Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Laze79 - 27.01.2014, 12:13:30
-
Laite on siis vuoden '87 240 "valkone paskiaine"
ja polttoaineena tällä hetkellä viina eli E85
Moottori:
B23 lohko, betonoitu "vesimarkan" yläreunaan saakka
Orkkis kampura (öljyruiskut männille)
Eaglen H-prof. kanget
Wisecon takomännät
531 kansi jossa hiottu A-nokka-akseli, 1,45mm Lash Capit
Pakovenat aavistuksen isommat
Orkkis imusarja
Bosch 880ccm suuttimet
Schwizer SB2 ahdin (jaetulla pesällä)
Megasquirt 3 moottorinohjaus
4 x GM LS2 puolat
volvon vakio tulpat (NGK)
Voimansiirto:
BMW M3 kytkin
M90 laatikko vahvistetulla 3-vaihteella
vakio kardaani
vakio kitkalukkoperä
Turbon alusta
Jees, eli nyt on menty melkee vuosi tuolla koneella ja viäki potkii ja puhisee :)
Jakajasytkä vaihdettiin keväällä erillispuoliin.
Jakajasytkällä edellisen syksyn (2012) penkkilukema oli 417hp ja 557nm mutta ahtoja oli 1.9bar,
joten tuon jälkeen ollaan onnistuttu säätään kone aika paljo paremmaks kun
puristuspaineet sen 10,2bar ja ahdot 1,4bar.
Syksyllä (2013) tultiin penkistä tyytyväisenä lapun kans kotio,
jossa lukemat 417hv ja 537nm ja vielä ajamalla pääsi takas :)
Penkissä pientä ongelmaa tuotti se ettei ollu jarrua eikä puhallinta joten paineiden suhteen jouduttiin
tyytyyn 1.4bariin kun taas kadulla säädettiin auto 1.55bariin mutta tyytyväisiä oltiin lukemiin.
Talveksi pudotin paineet 0,5bariin ja silti sutii koko ajan vaikka ois kuiva asfaltti,
pakko vähän sääliä nastoja ja YRITTÄÄ olla vedättämättä iha koko ajan :)
Käynnistyksen kanssa tuottaa pientä hankaluutta pakkanen, varsinkin jos ei ole lohkolämppärissä,
koska "viina" tahtoo vähä pisaroitua kylmällä niin joutuu aika kauan starttaan.
Auto käy kyllä nätisti heti kun "pörähtää" käyntiin, vaikkakin joutuu pitää hetken
tyhjäkäyntiä korkeemmalla että kone hiukan lämpiää.
Ensi kesänä tavoite 500hv jos vaan rahatilanne antaa myöten päivittää alustaa sen verran
ettei ny heti penkissä repee taka-akseli irti puslista.
Moottorin tuenta myös kaipaa pientä vahvistusta kun meinaa ahdin ottaa iskaritolppaan kiinni heti ku alkaa ahtaan,
vaikka onkin dieselin jäykemmät kumit mutta pitänee tehdä pieni "vaimennin" yläpäähän jottei kone kääntyis iha nii paljoa.
Saa esittää kysymyksiä ja mielipiteitä, vastailen sen mukaa mitä osaan :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13919960/IMG_0777.JPG)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13919960/IMG_0712.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13919960/IMG_0541.JPG)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13919960/IMG_0772.JPG)
-
Kuvat ois kivoja :)
-
Joo mä lisäisin kuvia mieluusti ku osaisin :) en oo mikää atk nero nii en tajua mistä tänne voi lisätä kuvia :D
-
Joo mä lisäisin kuvia mieluusti ku osaisin :) en oo mikää atk nero nii en tajua mistä tänne voi lisätä kuvia :D
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=334.0
-
No ny pitäs kuviaki näkyä muutama :D
-
Minkälainen vetoalue?
Paljonko puristus-suhde?
-
Vetoalue on ihan maukas kun 2500rpm alkaa jo ahtaan ja 3800rpm on jo täys kakku päällä.
Kierrokset on rajotettu 7200rpm, peruskoneenkin vääntö erittäin hyvä eli ihan tonnista jaksaa alkaa kiipeen. Sytkäennakolla pystyy pelaan paljo ton väännön ja ahtimen heräämisen kans.
Puristussuhde tais olla 10:1 nyt tällä kokoonpanolla.
-
Mistä noi pyöränkaaret on? Näyttää ainanki miun silmiin mahtavilta tossa. :pomo:
-
Juu :D en oo aivan saletti mistä ne on mutta veikkaus on että pohjanmaalla sijaitsevasta lasikuitufirmasta joka aikoinaan on tehny paljo toyota starletin levikkeitä jotka noikin taitaa olla, ainakin todella erehdyttävästi samannäköset. En siis oo ite laittanu, eikä edellinenkään omistaja :D
-
Näpsäkän näkönen. Miltähän näyttäs jos vetäs noi kaarilevikkeet korin väriin?
-
Vois olla ihan kivan näköne mut toisaalta iha rouhee tollasenakin. Sit ehkä menee korinväriin ku on varaa vetää uus väri yli. :) tällä hetkellä massit sen verran tiukilla ku on muitaki harrasteita mm. H-D vm '52 :D
-
Vanha H-D ois aika rouhee vaikken niin konepyöristä perusta :)
-
Vissiin paanasen vanha auto? Siisti peli kyllä :)
-
Jos on liian tiukkaa harrastelaitteiden kanssa niin mä voin ostaa Panheadin pois.. :)
-
Joo on paanasen vanha, mut paanasen kans ollaa sitä silti värkkäilty vaikka laite omistajaa vaihtokin :)
Ja täytyy mainita ettei kumpikaa laite oo myynnissä ;)
Omiaan ei takasin saa nii paree ku pitää itellä ja karsii sitte muita menoja hiukan :D
-
Hieno prokkis O0 Minkä kokosilla siivillä ja pakopesällä tuo ahdin on? Itsellä vastaavanlainen prokkis ja koitan hahmotella minkä kokosta ahdinta pitäs metsästää ::)
-
En muista siipikokoa mutta schwitzerin "ykkös" kokoluokan pesä, aiempi oli 1 ja varttinen ja vääntöalue melki tonnin ylempänä. Kyl tollaki iha kivasti ilma liikkuu ja painettaki riittää reippaasti yli 2:n barin. Vastaa käsittääkseni holsetin hx 40 ja 50 sekoitusta. Täytyy laittaa siipikoot ylös ku avaa seuraavan kerran. :)
-
Tukee siis ajatusta että hx40 kokoluokka olis passeli kun 400hv lähentelee kipurajaa. B23a vakio alakerta :-[
-
Ei ainakaa vakio veiveillä kannata lähtee havitteleen mitää 400hv:tä hyvällä tuurilla voi hetken kestää mut erittäin suurella todennäkösyydellä tulevat ulos sieltä :)
Mun auton edellisellä omistajalla oli pari lohkoo joista volvon "vahvat" kanget oli tullu morjestaan ja niissä ei ollu muistaakseni paljo 300 enempää hevosia.
-
juu se HD mp myös kiinnostaa.olisiko siitä kuvaa.onko ajopyörä.onko myynnissä jossain tulevaisuudessa.
-
Ei ainakaa vakio veiveillä kannata lähtee havitteleen mitää 400hv:tä hyvällä tuurilla voi hetken kestää mut erittäin suurella todennäkösyydellä tulevat ulos sieltä :)
Mun auton edellisellä omistajalla oli pari lohkoo joista volvon "vahvat" kanget oli tullu morjestaan ja niissä ei ollu muistaakseni paljo 300 enempää hevosia.
Jep... Paljon on silti likimain 400hv kertomuksia vakio alakerroin. Niistä ei tosin selviä onko ne kuinka pitkäikäisiä olleet käytössä...
Mutta mun tarttee suunnitella tätä. Jatka sä projektias ;)
-
Harley Davidson '52
Moottorina Shovelhead 1200cc
Kireempi nokka
Kärjetön sytkä, hukkakipinäpuola
Lohko STD
Ensiöveto 3" remmi
Runko orkkis '52 wishbone
Keulakulman muunnin mallia SCS (germany)
On ihan ajopyöränä ja hyvin pelaa, aina kiksistä käyntiin jopa pakkasella noin viidennellä potkulla :D
Ja iha mukavilla papereilla kun muutokset kaikki otteessa mut prosentit 0% :)
Ympärivuotinen vakuutus 91€ :)
Eli ei ihan juuri tulossa myyntiin...
Tässä pari fotoo moposta:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13919960/IMG_0348.JPG)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13919960/IMG_0352.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13919960/IMG_0646.JPG)
-
Käytiin jäällä vähä kokeileen vanhoilla reenipiikeillä ja laskettu paineet 0.7 barin nurkille. Jossain kohtaa nousi kyl 0.8 mut aika hyvät säädöt ku suoralla 2:lta 3:lle vaihtaessa löyty pitoja hyvin ja saatiin vauhtia pääsuoralla noin 150-160 km/h jonka jälkee lyhyt jarrutus ja kolmosella jatkoin viimeiseen neulansilmään asti.
http://www.youtube.com/watch?v=d3Hae3h7xGI&feature=youtu.be
-
Kiva nähdä että näillä vehkeillä ajetaan muulloinkin kuin pouta-sunnuntaina saaristossa
-
Joo mulla ei oikee oo mitää ns. "talvi-" tai "kesäautoja" :D
Nytkin on vaa tää :) ja aina ajetaa nii kauan ku kestää.
Eli iha käyttöautona jokapäiväisessä ajossa.
-
Joo mulla ei oikee oo mitää ns. "talvi-" tai "kesäautoja" :D
Nytkin on vaa tää :) ja aina ajetaa nii kauan ku kestää.
Eli iha käyttöautona jokapäiväisessä ajossa.
O0
-
Vaikuttaa todella hienolta peliltä! Tämmöstä on ilo lukea että autolla ajetaan ympärivuotisesti, eikä ainoastaan kesällä pyhänä kauniissa säässä. Tästä autosta lukee mielellään jatkossakin juttua täältä showroomista! :pomo: