Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Curtiswolfe - 31.01.2014, 21:45:00
-
Dodii elikkäs otsikonmukaisia ongelmia.
Letku oli irronnut ja huomasin että öljynerottimen päässä olevassa liittimessä on töhnää, jota oli sitten koko putki erottimelta -> Ilmanputsarin putkeen asti.
Näyttäisi siltä että kermaa oli vain letkussa, sillä erottimessa ei näkynyt mitään, mutta en voi oikein tarkistaakkaan asiaa kun se mötikkä ei suostu lähtemään irti.
Elikkätä miten ton sais auki? Kiertämällä vai vetämällä?
Ja toine kysymys kuuluu:
Jos ja kun saan erottimen auki/irti ja paljastuu että töhnää löytyy enempikin niin kuinka iso rojekti on puhdistaa tuo koko paska? vai riittääkö pelkkä letku ja erotin?
Tuntuu hassulta että kermaa olisi päätynyt vain huohotinletkuun.
Voi olla jonkunmielestä tyhmä kysymys, mutta minulle tämä tapahtuu ensikertaa ja en viihtisi huoltoonkaan ekana olla viemässä jos tämä on "helposti" korjattavissa.
-
Se on vaan juntattu paikoilleen: väittävät että koputtelemalla lähtee irti. Tietysti jotain mörjää suihkit ensin siihen kiinnityskohtaan...
Bensallahan sen pötikän voi pestä jos irti saat. Voi ne putket tukkeutua itsestäänkin, että ei välttämättä ole pötikässä mitään.
-
Imusarja imee ja huohotin puhaltaa yläpaineet reijästä imusarjaan. eikö totta?
Öljynerottimesta ainakin tulee ilma läpi joten se ei ainakaan kokonaan ole tukossa, sen verran kovaa se hönki.
Jossain joku venttiili mikä menny?
-
Ei pitäs olla venttiiliongelma. Oisko sitten päässy jäätymään se letku missä sitä mönjää oli... Niitähän neuvotaan puhistelemaan säännöllisesti, vaikka itsellä tosin ei ole mitään puhisteltavaa niissä koskaan ollu. Kai sulla on vielä paikallaan se vaahtomuovi pötikän ympärillä?
Kumma juttu kun toisilla mönjääntyy, toisilla ei. Joku vois ehkä kertoa?
-
Se pötikkä oli päässyt jäätymään ja aiheutti tämän lievän öljyjen karkailun, mutta putket on taas putsattu ja ilma liikkuu, mutta öljyä valuu edelleen. Menee yli ymmärryksen.
Kone on pitänyt tähän asti kaiken sisällään. Koneella on ikää se 21v mutta mittarissa vain 124tkm joten öljyvuodot näkee hyvin selvästi ja sitä valuu kirjaimellisesti vähän, mutta joka paaikasta.
-
Kyllä tää minun osaamiseni loppui nyt tähän. Ei kehtaa ruveta mutulla heittämään.
-
kiitos kumminkin
-
Mie luulen että isot pojat tietää, mutta hyö sano mittää.
Syy on varmaan siinä, että palstaa selaamalla vastaus varmaan löytyy: on siitä ollut useasti täällä puhetta.
-
Kyllähän 21v moottorille tekee sen että siitä on jo tiivisteistä osa vähän kulahtanut ja senkin takia vuotaa vähän öljyä. Ainakin venttiilikopan ja öljypohjan tiivisteet näissä yleensä vuotavat, tosin voihan noiden muttereita koittaa kiristellä kun nekin tahtovat löystyä ajan kuluessa.
-
täällä on kans tuota muljua letkussa ja tötsässä. eka kauhukuva oli että kansipahvi palanu, puurot ja vellit sekasi mutta kylläpä tuo nesteet on pitäny sisällä vaikka haiseekin jäähdytysnesteelle. joku liitin ilmeisesti vuotaa tai syyläri.
ja yks vakiopaikka tässä vollessa on että venakopan tiiviste hikoilee/vuotaa öljyä.
käy aika kuumana jostaki syystä kun flekti lähtee pyörimään vasta kun savua alkaa näkyä. lämpömittari on silti lähellä alarajaa.
-
Taitaa tuo "savu" olla höyryä joka johtuu vuotavasta syyläristä.
-
tiedossa on.. mahdollinen vuoto oikealla puolella. ois nosturi nii sais koko reuhkan ylös ja kattos mitä alta löytyy ja sais käsijarrun kirrattua samalla. taas tyyppivika..