Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: iisakki889 - 25.01.2014, 15:25:19
-
Moi
-01 s60 tarviis vaihtaa apurunko mikä on moottorin alla, tuli melkonen lommo kun käväs ojan pohjalla. Niin nyt tarviis vaihtaa se, miten käytännössä homma tapahtuu ja mitä kaikkea joutuu purkamaan. Ite kerkesin nopeesti vilkasta niin moottorinhan joutuu tukemaan vaikka taljalla ylhäältä, mutta näytti että ei nyt hirveitä tarviis purkaa.
-
Oisko kenelläkään antaa vinkkejä? Tarvitseeko välttämättä esim. tukea mistään?
-
Moottori/vaihteistopaketti pitää tukea yläkautta, jotta pysyy paikallaan.
Alhaalta päin avattavia kohteita
-ohjausvaihde, 1 pultti ja 4 mutteria
-moottorin etumainen tyyny, 1 pultti
-moottorin sivukannake jakopään puolella, 2 pulttia irti moottorista
-koiranluut irti vakaajasta, 2 mutteria
-tukivarret irti alapallonivelestä 2 mutteria
-moottorin maakaapelin kiinnike apurungon etureunassa laatikon puoleisessa päässä
-moottorin johtosarjan muovikouru oikeassa etukulmassa 2 pulttia
-pakoputken kumikannakkeet 2 kpl
-ohjaustehostimen öljyputki irti muovikannakkeistaan
-peltikannake pakoputken alta, 4 pulttia. Tässä on kiinni myös jarruputki, joka menee oikeaan etupyörään. Se putki vähän ahdistaa, mutta ei haittaa, kun osaa varoa.
-lamda-anturin liitin irti apurungon takareunasta
Tässä vaiheessa apurunko pitäisi lähteä irti, kun avaa joka kulmasta kiinnityspultit. Sen jälkeen siirtää uuteen apurunkoon kallistuksenvakaajan, moottorin kannakekumi jakopään puolella ja alatukivarret. Kasaus päinvastausessa järjestyksessä.
-
Kiitoksia, eli oikeastaan pulttien ja kiinnikkeiden irroittelua.
Osaatko kertoa ajallisesti homman kestoa niin sais jo vähän suunnitella etukäteen :)
-
Ja onko mitä vaikeempaa mihin kannattas varautua?
-
Riippuu vähän tekijästä ja olosuhteista, mutta jos kaikki menee ihan putkeen ja sopivissa kohdissa saa jonkun kaverin auttamaan, niin kyllä se pitäisi 3-4 tunnissa hoitua ???
Jos ei ole nosturia, eikä kunnollista tuentaa moottorille, niin sitten saa varmaan helpolla turattua koko päivänkin.
Hankalinta tuossa varmaan on sen muovisen kaapelikourun irroitus. Pultit ovat pieniä ja aika ahtaassa paikassa. Toinen huomioitava seikka on se ohjausvaihde, kun se jää roikkumaan ohjausakselin ja kumityynyn varaan sinne autoon, niin sitä kannattaa vähän varoa, että ei sitä kohtele väkivaltaisesti.
Ohjauskulmat olisi kai hyvä myös tarkastaa operaation jälkeen. Periaatteessa se on kyllä aika turhaa, jos ratti vaan on suorassa remontin jälkeen, niin ei siellä sitten mikään ole päässyt muuttumaan.
edit. Lisäsin pari kohdetta tehtävälistaan.