Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jannev - 30.01.2014, 22:50:26
-
B230K koneen alkuperäinen Brakon moottorilämmitin oikosulkee syöttöjohdon vikavirtakytkimen kun lohjolämmittimen kytkee töpseliin. Käryä tai kipinöitä, ei kuitenkaan näy eikä autosta saa sähköiskua. Lämmitin toimii vikavirrattomassa sähkönsyötössä. Joku oikosulku lämmitinelementissä kuitenkin on. Löytyykö Brakon lämmityselementtejä vai onko edessä Calix tai Defa asennus?
Mistä saa B230K koneeseen Defan sarjan eleentteineen?
-
saattaa auttaa töpseleiden putsaus.
-
Vikavirtasuoja (VVS) on hyvin herkkä laite, joka toteaa pienenkin maasulun. Mittaa maakontaktin ja jommankumman virtakontaktin välinen vastus eli resistanssi. Pitäisi olla äärettömän suuri.
Seuraavan kokeen aikana pidä töpseli pos seinästä. Irrota liittimeltä lämmittimelle ja sisäpistorasialle menevienn panssarikaapelien liitoksia, yksi liitos kerrallaan irti, kokeile laukeaako VVS (töpseli seinään hetkeksi), ja liitä liitos takaisin kiinni. Toista joka liitoksen kohdalla. Näin saadaan haarukoitua, missä osassa maasulku on.
Kun viallinen komponentti löytyi, vaihdetaan se. Yleensä nuo eivät ole kunnostettavissa, eli vaihtoon vaan. Verkkovirran ja sytytysjännitteen kanssa ei kannata leikkiä. Ei se aina tapa, mutta säiköttää helvetisti. Vanha sähkömiehen ohje: Pidä kumipohjakenkiä, ja toinen käsi koko ajan taskussa.
-
Molemmat kädet kun on sähkössä kiinni niin virta menee sopivasti sydänmen läpi.
Hyvä vinkki!
-
Mulla oli ihan vastaavat oireet aikoinaan omassa 240. Kävi silloin mittauksessa (Turun kalleimmaksi tituleeratussa) autosähköliikkeessä tuloksena toimii. Kotona taas ei toimi. Sitten Siniselle mitattavaksi, tuloksena toimii. Kotona taas ei toimi. Sitten tilasin sähkömiehen tarkistamaan tolpan, tuloksena toimii. Ja taas auton lohkiksen laitettuani sulake pamahtaa. Vein vielä kolmanteen autoliikkeeseen, jonka erikoisalaa on jarrutyöt mutta tekevät muitakin korjauksia. Sielläkin sähkömiehen laitteet näyttivät että mitään vikaa ei ole. Sitten kaveri kuitenkin otti taskulampun ja vääntäytyi konehuoneen puolelle tutkimaan itse lohkoon menevää lämmityselementtiä ja siinä muovieristeessä oli ihan selkeä pyöreä reikä palanut kylkeen. Löi siis siitä läpi vaikka testerit näyttivät muuta.
Tästä episodista on jo vuosia aikaa eikä silloinkaan ollut enää saatavilla sitä Brakon alkuperäistä elementtiä edes Sinisen kautta hankittuna. Autooni laitettiin silloin tilalle Defan lohkari.
-
Mulla ja monella muulla calix lämmityselementin omistajalla samaa vikaa. Etsin kuukkelilla vastaavia ongelmia ja syyllinen yleensä lämmityselementissä. Irroitin vuorotellen kaikki liitokset, että selviää mikä polttaa sulakkeen. Siellä netissä myös maininta että kun pistokkeen laittaa toisinpäin, niin ei polta sulaketta. Hätävarana käytin sitä kun olin kuukauden putkeen töissä. Tänään menen auton alle ja laitan uuden osan paikoilleen, vaikka olenkin saikulla vilustumisen takia.