Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Jono - 09.04.2011, 17:01:34

Otsikko: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Jono - 09.04.2011, 17:01:34
Moi,
Auto on 460 1,7L katilla
Kylmänä käy hyvin mutta ei enää lämpimänä. Tyhjäkäyti alkaa heitellä kuten alla olevasta videosta kuulee. Ajossa niin tulee kohtia jolloin kierrokset ei enää nouse ja tuntuu että kone tukehtuu. Vaihtamalla pykälää ylös tai alas auttaa. Kierroalueet jolloin ongelma ilmenee vaihtelee.

http://www.youtube.com/watch?v=8MTjOWPbYQA (http://www.youtube.com/watch?v=8MTjOWPbYQA)

Irrottelin antureita ja totesin että yksi on sellainen että se ei pahenna tilannetta jos sen ottaa irti. Alla olevasta kuvasta näkee mitä anturia tarkoitan (ylävasemmassa kulmassa oleva kuva kauempaa otettu).

Mikä anturi tämä on ja luuletteko että se on syy ongelmaan?

(http://jon.kapsi.fi/volvo.jpeg)
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Ristus - 09.04.2011, 18:35:45
Tuo on moottorin lämpötila-anturi, tuo vaikuttaa paljonkin tyhjäkäyntiin, jos anturilta ei tuu arvoa ecu vetää oletuksella...
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Jono - 09.04.2011, 20:47:18
Joo näin vähän ajattelin MUTTA testasin yleismittarilla anturista mutten oikein tiedä miten tulkata lukemia. Johtoon tulee tasainen 4,5V eli se ei ole poikki matkalla. Anturassa kai kiinnostaa vastus? Se vaihtelee 550 ohmista kylmänä -> 290 ohmiin käyntilämötilassa. Pinkin kirjan mukaan tässä pitäisi olla just tuo 290 +- 20 ohmia joten onkohan sittenkin jossakin muualla vika?
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.04.2011, 21:45:13
Alfamerin mukaan moottorinlämpötunnistimen vastukset 200C lämpötilassa ovat seuraavat:

B18E: 290+-20 ohmia

Muut: 2500+-300 ohmia
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Jono - 09.04.2011, 22:06:46
Alfamer = pinkki kirja. Olen lähes varma :) että mulla on B18E. Kilpi missä se lukee on niin pahasti paskan peitossa ettei siitä saa selvää... Koittanut putsata mut annoin periksi.

Eli toi 20 astetta tarkoittaa sillon kun moottori on "kylmänä lämpimänä kesäpäivänä"? Eli nyt kun mulla tulee 500 ohm moottorin ollessa ~6 asteinen ja 290 ohmia moottorin ollessa käyttölämpötilassa niin arvot ovat pielessä?
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.04.2011, 23:18:39
Noita moottoreita (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1236.msg26617#msg26617) on näissä sitten aika montaa erilaista ;)
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Mursu - 09.04.2011, 23:22:06
mulla teki kans tommosta että kylmänä helposti käyntii mutta sitte ku lämpes nii ei pysyny enää käynnis kunnolla ja sitte pari päivää siitä nii virranjakaja ja pyörittäjä lähti eläkkeelle
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Jono - 09.04.2011, 23:29:58
Virranjakaja, pyörijä, tulpanjohot ja tulpat on 1,5 vuotta sitten uusittu (motonet laadulla)...
Tulppien päät on ihan mustat joten en heti epäile virranjakajaa.
Kyllä se hyvin aina käynnistyy mutta tyhjäkäynti sitten heittelee ja se tukehtuu just jollain kierroksilla.
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Ristus - 10.04.2011, 10:11:45
Jos tuo kuva on otettu sinun autosta niin ei ole B18E vaan B18FP tms. E-ssä on erilainen imusarja.
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Jono - 10.04.2011, 10:24:58
Kuvat ja video mun autosta joo.
Ok, vaihdan heti kun ehdin uuden tollasen 2500+-300 ohmin anturin ja kerron sitten miten kävi.
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Jono - 14.04.2011, 21:28:22
Oli se sittenkin b18e tai tarkemmin ep eli antura antaa sittenkin ihan oikeat arvot...

(http://jon.kapsi.fi/malli.jpg)

Toi mottorityyppilista mitän kovalchuck linkitti niin se koskee varmaan vain Suomen volvoja. Sen mukaan mulla ei kuuluis kattia olla. Mun on Saksasta tuotu ja aina siinä on katti ollu... :-)

Jos nyt todettiin että lämpötilaanturi on sittenkin kunnossa niin mistä seuraavaksi etsisitte vikaa??
Otsikko: Vs: 460 1,7L Ei käy kunnolla. Joku anturi rikki joten tukehtuu?
Kirjoitti: Ristus - 15.04.2011, 07:59:52
Anturi tieto edelleen väärää. Tuo sinun koneesi on kaikin osin sama kuin FP, EP ilman kattia on sen 3 heppaa tehokkaampi kuin FP mutta muuten samat kilkkeet siinä.

B18E on ihan erinäkönen kone se on ennen saastelaitteita malli  ;) EP,FP,F ja FT koneet on kaikki saman näkösiä tolla imusarjalla ja siten anturitkin jne. E koneessa on semmonen talikkoimusarja ja sitten ne anturit vähän eriarvosia kun ei ole koskaan edes ajateltu että katti olis ahistamassa...

Moottorin ohjaus on näissä vapareissa sama Fenix 3B eli koneet EP,FP,F

Anturin arvot on 0oC = 5800 ohmia, 20oC = 2500 ohmia ja 80oC = 330 ohmia (autodatasta otettu)

Anturis voi olla ihan ehjä mutta väärälle moottorin ohjaukselle. eli E koneen anturi