Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: DeeViis - 25.01.2014, 14:07:53
-
S60 -02 alkoi pitämään semmosta muovista meteliä, katsoin että kiristin tärisee ihan hervottomana. Vaihdoin uuden kiristimen, motonetistä tietysti ;D samat tekstit kuin volvon alkuperäisessä INA valmistaja. Samalla tavalla tärryyttää ja kierroksia kun nostaa niin häviää. Sen huomasin kun ilmastoinnin kompura lähtee käyntiin niin vielä vähän kovemmin värisee ja hihnakin värisee ihan selvästi. Hihna entinen vai joku laakeri jossain??
-
Kuulostaa kyllä kovasti laturin vapaapyörä vialta..
Pomppiiko remmi samalla sieltä etuosasta pitkältä vapaalta sivulta.
-
Juu, aina kun kompura lähtee käymään nii etupuolelta hihna alkaa väpättää..Uskaltaako sillä nyt ajaa?
-
Vaarana on jos hihna vaurioituu, kaistale menee jakopään puolelle ja totaalinen koneremontti edessä.
-
Nyt alkaa harmittaa :'(
-
Minulla oli juuri samat vaivat ja samat lääkkeet jotka eivät auttaneet. Vasta kun vaihdoin Motonetin laturin konehuone hiljeni. Vapaakytkin oli ihan jumissa ja laturissakin hiilet melkein lopussa. On varmaan ihan makuasia korjaako laturin vai vaihtaako uuden tai kunnostetun. Säätäjä hiilineen, vapaakytkin (ja sen vaihto tai työkalut hommaan) niin ei olla kaukana kunnostetun hinnasta. Jos laturin korjaa kai siihen pitäisi saada uudet laakeritkin jostakin. Vähän päälle 300 tuhannen se laturi minulla kesti.
-
Onnistuuko laittaa väliaikaisesti hihnaa joka tarkoitettu autoon missä ei ilmastointia? Saisin pidettyä auton ajossa niin kerkeisi vähitellen laittaa sen kompuran kuntoon? Kiitos jo etukäteen nopeista ja hyödyllisistä vastauksista :hello:
Meinas tämä unohtua -> http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOZUH
kannattaako kysyä skf:änä tätä onkohan yhtään edullisempi? Lähellä industria center niin sillä kysyn :idiot2:
-
Vaarana on jos hihna vaurioituu, kaistale menee jakopään puolelle ja totaalinen koneremontti edessä.
Eikö tuota riskiä voi poistaa tai vähentää jollain metallin tai muovinpalalla, joka estäisi tuon jakopäähän "imeytymisen"?
Koskeeko tämä kaikia D5:n malleja, vai onko joissain jo korjattu?
-
Onnistuuko laittaa väliaikaisesti hihnaa joka tarkoitettu autoon missä ei ilmastointia? Saisin pidettyä auton ajossa niin kerkeisi vähitellen laittaa sen kompuran kuntoon? Kiitos jo etukäteen nopeista ja hyödyllisistä vastauksista :hello:
Meinas tämä unohtua -> http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOZUH
kannattaako kysyä skf:änä tätä onkohan yhtään edullisempi? Lähellä industria center niin sillä kysyn :idiot2:
Laita ilmastointi pois päältä napista, sillähän tuo hoituu.
Mutta kyllä se syy taitaa kuitenkin olla se laturin vapaapyörä, eikä ilmastointi.
Ilmastoinnin kompuran kytkeytyessä tulee hihnalle lisää kuormaa, joka aiheuttaa oireen esiin tulemisen.
Irroita apulaitehihna ja tarkasta, että laturin vapaapyörä pyörii ns. vapaana toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan ottaa kiinni.
Työnnä vaikka hieman ruuvimeisseliä laturin tuulettimeen sieltä etupään kolosta (älä tunge liian syvälle, vain sen verran, että laturin saa pysymään paikallaan) ja sitten pyörittelet hihnapyörästä, vapaasuuntaan se vapaa on hieman nihkeästi pyörivä ja kiinnipitosuuntaan ei ole yhtään vapaata.
-
Laita ilmastointi pois päältä napista, sillähän tuo hoituu.
Mutta kyllä se syy taitaa kuitenkin olla se laturin vapaapyörä, eikä ilmastointi.
Ilmastoinnin kompuran kytkeytyessä tulee hihnalle lisää kuormaa, joka aiheuttaa oireen esiin tulemisen.
Irroita apulaitehihna ja tarkasta, että laturin vapaapyörä pyörii ns. vapaana toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan ottaa kiinni.
Työnnä vaikka hieman ruuvimeisseliä laturin tuulettimeen sieltä etupään kolosta (älä tunge liian syvälle, vain sen verran, että laturin saa pysymään paikallaan) ja sitten pyörittelet hihnapyörästä, vapaasuuntaan se vapaa on hieman nihkeästi pyörivä ja kiinnipitosuuntaan ei ole yhtään vapaata.
Ja moottori ei tietenkään saa olla käynnissä! :)
-
Nyt tarkastettu laturin vapaakytkimen kunto-> laakeri sökö eli pyörii täydellä teholla kokoajan, motonetissä oli hihnapyörä vapaakytkimellä 54,9e ja luki jos 38mm leveys? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/30-0653?ajoneuvo=965 Mittasin omasta laturista niin 35mm leveä koko hihnapyörä? Onko sinisen osa vai käykö tuo sinne?
-
Laita ilmastointi pois päältä napista, sillähän tuo hoituu.
Mutta kyllä se syy taitaa kuitenkin olla se laturin vapaapyörä, eikä ilmastointi.
Ilmastoinnin kompuran kytkeytyessä tulee hihnalle lisää kuormaa, joka aiheuttaa oireen esiin tulemisen.
Irroita apulaitehihna ja tarkasta, että laturin vapaapyörä pyörii ns. vapaana toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan ottaa kiinni.
Työnnä vaikka hieman ruuvimeisseliä laturin tuulettimeen sieltä etupään kolosta (älä tunge liian syvälle, vain sen verran, että laturin saa pysymään paikallaan) ja sitten pyörittelet hihnapyörästä, vapaasuuntaan se vapaa on hieman nihkeästi pyörivä ja kiinnipitosuuntaan ei ole yhtään vapaata.
Mutta eikö kompura kuitenki käy aina jos puhallus tuulilasille?muistanko väärin..
-
Mutta eikö kompura kuitenki käy aina jos puhallus tuulilasille?muistanko väärin..
Aivan, näinhän se on.
Mutta sitä vartenhan täytyy painaa erillistä huurteenpoisto-nappulaa, joka on takalasinlämmittimen napin vieressä.
-
Nyt tarkastettu laturin vapaakytkimen kunto-> laakeri sökö eli pyörii täydellä teholla kokoajan, motonetissä oli hihnapyörä vapaakytkimellä 54,9e ja luki jos 38mm leveys? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/30-0653?ajoneuvo=965 Mittasin omasta laturista niin 35mm leveä koko hihnapyörä? Onko sinisen osa vai käykö tuo sinne?
topautoosat sivuilta löytyi alle 35mm leveä hihnapyörä... Ja ei ole varastossa, noin 2-4vko arvioitu aika millon tulee lisää. Että semmosta ;D Kerkesin jo tilata motonetistä tuon 38mm leveän ku ei muuta ollu... saahan nähdä onko käypänen muuten?
-
No et kysyny Siniseltä. Eiköhän niitä siellä ole hyllyssä.
-
Uusi Volvolta saatava varaosa on erilainen, mitä autossa alunperin paikallaan oleva on. Olisiko itse asiassa just hieman leveämpi, mitä alkuperäinen.
-
Kiitoksia vastauksista, motonetin varaosa hihnapyörä oli käypänen ja volvo ajossa :hello:
-
Eikö tuota riskiä voi poistaa tai vähentää jollain metallin tai muovinpalalla, joka estäisi tuon jakopäähän "imeytymisen"?
Koskeeko tämä kaikia D5:n malleja, vai onko joissain jo korjattu?
Samaa itsekin olen miettinyt. Muistaakseni suojamuovissa on sauma kampiakselin hihnapyörän lähellä josta hihnankaistale voi päästä tunkeutumaan jakopäänpuolelle. En tiedä onko uudemmissa malleissa paremmin toteutettu tuo suojamuovi.