Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kerma - 02.02.2014, 04:32:24
-
Eli 740 volvo kysessä ja sellanen ongelma että kun paikallaan kääntää vasemalle niin ratti tärisee ja pyörä kääntyy nypyttäen. :o ajossa tekee saman vain vasemalle mutta paikallaan hieman oikeallekkin. Taustatietona joiden vaikutuksesta en osaa sanoa... vasen r-tangon ulompi pää vähän väljä, renkaat surkeat ja tehostimessa on riittävästi öljyä. Vika tuli yllättäen. mitä erillaisia juttuja kantsii katella ekana?
Kiitos.
Muok. Sen verran vielä että ohjaus tuntuu kyllä raskaammalta kuin mitä se muistaakseni on ollu. (kauan ku on ollu viimeksi ajossa.) :D
-
Ettei oo vaan ilmaa tehostajassa..? Jos mahollista niin keventää keulaa ja pyörittelee ruoria laidasta laitaan.
-
Jos keula ollu jonku rempan takia ilmassa ja renkaita käännelty ees taas nii tahtoo aiheuttaa tommosta. Poistunu itelläni rauhallisesti rattia ees taas kääntelemällä auto käynnissä :)
-
mulla otti joku pieni putki kiinni siihen rattiakseliin ja aiheutti tökkivää kääntymistä. Ilmeisesti joku ohjaustehostimen putki
-
Tehostajan öljyt voisi vaihtaa....
-
hihna kannattaa kiristää se vedetään melkein vailla järkeä kireälle, vapaa liike 1-3mm
-
Kiitos vastauksista, katon huomenna hihnan kireyden, yritän ottaa ilmaa pois jos on ku keula on ollu ilmassa ja kauan välillä :D ja katon ettei mikään putki ota kiinni rattiakseliin, siinä otti yhessä vaiheessa jarruputki rattiakseliin mutta muokkasin sen niin ettei pitäs ottaa, katon onko se muuttanu asentoa.
Mites kun siinä on tehostimessa mitälieöljyä johon olen lisänny kerran atf, toiminu mutta varmaan on jotain parempaakin ku vanha lieju ja aft sekotus? ;D
-
atf dex2 tai 3
imasee säiliön tyhjäks ja lisää ja toistaa parin pv ajan ni johan on öljyt vaihettu, ei tartte käsiään edes sotkea.
-
Mulla ollu samaa vikaa kahdessa 900:ssa, syy ei ole selvinnyt, häipyy usen pitkäksi aikaa ja sitten taas ilmaantuu uudestaan.
-
Minulla oli oma auto kansiremontin aikana tallin pihassa viikon ylämäessä (+ romut kontissa ja konehuone keveempänä).
Kun saatiin auto nippuun ja lähdin koeajolle, huomasin aina kääntäessä aivan *aatanallisen tärinän. Siis koko auto tärisi ja "ravisteli" niin että kattovalo tipahti ja koko auto "paukkui". Tuolloin oli kova pakkanen.
Hetken kun hissuksiin ajeli ja käänteli rauhallisesti, loppui rytinä. Kyllä kieltämättä säikäytti...
-
hihna kannattaa kiristää se vedetään melkein vailla järkeä kireälle, vapaa liike 1-3mm
Vailla järkeä voi tosiaan tehdä noinkin. On kuitenkin täysin turhaa touhua. Tärinän aiheuttaa lähes aina ilma järjestelmässä, mutta myös itse tanko voi olla viallinen ja siten aiheuttaa tosi mystistä tehostusta, itselle tullut vastaan mm. yksi tanko joka parkkiruutuun kääntäessä piti pyörittää tosi hitaasti tai se tehosti täydet väärään suuntaan, sitten otti muuten semipaljo voimaa :idiot2:. Väljyydet ohjausosissa korostaa tärinää tosi paljon. Jollei itse tangossa tunnu käsin kunnolla tempomalla välystä(suojakumi irti) niin nivelet vaihtaen ja öljyille määrän tarkistus ja jos ovatten vanhan näköset niin vaihto.
-
Lähes joka kerta katsastuksesta tullessa on tuo tärinä. Riippuu kai miten noita pyöriä on pyöritelty.? Aina se tärinä siitä sitten kohtapuolin on loppunut. (auto ollut mulla uudesta)
-
jos ei ilmaaminen auta, niin tutkia myös kampiakselin hihnapyörää
kaverin kans törmättiin seuraavanlaiseen tapaukseen (740 -89; n.500tkm), auton myyjä sanoi että ilmaa tehostimessa, ilmailtiin n.3 kertaan eikä auttanut, sitten jakohihnan vaihdon yhteydessä ihmeteltiin kun sytkä ollut kohdillaan, vaikka merkit oli justiin.
syy oli että hihnaurat/ulkokehä pääsi pyörimään hihnapyörän keskiöön nähden. pyöri kuitenkin sen verran keskiön mukana, ettei latauksen merkkivalo syttynyt.
-
Ilmasin sen tänään ja kyllä se ohjaus on nyt kevyempi, sellanen ku pitää mutta tärinä ei hävinnyt kokonaan, ei niin voimakas mutta pakkasetkin on lauhtunut... ??? Hihna ei luista ja mitä tohon jakopäähän tulee niin sen duunasin tohon noin 200km sitten, ei näin ole käyny vaihdon jälkeen vasta ku nyt.
Niin ja sitten auoon on tullu remonttien aikan ihmeellinen tärinä kun ajaa suoraan, 70-100kmh koko auto tärisee siitä huolimatta mitkä kierrokset. Kardaanissa ei ainakaa selvää välystä mutta renkaat on tullu tiensä päähän, tasapainotin ne muuta nyt en ole päässy kokeilee.. onko muita mitkä suoraan ajaessa vaikuttas?
-
Tärinä talvella: puhdista ensin vanteet jäästä.
-
Auto on ollu vähän väliä hallissa eli ei oo paikat jäässä. Tärisi se tänäänkin, vaihdoin koiranluut ja joitain puslia eteen, samalla jarrukilvet ym. Saa nähä meneekö ohi ku vähän ajaa..
-
Olin katsastuksessa ja innokkaasti katsastaja väänsi puolelta toiselle, hurraa. nyt tärisee ohjaus mullakin. Pitäisi kai huomauttaa että vähän rauhallisemmin kiitos. >:(
-
Sama juttu mullakin taas kerran katsastuksen jälkeen. Tuli vaan mieleen, että mitenkä nuo tuolla konttorilla siihen suhtautuisivat, jos vielä itse ajaisivat tuon tärinän kanssa ulos hallista? Tuossa vaiheessahan on jo papereissa maininta hyväksynnästä. Ehkä nuo tämän ilmiön tuntevat, en tiedä, mutta kerran oli vanhempi (kokeneempi?) tarkastaja asialla ja muistan hyvin kuinka rauhallisesti hän pyöriä käänteli, eikä mitään tärinöitä myöskään ollut.
-
Ja ongelma poistuu ajamalla. Mitään ei rikkoonnu sinne pääsee vain vähän ilmaa tehostimeen.Hyvät öljyt helpottaa palautumista.
-
Kulunut pumppu + raidetanko "hidastaa" tärinän poistumista.
Eikä ole pelkästääv Volvon ongelma, joten eiköhän nuo konttorin miehet sen tiedä. Omassa volvossa eivät edes kääntyviä ole kääntäneet laidasta laitaan.
-
Seuraavan kerran kyllä huomautan että ei tarvi raivolla renkuttaa. Tärinä on vähentynyt mutta ärsyttää tuommoinen. Ihan varmasti välykset löytyy jos on löytyäkseen rauhallisemminkin..
-
Seuraavan kerran kyllä huomautan että ei tarvi raivolla renkuttaa. Tärinä on vähentynyt mutta ärsyttää tuommoinen. Ihan varmasti välykset löytyy jos on löytyäkseen rauhallisemminkin..
Teki ihan samaa täällä, ja aina kun on renkaat ilmassa.
Sopivan iso parkkipaikka, kääntää rattia n 1/5 kierroksen ja liikuttelee edes takas, eli kirjaimellisesti pyörii ympyrää ja koko ajan vähän enemmän ja enemmän kääntää rattia. Ja sit toiseen suuntaan.
Tolla sain itse tärinän pariin kertaan pois. Kun ei pysty edes 80 ajamaan, pieninkin liike aloittaa tärinän...
-
Muistelisin että itsellä lähti ihan huomaamatta kaikki tärinät. Sitä vaan havahtuu että hitto eikös tää enää venkuloi..