Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Hiltsu - 08.04.2011, 22:02:23
-
Auto on V70 1997 TDI manuaali laatikolla ja 375tkm ajettu
Auto alkoi kääntymisen yhteydessä rutista, kilistä ja kolista. Varovasti vauhtia keräämään ja jumalaton ravistaminen, ratti heiluu ja auto tärisee ja vaappuu. Kaasun kun päästää ja moottori jarrulla mentäessa ei mitään ollu. No kaupan pihaan pääsin, kaupasta tulin ja ykkönen pesään auto varovasti liikkeelle ja jumalaton kolina kävi kuljettajan nurkassa ja veto loppu siihen. Kone pyörii ja toimii normaallisti, mutta auto ei vedä, enkä ole enää uskaltanut kokeilla.
Auto hinattiin pihaan ja auton kun jätin parkkiin ja laitoin vaihteen päälle kun käsijarru ei pidä taakse päin niin eipä auto pysynykkään parkissa... No onneks on halkoja :2funny:
Mutta siis onko tietoja arvauksia tai hyviä selvitys vinkkejä mitä vois olla mennyt, mitä voisin tarkistaa jne?
Ja jos tuossa jotain isompaa on, niin onko käytetyn auton ostossa jotain kuluttaja suojaa moista vasten? Mitään varottamatta kilahti vaan. Ei se jos siellä on joku 500€ remppa mutta jos joku uus laatikko jne pitää vaihtaa niin :'(
Auto ollut minulla 8 päivää ja noin 3000km
-
Vetonivel.
Ja jos tuossa jotain isompaa on, niin onko käytetyn auton ostossa jotain kuluttaja suojaa moista vasten?
Jos liikkeestä ostit niin on, jos yksityiseltä niin ei.
-
Mistähän kohin se on tuo vetonivel kappaleina? Kun luulis että toinen pyörä edes vetäs mutta ei mitään. Ja kauhea kolina kuului kun autoa hinas, mutta se sitten loppu matkalla.
Ja aimpina päivinä tuo on oireillu niin että kun ratti oli linkussa vasemmalle niin rutina kuulu liikkeelle lähtiessä.
Joo yksityiseltähän mie sen ostin, mutta miten ihmeessä tuo menee kun niin nätillä piolla ollu itellä? Ja onko mahdollisesti minkä hintaiset osat tuohon hommaan?
-
Mistähän kohin se on tuo vetonivel kappaleina? Kun luulis että toinen pyörä edes vetäs mutta ei mitään.
Arvaan että ulompi vetonivel sökönä. Mutta voi olla jotain muutakin. Ja kun ei ole mitään lukkoperää, niin toisen puolen pettäessä meno loppuu kokonaan.
Ja kauhea kolina kuului kun autoa hinas, mutta se sitten loppu matkalla.
Ja aimpina päivinä tuo on oireillu niin että kun ratti oli linkussa vasemmalle niin rutina kuulu liikkeelle lähtiessä.
Nämä kyllä puoltavat sitä arvaustani, että vetonivel meni. Aika lailla samankaltaisesti meni omastakin vuosi-pari sitten.
Joo yksityiseltähän mie sen ostin, mutta miten ihmeessä tuo menee kun niin nätillä piolla ollu itellä? Ja onko mahdollisesti minkä hintaiset osat tuohon hommaan?
Kuluvia osiahan noi on, ennemmin tai myöhemmin. Varsinkin jos vähänkään suojakumi on vaurioitunut ja p*skaa pääsee niveleen niin nopeasti se menee.
-
Joo, pittää huomenna päivän valossa tuota kattoo. Mutta ois kyllä hyvä jos tuolla selviäs niin sais auton ajjoon. Onkos tuo millainen osa vaihtaa mies voimin, vai viedäänkö pajalle?
Hyvin tullu kyllä viikossa kilometrejä... Miten muuten tuo hajoaminen aiheuttaa niin kovaa ravistusta? Oireilihan tuo jo seuraavana päivä, mutta isäukko sano että jäätä ollu jossain kun kaikki lakkas alle kilometrin aikana...
-
Onkos tuo millainen osa vaihtaa mies voimin, vai viedäänkö pajalle?
Jos on hyvät tilat ja hyvät työkalut, niin kyllähän tuon itse vaihtelee, ei se mitään rakettitiedettä ole. :)
Pallonivelen irroitukseen pitää sopivaa rautaa olla ja lisäksi se pallonivelen mutteri ja/tai pultti saattaa olla aika lujaa ruosteella kiinni. Lisäksi vetari on aika lujaa kiinni navassa.
Mutta tutki nyt ensin tilanne, suojakumia raottamalla tilanne selvenee. Omassani tosin repesi suojakumikin niin että kuulat levisi tielle. :D
-
Vaikuttaa et ulompi vetonivel,ilmeisesti ollut jo sillon kun ostit kärryn,jos ostit liikkeestä,neuvottele korjauskulut.Omaani vaihdoin jokin aika sitten,onnistuu ihan kotikonstein,
-
Joo kateltiin appiukon kanssa että vetarin suojakumi entinen, ei kuulan kuulaa pesässä. Joten vika selvis.
Mistees tuo vetari lähtee halvimmillaa joensuusta? Ja onko älytöntä ostaa mahdollisesti purkaamolta käytetty, kerran takuut ois. Työkalut on mutta osan joutuu pihalla vaihtamaan, onneks on kaks kokenutta asentajaa.
-
Eiks sulla oo varaosa auto? Vai onko justa saman puoleinen mihin mälli tuli?
-
Sama puolihan se on. Purku auto on varmaan sitäpaitsi menossa kokonaan uudelle omistajalle.
-
Vaihtotyö ei kovin kummonen homma muuten ,mutta se vetonivel saattaa olla navassa kiinni todella TIUKASSA. Itellä joutu irrottaan myös navan ja painamaan nivelen booreista irti prässissä liekkö jotain liimaa vai mitä mutta tiukassa se oli samoin vetoakselin lukitusjousi teetti ylimääräistä työtä kun ei sinne rakoon taho saada sopivia työkaluja mahtumaan.
-
Vaihtotyö ei kovin kummonen homma muuten ,mutta se vetonivel saattaa olla navassa kiinni todella TIUKASSA.
Omalla kohdalla vetarin irroittaminen navasta oli helppo nakki. Vaihdoin kummallekin puolelle vetarien suojakumit. Napamutteri auki, lähti tappelematta metrisellä vääntövarrella eikä tarvinnut voimaa käyttää juurikaan ja lopulta kevyesti kopauttamalla irtosi vetari navasta. Riippuu siitä onko sinne isketty millaiset mömmöt kasattaessa vetaria aikaisemmin.
Ei sitä aina kannata murehtia liikoja ;)
-
Vaihtotyö ei kovin kummonen homma muuten ,mutta se vetonivel saattaa olla navassa kiinni todella TIUKASSA. Itellä joutu irrottaan myös navan ja painamaan nivelen booreista irti prässissä liekkö jotain liimaa vai mitä mutta tiukassa se oli samoin vetoakselin lukitusjousi teetti ylimääräistä työtä kun ei sinne rakoon taho saada sopivia työkaluja mahtumaan.
Hyvä tohon vaihtoon on kaveri joka polkee jarrua koneen käydessä.
Ainakin itellä oli niin tiukassa toi kuningasmutteri (36mm) ja vaihdosta on vajaa viikko.
Jos lähdette halkaisemaan vetoakselista sitä kruunua. (malja otettu jo pois tieltä)
Se kannattaa vetää neljään osaan.
Sisällä on tosiaan se lukitus ja sen takia se EI lähde vetämällä irti.
-
Joops, nyt on auto vedetty trailerille ja matkustaa tuohon lähikorjaamolle. Hintaa osille ja työlle kuulemma alle 200€ joten ei paha. Miten muuten, voiko laatikosta tulla öljyt pihalle jos akseli pääsee tulemaan ulospäin?
-
toi ulompi nivel tais olla sinisellä 180e ja motonetis joku 80-90e :) voihan sitä öljyä vähä valua jos sen akselin pois vetäsee
-
Joops, nyt on auto vedetty trailerille ja matkustaa tuohon lähikorjaamolle. Hintaa osille ja työlle kuulemma alle 200€ joten ei paha. Miten muuten, voiko laatikosta tulla öljyt pihalle jos akseli pääsee tulemaan ulospäin?
Se sisempi nivel antaa pelivaraa tässä suhteessa. Mutta toki sieltä öljyä voi pihalle tulla. Mutta sittenhän saa ainakin hyvän syyn vaihtaa laatikkoöljyt samalla. :)
-
Aivan aivan... Eli tohon tarvihtis vaan vaihtaa toi ulompi vetari ja varmaan suojakumi? Mites tuo motonetin osa, onko se ihan ok laatua vai levahtaako käsiin ekan sadan tonnin aikana?
Niin ja mitäs öljyä ja miten paljon sitä laitetaan tuonne laatikkoon?
Niin ja onkohan mahdollisesti voinut tulla muuta vauroita tuon kuulien katoamisen seurauksena? Kaikki pelottelloo kytkintä, laatikkoa jne... :o
-
Aivan aivan... Eli tohon tarvihtis vaan vaihtaa toi ulompi vetari ja varmaan suojakumi?
Motonetin osasta en osaa sanoa, mutta itse ostin osan pienestä tarvikeliikkestä ja mukana tuli suojakumi ja rasvatkin.
Niin ja mitäs öljyä ja miten paljon sitä laitetaan tuonne laatikkoon?
Niin ja onkohan mahdollisesti voinut tulla muuta vauroita tuon kuulien katoamisen seurauksena? Kaikki pelottelloo kytkintä, laatikkoa jne... :o
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.0
2,1 litraa on öljytilavuus, mutta käytännössä 2 litraa riittää. Manuaalistahan oli kyse, eikö? Öljyasiassa yksinkertaisinta on käyttää Volvon omaa öljyä, on taatusti oikeaa ja tuon kahden litran kohdalla ei kustannukset karkaa kuitenkaan. Jotain 20€ litra se taitaa olla, olikohan peräti vähän alle. Tuossa öljytopicissa on lisää juttua aiheesta.
Ei minulle ainakaan tullut mitään oheisvaurioita, uusi vetari paikalleen ja kovaa ajoa.
-
Elikkä tiskiltä parilitraa laatikko öljyä ja jostain sitten tuo vetarin ulompi pää. Tuleekos siinä siis sitten se kuula hässäkkä mukana jne?
Oishan nuo vaihtanu sen osan mutta 3 päivää laittoivat -98 golffin taka jarruja niin ajattelin jos pajalla ois nopeampaa...
Kauan muuten korjaajan kuuluis vaihtaa tuota osaa? Tietää että mistä sitä maksaa sitten, ettei velota 5h työstä...
Mahtaisko muuten kuoppaan ajaessa kuulunut klonksahdus johtua vajaasta kuulamäärästä siellä pesässä tai siitä että se vetari on ollu niin väljä?
Niin ja hei kiitos paljon jo näistä tiedoista ja avuista -H-
EDIT: Joo manuaalihan toi on. Miten muuten eroaako sisempi vetari manuaalissa ja automaatissa?
-
No niin, auto on korjaamolla seissu kohta kaks päivää, kiitos viikonlopun ja tänään iltapäivällä sitten pitäs saada mahdollisesti kuntoon, oli korjaaja osia hakemassa kun soittelin, eikä ollu vilkassu mitä oli ees menny :2funny:
Mutta siis jos tuolta on menny koko helahoito niin uus paketti maksaa ~600€ Mut jostain irto osista se korjooja puhu, joten tuskin niin kallis lysti...
Miten muuten kun noi kuulat häviää niin onko sieltä yleensä menny muuta samalla? Tietäs vaan miten paljon äksytä itsekseen ennen kuin menee korjaamolla käymään ;D
Niin ja kauan tuohon vaihto työhön pitäisi laskea? Toiset sanoo että ½-1h operaatio olisi, onko näin?
On se muuten jännä että kun kumi pettää niin aina maksaa :2funny:
-
No niin, nyt on taas pirssi alla 8)
Ulompi vetari + tarvikkeet ja työ 190€ Kallista, mutta kiire on kiire. Teki korjaaja ilta hommina, oli kaikki kuitit osista ja korjaaja soitti että maksaa sen verran että laitetaanko alle? Ja ilmoitti kun auto oli noudettavana.
Korjaamo sijaitsee Rääkkylässa ja korjaamosta tarkempia tietoja yv:llä jos joku tarvitsee tietoja.
Ja kiitos avuista toverit, pelastitte pahimmilta sydänkohtauksilta ;)
-
Ja tästähän opittiin se, että kannattaa seurailla niitten suojakumien kuntoa :)
-
Joo ja vaihtaa se nivel heti kun rupeaa raksuttamaan veto päällä pyörät linkussa. Eräässä toisen merkkisessä kulkineessa raksuttava nivel kesti aikatarkaan 160 km, onneksi levitti kuulat tielle kotipihasta lähtiessä. Ehjä suojakumi ei välttämättä takaa nivelen kuntoa, ratti linkussa tehdyt kiihdytykset voivat vaurioittaa niveltä. Napattuva nivel on helppo diagnosoida kun menee seisomaan keskelle isoa parkkipaikkaa ja pyytää kaveria ajamaan autolla ympyrää rattilinkussa molempiin suutiin. Siinä ympyrän keskellä seisoessa kuulee hyvin mahdolliset nivelestä kuuluvat raksutukset.
-
mulla raksutti nivel 20tkm ennenkö vaihoin ;)
edit: tosin oli se tomaatin malli missä ei pääse irti ees vetäsemällä ne kuulat
-
mulla raksutti nivel 20tkm ennenkö vaihoin ;)
edit: tosin oli se tomaatin malli missä ei pääse irti ees vetäsemällä ne kuulat
Mun 850 kesti vaan noin 4tkm. ;)
Manuaali ja kovaa rääkkiä välillä oli.
-
Kyllä vain, aika kovaa rääkkiä tuo on kait joskus saanut, mutta nytten pelaa vallanmainiosti.
Pitää laittaa vielä se alatukivarsi niin loppuu tuo klonke.
-
Oikeen nuuka kaveri muuten vaihtaa nivelet puolelta toiselle kun rupeaa napsuttamaan, tämän jälkeen kylläkin kuuluu raksutus peruutettaessa ;D