Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: rausku - 01.02.2014, 12:11:17
-
Kertokaapa että mitä käytännön eroja on takaveto volvojen lh jetronicien ohjausyksiköissä? Eli jos omasta autosta nyt suurella todennäköisyydellä on mennyt rikki tämä ohjainyksikkö, niin pitääkö tilalle saada täysin samalla numerosarjalla oleva laite (0280000984)?
vai käykö samalla tekniikalla (2,3 automaatti turbo) olevasta vehkeestä oleva ohjainyksikkö joka on erinumero sarjalla? Mitenkäs ajonesto näissä on että voiko sitä noin vain vaihtaa toisesta autosta toiseen, vai tuleeko ongelmia?
Auto on 940 vm 1998
-
ennen 954 sarjaa olevat boxit ovat "vanhoja", eli tiettyjä puutteita sisäisesti uudempiin verrattuna.
954 - 984 ovat fyysisesti samoja tietääkseni.
Mutta jos sinulla on se suutinten ohjaustrankku palanut, on sen vaihtaminen melkoisen helppo operaatio!
-
ennen 954 sarjaa olevat boxit ovat "vanhoja", eli tiettyjä puutteita sisäisesti uudempiin verrattuna.
954 - 984 ovat fyysisesti samoja tietääkseni.
Mutta jos sinulla on se suutinten ohjaustrankku palanut, on sen vaihtaminen melkoisen helppo operaatio!
mikähän näistä komponenteista on se trankku? Itekun en oikein ymmärrä näitten piirilevyjen päälle mutta tuttava ymmärtää. (http://www.acm-elektronik.com/images/lh_controller_web_photo.jpg)
Vähän huono kuva. täytyy ottaa parempi kuva kun pääsee pajalle.
-
Liittimen puoleinen on se suuttimien ohjauspapu.
Siitä seuraava alaspäin tyhjän paikan jälkeen on TK-servon ohjauspapunen.
Tosin tuo ei ole kyllä oikeasta versiosta kuva mutta riittävän samanlainen. :juhau:
-
Tuoko ?
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/tran.jpg) (http://s755.photobucket.com/user/Rausku66/media/tran.jpg.html)
-
Tuoko ?
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/tran.jpg) (http://s755.photobucket.com/user/Rausku66/media/tran.jpg.html)
Tuo näyttää kondensaattorilta.
Vilkaise jäähdytys rivastosta.
Edit: Kuvassa oikealla oleva jäähdytyslevy, jossa useampi transistori. Transistorissa on 3 jalkaa. Tais olla BDX ja jotain.
-
Trankku löytyy sieltä oikeasta laidasta olevasta jäähdytysripasesta, kuten järviin sanoikin.
Jos kaverisi tuntee elektroniikkaa, niin homman hahmottaminen ei ole vaikeaa, kun tekee back tracingia nastasta 18 trankkuun. Löytyy varmasti jos kaverisi osaa hommansa.
-
Tuossa olisi kuva jäähdytyslevyn vieressä majailevista satiaista.
(http://c.share.photo.xuite.net/prostitutex/1c75769/4912521/204753632_l.jpg)
Kärähtäneen trankun voi helposti varmistaa yleismittarilla.. ja suuttimien ohjaus trankku on mielestäni tuo vasemmassa reunassa oleva yksinäinen.
-
Tuossa olisi kuva jäähdytyslevyn vieressä majailevista satiaista.
(http://c.share.photo.xuite.net/prostitutex/1c75769/4912521/204753632_l.jpg)
Kärähtäneen trankun voi helposti varmistaa yleismittarilla.. ja suuttimien ohjaus trankku on mielestäni tuo vasemmassa reunassa oleva yksinäinen.
Juurikin se vasen. Se on menestyksekkäästi korvattu TIP-122:lla. Toki monet muutkin sopivilla spekseillä olevat toimivat siinä.
Samaten vasen BDX77 ohjaa sitten TK-servoa.
-
Eipä lähtenyt toimimaan trankun vaihdolla. Onkos näissä jotain ajonestoja jos ostan erinumerolla olevan ohjainlaitteen niin lähteekö toimimaan? 1996vuosimallia olevasta.
-
Eipä lähtenyt toimimaan trankun vaihdolla. Onkos näissä jotain ajonestoja jos ostan erinumerolla olevan ohjainlaitteen niin lähteekö toimimaan? 1996vuosimallia olevasta.
Toivottavasti se kaverisi osasi mitata tuon trankun kunnon, ennen vaihtoa? Ja mitata myös koko suuttimien ohjauksen muutkin komponentit.
Boxien numerot 962/967 pitäisi ainakin toimia.
-
Hyvä otsikko niin lisätäämpä uusi kysymys:
Missä versioissa on ryyppysuutin? Boksin numero, auton ikä ym? Käyttikseen vaihdoin LH:n ja toimii ilmankin, mutta muistelen että siinä mistä boksit on oli se viides suutin.
Toinen kysymys onko paineensäätimiä montaa erilaista ja onko niillä käytännön merkitystä. Paikallaan on B200ET:stä oleva eli ainakin turbossa ollut ennenkin.
-
028000563 ja
028000561
Vuosimallit 90 ja 91.
Sama bensaregu kaikissa.
-
Toinen kysymys onko paineensäätimiä montaa erilaista ja onko niillä käytännön merkitystä. Paikallaan on B200ET:stä oleva eli ainakin turbossa ollut ennenkin.
Sama bensaregu kaikissa.
LH:ssa on tosiaan polttoaineen paineensäädin sama kaikissa eli 3.0 bar peruspaine, mutta tuossa B200ET:ssä on 2.5 bar säädin. Fyysisiltä mitoiltaan samanlaiset, eli helppo päivittää toiseen.
-
Menee nyt perjaatteessa aiheen ohi, mutta toisaalta taas ei. Mites jos käytetään LH 2.4 systeemiä semmosessa lohkossa missä ei ole nakuanturin paikkaa? Järjen mukaan toimis ihan samalla tavalla, mutta nakutustunnistusta ei vaan olis käytössä. ???
En sitten tiedä mimmonen operaatio tuo olis urheilla kymppisarjan lohkoon, mutta valmista paikkaa tuskin lie ainakaan? Ei satu olemaan satasarjan lohkoakaan missään irtonaisena, että voisi vakoilla.
-
2.4 tarvitsee myös kampiakselin asentotunnistimen sinne lohkon päähän.
-
ainakin kahdessa b23a lohkossa tuo nakuanturin paikka on ollut. Vr-anturin paikan oon kairannut lohkon perään
-
Tuo asentoanturin asentelu olikin tiedossa, mutta se ei että kymppisarjalaisessa olis paikat valmiina. Pitääkin käydä tosta omasta etsimässä.
Ilmeisesti kuuluis tuohon tyhjään kohtaan?
(http://img577.imageshack.us/img577/1058/sensorcloseup.jpg)
-
Tuo asentoanturin asentelu olikin tiedossa, mutta se ei että kymppisarjalaisessa olis paikat valmiina. Pitääkin käydä tosta omasta etsimässä.
Ilmeisesti kuuluis tuohon tyhjään kohtaan?
(http://img577.imageshack.us/img577/1058/sensorcloseup.jpg)
jeps
-
Kokemuksesta voin sanoa, että ei toimi, jos anturi ei ole lohkossa kiinni.
-
Selvä homma. Tuli kolmet ET-lohkot tarkastettua ja yhdessä oli valussa paikka, mutta ei siinäkään ollut kierrettä saati reikää tuolle. :(
-
Selvä homma. Tuli kolmet ET-lohkot tarkastettua ja yhdessä oli valussa paikka, mutta ei siinäkään ollut kierrettä saati reikää tuolle. :(
Onpas erikoinen juttu. Mulla on tosiaan kaksi noita b23a lohkoja ja molemmissa jengat.
-
Selvä homma. Tuli kolmet ET-lohkot tarkastettua ja yhdessä oli valussa paikka, mutta ei siinäkään ollut kierrettä saati reikää tuolle. :(
Itse olen tehnyt B19 lohkoon ihan itse reiän ja kierteet, ei ole iso homma. Eikä toimi oikein ilman nakutuksentunnistinta.