Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Samppu- - 30.01.2014, 15:18:55

Otsikko: V70, -02 D5 pyöränlaakerit
Kirjoitti: Samppu- - 30.01.2014, 15:18:55
Terve!

Vaihdatin tuossa pyöränlaakerit kun alkoivat yksi jos toinenkin ääntämään ilkeästi. Osat tuli sakasasta autonvaraosat24.fi kaupasta. Mapcon laakerit joka kulmaan, hinta puolet siitä mitä suomessa motonetin tiskistä. Homma tuli valmiiksi ja auton hain, kas kummaa, mittaristossa loisti abs ja luistoneston vikavalot. Kiukkuinen puhelu korjaamolle (ammattikoulu) asiasta ja lupasi heti ottaa takaisin tarkasteluun, epäilivät magneettijuovien uupuvan. Noh, juovat löytyivät kuitenkin laakereista mutta syystä tai toisesta ei takapyöriltä anturit signaalia tunnistaneet. Muilla kokemusta asiasta? Ei auttanut edes anturin vieminen lähemmäs laakeria, vanhoista laakereista kyllä signaalin nappasi. Seuraavaksi laakerit myyneelle liikkeelle palautetta, nopeat vinkit ja neuvot jos jollain jokin hyvä kikka on ko. asiaan olisi tervetullut... Kiitokset jo etukäteen!
Otsikko: Vs: V70, -02 D5 pyöränlaakerit
Kirjoitti: Ristus - 30.01.2014, 15:20:54
paskalaakeri on syönyt anturin siiss se hammastus on kuluttanut anturin. uus anturi tilalle niin alkaa toimia.
Otsikko: Vs: V70, -02 D5 pyöränlaakerit
Kirjoitti: (Miksu) - 30.01.2014, 18:35:54
Laakerin takana on sellainen ns. peltinen kansiosa
(http://utonvaraosat24.fi)

Kuvassa siis tuo takapään laippa, nelivetoisessa siitä kohtaa menisi vetoakseli keskeltä läpi.

Joskus tuli vastaan vaihdettu laakeri takapäässä, jossa oli tuo kansi jäänyt vanhasta sinne koloseen ja uusi oli laitettu paikalleen siihen päälle, eli siellä oli  2kpl noita kansia , kun pitäisi olla vain se yksi, mikä laakerissa on kiinni, tällöin ei pyörältä tullut pyörintänopeussignaalia.
Otsikko: Vs: V70, -02 D5 pyöränlaakerit
Kirjoitti: Samppu- - 31.01.2014, 00:48:26
Kiitoksia vastauksista. Kuulostaapi siltä että auto haettava pois "korjaamolta" ja alettava itse tutkimaan asiaa. Pullistuneet välilevyt kiittää....  ???
Otsikko: Vs: V70, -02 D5 pyöränlaakerit
Kirjoitti: Samppu- - 05.02.2014, 14:23:31
Noniin ja jälleen jatkuu... kävin auton hakemassa ja haastattelin siinä vielä opettajaa kuka ko. ongelmaa oli ratkonut. Kannet oli olettu pois vanhojen mukana ja uudet oli paikassaan, juovat löytyivät mutta signaalia ei tullut kuitenkaan uusilta laakereilta. Kertoili että jos olisi oma auto niin hän siihen kanteen poraisi reiän jolloin pitäis helpottua signaalin saanti. Mitä moisesta mieltä? Ehtoolla ajattelin auton ajaa montulle ja tunkata ilmaan, napata laakerin irti ja tosiaan hieman sitä kantta siitä porailla anturin kohdilta, josko anturi sitten alkaisi huomata että kyllähän sielä joku laakeri pyörii... **tuttaa ajella liikenteessä kun mittaristossa palaa kaikki valot ja vika ilmoitukset.
Otsikko: Vs: V70, -02 D5 pyöränlaakerit
Kirjoitti: Samppu- - 06.02.2014, 13:36:11
... ja volvo toimii!

Takapäästä laakerit irti ja "kannet" irti, pieni reikä ulkokehälle ja takaisin kasaan... koe ajolle ja kaikki vikavalot sammuivat ja jarrut toimi normaalisti, niin luistonestot kuin absitkin. Enää pieni dilemma että mitä siihen reiän päälle jotta laakerille ei ihan hirveästi paskaa pääsisi sisään. Perus "jessellä" varmaan mennään  ::)

 Ja mitä ammattikoulun "korjaamon" laskuun tulee, eipä ole vielä kuulunut. Ehkä loppusummasta käydään vielä jokin neuvottelu, anturin johdon "kannatin rauta" puuttui toiselta puolen, oli ilmeisesti unohtunu laittaa takaisin kun oli sen verran kirkasta jenkaa näkyvissä että pisti oikein silmään, anturin johdot oli myös niin jumalattomaan solmuun sinne kiinni vedetty että ihmekään jos data ei ihan täysin kulkenut paikka paikoin.

Rikkinäisestä selästä huolimatta ensikerralla teen ehkä kuitenkin mieluummin itse kuin vien ammattikoululle ja teen sitten itse uudelleen. Uudessakaupungissa kyllä homma toimi aina, Porissa nyt ei aivan, ainakaan tällä kertaa.
Otsikko: Vs: V70, -02 D5 pyöränlaakerit
Kirjoitti: (Miksu) - 06.02.2014, 17:57:40
Jos anturi ei ollut huonosti tilassaan tai muuta sellaista ratkaisevaa, niin sitten ei oikein tosiaan muuta syytä voi olla, kuin että vika on laakerin rakenteessa, mutta hyvä, jotta löyty ongelman kiertokeino.

Kai sielä oli vain yksi kipale sellaista pellikantta siinä laakerissa kiinni, tuolalinen kuten alla olevan linkin kuvassa näkyy?
http://www.vivaperformance.com/genuine-volvo-rear-wheel-bearing-fwd-s60-v70-s80/

Voihan se tietysti olla niinkin, että tuo kansi on materiaaliltaan sellaista, että ei toimi oikein tai sitten anturin magneetti on heikentynyt.
Otsikko: Vs: V70, -02 D5 pyöränlaakerit
Kirjoitti: Samppu- - 07.02.2014, 11:15:01
Anturi vaikutti olevan paikassaan kyllä, mietin voiko tuollainen anturin "teho" heikentyä iän myötä. Onhan autolla kuitenkin ikää ja kilometrejäkin jo kertynyt yli 300tkm. Tai sitten vain uusien laakerien magneettiraita oli heikko teholtaan.
Toki myös se kansiosa vaikutti aavistuksen raskaammalle mitä vanhan laakerin, yksi niitä kuitenkin siinä vain oli. Mietittiin myös sitä kannen ohentamista hiomalla pieni kerros pois anturin kohdilta, kello alkoi lähentyä puoltayötä niin "reikä levyyn ja kasaan" vaikutti heti paremmalta idealta kuin alkaa kokeilemaan josko joku vaihtoehto olisi toiminut.