Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: FIP - 01.02.2014, 13:58:44
-
Hei
Kuinka tuon paisuntasäiliön korkin kuuluu toimia?
Jousikuorma päästää tarvittaessa säiliöstä ylipaineen ulos.
Mutta miten tuo korkki tasaa säiliöön syntyvää alipainetta kun kone jäähtyy?
Säiliöön jää alipainetta niin että korkkia saa vetää kunnolla ylös ennen kuin se suhinan saattelemana aukeaa.
Kuinkas tiukassa Teidän korkit on?
1.6D
.
-
Onko varmasti alipaineen syytä, yleensä noi korkit on niin tiukassa, että saa ranne mutkalla vääntää auki, pieni voitelu kierteeseen saa korkin kiertymään taas ihan helposti kiinni ja auki..
-
Kyllä sinne ilmaa suhahtaa kun korkin avaa.
-
Ittellä välillä jääny se korkin yläosa käteen ja pihdeillä sain alaosan kumman tiukkaan se ittensä imasee.. :D
-
Korkista pitäisi löytyä kaksi venttiiliä:
http://i438.photobucket.com/albums/qq107/jaippi/Volvo%20945/Paisarin%20korkki/4.jpg
Yksi on jäykemmällä jousella varustettu, joka päästää esim. 0,5bar ylittävän paineen pois järjestelmästä.
Toinen venttiili on tismalleen toisin päin ja varustettu heikolla jousella.
Sen tehtävä olisi päästää ilmaa järjestelmään siinä vaiheessa kun paine vaihtuu alipaineeksi.
Jos purkkiin jää kova alipaine niin tuo jälkimmäinen venttiili on jumissa.
-
Tähän sopii tietysti jatkokysymys... Oletteko paljon joutuneet lisäämään nestettä. Kuluuko sitä teidän autoissa paljon.
Jaipin kuvassa oleva korkki on toisen mallinen kuin omassani.
Kuva Ebay
http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-Engine-Coolant-Recovery-Tank-Cap-30680002-/291055087556?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo&hash=item43c43c2fc4&vxp=mtr#ht_2259wt_791 (http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-Engine-Coolant-Recovery-Tank-Cap-30680002-/291055087556?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo&hash=item43c43c2fc4&vxp=mtr#ht_2259wt_791)
-
Eipä tuota kulu.. :)