Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Giuseppe - 29.01.2014, 20:48:02
-
Elikkäs ei tapahdu mitään tuosta napista, vaikka pitäisi pidemmän aikaa painettuna. Olisi mukava saada välillä edes luistonesto pois päältä, mutta ilmeisesti nappi ei vain toimi. Muuten ajonhallinta ja luistonesto toimivat ihan normaalisti. Saako tuota pakettia purettua jossa nappi on?
Irtihän tuo a/c nappula laatikko hässäkkä lähtee helposti, mutta onko purettavissa nappitasolle ???
-
Napit on helposti vaihdettavissa
Koitin katsella kuvaa aiheesta, mutta löytykin vielä parempi
http://www.youtube.com/watch?v=4CrNDRMU7Nw
Napit kuuluu diagnostiikan piiriin ja ainakin volvon testerillä pystyy niiden toiminnan tarkastamaan ja niistä voi syntyä myös vikakoodi.
-
:hello: Isot kiitokset linkistä. Tuohan on loistava systeemi, ilmeisesti pystynee testaamaan toimintaa vaikka nypäsemällä viereisen napin tuon dstc napin tilalle väliaikaisesti. Viimeksi Volvo ilahdutti takaiskareiden vaihdon helppoudella!
-
:hello: Isot kiitokset linkistä. Tuohan on loistava systeemi, ilmeisesti pystynee testaamaan toimintaa vaikka nypäsemällä viereisen napin tuon dstc napin tilalle väliaikaisesti. Viimeksi Volvo ilahdutti takaiskareiden vaihdon helppoudella!
Ei voi testata noin.
Joka napilla on oma tunniste, auto tunnistaa, että kyseessä on dstc nappi, napit voi laittaa tuohon ihan mihin järjestykseen vain haluaa ja napit toimivat silti siten, kuten napin kuvassa näkyy, eli dstc on dstc ja peilien kääntönappi on edelleen myös sama, oli se missä kohdassa vain.
-
Jep, kiitoksia lisäinfosta. Tuo nappi systeemi pääsi yllättämään minut täysin. Tarvinee kaivella kaapelia ja softaa avuksi testaukseen, jossain välissä. Itse olen viimeiset 5v ajellut ja korjannut e39 baijerilaisia, niin meinaa olla melkoinen amatööri nykyisen Volvon kanssa.
-
En tiedä, millaisella signaalilla ilmastoinnin paneli ne tunnistaa, veikkaan, että ehkä sieltä jokin pwm signaali voisi tulla, jonka kesto on kunkin tyyppiselle napille omansa.
On mahdollista, että ehkä bosch tai autocom testereillä voisi ilmastointipanelin kautta saada luettua nappien tilatietoja, mutta varmuudella se onnistuu vain volvon vida-testerillä.
ns. obd-softalla ja perus obd-kaapelilla se ei onnistu.
-
Tuota nappien toimimattomuutta tutkiessa huomasin, jotta myös sisätutkien (varashäly) nappi ei toimi. Niskatukien kippaus ja peilienkääntö sen sijaan toimivat. Nyppäsin tuon koko "ilmastoinninohjaus" laatikon pois sekä käytin irti ja takaisin paikoilleen ne vihreät liittimet sieltä takaa -> kah kaikki napit alkoivat toimimaan ELK.
-
Mitä tarkoittaa tuo ilmastoinninohjauslaatikko? Itellä tuo sama ongelma että tuo dstc nappi ei toimi.
-
Tuo paneeli missä napit ja säätimet ovat. Toki oma korjaus ei kauan kestänyt, ei toimi taaskaan. Ilmeisesti liittimet tai itse laatikossa jotain häikkää.
edit. kyllä se tuo nappi on viallinen kuitenkin
http://www.youtube.com/watch?v=glvHx2bX5d0
-
Tuo paneeli missä napit ja säätimet ovat. Toki oma korjaus ei kauan kestänyt, ei toimi taaskaan. Ilmeisesti liittimet tai itse laatikossa jotain häikkää.
http://www.youtube.com/watch?v=glvHx2bX5d0
Niissä johtosarja-liittimissä vika ei voi olla, koska siitä ohjausyksiköstä info nappien tilasta lähtee can-väylässä ja sen liittimiin ei voi sellaista vikaa tulla, että noi napit ei toimisi, mutta muuten muu data lähtisi kaapeleissa normaalisti..
Voi se ongelma olla edelleen niissä napeissakin, mutta toki kuvauksesi oireista antaa myös arvella, että vika olisi siinä ohjainlaitteessa... tiijä taas sitte.
-
Olisikohan siellä ilmastointipaneelissa yhtä laadukkaat juotokset, mitä on näiden mittaristoissa. Puhelu Vekatronicsille voisi selvittää, ovatko joutuneet korjailemaan näitä paljon?