Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: sjos - 08.04.2011, 17:48:50
-
Löysin keskustelun puslien vaihdosta (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2310.0), mut aattelin pykätä keskustelun kokonaisista alatukivarsista.
Itse alkuviikosta kyselin alatukivarsia.
Niitä näyttikin löytyvän monen moisia, hinnaltaan ja valmistusmaaltaan.
Siniselta en lähtenyt kyselemään.
hinnat oli 45 - 105€
Mitkä nyt ostin maksoi 49€ kipale, en pitänyt pahana, pitimän olla ruattalaiset, scantechit tms. mut Made in taiwan kuitenkin luki.
Onko noissa ollut havaittavia kestävyyseroja??
Ei nyt sinänsä väliä, kun hinta noin halpa ja laittoonkin meni kolmevarttia/molemmat, vaikka vaihtelis joka vuosi.
Tosin noita pyörän kulmia täytys tietysti tarkastella myös.
Hyvä se on näköjään molemmat vaihella samoin tein.
Apparin puolella oli etu pusla aivan horo, n. 5mm välystä, ilmankos "hieman" alkoi vetelemään jarrutuksissa. :idiot2:
Kuskin puolelle olis saanut just koht uusia alapallon takia.
-
scantechit oli 11kk ja 23tkm.. Seuraavaks kokeillaan kalliimpia.
-
Motonetin "kuvattomassa" pahvilootassa myydyt ovat olleet inan vaille 30tkm/8kk ajossa, vielä ei ole ajossa tuntuvia ongelmia vaikka ajetaan päivittäin noin 100km josta ~10km hiekkatietä.
Toisesta on kyllä se käätöstopparin muovin toinen niitti korkannut ja muovi roikkuu väärässä asennossa. Tässä kuussa tosin pitää käydä leimalla joten...
-
Scantech ei ole valmistaja vaan "pussittaja". Eli tilailee tavaraa eri valmistajilta ja myy niitä sitten oman merkkinsä alla. Joskus saa hyvää, joskus huonoa, joskus hyvin huonoa.
-
Scantech ei ole valmistaja vaan "pussittaja". Eli tilailee tavaraa eri valmistajilta ja myy niitä sitten oman merkkinsä alla. Joskus saa hyvää, joskus huonoa, joskus hyvin huonoa.
Tämä sopinee myös tähän pussittajaan. http://www.qha.com/uk/default.htm
-
Halvat meni meillä 2 vuotta ilman lisärasvailua.
-
Scantech ei ole valmistaja vaan "pussittaja". Eli tilailee tavaraa eri valmistajilta ja myy niitä sitten oman merkkinsä alla. Joskus saa hyvää, joskus huonoa, joskus hyvin huonoa.
Niinhän tuo näytti olevan.
Nyt on hyvä seurata "laatua", kun olivat erilaiset tukivarret (joo joo, niin kuuluukin olla eripuolilla..)
Laatikko erilainen, pultit ja kääntöstoppari toisessa hippiniiteillä, toisessa prässiniitillä.
Ja toinen oikeen hienossa kangaspussissa.. :buck2:
-
Mula meni Koivusen kautta tullut OEM varsi vaihtokuntoon alle vuodessa, pallo väljä. Takuusta sain uuden, mutta toinenkin vaihdettiin samalla kertaa ja se on vielä paikallaan. Kolahdus kuuluu jostakin mutta en oo kattellu että oisko koiranluu.
-
Kuljettajan puolelle pitäs uus alatukivarsi vaihtaa heti kun joku kertoo mitä ei tarvihe vaihtaa jo syksyllä. Elikkä laadukasta tukivartta olisin vaille.
Niin ja tarviiko tukivarren vaihdon yhteydessä säätää pyörän kulmat? Ja pitäskö se tehdä se nelipyöräsuuntaus vaiko kepillä?
-
Kyselly vähän noita tukivarsia ja niitten hintoja. On aika lailla suolasia noi hinnat.
Motonetistä se vissiin lähtis 80€ mutta lie millainen laatu. Sitten joku Kiteeläinen varaosa liike halusi kyseisestä osasta 130€ oli joku saksalainen...
Jostain kysyin mutta en muista nyt että mistä, mutta olis ollu 139€ :buck2:
Eli onko jollain kokemusta ja tietoa että mikä palikka kestää yli vuoden/ 100 000km ?
Niin ja tarvitseeko ne kulmat säätää vaiko ei? Joka toinen sanoo että pitää ja päin vastoin...
Kiitos :)
-
Motonetissä kolmea mallia hinta 70-100eur. Halvin kesti itsellä 1v 2kk/32tkm.Ei tarvi kulmien säätöä!
-
Lie millainen on fixuksen varsi, halvemman sain tinkittyä 75€ valmistus maa oli italia ja myyjä lupasi 2-vuotta ja 100tkm takuun.
-
Lie millainen on fixuksen varsi, halvemman sain tinkittyä 75€ valmistus maa oli italia ja myyjä lupasi 2-vuotta ja 100tkm takuun.
Älä Hiltsu sorru Italiaanoihin, paitsi jos haluat usein vaihdella.
-
Jaa, onko ne ruottalaiset ja saksalaiset jotka sitte kestää? Tälläviikolla pitäs vaihtaa, alkaa kiirus tulla. Paljon lie sinisellä maksas, ja mistähän ne niille tulee?
-
Ei tarvi kulmien säätöä!
Tätä en allekirjottais. Kyllä omassa on aina muuttunut kun tukivarren vaihtaa. Ihan pelkän auraussäädön olen tehnyt.
-
aina kulmien tarkastus ja tarvittaessa säätö!!
ite ainaki joka kerta joutunu säätään ohjauskulmat ku jotaki vaihtanu sinne.. halvempaa se on ku rengasparin ostaminen
-
Lie millainen on fixuksen varsi, halvemman sain tinkittyä 75€ valmistus maa oli italia ja myyjä lupasi 2-vuotta ja 100tkm takuun.
Aikahan kallis vielä.
Itelle italiaanoja os myyty 45€:lla.
-
aina kulmien tarkastus ja tarvittaessa säätö!!
ite ainaki joka kerta joutunu säätään ohjauskulmat ku jotaki vaihtanu sinne.. halvempaa se on ku rengasparin ostaminen
Just. Oikoa saa kyllä hommassa mutta jos ei säädä kulmia, vuoden sisään on rengaspari paskana ja ajettavuus täysin pielessä. :knuppel2:
-
Kyselin tänään kuopiosta osia ja mielenkiintoisia vastauksia sain.
Motonetissä oli italialainen 80€ 1-vuoden takuu ja ei kilometri rajoitteita.
Sininen antoi hinnaks 235€ ja myyjää kertoi takuuksi 1-vuosi, mutta kilometri takuuksi ei suoranaista ollu, mutta huoltopääliköltä oli kysyny niin se oli sanonu 150 000km ja takuuseen menevä osa menee tutkittavaksi... Ja eivät tieneet että minkä maalaiset ovat, oli tilaus tavaraa. Vähän niinku ässä arvan ostas...
Kaiken huippu oli kun myyjä sano sinisellä että tukivarsi tulee 2-pultilla kiini. Fixuksen myyjä ja itse olen todennu sen olevan 4-pultilla...
-
Päivitys omaan horinaan tuossa aiempana. Leimaministeri pompautti väljästä alapallosta... vajaa vuosi ja 30tkm kesti Motonetin merkitön ~70e:n tukivarsi. :nohnoh
Olipa p****. Väljyyttä ei vielä huomannut mistään mutta katsurilla ollut hetkutin sen paljasti.
Paikallisesta varaosakaupasta kyselin sitten korvaavaa, 70-144e oli hinnat. Otin kuitenkin tuon 70e:n palikan ja kokeillaan nyt sillä, semmoinen kangaspussissa oleva Scantech. Paikallisessa tuntuu takuut toimivan jos tuo nyt porsii vähillä ajoilla.
-
Päivitys omaan horinaan tuossa aiempana. Leimaministeri pompautti väljästä alapallosta... vajaa vuosi ja 30tkm kesti Motonetin merkitön ~70e:n tukivarsi. :nohnoh
Olipa p****. Väljyyttä ei vielä huomannut mistään mutta katsurilla ollut hetkutin sen paljasti.
Paikallisesta varaosakaupasta kyselin sitten korvaavaa, 70-144e oli hinnat. Otin kuitenkin tuon 70e:n palikan ja kokeillaan nyt sillä, semmoinen kangaspussissa oleva Scantech. Paikallisessa tuntuu takuut toimivan jos tuo nyt porsii vähillä ajoilla.
Tuon pitäisi mennä vielä Motonetin takuuseen, joka on 1 vuosi (huom, ei kilometrirajaa!!) varaosille. Itsellä kesti 1v 4kk (ei korvattu vaan kaikilla tahoilla (info, kassa ja varaosatisiki) vedottiin 1v takuuseen) ja karvan yli 30tkm kunnes katsuri pompautti väljästä alapallosta. Tämäkin Motonetin "merkitön" laatikko, mutta pussissa luki OSSCA High Quality parts (high quality my ass). Mitään kolinoita ei vielä tuntunut, ajossa ainoastaan vauhdilla lätäkköön ajaessa huomasi kevyen "iskun" minkä ratti antoi käsille, mutta hylsy tulla tärähti ja olihan se pallo väljän olonen kun sitä irtonaisessa varressa sitten väänteli...
Pitää tehdä reklamaatio tässä kunhan kerkiää. Saisivat mielestäni mainostaa, että takuu on 1v ja saman verran myös oletettu kestoikä, ettei kenellekään tule harhakuvaa kestävästä komponetista. Motonetillä on myös parempien valmistajien tukivarsia joskus valikoimissaan (mm. Delphi).
En nyt halua maalailla belsebuubia seinälle, mutta ScanTech on todennäköisesti vaihtokunnossa myös vuoden jälkeen, joko pallonivelen suojakumi tai sitten tukivarren kumipuslat hajoaa. Scantechikin on sitten vain tukkuri, joka pakkaa ties keiden vinkuintialaisten firmojen tuotteita pussiinsa, omat kokemukset ScanTech kumiosista ovat lähinnä surkuhupaisia...
-
Älkää ostako niitä tarvikemallisia. Mulla on mennyt noita monta repullista montaa erilaista, ennenkuin uskoin ja kävelin merkkiliikkeeseen. Pahimmillaan se oli alle vuosi ja puslat revenneet jolloin auto puoltaa milloin minnekin. Puslat meni aina, palloissa ei mitään ongelmaa. Kuoppaisen hiekkatien takana kun asutaan, niin taitaa tuennat olla muutenkin kovemmalla.
Ja varren vaihtoa seuraa aina aurauksen muutos, jolloin säätö on pakko tehdä. Tai voihan sitä ajaa pielessä olevilla kulmilla jolloin ajaminen on perseestä.
-
Älkää ostako niitä tarvikemallisia. Mulla on mennyt noita monta repullista montaa erilaista, ennenkuin uskoin ja kävelin merkkiliikkeeseen. Pahimmillaan se oli alle vuosi ja puslat revenneet jolloin auto puoltaa milloin minnekin. Puslat meni aina, palloissa ei mitään ongelmaa. Kuoppaisen hiekkatien takana kun asutaan, niin taitaa tuennat olla muutenkin kovemmalla.
Ja varren vaihtoa seuraa aina aurauksen muutos, jolloin säätö on pakko tehdä. Tai voihan sitä ajaa pielessä olevilla kulmilla jolloin ajaminen on perseestä.
Miten pitkään alkuperäiset sitten ovat kestäneet? Jos hintaa kuitenkin osissa kolme kertaa enenmmän? (tietysti tulee huomioida vaihtamistyö ja aurauskulmien säätö).
-
Itellä kesti 1v/16tkm motonetin tukivarsi. Puslat oli väljät mutta pallo kunnossa. Ostin samanlaisen kun oli halpa :idiot2:. Ens kerralla ostan kyllä alkuperäisen.
-
Itelle kyllä riittää vuosi kestoa noissa halppiksissa, eipähän tarvi taistella bulttien kanssa.. :2funny:
Jos vajaalla satkulla saa molemmat, ni en kyllä ostele kalliimpia.
Nyt 2tkm takana halppiksilla, enkä tehnyt aurauskulmille mitään.
Eikä vielä ainakaan renkaat ole epätasaisesti kuluneet.
Vetelyä tms ei ole havaittavissa, ettei kauhean mettässä ole kulmat.
-
Kyllä tuo sinisen tukivarsi on todellenen kusetus. Ei tietoa valmistusmaasta ja takuu 1-vuosi ja "150 000km" Niin ja kun hinta on 235€ ja tilaustavaraa...
Halvin mikä paikallisella oli, oli joku 65€ ja takuu 1-vuosi ja ei kilometri rajoitteita.
-
Ajotavalla on myös huomattavan suuri merkitys kestävyyteen , kuskin puolen motonet -alatuki varsi täyttää kohta 5 - vuotta / 140tkm,
-
Joo. Ajatus on valittaa Mnettiin mutta kuitti osista on hukassa, vanhempia kuitteja löytyy muista osista kyllä vaikka kuinka paljon. Höh.
Kumi tästäkin oli pilalla ja rasvat tiessään, satavarmasti ei mennyt rikki asennuksessa kun siinä ei kertakaikkiaan ole tilausta hölmöilylle. Sen verran helppo homma.
Parin satkun tukivarsia ei kyllä viitti ostella jos, niidenkään kestävyys kun ei ole kirkossa kuulutettu. Ainut mikä noissa tiheään menevissä nivelissä harmittaa, on niiden aiheuttaman ylimääräinen ja joskus yllättävä harmi. Alustahommat ei kuulu suosikkeihini...
Ajotavalla ei liene tässä vaikutusta, kumi rikki. Kotitie tosin rokottaa autoa monin eri tavoin, hiekkatie.
-
Kyllä tuo sinisen tukivarsi on todellenen kusetus. Ei tietoa valmistusmaasta ja takuu 1-vuosi ja "150 000km" Niin ja kun hinta on 235€ ja tilaustavaraa...
Halvin mikä paikallisella oli, oli joku 65€ ja takuu 1-vuosi ja ei kilometri rajoitteita.
Alkuperäisosissa on kuitenkin vähemmän merkityksellinen se, että missä maassa se on valmistettu, kuin tarvike-osissa, alkuperäisosiksi ei kuitenkaan kyseessä oleva tilaaja hyväksy mitä vain, kuten tarvikemarkkinoille myyvät. Monesti kyllä niissä osissa on joku tarra josta sen valmistusmaan näkee.
Ihmettelen sitä että kaiketi näihin autoihin aletaan vaihtelemaan noita alkuperäisiä tukivarsia joskus 10 vuoden ja 200-300tkm kohdalla???? tarvikemallisiin ja sitten alkaa se kiroamiskierre, kun ne ei kestä mitään.
Kuluttajasuojan vaatima uuden autovaraosan virhevastuu on 6kk, miksi 1 vuosi on kusetusta?
Olisiko täällä ketään joko on laittanut kuluneen tukivarren tilalle alkuperäisen? Kauanko siitä on aikaa ja kilometrejä nyt?
-
No se että kilometri takuu on vähän sinnepäin. Huoltopäälikkö sanoi alaisellee jotta varovainen 150tkm ja halvemmilla sitä kilometri rajaa ei ole...
Saa nähdä kauan itsellä kestää tuo scantechin varsi, hintaa moisella oli 65€ 1-vuoden takuu ja ei kilometri rajoitteita.
Tietysti jos luottaa siihen että se alkuperäinen kestää sen 300tkm niin miks ei sillon... Ja makuja on monia.
-
No se että kilometri takuu on vähän sinnepäin. Huoltopäälikkö sanoi alaisellee jotta varovainen 150tkm ja halvemmilla sitä kilometri rajaa ei ole...
Saa nähdä kauan itsellä kestää tuo scantechin varsi, hintaa moisella oli 65€ 1-vuoden takuu ja ei kilometri rajoitteita.
Tietysti jos luottaa siihen että se alkuperäinen kestää sen 300tkm niin miks ei sillon... Ja makuja on monia.
Itse en kyllä menisi sanomaan, että on kilometriraja.. eihän se ole edes valvottavissa??..
Tuleeko monestikkin vuodessa tuo 150 000km täyteen?
Ja jos se scantechin pakkaama varsi kestää sen just ja just vuoden, niin kannattaako sitä tosiaan sitten ostaa, alkuperäisellä pitäisi päästä siis 2-4 vuotta, että olisi ollut halvempien arvoinen, jotka kestää sen vuoden.
-
Alkuperäisosissa on kuitenkin vähemmän merkityksellinen se, että missä maassa se on valmistettu, kuin tarvike-osissa, alkuperäisosiksi ei kuitenkaan kyseessä oleva tilaaja hyväksy mitä vain, kuten tarvikemarkkinoille myyvät. Monesti kyllä niissä osissa on joku tarra josta sen valmistusmaan näkee.
Ihmettelen sitä että kaiketi näihin autoihin aletaan vaihtelemaan noita alkuperäisiä tukivarsia joskus 10 vuoden ja 200-300tkm kohdalla???? tarvikemallisiin ja sitten alkaa se kiroamiskierre, kun ne ei kestä mitään.
Kuluttajasuojan vaatima uuden autovaraosan virhevastuu on 6kk, miksi 1 vuosi on kusetusta?
Olisiko täällä ketään joko on laittanut kuluneen tukivarren tilalle alkuperäisen? Kauanko siitä on aikaa ja kilometrejä nyt?
2006 vaihdoin molemmat varret alkuperäisiin, kun huutonetistä sain uudet 60e/pari ja toinen kesti n. puolivuotta ja toinen on vielkäin paikoillaan.
tuon jälkeen olen ostanut tarvike varsia, jotka kestävät sen vuoden ennenkuin pallo on väljä ja näissä tarvikkeissa on nuo puslat eri kohdassa (caster muuttuu ja puoltaa jos ei vaihda molemmin puolin)
nyt on taas alkuperäinen saksalainen tulossa tilalle.
-
14.10.2009 ja 37 tkm sitten vaihdettu Motonetin alatukivarret ja siellä ovat vielä. Vuoden vaihteessa oli katsastus, eikä kommenttia.
-
2006 vaihdoin molemmat varret alkuperäisiin, kun huutonetistä sain uudet 60e/pari ja toinen kesti n. puolivuotta ja toinen on vielkäin paikoillaan.
tuon jälkeen olen ostanut tarvike varsia, jotka kestävät sen vuoden ennenkuin pallo on väljä ja näissä tarvikkeissa on nuo puslat eri kohdassa (caster muuttuu ja puoltaa jos ei vaihda molemmin puolin)
nyt on taas alkuperäinen saksalainen tulossa tilalle.
Minkä merkkinen se volvon paketissa tuleva varsi on?
-
Minkä merkkinen se volvon paketissa tuleva varsi on?
made in germany lukee pussissa, muuta en tiedä
-
made in germany lukee pussissa, muuta en tiedä
ah, niinpä tietenkin, ethän sä valmistajasta mitään puhunukkaan :D
-
Noniin, tämä aihe taas pintaan kun rupes sapettamaan.
Molemmat raidetangonpäät loppu, ajettu 1v/45tkm. On niin väljät että lotisee. (Tarvikeosat, joko Mnetista tai Harakiristä)
Toisesta alatukivarresta pallo loppu, lotisee. 1,5v/~70tkm. (Motonet)
Toinen alatukivarsi vähän väljä. 1v/45tkm. (Harakiri Scantech)
Tittu mitä kuraa noi on!!! Näyttää siltä että nivelremppa/vuosi on tahtina, ei kiva. Onneksi tosta uudemmasta tukivarresta on kuitti tallessa, joutuu tavoista poiketen mennä vaatimaan hyvitystä paikallisesta myymälästä. Näitä ei taaskaan huomannut ajossa vaan vasta kun renkaita rupesin vaihtamaan, luulin jo että pyörä on irti. :buck2:
Kai se on pakko ryhtyä alkuperäisosiin vaihteeksi.
Koiranluut tossa näyttää kestävän aina vaan. Toiseen ketjuun niistä tilitinkin kun ne on olleet samat koko sen ajan mitä tuo kiituri on meillä ollut, 130tkm.
-
Kuullostaa kieltämättä erikoiselta, omassa 850 jouduin omistusaikana (lähemmäs 3 vuotta ja alle 100tkm) uusimaan ainoastaan yhden alatukivarren, enkä mitään muita alustan osia edestä.. ::)
-
On kyllä todella rasittavaa, vaikka kuinka asennoituisi tarvikeosaa ostaessa että sen kestoikä on hyvinkin rajallinen yleensä. Ei silti haluais uskoa että menee noin huonoiksi näin nopeasti mitä nyt ovat.
Autossa on ihan vakio kumit Volvon omilla vanteilla, ei tunnu olevan epätasapainossa eikä iskaritkaan ainakaan viime leimassa huonot olleet eivätkä vuoda mitään ulos. Frouva ei ole mikään kurvaileva AudistiBemaristi, maantieajoa 90% ajosta. Toki tuo hiekkatie pistää alustaan vipinää mutta ei siinäkään hurjastella ja kuoppia kyllä kierrellään. Kunhan noi saa tuosta vaihdettua niin pitää vähän tutkia, tod näk rasvat karanneet. Tekis kyllä mieli värkätä töissä semmoiset pienet kalansilmänipat uusiin että sais välillä rasvattua. Voi vaan olla haastavaa porata nipalle paikka ilman että poraa nivelen piloille.
Liekä nuo kovat pakkastalvet liikaa nivelien kumeille? Mulla on semmoinen mielikuva että marras-joulukuun vaihteessa tehdyn hihnarempan yhteydessä heiluttelin niveliä ja ne olivat ok. Sen jälkeenhän talvi vasta alkoi. Pakkanen pannut kumit --> likaa niveleen ja thats it.
-
No se että kilometri takuu on vähän sinnepäin. Huoltopäälikkö sanoi alaisellee jotta varovainen 150tkm ja halvemmilla sitä kilometri rajaa ei ole...
Saa nähdä kauan itsellä kestää tuo scantechin varsi, hintaa moisella oli 65€ 1-vuoden takuu ja ei kilometri rajoitteita.
Tietysti jos luottaa siihen että se alkuperäinen kestää sen 300tkm niin miks ei sillon... Ja makuja on monia.
Nuo Scantech:in lelut on varmaan samoja mitä Vollen alkuperäis osatkin on :D ;) Olen pari noita ostanut koiranluina, samanlaiset on, mutta merkki hiottu pois.
Ainakin Scantech:in koiranluut kestivät tosi kauan verrattuna muihin varaosaliikkeen tuotteisiin.
Huonoimmilla koiranluilla ajoin vajaat 2000 km.
-
Löysin keskustelun puslien vaihdosta (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2310.0), mut aattelin pykätä keskustelun kokonaisista alatukivarsista.
Itse alkuviikosta kyselin alatukivarsia.
Niitä näyttikin löytyvän monen moisia, hinnaltaan ja valmistusmaaltaan.
Siniselta en lähtenyt kyselemään.
hinnat oli 45 - 105€
Mitkä nyt ostin maksoi 49€ kipale, en pitänyt pahana, pitimän olla ruattalaiset, scantechit tms. mut Made in taiwan kuitenkin luki.
Onko noissa ollut havaittavia kestävyyseroja??
Ei nyt sinänsä väliä, kun hinta noin halpa ja laittoonkin meni kolmevarttia/molemmat, vaikka vaihtelis joka vuosi.
Tosin noita pyörän kulmia täytys tietysti tarkastella myös.
Hyvä se on näköjään molemmat vaihella samoin tein.
Apparin puolella oli etu pusla aivan horo, n. 5mm välystä, ilmankos "hieman" alkoi vetelemään jarrutuksissa. :idiot2:
Kuskin puolelle olis saanut just koht uusia alapallon takia.
Scantech on muistaakseni tanskalainen tuote , mutta valmistusmaa voi olla vaikka kiina ;D laadunvarmistus tekee tuotteesta sen mikä se on,,,,,onhan Volvokin jo Kiinalainen ;D
-
Mitäs ne Volvon varret sitten maksaa kappale?
-
Mulla oli taannoi aihetta vaihtaa molemmat varret. Toinen on vieläkin paikoillaan mutta toisesta meni alle vuodessa pallo väljäks.
En vaan muista kumpi niistä oli se scantec. Toinen oli täysin samanlainen mutta erilaisessa laatikossa.
Ihan Koivuselta tilattua tavaraa.
Eli on noissa laaduissa eroa, jopa scantecin osissakin koska valmistaja saattaa olla mikä tahansa.
-
Tämäkin riippuu varmaan siitä, että millaisilla teillä ajelee. Asfalttihommissa kestävät pitempään, mutta osittainen soratieajo ottaa omansa.
Pieni apu on käyttää kumia pois paikoiltaan ja lisätä vaseliinia, koska tarvikeosissa sitä on todella vähän. Sinisen tiskin osien
rasvanmäärästä ei ole kokemuksia.
-
Mitäs ne Volvon varret sitten maksaa kappale?
kävin itse kysymässä alkuviikosta volvolta ja 180e kpl. ruvillen varsi tarvike liikkeessä 160e. kannattaako edes kokeilla enää tarviketta ;) itselle vaihdoin viime kesänä vänkärin tukivarren saksalaiseen meylen osaan ja kaikki raidetangot scantechin osiin. no kehuttiinhan niitä maasta taivaisiin. nyt tukivarresta etummainen pusla lotisee aivan horonaan. kuskin puolen raidetangot molemmat väljänä. 20tkm ja 8kk........................ no nyt sitten 2kk odotella tuota varren myyjän takuukäsittely, voi muoviämpäri kun osaa olla paskaa palvelua?! kuskin puolella volvon alkuperäinen ollut 3-4v ja ainakin vielä tuntuu hyvältä :)
e: onko kukaan yrittänyt/ajatellut laittaa alapalloon rasvanippaa? tuplaisi varmasti kestoiän jos vaan saisi jotenkin pysymään
-
Scantech=täyttä kuraa. Alapallo antautu 2v/30tkm. Alkuperäinen kestää varmasti sen 120tkm vähintään. Nyt loppui pelleilyt tarvikkeiden kanssa.
-
Omat kokemukset omasta autosta ja ihan työn kautta:
Älkää ostako niitä Scantecin tms. halpisvarsia, ne hajoaa heti. Puslat murtuu tai pallo väljistyy.
Sama pätee raidepäihin yms. niveliin.
Toinen merkki nivelten kohdalla, jota kannattaa välttää on Delphi, aivan kuraa.
Motonetista taitaa saada TRW:n varsia nykyään, ne on jo parempaa laatua.
Kaverilla on ollut jo muutaman vuoden Bilteman alatukivarret paikallaan, ite laitoin viime syksynä toisen (35tkm ajetun Scantecin tilalle, josta oli pusla aivan holo).
Niissä Biltemalaisissa tuntuu olevan hinta/laatu paljon parempi mitä Scantecin varsissa, mutta seurataan tilannetta.
Hyvät jos haluaa varmuudella, niin alkuperäiset tai sitten Lemförderit, joita saa esim. AD:lta.
Alkuperäiset maksaa vähän alle 250€/kpl ja Lemförderit on AD:lla alle 200€/kpl.
-
14.10.2009 ja 37 tkm sitten vaihdettu Motonetin alatukivarret ja siellä ovat vielä. Vuoden vaihteessa oli katsastus, eikä kommenttia.
Nyt noilla ajettu kohta 45tkm ja edelleen siellä ovat. Huolto kuukauden päästä, joten täytyy kysellä, että katsovat tarkkaan.
Tarkoitus oli, katsotaan nyt toteutuuko vihdoinviimein, viimeistään joulukuussa (veronpalautus) laitattaa alusta alle, niin samalla voisi vaihtaa noi alatukivarret, oli kunto mikä tahansa. Kuitenkin olleet jo 2,5 vuotta ja 45tkm. Kun eivät siis ole alkuperäiset, niin odotukset eivät ole pitkälle?
Niin, en edes tiedä, mitkä tuolla omassa on alla. Mutta epäilen, että nyrkkipajan kaveri osti nekin Motonetistä. Hintalapussa lukee kahdelta kappaleelta 139,80 ja kerran katsuri ihmetteli, että mitenhän siellä on XC:n alatukivarret alla...
kävin itse kysymässä alkuviikosta volvolta ja 180e kpl.
Alkuperäiset maksaa vähän alle 250€/kpl
Hyvä topic kaikenkaikkiaan. Varmasti moni säästää (lopulta) rahaa sekä hermojaan. 180 kuulostaa arvokkaalle, mutta kuitenkin mahdolliselle. 250 saattaa laittaa jo miettimään :buck2:
-
hmm. 175-180e sanottiin minulle tukivarren hinnaksi sinisellä ;)
-
Oisko noissa eroa hinnassa, että onko kiinnitys kahdella vai neljällä pultilla...?
Äkkiseltään vois arvailla, että vapareihin joissa kiinnitys kahdella pultilla ois halvemmat, mitä turboissa.
Jos jaksaisi, niin voisi katsoa vadiksesta varaosanumerot ja tsekata bilian verkkokaupasta hinnat... ::)
E: äkkiä kattelin volvopartsonlinesta varaosanumeroita ja bilian verkkokauppa antaa molempiin versioihin hinnaksi 213€, eli noiden hinnat on hieman tippunu lähiaikoina, muistaakseni viimeksi kun katsoin, oli hinta jotain 240€ paikkeilla.
Eli tiskiltä hakemalla saa varmaan siihen 200€ tuntumaan molempia versioita, ehkä vähän jopa alle.
-
175e juurikin nelipulttisella kiinnityksellä. eikös se ole se kalliimpi?
-
No nyt on pitkäkaton alle pungettu toivottavasti laadukkaammat osaset. Alatukivarret ja raidetangon päät (sisä+ulko).
Hitto kun olis tajunnut ostaa samalla uudet haitarit raidetankoon niin olis jäänyt värkkääminen vähemmälle, no vanhoilla mennään nyt kuitenkin. TRW:n vähän hinnakkaammat palikat joiden soisi kestävän edes 2v. ::)
Vanhoista oli KAIKISTA kumit revennyt nivelien päältä, puslat sentään oli vielä paikoillaan. Sisäpäät oli muuten vaan jo väljistyneet, ei ole meidän aikana vaihdettu. (130tkm)
-
En nyt alkanu koko viestiketjua käymään läpi vastauksen toivossa mutta mitä eroa on dieselin ja bensamallin alatukivarsilla??
Olisko nuo dieselin tukivarret järeemmät ja käykö päittäin vaihtaa bensamallin kanssa?
-
Tänään ois tarkotus käydä Motonetistä tukivarsi, mimmonenhan tossa -98 t5:ssa pitää olla tukivarren, 2 vaiko 4 pultilla kiinni tuleva. mitä tuossa tutkailin, niin paikoillaan on 2:lla pultilla kiinnitetyt, en ainakaan useampia huomannut., jotka melko uudennäköiset, mutta kuskin puolen alapallo totaalisen loppu.
Edit: siniselle soiteltuani, tulin siihen tulokseen että mulla 2 pulttiset, kun pultit on korin suuntaisesti. Mutta käykös tuohon ne 4 pulttiset, kun ei ole mitään hajua kiinnityksestä, miten se on toteutettu?
-
En nyt alkanu koko viestiketjua käymään läpi vastauksen toivossa mutta mitä eroa on dieselin ja bensamallin alatukivarsilla??
Dieseleissä on aina ne nelipulttiset, bensoissa on sitten sikin sokin neli- ja kaksipulttisia. Tietääkseni eroa ei ole bensan ja dieselin nelipulttisilla.
-
Edit: siniselle soiteltuani, tulin siihen tulokseen että mulla 2 pulttiset, kun pultit on korin suuntaisesti. Mutta käykös tuohon ne 4 pulttiset, kun ei ole mitään hajua kiinnityksestä, miten se on toteutettu?
Sulla on kaks pulttiset.
Ei taida käydä 4 pulttiset. Ainakaan ilman jonkin näköistä jumppaa.
Dieseleissä on aina ne nelipulttiset, bensoissa on sitten sikin sokin neli- ja kaksipulttisia. Tietääkseni eroa ei ole bensan ja dieselin nelipulttisilla.
Ei ole eroa onko diesel vai bensa.
-
Sulla on kaks pulttiset.
Ei taida käydä 4 pulttiset. Ainakaan ilman jonkin näköistä jumppaa.
Ei ole eroa onko diesel vai bensa.
Tuohan on aika äkkiä kurkattu kun öögailee sitä tukivarren kiinnitystä apurunkoon...
Ja tosiaan, 2 pulttisten tilalle jos haluaa 4 pulttiset, niin vaihtoon menee "vain" apurunko ::)
-
Kaksi ja nelipulttisia ei pysty mitenkään soveltamaan ristiin. Eikä ne nelipulttiset ole kyllä mitenkään heavy-duty, aivan helvetin rimpula tuenta 1.5 tonnin autoon. Jos lähtisin ite "virittelemään" niin kaksipulttiset varret/ apurunko jämäköillä uretaanipuslilla olisi ratkaisu.
-
Täällä alla scantecit. Melkein kuivat olivat ostaessa, mutta lisäsin injektio ruiskulla vaseliininiöljyseosta niveleen. kestäneet nyt 6v ja 200tkm. Pari helaa olen vaihtanut, mallia motonet. Seuraavaan katsastukseen joutuu vaihtamaan ne toiset kaksi helaa. Pallot ei vielä väljät. Auto on v70 tdi ajetaan~30tkm/ vuosi.
-
Olipas tosiaankin väljä alapallo, vaikka oli hiekkaa tiivistämässä :) . Eikä ihme ettei ole kestänny tukivarressa oli GM merkki, nyt lootassa luki profesional parts Sweden.
-
Semmosen voisin lisätä aiheeseen että, kannattaa tarkistaa ne tarvike pallonivelten rasvamäärä. Toisinaan on tippa vaseliinia ja metalli vasten metallia joten sehän syö sen nivelen hetkessä. Jotkut jopa laittaa rasvanipat tarvikeosiin ;)
-
olisi ihan mukava tietää miten kierteen saa tehtyö siihen :o
-
Ilmeisesti niin ohutta kamaa ettei vaadi muuta kuin sopivan kokoisen reiän rasvanipalle. Pelkkä peltihän siellä yleensä on taustana. Itse en ole kokeillut laittaa nippoja noihin, pitänee joskus kokeilla vanhaan niveleen.
-
pysyisköhän kuitenkaan? ::)
-
No sanotaan sitten että omalla vastuulla :D Mut ainakin vahempien Fordien puolella porukka laittelee nippoja niveliin. Tärkein pointti oli tuo rasvan määrä nivelessä. Hyvä jos herneen kokonen läjä on jossain kumissa kiinni.
-
Ilmeisesti niin ohutta kamaa ettei vaadi muuta kuin sopivan kokoisen reiän rasvanipalle. Pelkkä peltihän siellä yleensä on taustana. Itse en ole kokeillut laittaa nippoja noihin, pitänee joskus kokeilla vanhaan niveleen.
Kierrepakalla, on siellä sen verran sitä rautaa :juhau:
Tärkein pointti oli tuo rasvan määrä nivelessä. Hyvä jos herneen kokonen läjä on jossain kumissa kiinni.
Eräs tuttu sanoi että laittaa säännöllisin väliajoin injektioruiskulla (pieni neula) rasvaa sinne niveleen. Ei kuulemma ole moneen vuoteen niveliä tarvinu vaihtaa vaikka pieni reikä siinä kumissa on. Ja tuleehan siitä reijästä se ruostepaska pois jos sitä pääsee kertymään.
-
Olipas tosiaankin väljä alapallo, vaikka oli hiekkaa tiivistämässä :) . Eikä ihme ettei ole kestänny tukivarressa oli GM merkki, nyt lootassa luki profesional parts Sweden.
Noi propartsin käikäleet on vähintään yhtä huonoja kuin Scantechin rojut...
Kaveri motonetissa arvaili, että ovat samaa tavaraa.
Ja tuosta rasvan lisäämisestä...
Ite kun ostin Biltemalaisen varren, otin suojakumin auki ja kurkkasin, niin olihan siellä ihan hyvin rasvaa.
Lisäsin kuitenkin vielä hieman, on aika helppoa kun hiffaa miten se suojakumi lähtee yläpäästään irti (nostetaan se lukkorengas siihen uran kohdalle).
Nipan laittaminen tällaiseen niveleen on vähän turhaa, jossa on täysin tiivis kumi. Kaikenlisäksi rasvan prässääminen niveleen on aika riskipeliä, vähänkin liikaa ja kumi korkkaa.
Noh, kestotesti jatkuu tuon Biltsun varren kanssa...
-
Pakko nostaa vanha aihe. Älkää ikinä lisätkö palloniveliin rasvanippoja jälkeenpäin. Jos pallonivelessä ei ole uria vaseliinille saattaa seurauksena pahimmillaan olla se että pallo pomppaa kupistaan pois kun alapuolelle painetaan prässillä rasvaa.
Monessa tapauksessa tarvike palloniveleen saa paljon lisää elinaikaa kun käyttää asennusvaiheessa suojakumin auki ja laittaa asianmukaista vaseliinia sopivasti.
Omiin ja kavereiden autoihin olen laittanut motonetin tukivarsia yms. ja todella vähän ollut ongelmia.
-
Minulla oli edellisessä v70:ssä motonetin halvimmat alaetutukivarret 2v/70tkm ja sen ajan ne ainakin kesti hienosti(sitten auto vaihtoi omistajaa). Nyt kesällä vaihdoin t5 kasipätkään pelkät tukivarren helat, kun alapallo oli vielä niin jämäkässä kunnossa(alkuperäisosa). Nuo alatukivarren helat makso motonetissä jotain alta 20 euroa/2kpl, saa nähdä kuinka ne sitten kestää. Tukivarret palloineen ja heloineen olis maksanu lähemmäs satasen kipale(halvimmat).
-
Motonetin tukivarsi kesti noin 4tkm. ,leimalla löyty taemmasta helasta välystä. Menee kyllä kuulema takuuseen.
-
Laitetaanpa kokemusta...
Vaihtelin eilen renkaita ja heiluttelin pyöriä tuosta mun vanhempikoppaisesta '00 V70 dieselistä. Reilun vuoden / 30 tkm paikallaan ollut Motonetista ostettu TRW:n ulompi raidetangon pää väljä. Seuraavaksi paikalle Lemförder tai orkkis...
-
Miten pitkään alkuperäiset sitten ovat kestäneet? Jos hintaa kuitenkin osissa kolme kertaa enenmmän? (tietysti tulee huomioida vaihtamistyö ja aurauskulmien säätö).
Orkkikset on nyt kestäneet parisen vuotta. Sinä aikana eukko tähtäillyt monttuihin hyvällä menestyksellä. Viimeksi taisi Noranzan runko pikkasen pettää kun rupesi jonkin verran tärisemään. Puslat kuitenkin ehjät.
-
Bilteman tukivarsi. 4kk ja katsastuksessa hylky.Tdi:ssä. Jo toinen susikappale mun kohdalle. Tossa t5:ssa on bilteman varret kestänyt nyt pari vuotta ja jonkun 30tkm.
-
Fixuksen kautta hankittu alatukivarsi apparin puolelle kestäny nyt kaks vuotta, jotain väljää etupäässä on mutta ei inssi katsastuksessa löytäny mistä johtuu nii näillä mennään. On muuten koko eroa noilla osilla, meinaan C70 ja diesel 70-sarjalaisissa ilmeisesti ollu rankempi alatukivarsi. Ja mulla on nyt kuskin puolella edellisen omistajan toimesta tiskiltä ostettu tukivarsi ja toi fiksuksen kautta ostettu apparin puolella.
-
Tuurillaan saattaa olla ettei tartte säätää, mutta kyllä ne tahtoo muuttua aina kun alustan osia vaihdellaan.
-
Takuuseen vaihdettu Motonetin tukivarsi kesti tälläkertaa jopa 1000km...
-
Takuuseen vaihdettu Motonetin tukivarsi kesti tälläkertaa jopa 1000km...
Mikä siitä hajos, pallo vai pusla?
-
Molemmat puslat lähteneet irti vulkanoinnista, tukivarsi seilaa edestakas.
-
Oikeastaan tuo rakenne on susi jo tehtaalta. Kumi on vulkanoitu ohuen tapin ympärille. Se vulkanointi on tosi kovilla joka tapauksessa.
-
Oikeastaan tuo rakenne on susi jo tehtaalta. Kumi on vulkanoitu ohuen tapin ympärille. Se vulkanointi on tosi kovilla joka tapauksessa.
Silti noi kestää 5-10 vuotta ihan ok
-
Kestää toki jos ajaa sileätä asfalttia. Ja mitäpä sillä on väliä, jos käyttäjä ei ole juurikaan kiinnostunut siitä missä asennossa pyörä siellä pyöränkotelossa on.
Mutta jos kaipaa jotain urheilullisempaa otetta, niin asia on ongelma. Tuenta ei toimi yhtään mutka-ajossa ( joustaa helvetisti tiukasti kaarrettaessa, pyörä näyttää mihin sattuu ) ja voimakkaasti kiihdytettäessä (vetelyä niin ettei tie meinaa riittää). Mutta suoraa sileätä tietä nää menee silmänkantamattomiin, nahkapenkit on kivat :)
-
Taitaa yleisin syy uuden puslan hajoamiseen olla asennusvirhe. Kun kiritään pultit kiinni auton ollessa ilmassa.
-
Mutta jos kaipaa jotain urheilullisempaa otetta, niin asia on ongelma. Tuenta ei toimi yhtään mutka-ajossa ( joustaa helvetisti tiukasti kaarrettaessa, pyörä näyttää mihin sattuu ) ja voimakkaasti kiihdytettäessä (vetelyä niin ettei tie meinaa riittää). Mutta suoraa sileätä tietä nää menee silmänkantamattomiin
lyö polyuretaanipuslat ja jäykälle säädetyt coiloverit alle ja kruunaa kaiken poikkituella niin voin kertoa että ei nimittäin 215/45R17 rengastuksella jousta mihinkään :pomo: heilu nimittäin mies ratin takana enemmän kun auto kun botnialla rataa kiersin ::)
-
Kyllä minä mutterit kiristin, rengas maassa. Luulen että Motonetin laatu ja vahvistamattomat tukivarret t5:ssa aiheuttaa jonkin verran vetelyä, ja painetta puslissa.
-
Nelipulttiset voi rakenteesta johtuen kiristää jo kun auto on pukeilla. Pusla jää joka tapauksessa aina siihen asentoon mihin tehdas on tarkoittanut. Samaten polyuretaaniset voi kiristää pukeilla koska niissä ei joustava materiaali ole vulkanoitu keskiholkkiin vaan itseasiassa pitäisi olla rasvattu.