Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Claime - 26.01.2014, 22:49:55
-
Terves ostinpa eilen tommosen 740 gle vollen ja siin sitte selvisi ajellessa että nopeus mittari eikä bensa mittari pelaa. Joten onko mitään neuvvoja miten sen korjaapi vai pitääkös ostaa uus mittaristo?
-
Ota aluksi mittaristo pöydälle ja avaat sen, purat mittarit irti ja kato juotokset läpi suurennuslasin kanssa, reilu kuukaus sitten korjasin omasta molemmat mittarit, oli pari murtunutta juotosta, niihin uutta tinaa ja kävi pelittämään paljon paremmin.
Olettaen, että nopeusmittari toimii sähköllä eikä vaijerilla.
Nopeusmittarin neula lähtee pihdeillä suoraan ylös vetämällä, älä nitkuta tai saatat katkasta sen tapin. Mittarin "numerotaulu" lähtee pois, kun esim mattoveistä ujutat taustan ja rungon väliin. Se liima kyllä kestää muutamankin irrotuksen.
En ainakaan työpaikan koneella saanut yhtä hyvää ohjetta auki, mutta kokeile aukeaako tämä: http://koti.welho.com/samkarka/ohje/
E: toimiiko trippimittarikaan?
E2: Nämä ohjeet pätee sitten vdo mittaristoon, yazakista en osaa sanoa, jos sieltä sellanen löytyy. Tunnistaa ainakin mittariston avatessa että vdo:ssa se piirilevykalvo on sininen.
-
Kaikki 740 Volvot ovat sähköisellä mittarilla, vaijerit jäi 200-sarjaan.
-
Kaikki 740 Volvot ovat sähköisellä mittarilla, vaijerit jäi 200-sarjaan.
Kiitos korjauksesta, tais tässä aamukoomassa sotkea ajatuksia (esim.) m47 vaijeri- ja sähkölähdöllä.
-
Joo ei pelaa trippi eikä mikää Muuko lämpö ja kierros mittarit. Itekki epäilen jotain pientä kosketus vikaa koska välillä toimii bens mittari. Pitääki täs ku on aikaa alkaa ja purkaa mittaristo. Kiitos neuvoista.
-
Tappelin kanssa ton mittariston kanssa. Kannattaa harkita mittariston vaihtamista toimivaan. Eivät miljoonia maksa
-
Joo hinta haarukka oli purkaamoilla 50e-170e :D noh onneksi on nuita fb:n palstoja joissa oli kelpo hintasia soivia pelejä. Taidan ostaakki uuen ku aikaa ei ole mahoton alkaa kolvaileen. :buck2:
-
Joo hinta haarukka oli purkaamoilla 50e-170e :D noh onneksi on nuita fb:n palstoja joissa oli kelpo hintasia soivia pelejä. Taidan ostaakki uuen ku aikaa ei ole mahoton alkaa kolvaileen. :buck2:
En tiedä, mitä palstoja nyt tarkoitat, mutta ei noita ehjiä 740 mittaristoja aivan älyttömästi myynnissä yleensä pyöri. Eipä täälläkään markkinapaikalla kovin paljoa ole: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=76.20
Sitten kannattaa myös huomioida, että vuosimallilla ja mittariston mallilla (yazaki/vdo) on väliä, ei mene kaikki ristiin.
-
Jos sekä trippi että nopari on hiljaa, vika voi ihan yhtä hyvin olla anturin johdotuksissa. Perämurikalta lähtee kaksi johtoa, jotka päätyy nopeusmittarin taakse. Ovat katkeilleet joskus, monasti on myös huonoja liittimiä murikan kyljessä.
-
Sen voi testata. Mittaa nopeusmittarin johtoja yleismittarin ac puolella. Jännite nousee samaa tahtia nopeuden kanssa.
-
Joo pitää käyä auton alla tutkimassa. Miten tuo bensa tankin antura homma ku seedanis se oli työläässä paikkaa mut miten onko kokemusta niiden vaihdosta näihin ruumis autoihin? :arkkupakastin:
-
Ei tarvitse auton alle mennä kun mittaa mittariston päästä.
Helpompi on farmarissa kun ei tarvitse niin ihmeelliseen asentoon vääntäytyä. Kontista se pohjalevy irti muutamalla ruuvilla ja sitten löytyykin luukku.
-
joo pitää kuha pääsee vappaile alkaa kahtelleen. :buck2: