Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Lorencio - 26.01.2014, 16:25:39
-
Elikkä kävi lähes viikko sitten pieni kömmähdys ja lipsahti 10l bensiiniä tankkiin.
Kaikkia taiteen sääntöjä uhmaten syöttelin loput dieseliä ja jatkoin matkaa. Olen nyt ajellut autolla 230km ja tankannut pari kertaa lisää dieseliä seoksen laimentamiseksi. Käynnissä tai ajettavuudessa ei tuota bensaseosta ole huomannut ollenkaan, mutta takaraivossa jyskyttää tietenkin pieni pelko pumpun ja suuttimien kohtaamasta järkytyksestä.
Nettiä tutkiessani törmäsin otsikon mukaiseen Red Line RL2 lisäaineeseen, joka lupaa edesauttaa pumpun ja suuttimien voitelua. Tulikin mieleen olisiko järkeä pyrkiä minimoimaan vahinkoja lisäämällä vielä tätä ainetta seokseen mukaan, vai voikohan kyseinen litku reagoida bensaan jotenkin eri tavalla?
Autona -08 Volvo V70 2.0d, jossa koneena siis PSA:n tekele.
-
Ei varmasti huononna tilannetta, voitelun bensa juuri hävittää! Autossasi on solenoidisuuttimet, joten ihan niin herkät ne ei ole kuin uudemmat piezot. En usko, että tankkauksesi tulee vaikuttamaan osien elinikään.
Tuo on muuten hölmöä, että bensaa pystyy laittamaan dieselin joukkoon, mutta ei toisinpäin vaikka näin ei mikään edes hajoa ???
-
Jos ei luota itseensä ja tekemisiinsä: http://www.solodiesel.fi/
-
Jos et halua tankkia tyhjennyttää, niin sitten kyllä jotain voitelua parantavaa ainetta sekaan
Ei varmasti huononna tilannetta, voitelun bensa juuri hävittää! Autossasi on solenoidisuuttimet, joten ihan niin herkät ne ei ole kuin uudemmat piezot. En usko, että tankkauksesi tulee vaikuttamaan osien elinikään.
Tuo on muuten hölmöä, että bensaa pystyy laittamaan dieselin joukkoon, mutta ei toisinpäin vaikka näin ei mikään edes hajoa ???
Kyllä 2-litraisessa piezo suuttimet on
Oli tuossa taannoin yksi.... höh, mikähän se oli.. no joku ameriikan merkki perus hlö-auto bensakoneella jossa oli täyskokoinen kolo tankkiin, eli sinne sai työnnettyä diesel-pistoolin ja näin oli tehtykin.
-
Kyllä 2-litraisessa piezo suuttimet on
Niin onkin, sekoitin sen Boschin settiin.
-
Olisiko kenelläkään kokemuksia Redline RL-2 aineen soveltumisesta dpf:n kanssa? Hieman ristiriitaista tietoa on ympäri internetiä kuinka tämä reagoi kyseisen nokipannun kanssa, eikä kenelläkään tunnu olevan oikein selkeää näkemystä aineen vaikutuksesta kyseiseen pönttöön.
2-T öljyn saa ilmeisesti suosiolla jättää kaupan hyllylle näiden uudempien dieselautojen suhteen, mutta olisiko mitään ideaa millä suuttimet ja pumpun saisi dpf-ystävällisesti voideltua? :)
-
Olisiko kenelläkään kokemuksia Redline RL-2 aineen soveltumisesta dpf:n kanssa? Hieman ristiriitaista tietoa on ympäri internetiä kuinka tämä reagoi kyseisen nokipannun kanssa, eikä kenelläkään tunnu olevan oikein selkeää näkemystä aineen vaikutuksesta kyseiseen pönttöön.
2-T öljyn saa ilmeisesti suosiolla jättää kaupan hyllylle näiden uudempien dieselautojen suhteen, mutta olisiko mitään ideaa millä suuttimet ja pumpun saisi dpf-ystävällisesti voideltua? :)
2T öljyä voi laittaa 2dl/täysi tankki kunhan se on tuhkaamatonta. Itse silloin tällöin olen Hondaan ja Bemariin laittanut ja ei dpf ole häiriintynyt, tosin Hondasta se pönttö nyt sai kenkää ihan muista syistä.
-
Unohtaisin kaikki 2-T öljyt ja redlinet , sillä erittäin tehokas voiteluaine on dieselissä oleva bio komponentti ( FAME tai HVO ) jota siis saa ihan talon puolesta minimissään 6% joka kerran tankatessa ;)
-
Unohtaisin kaikki 2-T öljyt ja redlinet , sillä erittäin tehokas voiteluaine on dieselissä oleva bio komponentti ( FAME tai HVO ) jota siis saa ihan talon puolesta minimissään 6% joka kerran tankatessa ;)
Kaikkiin tuo ei riitä ja varsinkin seosta laimennetaan 10L bensalla :)
Bemarin solenoidisuuttimet vanhetessaan alkavat ääntämään ja testerillä katsottuna korjausarvot ovat pielessä ja kun tankkiin täräyttää tuhkaamatonta (dpf:n vuoksi) 2T-öljyä niin käynti hienonee ja lopputankin kohdalla korjausarvot on jo normaalissa. Seuraavilla tankkauksilla arvot edelleen hyvät vaikka 2T-öljyä ei enää ole tankissa eli kyllä se jotain tekee ja ei missään tapauksessa huononna tilannetta. Piezosuuttimien yhteydessä vaikutusta en ole koskaan katsellut ja luulen, että siinä kohtaa ei hyötyä ole kun toimintaperiaate on eri, kp-pumppu taas ei pane pahakseen ylimääräisestä voitelusta silloin tällöin.
-
Kaikkiin tuo ei riitä ja varsinkin seosta laimennetaan 10L bensalla :)
Bemarin solenoidisuuttimet vanhetessaan alkavat ääntämään ja testerillä katsottuna korjausarvot ovat pielessä ja kun tankkiin täräyttää tuhkaamatonta (dpf:n vuoksi) 2T-öljyä niin käynti hienonee ja lopputankin kohdalla korjausarvot on jo normaalissa. Seuraavilla tankkauksilla arvot edelleen hyvät vaikka 2T-öljyä ei enää ole tankissa eli kyllä se jotain tekee ja ei missään tapauksessa huononna tilannetta. Piezosuuttimien yhteydessä vaikutusta en ole koskaan katsellut ja luulen, että siinä kohtaa ei hyötyä ole kun toimintaperiaate on eri, kp-pumppu taas ei pane pahakseen ylimääräisestä voitelusta silloin tällöin.
Toki bensa diiselin joukossa vaikuttaa jo syttymiseen ja palamiseen niin paljon , että muitakin ongelmia voi tulla. 2-t öljystä vielä , eikös esteri pohjaiset 2-t öljyt olisi ns. huippuölyjä ja tuhkautumattomalla tarkoitat ilmeisesti TCW-3 öljyjä?
-
Olen nyt ajellut autolla 230km ja tankannut pari kertaa lisää dieseliä seoksen laimentamiseksi. Käynnissä tai ajettavuudessa ei tuota bensaseosta ole huomannut ollenkaan
Ilmeisesti ei sitten niin hirvittävän nuukaa pensan kanssa. Mielenkiinnolla kuulisin, panitko jotain sekaan ja paloiko kaikki nätisti loppuun ilman ongelmia? Pakkaskestävyys ainakin tuollaisella sekoituksella paranee jo mojovasti.
-
Ilmeisesti ei sitten niin hirvittävän nuukaa pensan kanssa. Mielenkiinnolla kuulisin, panitko jotain sekaan ja paloiko kaikki nätisti loppuun ilman ongelmia? Pakkaskestävyys ainakin tuollaisella sekoituksella paranee jo mojovasti.
Nyt on päästelty melkein 500km, eikä mitään erikoisuuksia ole ilmennyt. Seosta olen laimentanut kolme kertaa, eli yhteensä n. 30l dieseliä siis huljuuteltu alkuperäisen sotkun perään :)
Viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä reissuun ja kilometrejä kertyy lähemmäs 400km, jotrn eiköhän viimeistään tuon jälkeen käy ilmi, että kestääkö se Volvo bensaa.
Lyheneeköhän pumpun ja suuttimien käyttöikä rajustikkin tämmöisellä töhöilyllä, vai voiko pyyhkiä hikikarpalot otsalta kun alkaa viimeisetkin bensat olemaan tankista pois?