2014, 08:57:49
Jokin rintapellin läpivienneistä on auki. Eikö asentajat viitsi käydä koeajamassa autoa kun luulisi tunnistavan heti liian suuren äänen. Mulla D5:ssa oli vänkkärin puolelta jokin läpivienti auki kun pajalla tekivät kytkimen eli ilmeisen helposti lähtee läpivientikumit paikoiltaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: Valmet-20 - 29.01.2014, 09:19:21
Lieneekö syy siinä, että tavallinen merkkikorjaamon asentaja ei ehkä itse harrasta auton ropaamista, eikä ole tullut oikein kokemusta erilaisista äänistä. Ajavat ehkä itse jollain Fiestalla tms. Tuskin lukevat himpun vertaa tätä palstaa, koska ei kiinnosta :idiot2: Ovat vain töissä.
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: jak900 - 29.01.2014, 09:28:11
Merkkihuolto on se paras paikka  :D :D
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: jphamala - 06.02.2014, 08:34:47
Sen verran tilannepäivitystä, että auto kävi toisen kerran korjaamolla ääntenmetsästyksessä. Muuta uutta kerrottavaa ei olekaan, eli äänen syy ei löytynyt. Korjaamo on mielestään tsekannut ne jutut, joihin on paineputken asennuksessa koskettu. Minä sanoin, että ei kai se auto itsestäänkään voi ruveta tuolla lailla viheltämään parkissa/korjauksessa ollessaan. Nyt ollaan sitten jonkinasteisessa pattitilanteessa. Pitää tänään soitella korjaamopäällikölle ja kysyä hänen mielipidettään asiaan. Ei oo kyllä kovin häävi maku suussa asiasta, kun saan auton korjaamolta takaisin uuden vian kanssa. Ja korjaamoa ei hirveästi kiinnosta...
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: jphamala - 06.03.2014, 08:17:03
Jahas, päivitetäänpä tänne tarinan loppu. Tein sitten korjaamoon #1 reklamaation ja heidän asenteensa muuttui aika lailla. Sovittiin vielä uusi korjaamoaika ja sain sijaisautonkin käyttöön päiväksi. Ainut ongelma, että tälläkään kertaa äänen syy ei selvinnyt. Korjaamon mielestä ei ole muuta vikapaikkaa jäljellä, kuin turbo. Nielin sitten tämän selityksen, kun olivat jo kolme kertaa autoa tutkineet.

Metsästin turboa ja tuli hommattua kunnostettu originaaliturbo 2 vuoden takuulla (http://www.professionalmotor.fi/ - suosittelen!) ja asennuspaikaksi haarukoitui RJV autohuolto Espoosta (http://www.rjvautohuolto.fi/). Valintaan vaikutti hinta ja nopea palvelu, suosittelen tätäkin. Vaihtoivat sitten turbon ja öljyt, mutta kun asentaja lähti koeajolle, niin hän huomasi konetilasta tulevan ylimääräisen äänen. Sieltä oli rattiakselin suojakumi irrallaan! Kun sen laittoi paikoilleen, niin äänet hävisivät...

Tässä vaiheessa en tiennyt itkeäkö vai nauraa. Pistin sitten viestiä korjaamoon #1, että mitäs tästä tuumaavat. Pääsimme sovintoon, että he maksavat puolet turbon hinnasta ja vaihtotyön hinnan. Tähän olen tyytyväinen, mutta olihan tässä kokonaisuudessaan aikamoinen savotta!
Otsikko: Vs: V70 D5 vm. 2004 ohjaustehostimen paineputki vuotaa
Kirjoitti: modsman - 05.09.2017, 15:31:46
***

Tästä alkaa uusi tarina.

Elikkäs mulla V70 T5 aut vm. 2001 ilmeisesti ohjaustehostimen paineputki vuotaa.
En ole aivan varma vuotopaikasta mut aikamoisessa öljyn töhkässä on paineletkun ympäristö laajalta alueelta.
Auton alla öljyä riittää... Jopa pohjapanssarin alaosa on täysin öljyssä..  Osa öljystä räiskynyt kuskin puolen renkaaseen?

Rautaputkessa alkavat puristusliitoksista alaspäin näyttää putki märältä.

Öljyä tippuu jostain etupalkin välistä koko leveydeltä.. Väriltään kamalan keltaista.

Tiedän.. Pitäisi puhdistaa öljyt jotenkin pois mut miten puhdistus suoritetaan?