Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: juhainen - 02.02.2014, 19:15:36
-
Joka kerta n. 20 sekuntia moottorin sammuttamisen jälkeen kuuluu konetilasta "rääkäisy." Ääni kuuluu kymmenien metrien päähänkin. Paikansin äänen tulevan turbon alla olevasta moottorista. Moottori liikuttaa tankoa, jonka toinen pää on turbossa. Samaan aikaan kun tanko liikkuu, kuuluu myös nopea rääkäisy. Haynesin kirjassa moottoria kutsutaan nimellä "turbocharger boost control motor." Kirjassa ei valitettavasti annettu mitään neuvoa moottorin suhteen.
Varmaan jotain kannattaisi tehdä, ennenkuin moottori ei enää pidä mitään ääntä. Onko kenelläkään kokemusta moottorin irroittamisesta ja mahdollisesta puhdistamisesta/rasvaamisesta/korjaamisesta? Onnistuuko ilman, että purkaa kaiken mahdollisen ympäriltä pois. Ja saisiko noita moottoreita jostain verkkokaupasta kohtuuhintaan (osanumero ei ole tiedossa) ?
Kuva: (http://i61.tinypic.com/2hx3bww.jpg)
Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja neuvoista.
-
Onko se aina pitänyt rääkäisyn vai nyt vasta alkanut elämöimään? Säädin tosiaan liikuttaa muuttuvasiipisen turbon siipiä ja kun siivet jumittaa alkaa se käymään juuri tuon säätimen päälle. Volvolta kun menet tuota kyselemään niin erikseen sitä ei saa vaan se tulee turbon mukana. Ulkomailta tuota Hellan ( muistaakseni Hella) säädintä saa erikseen ja maksaa noin 120€. Säädin on kiinni turbossa kolmella 6mm pultilla ja tietty pistoke auki ja sokat pois tapista (säätimen ja turbon siipiä heiluttelevan akselin välistä. Säätimen voit avata, mutta käytännössä et pysty korjaamaan sieltä mitään. Turbon siivet ei välttämättä ole jumissa vaan osa voi muutenkin hajota. Siinä lyhyesti :)
-
^Olisko siis ensimmäinen lääke ajaa karstat pois turbosta?
Ja sen jälkeen uusi säädin.
-
^Olisko siis ensimmäinen lääke ajaa karstat pois turbosta?
Ja sen jälkeen uusi säädin.
Uuninpuhdisainetta turbo täyteen ;D Mutta kertaan vielä, että ei ne siivet välttämättä jumissa ole vaan säätimellä on saattanut ihan muuten vaan tulla kilometrit täyteen.
-
Säädin alkoi pitämään ääntä joskus kuukausi/pari sitten. Ennen en ainakaan kiinnittänyt huomiota.
Ei näytä hyvältä uuden säätimen hankinta.
Volvolta saisi säätimen, mutta ohessa tulisi myös uusi turbo. Hinta 1310,-
Suomen purkaamot myyvät myös vain kokonaisratkaisua.
Ruotsin purkaamot myyvät säätimiä, mutta on juuri nyt loppu tuo malli.
Ebayssä olisi vastaavia, mutta ei juuri samoilla merkinnöillä.
Hella ei suostu myymään kuluttajille vaan ilmeisesti vain suoraan Garrettille.
Täytyy varmaan käyttää härpäke irti ja tarkastella lähemmin. Jos en saa kuntoon, laitan vaijerin ohjaamoon, mistä voin sitten säädellä tehoja tarpeen mukaan (vrt. mekaaninen MadMax-ahdin) ;D
Jos jollain sattuu löytymään vaikka rikkoontuneesta turbosta säädin seuraavin merkinnöin, voin ostaa pois kuljeksimasta.
Muovikuoressa:
GARRETT
Hella
6NW 009 543
763 797
PPA GF 45
Alumiinirungossa:
G-38
nimim. "viimeinen volvo meidän perheessä"
-
Jos vaikka tuolta ebayn ihmemaasta löytyisi?
Esim. tässä yksi saksanmaalla... ainakin jotku numerot näyttäisi täsmäävän.
http://www.ebay.de/itm/Hella-Garrett-Ladedruckregler-6NW009543-763797-G-48-Stellmotor-Turbo-Turbolader-/171077015975
-
Joo ebayta on tullut selailtua ja joistakin paikoista olen kysellyt suoraan (esim. juuri tuon linkin myyjältä mparts2013).
G-38 mallia vaan ei tunnu löytyvän mistään. Olen ymmärtänyt, että G-numero viittaa sen alumiiniosan rakenteeseen (esim. rattaiden välityssuhde on eri). Ei viitsi alkaa kokeilemaan eri G-numeroisten sopivuuksia keskenään.
Näilläkin on iso varasto korjattuja säätimiä: http://www.turbodevelopments.co.uk (http://www.turbodevelopments.co.uk)/, mutta ei juuri tuota G-38:ia.
Ihan oma busineksensa tämä säädinkauppa näköjään. Sinällään ei mikään ihme jos kerran pitäisi moisen härpäkkeen takia koko turbo uusia turhaan -ihme ettei koko moottori mene uusiksi (ilmainen vinkki Volvolle).
-
Kai ne Suomessa on ajatellut, että kun tuo säädin prakaa niin turbokin on vaihtokunnossa. Säätimessä pitää sitten olla tasan kaikki numerot oikein eikä vain osa!! Tuo Gxx kertoo juuri 0-asennon ja välityssuhteen. G39 saattaa olla muuten oikea (liitin + muut kiinnikkeet), mutta säädinosa 180 astetta väärässä asennossa ja sitä ei pysty kääntämään.
Oletko koittanut irrottaa säätimen tappia, jotta pääsisit kokeilemaan turbon siipien säätöä, lähinnä jäykkyyttä meinasin?
-
En ole vielä irrotellut tappia. Voisihan tuota nyt kokeillakin kun ei uutta säädintä kerran tarvitse enää odotella mistään.
-
Tarvii näköjään pidemmät sormet, että saa tuon tangon irti. Ainakin jos mielii laittaa vielä kasaankin. Pitää vaihtaa sitten koko turbo tai auto kun Hella ei enää rääkäise.
Tässä vielä 'rääkäisy' jos jotakuta kiinnostaa kuunnella: Hella on rikki (http://tinypic.com/r/2uh5u36/8). Alussa on jonkin toisen laitteen vinkunaa ja naputusta. Rääkäisyn yhteydessä säätimen ja turbon välinen tanko liikkuu yläasentoon.
-
Sain säätimen irroitettua. Kolme pulttia, jousilukko ja sähköliitin. Säätimen sai purettua ehjänä. Hammasratas näytti vähän kuluneelta, mutta eihän sille mitään voi tehdä.
Ruiskutin rattaisiin, moottoriin ja liikkuvien osien laakerointeihin moottoripyörän ketjusprayta. Tuo aine on ihan litkua tuoreeltaan ja paksunee kun liuotin haihtuu. Palikka kasaan ja asennus.
Rääkäisy vaimentui huomattavasti. Nyt kuulostaa siltä, että voisi tulkita jopa normaaliksi ääntelyksi. Noin kuukauden on toiminut, enkä nyt aio tehdä mitään ennen kuin pamahtaa lopullisesti (toivottavasti ei koskaan).
-
Tuosta äänestä ei (valitettavasti) voi erehtyä, eli omasta kuuluu juurikin samanlainen. Nyt se on alkanu tarkemmin kuunnellen kuulua myös ajon aikana.
Onko Juhaisella ääni pysyny poissa eli auttoiko tuo liukastusoperaatio myös pidemmässä juoksussa ?
-
Noita sähöisiä VNT säätimiä tai vanhan kunnostusta kannattaa tiedustella Turbotukun kautta. Jostain olivat taikoneet vanhaan ahtimeen uuden säätimen, tosin itse kunnostutin samalla koko ahtimen. Kertovat että saattaisi olla pelkkä säädinkin mahdollista, toki VNT:n siipien liike kannattaa tarkistaa samalla.
Koko paketille tulee hintaa 890 eur, joka on aika kaukana Volvon vastaavasta. Toimitus oli kanssa varsin nopea, maanantaina postiin ja perjantaina takaisin. Huomenna olis sinisellä asennus.
-
Jos rattaat ruksuttaa niin ei siitä uudestä säätimestä ole kauaa iloa kun alkaa sekin rääkymään. Johdesiivet eivät nyt jostain syystä pääse laidasta laitaan ja säädin "törmää" ja antaa lopulta periksi. Kun ääntä alkaa kuulumaan niin turbo pöydälle ja huoltoon niin ei tarvii uutta säädintä välttämättä hommata jos tosiaan aikaisessa vaiheessa tuon älyää tehdä.
-
Senpä takia ne VNT siivet pitää testata, aika isolla varmuudella jumittelee ja ennen pitkää menee koko säädin. Ainakin turbotukun kautta noita tehdään ja tuon sähköisesti ohjattavan ahtimen korjaus on tuon 890eur.
Näissä ahtimissa on se harmillinen piirre, että turbon kaula saatta lähteä hiukan eri kulmassa ja pakosarjaan menevän putken päässä on numero joka kertoo "kulman". Eli aika tarkkana saa näiden kanssa olla.
-
Mistä näitä ahtimen sähkösäätimiä mahtaa saada? Tuo meikäläisen pirssin säädin on nyt prakannut ja pitäisi löytää uusi korvaava!
-
Joka kerta n. 20 sekuntia moottorin sammuttamisen jälkeen kuuluu konetilasta "rääkäisy." Ääni kuuluu kymmenien metrien päähänkin. Paikansin äänen tulevan turbon alla olevasta moottorista. Moottori liikuttaa tankoa, jonka toinen pää on turbossa. Samaan aikaan kun tanko liikkuu, kuuluu myös nopea rääkäisy. Haynesin kirjassa moottoria kutsutaan nimellä "turbocharger boost control motor." Kirjassa ei valitettavasti annettu mitään neuvoa moottorin suhteen.
Varmaan jotain kannattaisi tehdä, ennenkuin moottori ei enää pidä mitään ääntä. Onko kenelläkään kokemusta moottorin irroittamisesta ja mahdollisesta puhdistamisesta/rasvaamisesta/korjaamisesta? Onnistuuko ilman, että purkaa kaiken mahdollisen ympäriltä pois. Ja saisiko noita moottoreita jostain verkkokaupasta kohtuuhintaan (osanumero ei ole tiedossa) ?
Kuva: (http://i61.tinypic.com/2hx3bww.jpg)
Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja neuvoista.
Sama vika. Käytin Wetterillä sanoivat, että korjaus maksaa 1300 euroa, uusi turbo jne... höpö höpö korjasin itse kustannus 250eur ja jäi kunnossaoleva toinen turbo vielä varaosiksi. Purin säätömoottorin ja sisällä olevasta hammasvälityksen toisesta hammaspyörästä,joka on kiinni akselissa joka tulee ulos säätömoottorista, oli mennyt hampaat.
Otin toisen turbon säättömoottorista akselin irti ja asensin olemassaolevaan säätömoottoriin ja hyvin pelaa.
lisätietoa: vepeaho@gmail.com Kempele/Kokkola